Καλές είναι οι προοπτικές για τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων. Αυτό επισημαίνει στο μήνυμά του στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης της εταιρείας για το 2022 της Okeanis Eco Tankers, ο πρόεδρος και διευθυντής Γιάννης Αλαφούζος.
Υπογραμμίζει ότι το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 20ετίας. Η διαθεσιμότητα των ναυπηγείων είναι περιορισμένη έως το 2025 και ακόμη και όταν πέσουν στο νερό τα υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοια έως το 2027 δεν θα διαταράξουν την τρέχουσα ευνοϊκή ισορροπία προσφοράς και ζήτησης.
Σε ό,τι αφορά τη ζήτηση, ο Γιάννης Αλαφούζος επισημαίνει ότι το άνοιγμα της Κίνας, μετά την κατάργηση των μέτρων που είχαν στόχο τον μηδενικό cocid θα δώσει ώθηση στη ζήτηση του πετρελαίου, η οποία εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα το 2023 , ξεπερνώντας τα 100 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Τέλος, η αναδιάταξη του διά θαλάσσης εμπορίου πετρελαίου, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των κυρώσεων στη Ρωσία, προσφέρουν στήριξη στη ζήτηση για τονομίλια, που σημαίνει μεγαλύτερες αποστάσεις που θα πρέπει να καλύψουν τα δεξαμενόπλοια για να μεταφέρουν πετρέλαιο άρα και μεγαλύτερες οι τιμές των ναύλων.
Η Okeanis Eco Tankers διαχειρίζεται στόλο από 14 δεξαμενόπλοιων και συγκεκριμένα οκτώ είναι VLCCs και έξι Suezmaxes.
Ο Γιάννης Αλαφούζος αναφέρει, μεταξύ άλλων:
Για τους ναυτικούς και τους εργαζόμενους στα γραφεία της εταιρείας:
Το περασμένο έτος αποδεικνύει ότι η θαλάσσια μεταφορά αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου βρίσκεται στο επίκεντρο της παγκόσμιας ενεργειακής ασφάλειας. Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου, ευχαριστώ όλους τους υπαλλήλους μας, και ιδιαίτερα τα πληρώματα των πλοίων μας, για τον ακλόνητο επαγγελματισμό, την αφοσίωση και την αντοχή τους σε αυτούς τους αβέβαιους καιρούς. Η σκληρή δουλειά, η δέσμευση και η επιμέλεια των ανθρώπων μας αποδείχθηκαν καθοριστικής σημασίας για την επίτευξη κορυφαίων λειτουργικών αποτελεσμάτων στον κλάδο και οικονομικών αποτελεσμάτων ρεκόρ το 2022, τα οποία μεταφράζονται σε σημαντική δημιουργία αξίας για τους μετόχους μας.
Επενδύσεις
Ενώ οι επιδόσεις μας ωφελήθηκαν από την ισχυρή ανάκαμψη της αγοράς, ιδίως κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, οι επενδύσεις μας σε υπερσύγχρονα πλοία με εξοπλισμό Eco και scrubber, μας διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό και αυξάνουν την αξία των μετόχων τόσο σε απόλυτους όσο και σε σχετικούς όρους. Το σχέδιό μας για το 2023 απαιτεί αυξημένη εστίαση σε στρατηγικές πρωτοβουλίες που περιλαμβάνουν, πρωτίστως, την επιχειρησιακή ασφάλεια, την επιδέξια εμπορική διαχείριση των πλοίων, τις σταθερές οικονομικές επιδόσεις και τη δημιουργία αξίας για τους μετόχους.
Ναυλαγορές
Το 2022 ξεκίνησε με αδύναμες βάσεις για τις αγορές μας, κυρίως λόγω της αδύναμης εμπορικής ζήτησης για το αργό πετρέλαιο εν μέσω της ταχείας εξάπλωσης της παραλλαγής Omicron Covid-19, της ανανεωμένης εφαρμογής πολιτικών περιορισμού της κινητικότητας, κυρίως στην Κίνα, και της περαιτέρω υστέρησης της παραγωγής του ΟΠΕΚ έναντι των ποσοστώσεων κατά τη διάρκεια του εποχικά υποτονικού πρώτου τριμήνου.
