«Η ελληνική ναυτιλία, μία από τις δύο μεγαλύτερες στον κόσμο, συμμετέχει σε ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα νεότευκτων πλοίων σε όλους τους τομείς, προκειμένου να παρέχει πλοία κατάλληλα για το μέλλον.» Τα λόγια ανήκουν στον Χαράλαμπο Φαφαλιό πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee) ο οποίος έκανε την παραδοσιακή ομιλία του στην εκδήλωση για την κοπή της πίτας της Επιτροπής στο Λονδίνο.
«Το γεγονός ότι η παγκόσμια ναυτιλία μεταφέρει πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, με τρόπο που είναι πιο αποδοτικός ως προς τον άνθρακα από οποιοδήποτε άλλο μέσο μεταφοράς, λέει πολλά για τον συνεχή στόχο της ναυτιλίας να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα» είπε και υπογράμμισε:
«1.Προκειμένου να φτάσουμε σε μια κατάσταση μηδενικού καθαρού φορτίου μάλλον νωρίτερα παρά αργότερα, παροτρύνουμε όλους εκείνους που μας προμηθεύουν πλοία και καύσιμα να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την επίτευξη πραγματικών λύσεων, ώστε να εξυπηρετηθεί αποτελεσματικά το μοντέλο του tramp.
2. Πιστεύουμε επίσης ότι οι νομοθέτες οφείλουν να παρέχουν περισσότερο καρότο και λιγότερο μαστίγιο προκειμένου να ενθαρρύνουν την πρόοδο σε αντίθεση με την κάλυψη των δημοσιονομικών τους κενών».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης της Ναυτικής Εκπαίδευσης:
«Εξακολουθούμε να παροτρύνουμε την ελληνική κυβέρνηση να αναβαθμίσει το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης και να επιτρέψει περισσότερα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. Εάν η ελληνική σημαία πρόκειται να επιβιώσει από την περιρρέουσα γραφειοκρατία, πρέπει να βελτιωθεί σημαντικά» και συμπλήρωσε αναφερόμενος στην ενδυνάμωση της παρουσίας της Ελλάδας στο ΙΜΟ:
«Δεν μπορούμε παρά να τονίσουμε αρκετά την ανάγκη η Ελλάδα να έχει πιο μόνιμη εκπροσώπηση στην Ε.Ε. και στον I.M.O. προκειμένου να αυξηθεί η κατανόηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή πρέπει να παραμείνει μια σημαντική ραχοκοκαλιά του ελληνικού ναυτιλιακού συστήματος με την παγκόσμια εκπροσώπησή του» ενώ αναφέρθηκε στον σημαντικό ρόλο των ναυτικών:
«Το σημαντικότερο όλων είναι η ευγνωμοσύνη μας προς όλους τους ναυτικούς μας, οι οποίοι υπομένουν καθημερινά τόσες προκλήσεις και σπάνια εκτιμάται η σκληρή δουλειά τους. Το παγκόσμιο εμπόριο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς τις ανιδιοτελείς προσπάθειές τους κάθε μέρα του χρόνου, διατηρώντας τα πλοία που διακινούνται από το ένα λιμάνι στο άλλο, ενώ αντιμετωπίζουν ταραγμένη θάλασσα και δύσκολο λιμενικό περιβάλλον» και επεσήμανε:
«Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε όσους εργάζονται σε ναυτιλιακά γραφεία στην ξηρά για όλη τη σκληρή δουλειά τους για την ομαλή λειτουργία αυτής της ζωτικής βιομηχανίας. Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους συναδέλφους μου της G.S.C.C. για την αφοσίωση και τη σκληρή δουλειά τους και ιδιαίτερα τον Κώστα Αμαραντίδη και την ομάδα του για την τόσο αποτελεσματική λειτουργία αυτού του οργανισμού σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς».
Ο Χαράλαμπος Φαφαλιός έκανε μία ενδιαφέρουσα γεωπολιτική ανάλυση με επίκεντρο τον πόλεμο στην Ουκρανία, στη Γάζα αλλά και την έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Αναφορά κάνει και στο πρόβλημα που δημιούργησε η λειψυδρία στη διώρυγα του Παναμά:
«1.Και πάλι, ο κόσμος έχει προχωρήσει σημαντικά από την πανδημία σε μια εποχή που διεξάγονται αρκετοί σημαντικοί πόλεμοι και πιο συγκεκριμένα στην Ουκρανία και στη Γάζα.
2.Επιπλέον, έχουμε μια περιφερειακή σύγκρουση στην Υεμένη, η οποία επηρεάζει πολύ σημαντικά τις δραστηριότητές μας.
3.Κυρίως από την άποψη της ασφάλειας πληρωμάτων, καθώς και από την πιθανή διακοπή μιας από τις σημαντικότερες αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου, δηλαδή της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ.
4.Στην πραγματικότητα, καθώς το πρόβλημα αυτό εξαπλώνεται, ενδέχεται να επηρεάσει ακόμη και την πρόσβαση στον Περσικό Κόλπο.
