search icon

Ναυτιλία

Γιάννης Αγγελικούσης και Παύλος Ιωαννίδης στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας

Με την προσθήκη των εισακτέων για το 2021, το Greek Shipping Hall of Fame περιλαμβάνει πλέον 36 σπουδαίες προσωπικότητες της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, αρχίζοντας από την εποχή του ατμού

Σε μια ξεχωριστή καλοκαιρινή βραδιά, στο Αίθριο και Φουαγιέ των Μουσών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σημαίνοντα μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας έδωσαν το «παρών» στη 15η τελετή για την ανακοίνωση των ονομάτων δύο Ελλήνων εισακτέων στο πάνθεον της ελληνικής ναυτιλίας, το Greek Shipping Hall of Fame.

Πρόκειται (1948-2021) για τους Γιάννη Αγγελικούση και Παύλο Ιωαννίδη (1924-2021). Πλέον το πάνθεον περιλαμβάνει 36 σπουδαίες προσωπικότητες της ιστορίας της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, αρχίζοντας από την εποχή του ατμού.

Μιλώντας για τον πατέρα της, η κυρία Μαρία Αγγελικούση ανέφερε:

«Hταν πολύ καλός στο να καταλαβαίνει τους ανθρώπους και να έχει σχέσεις. Eλεγε συχνά: “Είμαι απλώς ο μαέστρος μιας πολύ καλής ορχήστρας” και το πίστευε πραγματικά. Αυτή η εταιρεία είναι φτιαγμένη από τους ανθρώπους, ειδικά τους ανθρώπους στα πλοία, επίσης από τους ανθρώπους στο γραφείο – και ήταν εκεί απλώς για να ενώσει αυτά τα κομμάτια».

Ο Νάιτζελ Λόρι, διοργανωτής του Hall of Fame, επεσήμανε στο «business stories»: «Πριν από 15 χρόνια ξεκινήσαμε το πάνθεον της ελληνικής ναυτιλίας ταπεινά και γεμάτοι πάθος για την ιστορία αυτού του κλάδου και των ανθρώπων του. Οι πρώτοι τέσσερις εισακτέοι αποκαλύφθηκαν εκείνη τη χρονιά. Ανεξάρτητα από το πόσο θρυλικά είναι μερικά από αυτά τα ονόματα για εμάς, εκείνη την εποχή υπήρχαν ελάχιστες πληροφορίες εύκολα διαθέσιμες στο κοινό για οποιοδήποτε από αυτά, με πολύ σπάνιες εξαιρέσεις.

Ο Γιώργος Προκοπίου Με Τη Σύζυγό Του, Αλεξάνδρα

Όπως κάθε πάνθεον, το συγκεκριμένο έχει την αποστολή να επιλέγει τους καλύτερους από τους καλύτερους στον τομέα τους. Αλλά, πέρα από τα άτομα, η ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας είναι μια μοναδικά δεμένη και συναρπαστική ιστορία που αξίζει να γίνει περισσότερο γνωστή. Θέλαμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο όπου οι καλύτεροι του σύγχρονου ναυτιλιακού κόσμου θα μπορούσαν σε τακτική βάση να απολαμβάνουν και να αναλογίζονται την ιστορία του, και να έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την πορεία των προκατόχων τους».

O Γιώργος Αγγελόπουλος, ο Παναγιώτης Αγγελόπουλος με τη σύζυγό του  Ελευθερία Κούκου και ο  κάπτεν Δημήτρης Ματθαίου ceo της Arcadia Shipmanagement και της Aegean Bulk

Ιωάννης Α. Αγγελικούσης

Ο Ιωάννης Αγγελικούσης, που γεννήθηκε στον Πειραιά το 1948, ήταν ο μεγαλύτερος αμιγώς ιδιώτης εφοπλιστής της γενιάς του και αντιπροσώπευε πολλά από τα πλέον θετικά χαρακτηριστικά και τις τάσεις της ελληνικής ναυτιλίας. Η μητέρα του, Μαρία Παπαλιού, και ο πατέρας του, Αντώνης, που υπηρετούσε ως αξιωματικός ασυρμάτου στη θάλασσα, κατάγονταν και οι δύο από το χωριό Καρδάμυλα της Χίου. Ο Αντώνης Αγγελικούσης ίδρυσε δική του ναυτιλιακή εταιρεία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο Ιωάννης συνεργάστηκε με τον πατέρα του το 1973. Οι δυο τους εργάστηκαν μαζί μέχρι τον θάνατο του Αντώνη το 1989.

