Μια από τις μεγαλύτερες και πιο πολυσυζητημένες συμφωνίες στον τομέα των διεθνών λιμενικών υποδομών βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση, με την Terminal Investment Ltd. (TiL) να παίζει καθοριστικό ρόλο. Η εταιρεία, με έδρα την Ελβετία, που ανήκει στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία της οικογένειας Απόντε (MSC Mediterranean Shipping Company), βρίσκεται σε τελικό στάδιο διαπραγματεύσεων για την απόκτηση 43 λιμένων παγκοσμίως από τον κολοσσό CK Hutchison Holdings του Χονγκ Κονγκ.

Η αξία της συμφωνίας εκτιμάται πως ξεπερνά τα 19 δισεκατομμύρια δολάρια, και αν ολοκληρωθεί, θα αποτελέσει μία από τις μεγαλύτερες μεταβιβάσεις λιμενικών περιουσιακών στοιχείων των τελευταίων ετών. Η συμφωνία αναμένεται να αποφέρει τεράστια ρευστότητα στον επιχειρηματία του Χονγκ Κονγκ, Li Ka-shing. Όμως ήδη έχει προκαλέσει εντάσεις τόσο γεωπολιτικές όσο και ρυθμιστικές.

Από τα 43 λιμάνια που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της συμφωνίας, η TiL προορίζεται να αναλάβει την πλήρη ιδιοκτησία των 41. Εξαίρεση αποτελούν δύο λιμένες στον Διώρυγα του Παναμά, οι οποίοι θα περιέλθουν σε καθεστώς συνεκμετάλλευσης. Η BlackRock, μέσω του επενδυτικού της σκέλους Global Infrastructure Partners (GIP), θα διατηρεί πλειοψηφική συμμετοχή 51%, ενώ η TiL θα κατέχει το υπόλοιπο 49%.

Τα παναμαϊκά λιμάνια, παρά τη μικρή τους συνεισφορά στη συνολική αξία της συμφωνίας (περίπου 4%), θεωρούνται κρίσιμα για τον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη λόγω της στρατηγικής τους θέσης στη διώρυγα.

Οι αγοραστές φέρεται να έχουν δεσμευτεί ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές στη διοικητική ομάδα των λιμένων ούτε και στον τρόπο λειτουργίας τους. Η πλειονότητα των εγκαταστάσεων λειτουργεί ως “common user terminals”, προσφέροντας ανοιχτή πρόσβαση σε όλες τις ναυτιλιακές γραμμές χωρίς αποκλεισμούς ή προνομιακή μεταχείριση.

Το σχήμα TiL–BlackRock–GIP είχε ανακοινωθεί στις αρχές Μαρτίου χωρίς όμως περαιτέρω λεπτομέρειες ως προς την κατανομή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, κάτι που πλέον αποσαφηνίζεται σταδιακά. Να σημειωθεί ότι τόσο η BlackRock όσο και ο κρατικός επενδυτικός φορέας της Σιγκαπούρης GIC Pte διαθέτουν μειοψηφικό ποσοστό περίπου 30% στην TiL.

Πολιτικές προεκτάσεις

Η εμπλοκή αμερικανικών κεφαλαίων στη συμφωνία φαίνεται να έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της Κίνας, η οποία φέρεται να έχει ασκήσει πίεση στον Li Ka-shing να αποχωρήσει από τη διαδικασία. Από την πλευρά της, η παναμαϊκή κυβέρνηση εκφράζει ανησυχίες, με τον γενικό ελεγκτή της χώρας να κατηγορεί την CK Hutchison για παρατυπίες στη διαχείριση των λιμένων, κάτι που η εταιρεία διαψεύδει κατηγορηματικά.

Παρά τις εν εξελίξει ελέγχους και τις απαιτούμενες εγκρίσεις από τις ρυθμιστικές αρχές των χωρών όπου βρίσκονται οι λιμένες, η συμφωνία φαίνεται να κινείται σταθερά προς την ολοκλήρωσή της. Το επενδυτικό σχήμα επιδιώκει να τηρήσει όλους τους προβλεπόμενους κανόνες ανά χώρα, καθώς και τις συμβατικές υποχρεώσεις που συνοδεύουν τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.

Η οικογένεια Aponte, με ηγετική θέση στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χώρο, επιβεβαιώνει για ακόμη μια φορά τη στρατηγική της για κάθετη ενσωμάτωση υπηρεσιών μεταφοράς και διαχείρισης φορτίου. Με την TiL να ενισχύει σημαντικά τη διεθνή παρουσία της, η MSC εδραιώνει περαιτέρω τη θέση της ως ένας από τους πλέον επιδραστικούς παίκτες στον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών και των λιμενικών υποδομών.

Διαβάστε ακόμη

Πάσχα 2025: Οι προ-κρατήσεις στους δημοφιλείς νησιωτικούς και ηπειρωτικούς προορισμούς (πίνακες + pics)

ΑΑΔΕ: Στο στόχαστρο τα ενοίκια με «Μητρώο δηλώσεων» για προσυμπλήρωση και έλεγχο

Στο χωριό οι Ελληνες, σε city break και νησιά οι ξένοι – Με ικανοποιητικές πληρότητες ανοίγει η σεζόν του ’25

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα