Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία έχουν αυξηθεί κατά 20% την τελευταία δεκαετία (2012-2022). Ο παγκόσμιος στόλος είναι γερασμένος και λειτουργεί σε ποσοστό 98,8% με ορυκτά καύσιμα. Το θετικό είναι ότι το 21% των πλοίων που έχουν παραγγελθεί θα λειτουργούν με καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις. Το θαλάσσιο εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,4% το 2023 και περισσότερο από 2% μεταξύ 2024 και 2028.

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η έρευνα για τις θαλάσσιες μεταφορές το 2023 της UNCTAD -Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη στο πλαίσιο του ΟΗΕ η οιποία καλεί για μια “δίκαιη και ισότιμη μετάβαση” σε μια ναυτιλιακή βιομηχανία απαλλαγμένη από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Οι συντάκτες της έρευνας επισημαίνουν:

-Οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου του κλάδου από τα πλοία , οι οποίες αντιστοιχούν στο 3% του παγκόσμιου συνόλου, έχουν αυξηθεί κατά 20% την τελευταία δεκαετία. Χωρίς δράση, οι εκπομπές θα μπορούσαν να φτάσουν το 130% των επιπέδων του 2008 μέχρι το 2050.

-Η κατάσταση περιπλέκεται από τη γήρανση του παγκόσμιου στόλου. Στις αρχές του 2023, ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων ήταν 22,2 έτη. Με πάνω από τα μισά πλοία να έχουν ηλικία άνω των 15 ετών, πολλά πλοία είναι είτε πολύ παλιά για να μετασκευαστούν είτε πολύ νέα για να διαλυθούν.

– Ο επείγων χαρακτήρας της απεξάρτησης από τον άνθρακα είναι προφανής, ωστόσο ο τομέας αντιμετωπίζει επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων εν μέσω αβεβαιότητας σχετικά με τις καλύτερες μεθόδους μετάβασης. Τα εναλλακτικά καύσιμα υπόσχονται πολλά, αλλά η υιοθέτησή τους παραμένει σε πρώιμο στάδιο, με το 98,8% του στόλου να εξακολουθεί να ταξιδεύει με ορυκτά καύσιμα.

-Το θετικό είναι ότι το 21% των πλοίων που έχουν παραγγελθεί θα λειτουργούν με καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο, η μεθανόλη και οι υβριδικές τεχνολογίες.

– Τα μεγάλα κράτη σημαίας Λιβερία, Παναμάς και Νήσοι Μάρσαλ, τα οποία ευθύνονται για το ένα τρίτο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ναυτιλίας, θα είναι υπεύθυνα για την επιβολή των νέων προτύπων πράσινης ναυτιλίας.

-Αλλά το βάρος για επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα, εγκαταστάσεις δεξαμενισμού και πιο πράσινα πλοία πέφτει σε μεγάλο βαθμό στους πλοιοκτήτες, τα λιμάνια και τη βιομηχανία παραγωγής ενέργειας.

– Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η απαλλαγή του παγκόσμιου στόλου από τις ανθρακούχες εκπομπές μέχρι το 2050 θα μπορούσε να απαιτήσει 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Η υποδομή για καύσιμα με 100% ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα θα μπορούσε να απαιτήσει ακόμη βαρύτερα 28 έως 90 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Εάν επιτευχθεί, η πλήρης απαλλαγή από τον άνθρακα θα μπορούσε να διπλασιάσει το ετήσιο κόστος των καυσίμων.

– Τα νηολόγια που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση εκπομπών αερίων την 10ετία που εξετάζεται είναι:

1) Λιβερίας από 84,2 εκατ. τόνους σε 116,6

2) Νησιά Μάρσαλ από 45,2 εκατ. σε 88,6

3) Κίνα- Χονγκ Κονγκ από 46,3 εκατ, σε 63 εκατ.

4)Σιγκαπούρη από 40,5 εκατ. σε 55 εκατ.

5) Μάλτα από 27 εκατ. σε 46,5 εκατ.

6) Μπαχάμες από 32 εκατ. τόνους σε 33,1 εκατ.

7) Ιαπωνία από 14 εκατ. τόνους στους 22,2

8) Δανία από 11,7 εκατ. στους 16,6.

Μείωση σημείωσε ο στόλος του νηολογίου του Παναμά από τα 133,9 εκατ. τόνους στα 113,8 εκατ.

– Την ίδια δεκαετία τα περισσότερα κράτη με πλοιοκτησία παρουσίασαν αύξηση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Στην πρώτη τριάδα βρίσκονται οι ισχυρότερες σε πλοιοκτησία παγκοσμίως χώρες λόγω του μεγάλου αριθμού πλοίων που ελέγχουν:

1) Η Κίνα από 43,4 εκατ. τόνους στα 102,3

2) Η Ιαπωνία από 99,6 εκατ. στα 101,2 εκατ.

3) Η Ελλάδα από 69,3 εκατ.σε 95,9 εκατ.

4) Οι ΗΠΑ από 43,8 σε 45,6

5) Η Σιγκαπούρη από 19,8 σε 32,5

6) Η Κορέα 24,3 σε 28,7 εκατ.

7) Δανία από τα 23,4 σε 28 εκατ.

8) Νορβηγία από 25,7 σε 26,4 εκατ.

Μείωση κατέγραψε η Γερμανία από 86,5 εκατ. στα 37 εκατ.


Διαβάστε ακόμη

 Τιμολόγια ρεύματος: Κατρακυλούν συνεχώς οι τιμές – Από 17,9 έως 13,9 λεπτά η μπλε κιλοβατώρα τον Ιανουάριο 2024

Τα προβλήματα χρέους συνεχίζουν να πλήττουν την οικονομία παρά την αισιοδοξία της Fed (πίνακες)

Μεγάλος σκουπιδότοπος: Συγκεντρώθηκαν περισσότεροι από 8 τόνοι πλαστικού (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