Ο Ιωάννης Αγγελικούσης κληρονόμησε μια επιχείρηση μεταφοράς ξηρού φορτίου, συμπεριλαμβανομένης της Anangel-American Shipholdings που ήταν εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λουξεμβούργου και στον NASDAQ. Αργότερα κατέληξε να πιστεύει ότι ήταν καλύτερο για τις ναυτιλιακές εταιρείες να παραμένουν ιδιωτικές, αν μπορούσαν. Δεν άργησε να βάλει τη δική του σφραγίδα στην επιχείρηση. Το 1993 παρήγγειλε τα πέντε πρώτα capesize bulkers του ομίλου στη Hyundai Heavy Industries. Εκείνη την εποχή ήταν τα μεγαλύτερα bulker που είχε παραγγείλει ποτέ Eλληνας πλοιοκτήτης.

Η Ειρήνη Νταϊφά, CEO της ναυτιλιακής εταιρείας Stavros Daifas Maritime Corporation, με τον πρώην γ.γ του ΙΜΟ Ευθύμη Μητρόπουλο

Ταυτόχρονα, ο Αγγελικούσης επεκτάθηκε σε μεγάλο βαθμό στα τάνκερ, χρησιμοποιώντας αρχικά την Kristen Navigation ως όνομα της εταιρείας διαχείρισης δεξαμενόπλοιων. Το 2003 ίδρυσε τη Maran Gas Maritime ως την πρώτη πλήρως ελληνόκτητη εταιρεία μεταφοράς LNG. Το όνομα Maran ήταν ένα κράμα των ονομάτων Μαρία και Αντώνης, προς τιμήν των γονιών του, και αργότερα η επωνυμία υιοθετήθηκε επίσης για τους στόλους δεξαμενόπλοιων και ξηρών φορτηγών, που τώρα διαχειρίζονται οι Maran Tanker και Maran Dry αντίστοιχα. Πιστός στη στρατηγική του, ο Αγγελικούσης έγινε ο κορυφαίος Έλληνας πλοιοκτήτης σε καθένα από τα επιλεγμένα τμήματα της αγοράς – capesize bulk carriers, μεγάλα δεξαμενόπλοια, ιδιαίτερα VLCC και μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG. Οταν έφυγε από τη ζωή, το 2021, ο όμιλος Αγγελικούση κατείχε 151 πλοία στους τρεις τομείς λειτουργίας του και θεωρούνταν η μεγαλύτερη αμιγώς ιδιωτική ναυτιλιακή αυτοκρατορία παγκοσμίως.

Από αριστερά, Βανέσσα, Αλέξανδρος και Ιωάννης Χατζηπατέρας της Dorian LPG με τον Τζον Μάικλ Ράτζιγουιλ, CEO και πρόεδρο της Goodbulk

Η συνεισφορά του στην ελληνική ναυτιλία αναγνωρίζεται ευρέως, κυρίως λόγω της μακροχρόνιας πίστης του ομίλου του στην ελληνική σημαία και της ισχυρής υποστήριξής του στη ναυτική εκπαίδευση στη χώρα. Εκτός από τις επιχειρήσεις ήταν βαθιά πατριώτης και ενδιαφερόταν για τη χώρα και τους ανθρώπους της. Το 2010 αποφάσισε να δημιουργήσει το Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Αντώνιος και Ιωάννης Αγγελικούσης, με στόχο να βοηθήσει όσους έχουν ανάγκη στην ελληνική κοινωνία. Από τη σύστασή του, το Ίδρυμα έχει παράσχει ουσιαστική υποστήριξη σε παιδιά, νοσοκομεία και σχολεία στην Ελλάδα.
Παύλος Ι. Ιωαννίδης

Ο Παύλος Ιωαννίδης ήταν ανώτερος και έμπιστος βοηθός του Αριστοτέλη Ωνάση και της κόρης του Χριστίνας και διετέλεσε για πολλά χρόνια αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση που συνέχισε τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις του μεγιστάνα.

