search icon

Ναυτιλία

Έξι προτάσεις των ακτοπλόων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης

Οι αυξήσεις στην τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν φτάσει το 168% - Οι εταιρείες έχουν μετακυλίσει το 40% της αύξησης στην τιμή του εισιτηρίου

Για να βγει η ακτοπλοΐα από το οικονομικό αδιέξοδο που απειλεί την ίδια της την ύπαρξη και κατ’ επέκταση τη συνοχή της ελληνικής πολυνησίας. O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας έχει καταθέσει σε όλους του αρμόδιους υπουργούς τρισέλιδη επιστολή με προτάσεις.

Μεταξύ αυτών:

1. Πλαφόν τιμών το οποίο θα έχει σημείο αναφοράς τη μέση τιμή καυσίμων του Δεκεμβρίου του 2021. Η επιδότηση προτάθηκε να καλυφθεί από πόρους προερχόμενους από τα ταμεία της Ε.Ε. Εκτιμώμενη δαπάνη για τον κλάδο 12-18 εκατ. ευρώ ανά μήνα.
2. Προσωρινή μείωση ΦΠΑ στον χαμηλό συντελεστή του 6% μέχρι να επανέλθει η μέση τιμή των καυσίμων στην αντίστοιχη του Δεκεμβρίου 2021 και στη συνέχεια διατήρησή του στον μεσαίο συντελεστή, που είναι το 13%.
3. Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών των ναυτικών. Εκτιμώμενη δαπάνη ενίσχυσης για όλο τον κλάδο 2 εκατ. ευρώ τον μήνα.

4. Αύξηση κατά 30% της αποζημίωσης υφιστάμενων συμβάσεων εξυπηρέτησης γραμμών δημόσιας υπηρεσίας μονοετούς διάρκειας. Εκτιμώμενη δαπάνη 2,3 εκατ. ευρώ ανά μήνα εφαρμογής του μέτρου και μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2022.
5. Ενίσχυση της ρευστότητας με άμεση καταβολή των 50 εκατ. ευρώ που οφείλονται στις εταιρείες από την εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας, των λεγόμενων άγονων γραμμών.

6. Προσωρινή αναστολή υποχρεωτικών εκπτώσεων ή αποζημίωση του απολεσθέντος εσόδου βάσει προσκομίσεως παραστατικών μέχρι την επαναφορά των καυσίμων στη μέση τιμή του Δεκεμβρίου 2021. Εκτιμώμενη δαπάνη περίπου 4 εκατ. ευρώ ανά μήνα εφαρμογής του μέτρου.

Οι εταιρείες έχουν μετακυλίσει το 40% της αύξησης του κόστους καυσίμων στον επιβάτη. Τα καύσιμα αποτελούν το 80% του λειτουργικού κόστους ενός ταχυπλόου και το 50% ενός συμβατικού.

Ο μετρικός τόνος του fuel oil, που καίνε τα συμβατικά πλοία και είναι χαμηλό σε περιεκτικότητα θείου σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, κοστίζει 1.267 ευρώ (με τιμές που ίσχυαν την Τετάρτη 22 Ιουνίου) από 473 ευρώ πριν από έναν χρόνο – ποσοστό αύξησης 167,8%.Ενα συμβατικό πλοίο, αναλόγως της ταχύτητας πλεύσης, καταναλώνει δύο τόνους την ώρα fuel oil, δηλαδή χρειάζεται 2.534 ευρώ αν ταξιδεύει με 19 μίλια, ενώ εκείνα που πλέουν με 24 μίλια καταναλώνουν έξι τόνους την ώρα, 7.602 ευρώ. Για 10 ώρες ταξίδι το κόστος ξεπερνάει τα 76.000 ευρώ!

Το marine gas oil που καίνε τα ταχύπλοα κοστίζει 1.311 ευρώ το κυβικό από 510 ευρώ πέρυσι τέτοια εποχή – ποσοστό αύξησης κατά 157%. Ενα ταχύπλοο καταναλώνει πέντε τόνους την ώρα. Αν λοιπόν κάνει την ημέρα δρομολόγια συνολικής διάρκειας 10 ωρών, το κόστος είναι 65.500 ευρώ από 25.500 ευρώ πέρυσι. Ημερησίως. Τα καύσιμα είναι το 50% του λειτουργικού κόστους ενός συμβατικού πλοίου και το 80% ενός ταχύπλοου».
Οι εταιρείες διεκδικούν τα χρωστούμενα από το Δημόσιο για εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, τις γνωστές άγονες γραμμές, που ανέρχονται στα 60 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 40 εκατ. αφορούν την Attica Group. Eίναι χρήματα για τα οποία έχουν εκδοθεί τιμολόγια, έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ και έχουν καταναλωθεί τα καύσιμα. Αφορούν τη χρονική περίοδο από τον Ιούνιο του 2021 έως και τον Μάιο του 2022.

Διαβάστε ακόμη

Πληθωρισμός: Η μεγάλη πρόκληση για τις ελληνικές επιχειρήσεις (pics)

Τα 3+1 deals που τρέχουν (παρά τα χάλια των αγορών), η επιστροφή του Λαβίδα, οι νέες εκδόσεις ομολόγων και ο «συνδρομητικός πονοκέφαλος»

«Ηρακλής»: Τα… σύνορά του (ξανα)περνά η ΕΤΕ – Το αυξημένο κόστος ανησυχεί τις τράπεζες

Exit mobile version