Σχεδόν 120 πλωτά συστήματα παραγωγής θα μπορούσαν να παραγγελθούν τα επόμενα πέντε χρόνια, σύμφωνα με πρόβλεψη της σκωτσέζικης εταιρείας συμβούλων Energy Maritime Associates (EMA). Τα πλωτά συστήματα παραγωγής (FPS) εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1970 ως μια επιλογή για την παραγωγή υδρογονανθράκων που ανακαλύφθηκαν σε μεγαλύτερα θαλάσσια βάθη που υπερέβαιναν τη βιωσιμότητα της εγκατάστασης σταθερής πλατφόρμας.
Μια ενδιάμεση πρόβλεψη σε έκθεση της Energy Maritime Associates προβλέπει παραγγελίες για 119 πλωτά συστήματα παραγωγής κατά την επόμενη πενταετία, με κόστος 126 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, με περισσότερο από το 70% των προβλεπόμενων επενδύσεων δισεκατομμυρίων να κατευθύνονται σε 54 πλωτές μονάδες παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης (FPSO). Μια πλωτή μονάδα FPSO χρησιμοποιείται από την υπεράκτια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου για την παραγωγή και την επεξεργασία υδρογονανθράκων, καθώς και για την αποθήκευση πετρελαίου.
Οι Έλληνες
Το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι έντονο λόγω της μεγάλης δραστηριότητας ερευνών και υποθαλάσσιων εξορύξεων πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Στον ευρύτερο αυτόν κλάδο ανήκουν και τα Shuttle Tankers, όπου έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους οι Έλληνες. Τα δεξαμενόπλοια Shuttle είναι ένας εξειδικευμένος τύπος δεξαμενόπλοιου, σχεδιασμένος για να φορτώνει φορτίο από υπεράκτιες εγκαταστάσεις ή από ένα μεγαλύτερο πλοίο που δεν είναι σε θέση να διέλθει στον προορισμό του λόγω περιορισμών βυθίσματος.
Πρόσφατα η Μαρία Αγγελικούση προχώρησε στην υλοποίηση ενός μεγάλου deal έναντι δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων την Altera Shuttle Tankers L.L.C. (AST) μέσω της Maistros Shiptrade Limited, εταιρεία συνδεδεμένη με τον Όμιλο Αγγελικούση. Ο Όμιλος έχει 18 πλοία αυτού του τύπου συν 3 υπό ναυπήγηση συνολικού κόστους 390 εκατομμυρίων δολαρίων.
Όμως πρωτοπόρος και μεγάλος γνώστης είναι ο Όμιλος Τσάκου ο οποίος έχει επενδύσει σε Shuttle Tankers πριν 12 χρόνια. Διαθέτει τέσσερα στο νερό και σύμφωνα με πληροφορίες έχει και δύο υπό ναυπήγηση.
Επίσης, στον τομέα των πλοίων υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων (offshore) επένδυσε πρόσφατα και ο Γιάννης Δράγνης μέσω κοινοπραξίας με σημαντικούς χρηματοοικονομικούς εταίρους αγοράζοντας ένα μέρος του στόλου της εισηγμένης στη Σιγκαπούρη Atlantic Navigation και πιο συγκεκριμένα 20 πλοία. Πρόκειται για την MAG Offshore μια εταιρεία που υποστηρίζεται από την EnTrust Global wing Maas Capital, τον όμιλο Goldenport του Γιάννη Δράγνη και την Allianz Marine Services από τα Εμιράτα.
Όπως σχολίασε «η τελευταία επένδυση στον υπεράκτιο τομέα αντανακλά την πεποίθησή μου ότι η ενεργειακή μετάβαση θα πραγματοποιηθεί με πιο ρεαλιστικούς ρυθμούς και ο υπεράκτιος τομέας πετρελαίου και φυσικού αερίου θα συνεχίσει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στο μέλλον.»