Έχει αναγνωριστεί ευρέως σε όλη τη ναυτιλία για τη συνεισφορά του σε αυτήν, κυρίως μέσω της προώθησης μιας νέας κουλτούρας ασφάλειας που έφερε μαζί του από την αεροπορία. Μεγάλωσε στην Αθήνα και πολέμησε με την Ελληνική Αντίσταση κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αν και το αρχικό του όνειρο ήταν να πάει στη θάλασσα και να εκπαιδευτεί ως δόκιμος του Ναυτικού, στα τελευταία στάδια του πολέμου ο Παύλος Ιωαννίδης εκπαιδεύτηκε ως πιλότος μαχητικών και, μετά τον πόλεμο, εντάχθηκε στην TAE Εθνικές Αεροπορικές Γραμμές. Σε ηλικία 25 ετών ήταν ο νεότερος κυβερνήτης στην Ελληνική Πολιτική Αεροπορία. Το 1957 η εταιρεία εξαγοράστηκε από τον Αριστοτέλη Ωνάση και μετονομάστηκε σε Ολυμπιακή Αεροπορία. Για την Ολυμπιακή υπηρέτησε ως επικεφαλής εκπαιδευτής και επικεφαλής πιλότος και τελικά έγινε γενικός διευθυντής της αεροπορικής εταιρείας. Ήταν επίσης πιλότος επιλογής πολλών Ελλήνων και διεθνών υψηλών προσώπων.

Η Δωροθέα Ιωάννου, διευθύνουσα Σύμβουλος στο American P&I Club, ο Κωστής Φραγκούλης, πρόεδρος του Propeller Club Και του ομίλου FRanman και η Κέλλυ Μαργαρίτη-Φράνμαν

Μετά τον θάνατο του Ωνάση η αμοιβαία εκτίμηση των δύο ανδρών αντικατοπτρίστηκε στη διαθήκη του μεγιστάνα, με την οποία διόρισε τον Ιωαννίδη ισόβιο μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ιδρύματος Ωνάση.
Επιθυμία του ήταν να συνεχίσει το ίδρυμα την επιχείρησή του καθώς και να χρηματοδοτήσει διάφορους κοινωφελείς σκοπούς. Το άλλο μισό της περιουσίας έμεινε στην κόρη του Χριστίνα. Διετέλεσε διευθύνων σύμβουλος των ναυτιλιακών και άλλων εμπορικών εργασιών του ιδρύματος, ενώ και πρόεδρος όλων των εταιρειών που ανήκαν στη Χριστίνα Ωνάση, για την οποία λειτούργησε ως πατρική φιγούρα και μέντορας.

Με περισσότερα από 25 χρόνια εμπειρίας ως εκπαιδευτής σε αεροπλάνα και προσομοιωτές στο ενεργητικό του, ο Ιωαννίδης δεν άργησε να αναγνωρίσει ότι η κουλτούρα ασφάλειας στη ναυτιλία υστερούσε σε σχέση με αυτή που ήδη εφαρμοζόταν στην αεροπορία, ειδικά όταν επρόκειτο να αντιμετωπίσει την αδυναμία του «ανθρώπινου παράγοντα», που ήταν η κύρια αιτία των περισσότερων ατυχημάτων.

Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και η Deputy Chairman της Contships Management ιδρύτρια της Dry Cargo Chartering

Ο Παύλος Ιωαννίδης ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για 26 χρόνια, έξι από αυτά αντιπρόεδρος. Πρόεδρος της Επιτροπής Εκπαίδευσης της ΕΕΕ για 14 χρόνια. Διετέλεσε επίσης αντιπρόεδρος της HELMEPA και ήταν επικεφαλής της Επιτροπής Εκπαίδευσής της.

Διαβάστε επίσης

Νικόλαος Παπαγεωργίου: Η ζωή και η κληρονομιά ενός εθνικού ευεργέτη (pics)

«Κύμα» πλειστηριασμών από Σεπτέμβριο – Θα γίνονται πάνω από 1.500 τον μήνα

Ryan Breslow: Οι 700 υπάλληλοι, ο διαλογιστής billionaire και το πείραμα με την τετραήμερη εργασία (pics)

Exit mobile version