search icon

Ναυτιλία

Φαινόμενο roller coaster στις ναυλαγορές φορτηγών και δεξαμενόπλοιων  

«Η ικανότητα της αγοράς να προσαρμοστεί στις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς δεν σταματά να εκπλήσσει τους αναλυτές» επισημαίνει ο Γιάννης Κοτζιάς

Καθώς η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία συνεχίζεται και ο πόλεμος αρχίζει να παίρνει άλλες διαστάσεις, με τη Ρωσία να επιτείνει την  ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη μετά την απόφαση να σταματήσει την παροχή φυσικού αερίου στην Πολωνία και στη Βουλγαρία, η νίκη του Μακρόν δεν είναι μόνο μια ευκαιρία για τη Γαλλία αλλά και για την ΕΕ. Αυτό μπορεί να είναι το χρονικό σημείο που η Γαλλία θα επιδιώξει έναν πιο σημαντικό ηγετικό ρόλο λόγω του στρατηγικού της βάρους ως η μόνη πυρηνική δύναμη της ΕΕ, με μια οικονομία που ξεπερνά τις επιδόσεις της Γερμανίας και μια οικονομία που εξαρτάται λιγότερο από τη ρωσική οικονομία και ενέργεια σε περίοδο πολέμου και αυξανόμενες τιμές ενέργειας.

Η Κίνα εξακολουθεί να βρίσκεται αντιμέτωπη  με τα ξεσπάσματα της πανδημίας, ενώ η κυβέρνηση είναι προσηλωμένη  στη στρατηγική μηδενικού Covid. Τα lockdown στην Κίνα και η άνοδος του δολαρίου ΗΠΑ οδήγησαν τις τιμές του αργού πετρελαίου σε χαμηλότερα επίπεδα την περασμένη εβδομάδα με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης WTI και Brent στα $95  και $99, αλλά σήμερα κατάφεραν να ανακτήσουν ορισμένες από τις απώλειές τους.

Στις 24 Απριλίου οι κινεζικές αρχές ενίσχυσαν τους περιορισμούς στη Σαγκάη, συμπεριλαμβανομένης της ανέγερσης περιφράξεων γύρω από πολυκατοικίες με άτομα που έχουν προσβληθεί από την COVID-19.

Επιπλέον, οι αρχές στο Πεκίνο διέταξαν 3,5 εκατομμύρια κατοίκους και εργαζόμενους στη μεγαλύτερη συνοικία Chaoyang να παρουσιαστούν για τρία τεστ κορωνοϊού αυτή την εβδομάδα για να ανακόψουν την αύξηση των κρουσμάτων.

Επιστρέφοντας στην Ευρώπη, «οι πιέσεις για απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου αυξάνονται. Ακτιβιστές της Greenpeace προσπάθησαν να εμποδίσουν την παράδοση ρωσικών καυσίμων αεροσκαφών στον τερματικό σταθμό εισαγωγής Slagen της ExxonMobil στο φιόρδ του Όσλο της Νορβηγίας, στέλνοντας μήνυμα στη νορβηγική κυβέρνηση να σταματήσει την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου» επισημαίνει ο Γιάννης Κοτζιάς ιδρυτικό στέλεχος της Xclusiv Shipbrokers και πρόεδρος της Ένωσης Ναυλομεσιτών:

«Η  ΕΕ προσπαθεί να βρει έναν τρόπο να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο, αλλά μέχρι στιγμής έχει καταλήξει με άδεια χέρια, με τις φωνές εντός της ΕΕ που ζητούν άμεση δράση να αυξάνονται μέρα με τη μέρα. Σε αυτό το εξαιρετικά ασταθές περιβάλλον, ο BDTI έκλεισε την εβδομάδα με πτώση 14,5% στις 1.465 μονάδες, έχοντας μια σειρά από 4 αρνητικά κλεισίματα, ενώ η BCTI έκλεισε την εβδομάδα στα ίδια επίπεδα με την περασμένη εβδομάδα, στις 1.076 μονάδες. Τα καλά νέα είναι ότι οι ροές εξαγωγών καυσίμων αεριωθουμένων από την Ανατολική Ασία προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες ενισχύουν τις πτήσεις για να καλύψουν την αυξανόμενη ταξιδιωτική ζήτηση εν μέσω χαλάρωσης των συνοριακών περιορισμών».

Σύμφωνα με ανάλυση της Xclusiv  μέχρι στιγμής τον Απρίλιο, έχουν συμφωνηθεί  φορτώσεις 200.000 mt καυσίμου αεριωθουμένων με επιλογές παράδοσης στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ.  Τα φορτία για τη μεταφορά ντίζελ και βενζίνης στις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί  περισσότερο από 47% μέχρι στιγμής τον Απρίλιο για τα δεξαμενόπλοια Medium Range. Επιπλέον, η Ινδονησία ξαναχτυπά. Μετά την απαγόρευση των εξαγωγών άνθρακα, η Ινδονησία σχεδιάζει να απαγορεύσει τις εξαγωγές φοινικέλαιου και των πρώτων υλών του λόγω εγχώριων ελλείψεων.

