search icon

Ναυτιλία

Επίθεση των Χούθι στο True Confidence – Τρεις οι νεκροί

Τώρα που οι επιθέσεις των ανταρτών είναι θανατηφόρες, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν εκκλήσεις για εντατικότερα αντίποινα εναντίον τους, σχολιάζει το BBC

Εκτραχύνεται η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα με τους Χούθι να εντείνουν τις πυραυλικές τους επιθέσεις σε εμπορικά πλοία. Οι νεκροί ναυτικοί από το χθεσινό χτύπημα των ανταρτών κατά του φορτηγού πλοίου «True Confidence» αυξήθηκαν σε 3, σύμφωνα με την Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM). Νωρίτερα, πηγή του Reuters από τον χώρο της Ναυτιλίας  έκανε λόγο για τέσσερα μέλη του πληρώματος που έχουν τραυματιστεί με σοβαρά εγκαύματα και τρεις αγνοουμένους.

Οι αντάρτες έπληξαν το πλοίο, χθες, ενώ έπλεε περίπου 50 ναυτικά μίλια ΝΔ του Άντεν στην Υεμένη γιατί θεώρησαν ότι είναι αμερικανικών συμφερόντων πληροφορία όμως η οποία αποδείχθηκε λανθασμένη αφού φέρεται να είναι κυπριακών συμφερόντων.

Ανήκει στην εταιρεία Third Confidence Shipping SA που έχει στόλο από έξι φορτηγά πλοία και διαχειρίστρια εταιρεία είναι η Third January Maritime Ltd με έδρα τον Πειραιά. Την τεχνική διαχείριση του πλοίου κάνει η FML Ship Management Limited με έδρα την Κύπρο, θυγατρική της Fleet Management Kimited με γραφεία στην Ινδία, την Κίνα, τη Σιγκαπούρη, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Κορέα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Αρχικώς, τα διεθνή ΜΜΕ ανέφεραν ότι το πλοίο ελέγχεται από το αμερικανικό fund Oaktree κάτι όμως που η διοίκηση του fund διέψευσε λέγοντας ότι δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το πλοίο.

Τη μη σύνδεση του πλοίου με αμερικανικά συμφέροντα επισημαίνουν τόσο η πλοιοκτήτρια εταιρεία όσο και η διαχειρίστρια εταιρεία με ανακοίνωσή τους:

«Οι πλοιοκτήτες και ο διαχειριστής του πλοίου “True Confidence”, το οποίο ναυπηγήθηκε το 2011, επιβεβαιώνουν ότι το πλοίο χτυπήθηκε από πύραυλο, ο οποίος εικάζεται ότι εκτοξεύθηκε από μαχητές Χούθι στην Υεμένη. Η επίθεση σημειώθηκε περίπου στις 0930 UTC την Τετάρτη 6 Μαρτίου, όταν το πλοίο χωρητικότητας 50.448-dwt βρισκόταν περίπου 50 ναυτικά μίλια ΝΔ του Άντεν στην Υεμένη, Posn. 11 58N x 044 31E.

Το πλοίο με σημαία Μπαρμπάντος έχει πλήρωμα 20 ατόμων, αποτελούμενο από έναν Ινδό, τέσσερις Βιετναμέζους και 15 Φιλιππινέζους υπηκόους. Τρεις ένοπλοι φρουροί επέβαιναν επίσης στο πλοίο: δύο υπήκοοι της Σρι Λάνκα και ένας υπήκοος του Νεπάλ. Προς το παρόν δεν υπάρχουν περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του πληρώματος. Το πλοίο παρασύρεται, ενώ συνεχίζεται η πυρκαγιά στο πλοίο.

Το True Confidence εκτελούσε δρομολόγιο από την Κίνα προς την Τζέντα και την Άκαμπα με φορτίο προϊόντων χάλυβα και φορτηγά. Το πλοίο ανήκει στην True Confidence Shipping SA και το διαχειρίζεται η Third January Maritime Ltd του Πειραιά. Δεν υπάρχει καμία τρέχουσα σχέση με οποιαδήποτε αμερικανική οντότητα».

Σύμφωνα με πληροφορίες, μια ομάδα που αυτοαποκαλείται «ναυτικό της Υεμένης», επικοινώνησε μέσων ασυρμάτου VHF με το πλοίο «True Confidence» και ζήτησαν να αλλάξει πορεία. Οι Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν με όπλα, δήλωσαν ότι το πλήρωμα αγνόησε τις προειδοποιήσεις.

Παραπλέοντα σκάφη ανέφεραν στη συνέχεια έναν δυνατό κρότο και ένα μεγάλο σύννεφο καπνού. Λόγω των εκτεταμένων ζημιών που υπέστη το πλοίο και της πυρκαγιάς που ξέσπασε, το πλήρωμα τελικά το εγκατέλειψε και το άφησε να παρασύρεται από τα ρεύματα ακυβέρνητο.

Μετά την επίθεση, η τηλεόραση Al-Masirah TV που ελέγχεται από τους Χούθι μετέδωσε το βράδυ της Τετάρτης ότι δύο αμερικανικές αεροπορικές επιδρομές είχαν ως στόχο το διεθνές αεροδρόμιο στην ελεγχόμενη από τους Χούθι πόλη-λιμάνι της Ερυθράς Θάλασσας Χουντάιντα.

