Το 2021 ήταν μια χρονιά ανάκαμψης για τις ναυτιλιακές αγορές, οι οποίες κατέγραψαν τόσο σειρά από ρεκόρ σε κέρδη όσο και σε επενδύσεις.
Πουθενά αυτό δεν ήταν πιο εμφανές όσο στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, όπου σημειώθηκαν νέα επίπεδα ρεκόρ δραστηριότητας.
Όπως επισημαίνει ο Γιώργος Λαζαρίδης, αναλυτής της Allied Shipping Research «είναι αξιοσημείωτο ότι δεν ήταν η εξαιρετικά κερδοφόρα ναυλαγορά εμπορευματοκιβωτίων που προκάλεσε τις ισχυρές πωλήσεις-επενδύσεις, με το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής να στρέφεται στα νεότευκτα.
Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου η οποία ήδη κατέχει το μερίδιο του λέοντος στη δραστηριότητα των αγοραπωλησιών ήταν αυτή που σημείωσε τη σημαντικότερη ώθηση στις συναλλαγές, σημειώνοντας αύξηση 64% από το 2020 και ταυτόχρονα 34% υψηλότερη από την πρόσφατη κορύφωση του 2017. Αυτή η αξιοσημείωτη αύξηση σημειώνεται από το 4ο τρίμηνο του 2020, με τη δυναμική να αυξάνεται και φτάνοντας στο αποκορύφωμά του τον Μάιο του 2021».
Όσον αφορά το ποιες επιμέρους αγορές του τομέα ξηρού χύδην φορτίου προκάλεσαν όλη αυτή τη δραστηριότητα, στην πλειονότητά της ήταν οι αγορές Panamax, Handysize και Supramax που παρουσίασαν τα μεγαλύτερα κέρδη, με αυξήσεις 80%, 75% και 47% αντίστοιχα σε σύγκριση με το 2020.
Η αγορά Capesize φαίνεται ότι σημείωσε τα περισσότερα από τα κέρδη της το 4ο τρίμηνο του 2020.
«Ωστόσο, όπως φαίνεται, έχουμε ήδη αρχίσει να βλέπουμε μια μείωση από όλη αυτή της φρενίτιδας των αγορών, με το 4ο τρίμηνο να έχει ήδη μειώσει τους αριθμούς του και τις τιμές των περιουσιακών στοιχείων φαινομενικά να κλειδώνουν στη θέση τους για την ώρα», επισημαίνει ο Γιώργος Λαζαρίδης:
«Τα εκτεταμένα επίπεδα αβεβαιότητας που εξακολουθούν να επισκιάζουν την αγορά και η ελαφρά υποχώρηση των ναύλων από την καλοκαιρινή τους κορύφωση, προκάλεσαν κάποια ανησυχία, ενώ δεδομένων των τρεχόντων επιπέδων τιμών των περιουσιακών στοιχείων, ο κίνδυνος που αναλαμβάνουν οι περισσότερες νέες ευκαιρίες φαίνεται να είναι σημαντικά υψηλότερος από αυτόν που ήταν έναν χρόνο πριν. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν βλέπουμε τα πράγματα να παραμένουν ανοδικά κινούμενα. Απλώς, φαίνεται ότι έχει χαθεί η γρήγορη ανοδική δυναμική που απολαμβάναμε το μεγαλύτερο μέρος του 2021, ενώ μέσα στο 2022 φαίνεται να γίνεται μία εξισορρόπηση δεδομένων όλων των ενδείξεων από τις παγκόσμιες αγορές αυτή τη στιγμή».
Στο μεταξύ, σε ελεύθερη πτώση παραμένει η ναυλαγορά φορτηγών πλοίων capesize που είναι τα μεγάλα τύπου πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Μέσα σε μία εβδομάδα 13-19 Δεκεμβρίου ο δείκτης των capes μειώθηκε κατά 43,5%, και έκλεισε στα 22.613 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα. Η μείωση εισαγωγών από την Κίνα πρώτων υλών έπληξε τον συγκεκριμένο τύπο πλοίων. Την επόμενη εβδομάδα 20-26 Δεκεμβρίου σημείωσε και νέα πτώση κατά 15,2% πέφτοντας στα 20.000 δολάρια την ημέρα.
Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου κατέγραψε πτώση κατά 6,8% παραμένοντας κάτω από ψυχολογικό όριο των 3.000 μονάδων. Έκλεισε στις 2.217 μονάδες από 2.379.
Ο μέσος όρος είναι 2.935 μονάδες με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020 ήταν χαμηλότερη, στις 1.066.
Τα πλοία Capesize είδαν τους ημερήσιους ναύλους να πέφτουν από τις 40.000 δολάρια στις 20.000 δολάρια καταγράφοντας πτώση 50% μέσα σε δύο εβδομάδες και έκλεισαν η ναυλαγορά τους στις 2.312 από 2.727 για την εβδομάδα 20-26 Δεκεμβρίου 2021. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τις 15.475 δολάρια την ημέρα έως τις 38.056 δολάρια.
Στα Panamax σημειώθηκε αύξηση σε ποσοστό 5,3% από τις 2.444 μονάδες στις 2.573. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τις 15.295 δολάρια την ημέρα έως τις 33.023 δολάρια.
Στα Supramax σημειώθηκε πτώση της ναυλαγοράς σε ποσοστό 7,2% από τις 2.469 μονάδες στις 2.290. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τις 17.825 δολάρια την ημέρα έως τις 41.866 δολάρια.
Στα Handysize σημειώθηκε πτώση του δείκτη κατά 5,2% από τις 1.547 μονάδες στις 1.466. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τις 21.625 δολάρια την ημέρα έως τις 38.019 δολάρια.
Διαβάστε ακόμη
Οι 8 στόχοι για την οικονομία το 2022 – Ποιο είναι το «μεγάλο στοίχημα»
Λάκης Γαβαλάς: Σε νέα περιπέτεια για το εμβληματικό ακίνητο της Κάντζας