Φόβοι ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα πάρει τεράστιες διαστάσεις βυθίζοντας στο χάος στο παγκόσμιο εμπόριο προκαλώντας ντόμινο ανατιμήσεων σε αγαθά και εμπορεύματα, υπονομεύοντας ακόμη και την επάρκεια σε είδη πρώτης ανάγκης.
Στην πρώτη γραμμή της κρίσης θα βρεθεί η ανατολική Μεσόγειος αφού για να φτάσουν έως εκεί τα εμπορεύματα από την Ασία θα πρέπει να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής και να διασχίσουν όλη τη Μεσόγειο από το Γιβραλτάρ εκτινάσσοντας στα ύψη το λειτουργικό κόστος των πλοίων και τις τιμές αφού το κάθε ταξίδι θα επιμηκυνθεί χρονικά για περισσότερες από εννέα μέρες κατά περίπτωση.
Περισσότεροι εφοπλιστές και μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες όσον αφορά την κατάσταση στην νότια Ερυθρά Θάλασσα τηρούν στάση «Βλέποντας και κάνοντας». «Περιμένουμε να δούμε την αποτελεσματικότητα της ναυτικής δύναμης κρούσης στην Ερυθρά Θάλασσα» δηλώνουν στο newmoney.
Αρκετά υπερμεγέθη πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων – ULTRA LARGE με δρομολόγιο από την Ευρώπη στην Ασία παραμένουν αδρανή στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τη διακοπή των ταξιδιών τους στα τέλη της περασμένης εβδομάδας. Η δανέζικων συμφερόντων Liner εταιρεία Maersk «βαρέθηκε» να περιμένει και στέλνει τα πλοία της από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας αποφεύγοντας τη διώρυγα του Σουέζ.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence δείχνει ότι τα πλοία που διαχειρίζεται η Cosco, το 13.000 teu (μονάδα μέτρησης χωρητικότητας φορτίου) Cosco Faith (IMO: 9472141) και το 21.000 teu Cosco Shipping Galaxy (IMO: 9795634) ήταν λίγο-πολύ στάσιμα στην Ερυθρά Θάλασσα από την Κυριακή 17 Δεκεμβρίου, ενώ το Ocean Network Express, χωρητικότητας 20.000 teu, το ONE Triumph (IMO: 9769271) 14.000 teu και το ONE Apus (IMO: 9806079) σταμάτησαν αμφότερα τα δρομολόγιά τους προς νότο την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου.
Δύο πλοία που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο Ασίας – Ευρώπης και τα οποία διαχειρίζονται η MSC και η Hapag-Lloyd παραμένουν επίσης ακινητοποιημένα στην Ερυθρά Θάλασσα, αφού διέκοψαν τον πλου τους προς νότο. Ωστόσο, το πλοίο της Evergreen, μεταφορικής ικανότητας 20.000 teu το “Ever Goods” (IMO: 9810991) φαίνεται ότι συνέχισε τη διέλευσή του από την Ερυθρά Θάλασσα και πλέει με τη μέγιστη ταχύτητά του των 20 κόμβων προς το Στενό Bab el Mandab.
Εν τω μεταξύ, η Maersk επιβεβαίωσε την Τρίτη πως έχει αρχίσει την κινητοποίηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν σταματήσει προηγουμένως με προορισμό την Ερυθρά Θάλασσα. «Έχοντας παρακολουθήσει στενά τις εξελίξεις, η Maersk αποφάσισε ότι για λόγους ασφαλείας όλα τα πλοία που είχαν προηγουμένως παγώσει και επρόκειτο να ταξιδέψουν στην περιοχή, θα επαναδρομολογηθούν τώρα γύρω από την Αφρική μέσω του Ακρωτηρίου του Καλού Ελπίδας. Θα συνεχίσουν τα ταξίδια τους στις εκτρεπόμενες διαδρομές μόλις αυτό είναι επιχειρησιακά εφικτό».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Vespucci Maritime, Lars Jensen σε ανάρτησή του στο LinkedIn αναφέρει ότι φαίνεται πως όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 16.000 teu και μεγαλύτερα εκτρέπονται για να πάρουν το διαδρομή γύρω από την Αφρική. «Ομοίως, η Μεσόγειος είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου ένα μονόδρομος των πλοίων που κατευθύνονται προς τα Στενά της Γιβραλτάρ. Κάπως σαν να βλέπεις μια μπανιέρα να αδειάζει», είπε και πρόσθεσε «Μερικά παραμένουν κολλημένα στην Ερυθρά Θάλασσα».
Το τελευταίο εμπορικό πλοίο Ασίας – Ευρώπης που εισήλθε στην Ερυθρά Θάλασσα από το νότο ήταν το μεταφορικής ικανότητας 24.000 κουτιών πλοίο της Evergreen, το «Ever ALP» το Σάββατο, 16 Δεκεμβρίου. Ωστόσο, όπως συμβαίνει με όλους τους μεγάλους φορείς εκμετάλλευσης κύριων γραμμών, η Evergreen έχει από τότε αποκαλύψει ότι τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Ευρώπης θα δρομολογούνται μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Στο μεταξύ, ενώ οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν τη Δευτέρα την πολυεθνική πρωτοβουλία ασφάλειας Operation Prosperity Guardian, οι πλοιοκτήτες περιμένουν να δουν το αποτέλεσμα της ομάδας δράσης και κατά πόσον μπορεί αυτή να προστατεύσει την εμπορική λωρίδα.
Η Inventor Chemical Tankers, στην οποία ανήκει το Swan Atlantic, το τελευταίο «θύμα» στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε ότι το πλοίο της στοχοποιήθηκε λανθασμένα. Το πλοίο χτυπήθηκε από πύραυλο που εκτοξεύθηκε από το κίνημα των Χούτι στις 18 Δεκεμβρίου και δέχεται βοήθεια από το USS Carney, αλλά η εταιρεία δήλωσε ότι δεν υπάρχουν απώλειες στο πλήρωμα.
Η εταιρεία σε ανακοίνωσή της επεσήμανε: «Για την ιστορία, δεν υπάρχει κανένας ισραηλινός σύνδεσμος στην ιδιοκτησία (Νορβηγία), στην τεχνική διαχείριση (Σιγκαπούρη) του πλοίου ούτε σε κανένα μέρος της υλικοτεχνικής αλυσίδας για το μεταφερόμενο φορτίο. Σημειώνουμε ότι ο πάροχος πληροφοριών Marine Traffic ισχυρίστηκε λανθασμένα ότι το πλοίο διαχειρίζεται από εταιρεία συνδεδεμένη με το Ισραήλ» στην ιστοσελίδα του.
Διεθνείς αναλυτές αναφέρουν ότι «σχεδόν κάθε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αποφασίσει να περάσει από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας».
Η MSC, η Maersk, η CMA CGM, η Hapag-Lloyd, η HMM και η Ocean Network Express έχουν δηλώσει δημοσίως ότι έχουν αναστείλει τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ επιλέγοντας να πλεύσουν μέσω της πολύ μεγαλύτερης διαδρομής του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Το νέο δρομολόγιο θα κοστίζει έως και 1 εκατομμύριο δολάρια επιπλέον σε καύσιμα για κάθε ταξίδι μετ’ επιστροφής μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Βόρειας Ευρώπης.
Ο σημαντικότερος αντίκτυπος θα είναι τα εμπορεύματα προς την Ευρώπη να χρειάζονται 10 επιπλέον ημέρες πλεύσης και αυτός ο χρόνος θα αυξηθεί περαιτέρω για τα εμπορεύματα που κατευθύνονται προς την Ανατολική Μεσόγειο. Οι αναλυτές τονίζουν ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού βυθίζονται στο χάος, με τα τελευταία στοιχεία να δείχνουν ότι οι τιμές στην spot αγορά έχουν ήδη αυξηθεί κατά 20% από την Παρασκευή.
Διαβάστε ακόμη
Ανάπτυξη 2,4% το 2023 και 2,5% τη διετία 2024- 2025 «βλέπει» η ΤτΕ – Οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις
IWG: Πώς η ευέλικτη εργασία άλλαξε το dress code – Η εξέλιξη της μόδας στον χώρο εργασίας