Ο Stephen Cotton, γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), του κορυφαίου ναυτεργατικού συνδικάτου, ζήτησε επείγουσα δράση για την προστασία των μελών του:

«Έχουμε προειδοποιήσει σταθερά τη διεθνή κοινότητα και τη ναυτιλιακή βιομηχανία για τους κλιμακούμενους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί στον Κόλπο του Άντεν και την Ερυθρά Θάλασσα. Σήμερα … βλέπουμε αυτές τις προειδοποιήσεις να επιβεβαιώνονται με τραγικό τρόπο».

Πριν από τέσσερις ημέρες, το Rubymar, ένα βρετανικών συμφερόντων πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου, έγινε το πρώτο πλοίο που βυθίστηκε ως αποτέλεσμα επίθεσης των Χούθι, αφού επέπλεε ακυβέρνητο για δύο εβδομάδες με σοβαρές ζημιές από πυραυλική επίθεση. Όλο το πλήρωμα απομακρύνθηκε με ασφάλεια από το εν λόγω πλοίο.

Οι επιθέσεις των Χούθι έχουν διαταράξει την παγκόσμια ναυτιλία, αναγκάζοντας τις εταιρείες να αναπροσαρμόσουν τις διαδρομές τους σε μακρύτερα και ακριβότερα ταξίδια γύρω από τη νότια Αφρική. Το κόστος ασφάλισης ενός επταήμερου ταξιδιού μέσω της Ερυθράς Θάλασσας έχει αυξηθεί κατά εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια.

Ενώ οι αντάρτες της Υεμένης έχουν δηλώσει ότι επιτίθενται σε πλοία που συνδέονται με το Ηνωμένο Βασίλειο, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ, πηγές της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι όλα τα πλοία κινδυνεύουν όπως αποδεικνύεται στην πράξη.

Οι Χούθι λένε ότι οι επιθέσεις τους που ξεκίνησαν από τις 19 Νοεμβρίου 2023 γίνονται προς υποστήριξη των Παλαιστινίων στον πόλεμο μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Αν και στην περιοχή υπάρχει ισχυρή αεροπορική και ναυτική δύναμη από αμερικανικές και συμμαχικές δυνάμεις, και το σχέδιο «Aspides» είναι σε πλήρη ανάπτυξη με τη συμμετοχή και της ελληνικής φρεγάτας «Ύδρα», οι δυνατότητές της είναι περιορισμένες μπροστά στο οπλοστάσιο που έχουν στα χέρια τους οι Χούθι.

Αυτό γιατί, παρά τις καταρρίψεις, οι Υεμένιοι αντάρτες έχουν ένα φαινομενικά ανεξάντλητο απόθεμα από πυραύλους.

Τώρα που οι επιθέσεις των Χούτι γίνονται θανατηφόρες, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν εκκλήσεις για εντατικότερα αντίποινα εναντίον τους στο εσωτερικό της Υεμένης, σημειώνει το BBC. Με τη σειρά του αυτό εγκυμονεί κινδύνους κλιμάκωσης σε μια περιοχή που είναι ήδη τεταμένη λόγω της κατάστασης στη Γάζα.

Η διατάραξη του εμπορίου

Η διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας είναι δεδομένη από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δεδομένου ότι το 15% του παγκόσμιου εμπορίου και το 40% του εμπορίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης διεξαγόταν μέσω της περιοχής.

Τους δύο τελευταίους μήνες, σύμφωνα με αναλυτές η κρίση έχει προκαλέσει συρρίκνωση του παγκόσμιου εμπορίου κατά 1,3% και αναμένεται έως το τέλος του 2024 να προσθέσει 0,7% στον υφιστάμενο πληθωρισμό.

Επίσης το 70% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περνούσαν από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν κάνει εκτροπή και επέλεξαν τον περίπλου της Νοτίου Αφρικής προσθέτοντας άλλα 3.300 ναυτικά μίλια στο δρομολόγιο τους, ήτοι 10-14 ημέρες περισσότερη χρονική διάρκεια του ταξιδιού τους με σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους το οποίο μετακυλίεται στους καταναλωτές.

Τα ασφάλιστρα για τα πλοία που επιλέγουν την Ερυθρά Θάλασσα έχουν σχεδόν 10πλασιαστεί φθάνοντας το 0,8% της αξίας του πλοίου.

Πλήγμα δέχονται τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου μεταξύ αυτών και ο Πειραιάς που είδε την κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων να μειώνεται κατά 12,7% μέσα στον Ιανουάριο. Οι εταιρείες αφού τα πλοία τους κάνουν το περίπλου του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, επιλέγουν το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα καθώς και λιμάνια της βορείου Αφρικής στη δυτική Μεσόγειο.

Διαβάστε ακόμη

Έσπασε τα κοντέρ το placement της Πειραιώς – ΤΧΣ: Στα €4 η τελική τιμή προσφοράς των μετοχών

Ignacio Zunzinegui (Revolut): Πως «σπάσαμε» το φράγμα του 1 εκατ. πελατών στην Ελλάδα

Αλλάζει έδρα η Fourlis – Από το Μαρούσι στην Κηφισιά

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version