Το υπουργείο Γεωργίας της Ινδονησίας δήλωσε ότι οι αποστολές αργού φοινικέλαιου θα εξαιρεθούν από την προγραμματισμένη απαγόρευση εξαγωγής φοινικέλαιου, καθώς η απαγόρευση αφορά το μαγειρικό λάδι και τις πρώτες ύλες του. Οι εξαγωγές φοινικέλαιου της Ινδονησίας επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στο φοινικέλαιο επεξεργασίας, το οποίο αποτελούσε περίπου το 75% των εξαγωγών της το 2021.

Στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου τα  Capes είχαν εντυπωσιακή επιστροφή, καθώς η BCI ανέβηκε ξανά σε επίπεδα πάνω από τις 2.000 μονάδες μετά από ένα μήνα με εβδομαδιαία αύξηση 24,6%. Ακολούθησαν οι BSI και BHSI με άνοδο 7,2% και 3,8% αντίστοιχα στις 2.678 και 1.504 μονάδες, ενώ ο BPI έχασε 1,2% σε εβδομαδιαία βάση και έκλεισε την εβδομάδα στις 3.004 μονάδες.

Η επιστροφή της αισιοδοξίας στην αγορά Capesize οδήγησε τους ναύλους στην spot αγορά   υψηλότερα. Οι βροχοπτώσεις άρχισαν  να μειώνονται στη Βραζιλία, επομένως αναμένεται να αυξηθεί η κίνηση  στα λιμάνια καθώς οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος θα αυξηθούν.

Εν τω μεταξύ, στην Κίνα, παρά τις επιπτώσεις του τοπικού lockdown, η χρησιμοποίηση της δυναμικότητας των υψικαμίνων αυξήθηκε για δεύτερη εβδομάδα σε περισσότερο από 86%, καθώς τα χαλυβουργεία ξανάρχισαν τη λειτουργία τους και η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα  έχει αυξηθεί ξανά.

«Η ικανότητα της αγοράς να προσαρμοστεί στις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς δεν σταματά να εκπλήσσει τους αναλυτές» επισημαίνει ο Γιάννης Κοτζιάς:

«Σε προηγούμενες αναφορές έχουμε σημειώσει ότι οι ναυλωτές  ναυλώνουν  μεγαλύτερα πλοία για να μετακινούν μικρότερα φορτία καθώς το κόστος είναι σημαντικά χαμηλότερο. Οι υψηλοί ναύλοι για τα handysize bulker συνεχίζουν να μεταφράζονται σε ενδιαφέρουσες και αντισυμβατικές νέες ευκαιρίες για μεγαλύτερα πλοία. Τώρα, μια αποστολή φορτίου από κορμούς πεύκου, 105.000 τόνων  θα φορτωθεί σε ένα πλοίο μεταφοράς χύδην Newcastlemax για πρώτη φορά. Το M/V Golden Champion (208K dwt, blt 2019, Κίνα) φόρτωσε φορτίο κορμών στο Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης και κατευθύνεται προς την Κίνα, ανοίγοντας ένα παράθυρο νέων ευκαιριών για κάπες καθώς όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες capesize ενδιαφέρονται για το εμπόριο κορμών, θεωρώντας το ως μόχλευση έναντι πελατών σιδηρομεταλλεύματος».

Ναυλαγορές

Χθες Τρίτη 26/4/2022  ο BDTI– δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil  μειώθηκε  κατά 6,2% σε σύγκριση  με την Δευτέρα, κλείνοντας  στις 1.296 μονάδες.

Αντιθέτως,  ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ  έκλεισε την εβδομάδα στις 1.1118  μονάδες, αυξημένος κατά 2% σε σύγκριση με μία ημέρα νωρίτερα.

Ο δείκτης για της ναυλαγοράς  ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 2% κλείνοντας χθες Τρίτη στις 2.404 μονάδες από 2.356 που είχε κλείσει την περασμένη Δευτέρα του Πάσχα.

-Για τα  capesize αυξήθηκε ο δείκτης κατά 8,3%  στις 2.169 μονάδες.

-Για τα   Panamax  μειώθηκε κατά 1,6% στις  2.919 μονάδες.

-Για τα  Suezmax ανέβηκε  κατά 0,6% στις 2.714 μονάδες

-Για τα Handysize αυξήθηκε  κατά 1,7% κλείνοντας στις  1.564 μονάδες.

Διαβάστε ακόμη

Domes Resorts: Ντεμπούτο 5 αστέρων εκτός Ελλάδος στην πορτογαλική αγορά (pics)

Η Εurobank αγοράζει… Κύπρο, το πασχαλινό δώρο του κυρ-Παντελή στους τραπεζίτες και η ΑMG (των 350.000 ευρώ) του καριερίστα

Πλειστηριασμοί: Στο σφυρί ξενοδοχείο – «φιλέτο» στη Μύκονο και η… Νομαρχία Πειραιά (pics)

Exit mobile version