Η Βραζιλία πρόκειται να παραμείνει η μεγαλύτερη αγορά FPSO, σύμφωνα με την EMA, με το μερίδιό της στο στόλο FPSO να είναι μεγαλύτερο από την Αφρική και την υπόλοιπη Νότια Αμερική μαζί.
«Τα νεότευκτα θα είναι ο κανόνας στο μέλλον, αν και τα μετασκευασμένα δεξαμενόπλοια και η επαναχρησιμοποίηση των υφιστάμενων FPSO θα διαδραματίσουν ρόλο, ιδίως για τις μικρότερες αναπτύξεις», δήλωσε η EMA.
Πλωτό LNG
Η Αφρική, η Αργεντινή και η Μεσόγειος αναμένεται να συνεισφέρουν 14,3 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε πλωτές μονάδες παραγωγής που κατασκευάζονται ή επαναχρησιμοποιούνται για πλωτά έργα εξαγωγής ΥΦΑ.
Οι πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRUs) θα είναι ως επί το πλείστον μονάδες νέας κατασκευής, σύμφωνα με την EMA, με μικρό αριθμό μετατροπών και επανατοποθετήσεων.
Προβλέπονται άλλα 6,3 δισ. δολάρια ΗΠΑ σε πλωτά έργα εισαγωγής ΥΦΑ σε παγκόσμιο επίπεδο, με την Ευρώπη και τη Νότια Αμερική να αποτελούν το κυρίαρχο μερίδιο των συνολικών επενδύσεων κεφαλαίου άνω των 20,0 δισ. δολαρίων ΗΠΑ σε FSRUs.
«Αυτή η ζήτηση FSRU θα καλυφθεί από ένα συνδυασμό νέων ναυπηγήσεων, μετατροπής παλαιότερων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και αναδιάταξης υφιστάμενων μονάδων», δήλωσε η EMA.
Πλωτές υπεράκτιες εξέδρες
Η EMA δήλωσε ότι τα σχέδια ημιυποβρύχιων εξέδρων θα παραμείνουν δημοφιλή για τις εξορύξεις σε βαθιά νερά και στις δύο πλευρές του Κόλπου του Μεξικού και στην Κίνα, με τις πρόσφατες οικονομίες κόστους που σχετίζονται με την κατασκευή τέτοιων εξέδρων.
«Το κόστος για αυτές τις εξέδρες έχει μειωθεί από τις επαναλαμβανόμενες παραγγελίες ενός τυποποιημένου σχεδιασμού, όπως για τις εξέδρες Vito, Whale και Sparta της Shell», δήλωσε η EMA.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του EMA David Boggs, «παρά την αύξηση του κόστους και τη γεωπολιτική αβεβαιότητα, τα θεμελιώδη στοιχεία του τομέα της πλωτής παραγωγής παραμένουν ισχυρά με μεγάλο αριθμό έργων που βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού. Οι υπεράκτιες αναπτύξεις, ιδίως σε βαθιά νερά, θα παραμείνουν ελκυστικές επενδύσεις, καθώς μπορούν να προσφέρουν χαμηλό κόστος ανά βαρέλι και χαμηλό CO2 ανά βαρέλι. Ενώ οι ώριμες περιοχές, όπως η Βόρεια Θάλασσα του Ηνωμένου Βασιλείου, βρίσκονται σε ύφεση, θα συνεχιστούν πρόσθετες εξελίξεις σε καθιερωμένες περιοχές, όπως ο Κόλπος του Μεξικού, η Βραζιλία και η Δυτική Αφρική. Επιπλέον, οι εξελίξεις σε νέες παραμεθόριες περιοχές, όπως το Σουρινάμ και η Ναμίμπια, θα απαιτήσουν πρόσθετες μονάδες».
Διαβάστε ακόμη
Τράπεζες: Έτσι θα γίνουν τα stress tests του 2025
Καθ’ οδόν για χρονιά ρεκόρ ο ΟΠΑΠ – Ο Aρειος Πάγος «έφερε» bonus 7 εκατ. ευρώ
Ρεύμα: Ποιοι παράγοντες θα «κλειδώσουν» τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας τον Δεκέμβριο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα