Του Μηνά Τσαμόπουλου
Η Πλοηγική Υπηρεσία και τα προβλήματα που προκύπτουν από την έλλειψη προσωπικού, αλλά και εξοπλισμού, παραμένει το πιο «καυτό» θέμα συζήτησης στο λιμάνι του Πειραιά.
Χρήστες του λιμανιού ζητούν να δημιουργηθεί και ιδιωτική Πλοηγική Υπηρεσία από τον πάροχο των λιμενικών υπηρεσιών που είναι ο ΟΛΠ σε παράλληλα λειτουργία με τη δημόσια.
Ο ΥΝΑ, Παναγιώτης Κουρουμπλής βγήκε πριν από λίγες ημέρες με επίσημη ανακοίνωση και επεσήμανε ότι «θέση του είναι πάγια στο να λειτουργεί η Πλοηγική Υπηρεσία με δημόσιο καθεστώς και να μην περάσει σε χέρια ιδιωτών. Άλλωστε και στον Κανονισμό (ΕΕ)2017/352 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 15/02/2017, αναγράφεται ευκρινώς ότι η πλοήγηση αποτελεί λιμενική υπηρεσία, ιδιαίτερης φύσης, με χαρακτήρα δημοσίου συμφέροντος».
Όμως η άλλη πλευρά, έστω και ανεπίσημα, συνεχίζει να επιμένει, ανεβάζει τους τόνους και κρατάει «ζεστό» το θέμα γεγονός που δημιουργεί την αίσθηση ότι ο υπουργός δεν θα ξεμπερδέψει εύκολα με αυτή την υπόθεση. Διαβάστε δηλώσεις που έκαναν χρήστες στο newmoney.gr:
«Όλο υποσχέσεις και ευχολόγια ακούμε αλλά πράξεις δεν βλέπουμε. Οι καθυστερήσεις στο λιμάνι του Πειραιά κατά τον κατάπλου και απόπλου εμπορικών πλοίων και κρουαζιερόπλοιων συνεχίζεται. Ο ΥΝΑ θα μας βγάλει όλους τρελούς. Όλο εξαγγελίες ακούμε αλλά αποτέλεσμα δεν βλέπουμε. Από τη μία λένε ότι δεν υπάρχει οικονομικό πρόβλημα και ότι η υπηρεσία έχει διαθέσιμα Κεφάλαια και Αποθεματικό, χωρίς να αντιμετωπίζει κανένα οικονομικό πρόβλημα και από την άλλη μας ζητούσαν να βοηθήσουμε ως χρήστες του λιμανιού με δανεικά τύπου χορηγίας για τα πετρέλαια των πλοηγίδων. Τόσες επιστολές έχει στείλει η Διεθνής Ναυτική ένωση για τα προβλήματα καθυστερήσεων στην πλοήγηση στον Πειραιά και όχι μόνο και καθαρή απάντηση δεν έχει πάρει αλλά μόνο υποσχέσεις μέλλοντος»
Στη συνέχεια «απαντούν» στον ΥΝΑ για τον χαρακτήρα που πρέπει να έχει η συγκεκριμένη υπηρεσία:
«Είναι καιρός να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα ό,τι ισχύει σε άλλα ιδιωτικά λιμάνια πολύ περισσότερο τώρα που τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της ιδιωτικοποιήθηκαν. Δηλαδή η πλοήγηση να είναι υπό τον έλεγχο του παρόχου λιμενικών υπηρεσιών. Πολύ περισσότερο τώρα που στην Ελλάδα τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της ιδιωτικοποιήθηκαν. Η κοινοτική νομοθεσία άλλωστε δεν το αποτρέπει αλλά και δεν το επιβάλλει.»
Στο λιμάνι του Πειραιά οι αφίξεις πλοίων που χρειάζονται πλοηγό υπολογίζονται στις 2.200 άρα με τον απόπλου φθάνουν τις 4.400. Ήτοι 12 πλοηγήσεις κατά μέσο όρο την ημέρα.
Η πλέον επιβαρυμένη περίοδος είναι από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο λόγω της άφιξης μεγάλου αριθμού κρουαζιερόπλοιων.
«Αυτός ο φόρτος εργασίας συνεπάγεται πολλές χαμένες ώρες και διαφυγόντα κέρδη για τις εταιρείες. Οι πλοηγοί, παρά τις φιλότιμες προσπάθειές τους, δεν επαρκούν σε αριθμό στον Πλοηγικό Σταθμό στον Πειραιά, όπου υπηρετούν 21 άτομα για να καλύψουν τρεις βάρδιες σε ημερήσια βάση» επαναλαμβάνουν σε κάθε ευκαιρία οι χρήστες του λιμανιού.
Οι εξαγγελίες που έκανε ο ΥΝΑ είναι:
«Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την κάλυψη όλων των θέσεων πλοηγών στην Πλοηγική Υπηρεσία του Πειραιά. Παράλληλα, με νομοθετική ρύθμιση προωθείται η σύσταση νέων οργανικών θέσεων προσωπικού των Πλοηγικών Σταθμών για όλη τη χώρα, ενώ οι υπάρχουσες ανάγκες καλύπτονται με προσλήψεις έκτακτου προσωπικό (οκταμηνίτες).
– Έχει ήδη ανακοινωθεί και έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την προμήθεια 10 νέων μηχανών, σε αντικατάσταση παλαιών, που είχαν θέσει τις πλοηγίδες εκτός λειτουργίας, καθώς και την ναυπήγηση 7 νέων πλοηγίδων, με στόχο να ναυπηγηθούν σε ελληνικά ναυπηγεία.
– Είναι γνωστό ότι το σύνολο των λειτουργικών αναγκών και η μισθολογική δαπάνη της Πλοηγικής Υπηρεσίας Πειραιά, καλύπτονται από τον ειδικό λογαριασμό “Κεφάλαιο Πλοηγικής Υπηρεσίας», τον οποίο διαχειρίζεται το ΥΝΑΝΠ. Κατά συνέπεια η λειτουργία της Πλοηγικής Υπηρεσίας Πειραιά δεν βαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό. Η υπηρεσία έχει διαθέσιμα Κεφάλαια και Αποθεματικό, χωρίς να αντιμετωπίζει κανένα οικονομικό πρόβλημα».