5. Σε αυτό το πλαίσιο, η χαμηλή στάθμη των υδάτων στη διώρυγα του Παναμά φαίνεται λιγότερο ανησυχητική, αλλά οι επιπτώσεις στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο είναι όλες εκεί» και σχολίασε:
«Ως συνήθως, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία κάνει ό,τι μπορεί για να αντιμετωπίσει αυτά τα ζητήματα και να φροντίσει ώστε όλα τα έθνη να εξακολουθούν να παραλαμβάνουν τα υγρά και ξηρά εμπορεύματα καθώς και τα βιομηχανικά προϊόντα τους εγκαίρως και εντός του χρονοδιαγράμματος».
Για την πολιτική κατάσταση σε σημαντικές περιοχές ανά τον κόσμο ανέφερε:
«Ο πληθωρισμός υποχωρεί ελαφρώς από μόνος του, αλλά και πάλι οι σημαντικότερες οικονομικές ζώνες του κόσμου αντιμετωπίζουν το πρόβλημα με διαφορετικούς τρόπους. Η ίδια η Ευρώπη βρίσκεται λίγο πριν από την ύφεση και έχει πολλές εκλογές για να αποφασίσει για τη μελλοντική της κατεύθυνση.
Η Άπω Ανατολή, εκτός από την Κίνα, εξακολουθεί να προοδεύει, όπως και η Ινδία. Η Κίνα θα πρέπει να λάβει ορισμένες πολύ δύσκολες οικονομικές αποφάσεις αν πρόκειται να αναζωογονήσει διάφορα προβληματικά τμήματα της οικονομίας της.
Ενώ η αμερικανική οικονομία κινείται δυναμικά, οι εκλογές το φθινόπωρο θα αφήσουν τους ψηφοφόρους με δύο σχετικά σκληρές επιλογές μέχρι στιγμής.
Ο κόσμος έχει μάθει να ζει με τις κυρώσεις και οι επιπτώσεις τους στο θαλάσσιο εμπόριο είναι σημαντικές, καθώς έχουν δημιουργήσει ένα παράλληλο σύμπαν ενός στόλου με λίγους ελέγχους, ο οποίος συμμετέχει στη μεταφορά προϊόντων που υπόκεινται σε κυρώσεις».
Στη συνέχεια ανέλυσε τη ναυλαγορά:
«Τους τελευταίους 12 μήνες όλοι αυτοί οι παράγοντες βοήθησαν ορισμένους τομείς των ναυτιλιακών αγορών και εμπόδισαν άλλους. Ο τομέας των δεξαμενόπλοιων, τόσο των crude oil όσο και των καθαρών, απόλαυσε ένα γόνιμο και θετικό δωδεκάμηνο.
Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου, ιδίως ο τομέας του υγραερίου, σημείωσε νέα υψηλά ρεκόρ στις τιμές των ναύλων του. Ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων έχει ψυχρανθεί πολύ και ένα πολύ σημαντικό βιβλίο παραγγελιών δεν προοιωνίζεται κάτι καλό για το μέλλον.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η αγορά των μεταφορέων αυτοκινήτων ήταν πιο τυχερή με ρεκόρ ζήτησης για τη μεταφορά οχημάτων». Το ξηρό χύδην φορτίο διένυσε ένα μη εξαιρετικό έτος, το οποίο περιστασιακά αναδείχθηκε από το περίεργο ράλι που προκάλεσε η FFA.
Για την προσπάθεια πράσινης μετάβασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας τόνισε:
«Εκτός από όλες αυτές τις προκλήσεις, η παγκόσμια ναυτιλία προσπαθεί να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Ελάχιστες ρεαλιστικές λύσεις έχουν δοθεί από τους προμηθευτές τεχνολογίας, όπως οι κατασκευαστές πλοίων και μηχανών, καθώς και από τους προμηθευτές ενέργειας, οι οποίοι δεν μας έχουν ακόμη δώσει ένα πραγματικό καύσιμο χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε μια βάση που να είναι σε εγρήγορση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη ναυτιλία φορτηγών / χύδην φορτίων.
Τα καύσιμα που προσφέρονται δεν διαθέτουν, επί του παρόντος, παγκόσμιο δίκτυο δεξαμενισμού και σε ορισμένες περιπτώσεις δεν είναι αποδεδειγμένα ασφαλή, ιδίως για τους ναυτικούς.
Έτσι, δεν ωφελεί τη βιομηχανία να προσθέτει στους πονοκεφάλους της μέσα όπως το ETS, το CII, το EEXI, τα οποία δεν ενθαρρύνουν σε καμία περίπτωση την πορεία προς την πράσινη ναυτιλία».
Διαβάστε ακόμη
DBRS Morningstar: Πρώτη στη μείωση NPLs η Ελλάδα το 2023 – Οι προοπτικές για το 2024 (γραφήματα)
Γερμανία: Νέα απεργία εξήγγειλε το συνδικάτο των σιδηροδρομικών – Θα διαρκέσει έξι ημέρες
Ναυάγησε το deal 10 δισ. δολ. της Sony με την ινδική Zee
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