search icon

Ναυτιλία

Fr. Andersen: «Η Ελλάδα μπορεί να γίνει η Νορβηγία του Νότου» (pics)

Η χώρα μας μπορεί να ακολουθήσει το παράδειγμα της Νορβηγίας στη ναυπήγηση ηλεκτρικών φέρι μποτ και να κυριαρχήσει στη Μεσόγειο, θεωρεί ο Νορβηγός πρέσβης στην Ελλάδα

Ο Νορβηγός πρέσβης στην Ελλάδα, Frode Overlad Andersen, πιστεύει πολύ στις δυνατότητες της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Αυτές τις δυνατότητες ανέπτυξε σε ομιλία του στο 12th Annual Capital Link Greek Shipping Forum παρακινώντας τους παράγοντες της ελληνικής πολιτείας και αγοράς να μην χάσουν την ιστορική ευκαιρία που δίνεται στην χώρα μας να βρεθεί πρωταγωνίστρια σε έναν κρίσιμο κλάδο της ναυσιπλοΐας.

Σημειώνει, μάλιστα, ότι η σημερινή συγκυρία στην Ελλάδα προσομοιάζει εξαιρετικά με αυτή που κυριαρχούσε στη Νορβηγία την περίοδο 2012-2014 και «γέννησε» τα πρώτα ηλεκτρικά φέρι στον κόσμο. Σύντομα, η Νορβηγία θα παρουσίαση και το πρώτο φέρι που κινείται με υδρογόνο.

Μιλώντας στο newmoney, ο πρέσβης της Νορβηγίας Frode Overlad Andersen εξηγεί:

«Βλέπαμε ότι ο στόλος των νορβηγικών φέρι μποτ πάλιωνε και έπρεπε να αντικατασταθεί. Παράλληλα, η ναυπηγική βιομηχανία βρισκόταν σε κρίση, λόγω έλλειψης ανάθεσης νέων έργων στα ναυπηγεία. Επίσης, γνωρίζαμε ότι θα έρθουν νέοι κανονισμοί στην ΕΕ, που επηρεάζουν και τη Νορβηγία, για τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων (short sea shipping, SSS). Έχουμε πολύ μεγάλη εσωτερική αγορά SSS. Οπότε σκεφτήκαμε γιατί να μην χρησιμοποιήσουμε αυτή την εσωτερική αγορά ως πλεονέκτημα; Αν συγκεντρώσουμε την τελευταίας λέξης τεχνολογία για τις ηλεκτρικές θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων και μπορέσουμε να δείξουμε ότι είναι αποτελεσματική, θα μπορέσουμε να χτίσουμε μία σχετική βιομηχανία. Έτσι ξεκινήσαμε.»

Στη Νορβηγία, οι μεταφορές με φέρι είναι μία μεγάλη αγορά. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν περίπου 140 ακτοπλοϊκά δρομολόγια στη Νορβηγία. Συνολικά 203 επιβατηγά και οχηματαγωγά φέρι εκτελούν δρομολόγια στη Νορβηγία. Σύμφωνα με την Στατιστική Υπηρεσία της Νορβηγίας, 20 εκατομμύρια οχήματα και 40 εκατομμύρια επιβάτες ταξιδεύουν με αυτά ετησίως.

Το πρώτο ηλεκτρικό οχηματαγωγό ferry στον κόσμο είναι το νορβηγικό “Ampere” και μπήκε σε λειτουργία το 2015. Σήμερα, στη Νορβηγία κάνουν δρομολόγια 70 ηλεκτρικά φέρι. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της νορβηγικής κυβέρνησης, όλος ο στόλος θα γίνει ηλεκτρικός, υβριδικός ή με υδρογόνο έως το 2025. Το πρώτο φέρι με υδρογόνο στον κόσμο θα κυκλοφορήσει και πάλι στη Νορβηγία, το 2023.

Διαπραγματεύσεις νορβηγικών – ελληνικών εταιρειών

«Το σύνολο των αιτιών που προκάλεσαν την αλλαγή στη Νορβηγία, συμβαίνει τώρα και στην Ελλάδα» τονίζει ο Fr. Andersen. «Υπάρχουν αρκετές νορβηγικές εταιρείες , που ενδιαφέρονται για την ελληνική αγορά αυτών των συγκεκριμένων πλοίων.

Τα φέρι που θα κυριαρχήσουν στη Μεσόγειο θα είναι διαφορετικά από αυτά που κυριαρχούν στη νορβηγική αγορά. Γιατί το τοπίο είναι διαφορετικό. Άρα, οι νορβηγικές εταιρείες σκέφτονται ότι η ελληνική εσωτερική αγορά είναι μία πολύ ενδιαφέρουσα αγορά, καθώς είναι τεράστια. Αν η Ελλάδα κάνει τη μετάβαση στα ηλεκτρικά φέρι και καταφέρει να αναπτύξει τη δική της βιομηχανία παραγωγής για εσωτερική αρχικά κατανάλωση, τότε τα ελληνικά ναυπηγεία θα μπορέσουν να κυριαρχήσουν στην αγορά της Μεσογείου.»

Όπως μας αποκάλυψε ο Νορβηγός πρέσβης, αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικές διαπραγματεύσεις μεταξύ νορβηγικών και ελληνικών εταιρειών, ενώ στα τέλη Μαΐου θα πραγματοποιηθεί, στην Αθήνα, εκδήλωση για τη συνάντηση των ενδιαφερόμενων μερών με την ελπίδα να προκύψουν συνέργειες.

Παράθυρο ευκαιρίας για την Ελλάδα

«Εμείς πιστεύουμε στην ελληνική αγορά, καθώς σε πολλά μοιάζει με τη δική μας. Όπως, όμως, επεσήμανα και στην ομιλία μου, βασικός παράγοντας είναι η θέληση. Πρέπει να υπάρχει θέληση και από τη βιομηχανία και από τους πολιτικούς» σημειώνει ο Fr. Andersen.

Τον ρωτήσαμε αν εκτιμά ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει θέληση και αποφασιστικότητα. «Βλέπω ότι ο κόσμος αρχίζει και συμφωνεί για το ποιο είναι το πρόβλημα» μας απάντησε. «Και όταν συμφωνούμε για το πρόβλημα, είναι πιο εύκολο να συμφωνήσουμε για τη λύση. Για να γίνω και λίγο προκλητικός, θα έλεγα ότι το πιο εύκολο είναι να κάτσουμε να περιμένουμε και να δούμε τι θα γίνει.

Όμως, αυτό έχει ένα κόστος. Το να μην κάνεις τίποτα έχει κόστος. Υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας, σε αυτή τη συγκυρία, και η Ελλάδα μπορεί να πάρει τα ηνία, να αναπτύξει τη δική της βιομηχανία, όπως κάναμε εμείς. Αλλιώς, μπορεί να περιμένει και να αφήσει κάποια άλλη χώρα να της πουλάει αυτά τα ηλεκτρικά φέρι, που θα κατασκευάζονται κάπου αλλού.»

«Καρότο και μαστίγιο»

Στη Νορβηγία, όταν ξεκίνησε η ναυπήγηση ηλεκτρικών φέρι, το πρόσθετο επενδυτικό κόστος της αντικατάστασης των πλοίων ντίζελ με πλήρως ηλεκτρικά ανήλθε σε 357 εκατομμύρια ευρώ συνολικά, συμπεριλαμβανομένων των αναβαθμίσεων του δικτύου σε απομακρυσμένες περιοχές, όμως οι δυνατότητες εξοικονόμησης λειτουργικού κόστους ήταν σημαντικές.

Οι υπολογισμοί έδειξαν ότι σε μια περίοδο 10 ετών, η εξοικονόμηση λειτουργικών δαπανών από τα ηλεκτρικά φέρι ανήλθε σε 71,4 εκατομμύρια ετησίως. Μέσω της αρμόδιας υπηρεσίας ENOVA, η νορβηγική κυβέρνηση έχει υποστηρίξει χρηματοδοτικά 42 ακτοπλοϊκά δρομολόγια, 53 ηλεκτρικά φέρι και 623 ηλεκτρικά λεωφορεία (συνολικό κόστος 132,5 εκατ. ευρώ).

«Το πιθανότερο είναι ότι στα πρώτα στάδια θα χρειαστεί στήριξη από το κράτος» σημειώνει ο Fr. Andersen. «Στη Νορβηγία, το καταφέραμε αυτό στο πλαίσιο των κανόνων για τις κρατικές επιχορηγήσεις. Επίσης, ίσως χρειαστεί να επεκταθεί ο χρόνος διάρκειας των αδειών για τα δρομολόγια. Στη Νορβηγία χρησιμοποιήσαμε «καρότο και μαστίγιο». Είπαμε ότι αν θέλει μία εταιρεία άδεια λειτουργίας σε δρομολόγια, θα πρέπει να έχει μηδενικές εκπομπές ρύπων μέσα σε τρία χρόνια.»

Όσο για το υψηλό κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, ο Νορβηγός πρέσβης εκτιμά ότι το πρόβλημα είναι προσωρινό:

«Όλοι συμφωνούν ότι είναι πρόσκαιρο πρόβλημα» αναφέρει. «Αντίθετα, τα ορυκτά καύσιμα είναι ένα συστημικό πρόβλημα. Οι άλλες εναλλακτικές είναι το υδρογόνο και η αμμωνία, που είναι ακόμα πιο ακριβά. Επίσης, για αυτές τις δύο εναλλακτικές, η τεχνολογία δεν έχει δοκιμαστεί ακόμα στην αγορά. Εμείς έχουμε κάνει αλλεπάλληλα τεστ εμπορικής χρήσης στα ηλεκτρικά φέρι και έχουμε τελειοποιήσει τη λειτουργία τους. Και το κόστος κατασκευής έχει αρχίσει να μειώνεται.»

Διαβάστε ακόμη:

Επιδότηση καυσίμων: Στο τραπέζι η παράτασή της – Πότε θα παρθούν οι αποφάσεις

Sitel Greece: Πόσες προσλήψεις θα κάνει ο αμερικανικός «κολοσσός» στην Ελλάδα (pic)

Πλειστηριασμοί: Στο σφυρί συγκρότημα – «φιλέτο» 3 κτιρίων στο κέντρο των Χανίων

Exit mobile version