Επιπλέον, η συνεχιζόμενη αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας, μετά την παράδοση των υπόλοιπων πλοίων που παραγγέλθηκαν κατά την ιστορικά πολυάσχολη περίοδο 2018-2020, περιόρισε περαιτέρω τα βραχυπρόθεσμα θεμελιώδη μεγέθη για την αγορά μεγάλων δεξαμενόπλοιων αργού εκείνη την περίοδο.
Παρά το ήπιο ξεκίνημα, η αγορά δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου βελτιώθηκε αισθητά από τον Φεβρουάριο του 2022 για τα πλοία Suezmax και Aframax, ενώ κέρδη στα VLCC σημειώθηκαν κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022.
Ειδικότερα, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου και η επακόλουθη επιβολή κυρώσεων για το ρωσικό αργό πετρέλαιο από την ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική πολυπλοκότητα του εμπορίου και την αναδρομολόγηση των ταξιδιών των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Κατά τους πρώτους μήνες της εισβολής, τα πλοία Aframax και Suezmax, οι κυρίαρχες προπολεμικές κατηγορίες πλοίων στοιχείων που είχαν ναυλωθεί για τη θαλάσσια μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, πέτυχαν υψηλούς ναύλους.
Αντίθετα, τα μεγάλης χωρητικότητας δεξαμενόπλοια επικεντρώθηκαν στη Δύση, καθώς η Ευρώπη έσπευσε να εξασφαλίσει από εκεί αποθέματα πετρελαίου για να καλύψει το ρωσικό. Λόγω του κινεζικού lockdown , ο συνδυασμός της μετατόπισης του VLCC fleet στη Δύση και των περιορισμένων φορτίων προς την Ανατολή είχε ως αποτέλεσμα την άσκηση καθοδικών πιέσεων στις τιμές των ναύλων που αποδείχθηκαν παροδικές.
Μετά το αρχικό σοκ, εμφανίστηκαν νέοι εμπορικοί δρόμοι που απορρόφησαν τη χωρητικότητα.
Η Ευρώπη αντικατέστησε τα ρωσικά βαρέλια από πιο απομακρυσμένες περιοχές εξαγωγής, όπως η Δυτική Αφρική, η Μέση Ανατολή και οι ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, η Ρωσία μετατόπισε τις εξαγωγές πετρελαίου της προς την Κίνα και την Ινδία» και συνεχίζει:
«Ο συλλογικός αντίκτυπος ήταν μεγαλύτερες μέσες αποστάσεις ανά ταξίδι που αύξησαν σημαντικά τα τονομίλια. Η άρση του lockdown σε πολλά μέρη του κόσμου, σε συνδυασμό με τις σημαντικές εξαγωγές των ΗΠΑ , που ενισχύθηκαν μέσω του προγράμματος Strategic Petroleum Reserve (“SPR”) και την επαναφορά των περικοπών παραγωγής του ΟΠΕΚ+ που θεσπίστηκαν το 2021, είχαν ως αποτέλεσμα ιστορικά αυξημένους όγκους πετρελαίου σε διαμετακόμιση, βελτιώνοντας έτσι τη δεύτερη μεταβλητή για τον προσδιορισμό της ζήτησης δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου.
Στην περσινή έκθεση υποστήριξα ότι το 2021 ήταν το πιο δύσκολο έτος που έχει καταγραφεί ποτέ για την αγορά δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου. Ωστόσο, περιηγηθήκαμε με επιτυχία στην ύφεση χάρη στα νεαρά, αποδοτικά ως προς την κατανάλωση καυσίμου, εφοδιασμένα με scrubber πλοία μας, επικρατώντας στην αγορά και ξεπερνώντας και τους εισηγμένους ομολόγους μας.
Κέρδη και οικονομική πολιτική
Εισερχόμενοι στο 2022 με ένα πλήρως παραδομένο fleet, τα αποτελέσματά μας αποδεικνύουν ότι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα ενισχύεται σε μια ισχυρή αγορά και παρέχουν στην Εταιρεία την ευελιξία και την προαιρετικότητα να διαθέσει περισσότερες ημέρες διαπραγμάτευσης σε spot ναυλώσεις για να εκμεταλλευτεί τη δυναμική της αγοράς.
Όσον αφορά τα VLCC, η Okeanis Eco Tankers (OET) είχε ημερήσια κέρδη στην spot ναυλαγορά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους ύψους 37.900 δολαρίων ανά ημέρα, που αντιπροσωπεύουν 29% υπεραπόδοση σε σχέση με το μέσο όρο της αντίστοιχης ομάδας δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, ενώ τα ημερήσια κέρδη στην spot των Suezmax ανήλθαν σε 54.850 δολάρια ανά ημέρα, που αντιπροσωπεύουν 65% υπεραπόδοση σε σχέση με τους εισηγμένους ομολόγους μας.
Η ραχοκοκαλιά της στρατηγικής της OET ήταν η αποτελεσματική εμπορία των πλοίων μας, η διατήρηση μιας ισχυρής κεφαλαιακής δομής με επαρκή ρευστότητα και η παροχή αξίας στους μετόχους μας.
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να συνεχίσουμε να αποδίδουμε σε όλα τα μέτωπα. Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του έτους και σε αβέβαιους καιρούς, ενισχύσαμε προληπτικά τη ρευστότητά μας μέσω της αναχρηματοδότησης, με πολύ ελκυστικούς όρους, των VLCCs Nissos Kythnos και Nissos Donoussa, απελευθερώνοντας περίπου 29 εκατ. δολάρια από τη συναλλαγή, διατηρώντας παράλληλα περίπου το 50% του αγοραίου Loan to Value στο τέλος του έτους.
Επιπλέον, έχοντας επίγνωση των υποσχέσεών μας για την απόδοση στους μετόχους, έχουμε δηλώσει διανομές συνολικού ύψους 1,85 δολάρια ανά μετοχή ή περίπου 61 εκατ. δολάρια με τη μορφή διανομής κεφαλαίου και επαναγοράς μετοχών κατά το προηγούμενο έτος.
Βιωσιμότητα
Η βιωσιμότητα βρίσκεται στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων μας. Έχουμε λάβει σημαντικά μέτρα για να συμμετέχουμε στις προσπάθειες του κλάδου μας για net zero carbon και να συμμορφωνόμαστε με υπεύθυνες επενδυτικές πρακτικές.
Τον Μάιο του 2022, υπογράψαμε το πρώτο μας δάνειο υψηλής εξασφάλισης που συνδέεται με τη βιωσιμότητα (“SLL”), το οποίο περιλαμβάνει συνήθεις περιβαλλοντικές ρήτρες και στόχους βιωσιμότητας για την εταιρεία, οι οποίοι συνδέονται με την τιμολόγηση.
Η εκτέλεση του SLL σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο για την Εταιρεία και ευθυγραμμίζεται με το young Eco fleet και τη δέσμευσή μας για βιώσιμη ανάπτυξη.
Σε εταιρικό επίπεδο, επικυρώσαμε τα διαπιστευτήριά μας για τη βιωσιμότητα δημοσιεύοντας την πρώτη μας έκθεση για το περιβάλλον, την κοινωνία και τη διακυβέρνηση (“ESG”) που αναφέρεται στο 2021. Ως αποτέλεσμα, ο νεαρός μας στόλος είναι καλά εξοπλισμένος για να συμμορφωθεί με τους επερχόμενους κανονισμούς για τον Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας Υφιστάμενων Πλοίων (“EEXI”) και τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (“CII”).
Αναμένουμε ότι οι εν λόγω κανονισμοί θα επηρεάσουν σημαντικά τον παγκόσμιο στόλο των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου, αναγκάζοντας τους ιδιοκτήτες παλαιότερης χωρητικότητας να κάνουν σε τροποποιήσεις, να επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος και τελικά να μειώσουν την ταχύτητα για να συμμορφωθούν.
Μαζί με τους διαχειριστές μας, θα εργαστούμε για την επίτευξη των στόχων μας για τη βιωσιμότητα μέσω της συνεχούς παρακολούθησης, της υποβολής εκθέσεων και της βελτίωσης όλων των σχετικών πτυχών ESG.».
Διαβάστε ακόμη
Τέλος στα σενάρια για επιταγή ακρίβειας ή έκτακτο δώρο Πάσχα
Το αντίο στον «κ. Γιώργο», Νικολάκη… πιπέρι, το blue chip του Μανώλη και οι δυο που δεν χωράνε μαζί