Στη ναυλαγορά των container ships “γεννάνε και τα κοκόρια” των εταιρειών. Είναι τόσο μεγάλη η ζήτηση για εισαγωγή εμπορευμάτων, που έχει οδηγήσει από τον περασμένο Νοέμβριο στην αύξηση των ναύλων, με τις εταιρείες Τακτικών Γραμμών τις λεγόμενες Liners να έχουν αρχίσει όλες να καταγράφουν κέρδη.
Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το 7% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Είναι ενδεικτικό της κατάστασης το γεγονός ότι δεν υπάρχουν εμπορευματοκιβώτια για να φορτωθούν τα εμπορεύματα γεγονός που δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας στην αγορά.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς που μίλησαν στο “b.s.” υπάρχει μεγάλη έλλειψη τα μεγάλα εμπορευματοκιβώτια, τα λεγόμενα και 40άρια ενώ στα 20άρια υπάρχει επάρκεια και προσέθεσαν:
«Οι επιχειρηματίες εξυπηρετούνται με πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και με ακριβότερες τιμές. Όποιος κάνει κράτηση για εμπορευματοκιβώτιο, σήμερα που μιλάμε, αυτό θα φορτωθεί σε πλοίο μετά από 15-20 ημέρες. Υπάρχει καθυστέρηση λόγω της μεγάλης ζήτησης φορτίων και της έλλειψης πλέον κενών κουτιών. Η κατάσταση μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου του 2021 που είναι το Νέο Έτος για την Κίνα θα επιδεινώνεται. Μία ανάσα αναμένεται να δοθεί στα τέλη Φεβρουαρίου. Αυτό δείχνει ότι η Κίνα έχει επανέλθει δυναμικά αφού είναι η πρώτη εξαγωγική χώρα στον κόσμο.»
Περιγράφοντας την κατάσταση στελέχη ναυλομεσιτικών οίκων επεσήμαναν:
«Το τελευταίο τρίμηνο του 2020 σημειώθηκε τεράστια αύξηση του όγκου των θαλάσσιων μεταφορών. Κυρίως από την Κίνα προς Cross Pacific ήτοι ΗΠΑ, Καναδά και νότιο Αμερική.
Αύξηση παρατηρείται και στο Intra Pacific, δηλαδή από Κίνα προς Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Ταϊλάνδη Ινδονησία κα.
Φαίνεται ότι μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας η Κίνα ανακάμπτει και τώρα ελέγχει τη ροή του εμπορίου. Ακόμη και η Ευρώπη που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω του δεύτερου κύματος έχει αυξήσει τις εισαγωγές της από την Κίνα και την Άπω Ανατολή» και συνέχισαν:
«Ο ημερήσιος τζίρος των μεγάλης μεταφορικής ικανότητας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει υπερδιπλασιαστεί από το καλοκαίρι και μετά, ενώ οι ναύλοι για τα μικρότερου μεγέθους container ships έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 50%.
Η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε στα τέλη Αυγούστου κατά 24% σε σύγκριση με την αρχή του 2020 και κατά 39% σε σύγκριση με τα μέσα Ιουνίου 2020.
Με την έναρξη της πανδημίας οι εταιρείες liners έδεσαν πλοία τους, έστειλαν άλλα σε μακρινά δρομολόγια, ακύρωσαν δρομολόγια. Η τακτική αυτή μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα και αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακριβότερα ναύλα άρα και κέρδη και μείωση κόστους καυσίμων.
Η άνοδο της ναυλαγοράς οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι μεγάλες επιχειρήσεις στέλνουν τα προϊόντα τους ή εισάγουν πρώτες ύλες μέσω containerships αφού τα αεροπλάνα που χρησιμοποιούσαν είτε είναι καθηλωμένα είτε δεν επαρκούν πλέον.
Οι μετοχές των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών με στόλο από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έκαναν ράλι με άνοδο από 5% έως 10,5% μέσα στο φθινόπωρο.
Υπολογίζεται ότι το 2020 τα κέρδη του κλάδου θα κυμανθούν μεταξύ 12 και 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος της Ένωσης Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA) και στέλεχος της εταιρείας xclusiv Shipbrokers, Γιάννης Κοτζιάς, με βάση έρευνα που έκανε η εταιρεία, τα φορτία για τα container ships αυξήθηκαν από τους 100 εκατομμύρια τόνους το 1980 στους 1,8 δισεκατομμύρια τόνους το 2017.
Η ανάπτυξη του στόλου των container ships την 20ετία 2000-2020 ήταν σε ποσοστό 107% από τα 2.600 πλοία στα 5.400.
Ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 420% από τα 4,5 εκατομμύρια στα 23,4 εκατομμύρια.
Η χωρητικότητα του στόλου με βάση τόνους dw αυξήθηκε κατά 330% από τα 65 εκατ. στα 280 εκατομμύρια.
Υπό ναυπήγηση είναι συνολικά 283 container ships συνολικής χωρητικότητας 1.940.200 τόνων dw.
Διαβάστε ακόμη:
ΤΑΙΠΕΔ: Ενδιαφέρον από έξι σχήματα για assets της ΛΑΡΚΟ
Σούπερ μάρκετ: To ωράριο λειτουργίας μετά τις αλλαγές στα μέτρα – Τι επιτρέπεται να πωλούν (vid)