Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου του 2022 ήταν η αφορμή για μια νέα παγκόσμια κρίση, μια κρίση που ήρθε πριν ακόμα ο κόσμος συνέλθει από την πανδημία. Ο πόλεμος και οι κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας που ακολούθησαν, οδήγησαν τις τιμές της ενέργειας και των εμπορευμάτων στα ύψη και πυροδότησαν ένα κύμα πληθωρισμού που παρόμοιó του είχε δεκαετίες να δει η παγκόσμια οικονομία. Όμως μέσα σε μια κρίση γεννιούνται πάντα ευκαιρίες και υπάρχουν πάντα κάποιοι οι οποίοι τις εκμεταλλεύονται και κερδίζουν μέσα στην όλη αναταραχή.
Με την «έκρηξη» της πανδημίας, πίσω στις αρχές του 2020, ο τομέας της ναυτιλίας ήταν από τους πρώτους που άρχισαν να επωφελούνται με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους ιδιοκτήτες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι οποίοι μετά από μια πολυετή αγορά με εξαιρετικά χαμηλούς ναύλους, είδαν τις επενδύσεις τους να μεταμορφώνονται από ασχημόπαπα σε «κότες με χρυσά αυγά». Τα ναύλα έφτασαν ακόμα και τα 200 χιλιάδες δολάρια την ημέρα σε κάποιες περιπτώσεις, για να ισορροπήσουν πλέον μεταξύ 40 και 80 χιλιάδων δολαρίων την ημέρα ανάλογα το μέγεθος και το δρομολόγιο του πλοίου.
Τώρα, ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση, απόρροια αυτού, αποτελούν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ώστε να θερίσουν τους καρπούς των επενδύσεών τους. Οι κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας και η προσπάθεια της Αμερικής, της Ε.Ε. και των φίλα προσκείμενων σε αυτούς χωρών να απεξαρτηθούν από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο έχει αλλάξει άρδην το τοπίο στο θαλάσσιο εμπόριο.
Η προσπάθεια ανεύρεσης νέων προμηθευτών πετρελαίου από τις χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις, οδήγησε στην δημιουργία νέων διαδρομών δεξαμενόπλοιων και στην πρόσθεση πολλών νέων τονο-μιλίων στην αγορά. Η Κίνα και η Ινδία αύξησαν τις εισαγωγές αργού πετρελαίου από την Ρωσία καθώς φημολογείται ότι αγοράζουν με 30% έκπτωση. Από την άλλη η Βραζιλία προωθεί το πετρέλαιο της στην Ευρώπη σε ποσότητες ρεκόρ ενώ οι εξαγωγές αργού των ΗΠΑ από τον Κόλπο του Μεξικού κυμαίνονται σε νέα υψηλά με εξαγωγές άνω των 3,3 εκατομμύρια βαρελιών την ημέρα, υψηλότερα από το ορόσημο του 3,2 εκατομμύρια βαρέλια το δεύτερο τρίμηνο του 2020. Παράλληλα οι Ασιατικές χώρες που εισάγουν πετρέλαιο όπως η Ιαπωνία, η Ταϊλάνδη και η Κορέα, έχουν σχεδόν μηδενίσει τις εισαγωγές τους από την Ρωσία και έχουν στραφεί σε άλλες πηγές όπως η Μέση Ανατολή, η Αμερική και η Αφρική.
«Η αύξηση ζήτησης στα δεξαμενόπλοια είναι πλέον γεγονός και τα θετικά αποτελέσματα στα ναύλα ορατά από τις πρώτες μέρες. Είναι χαρακτηριστικό πως τα ναύλα των δεξαμενοπλοίων έχουν «εκτιναχθεί» σε σχέση με την περίοδο πριν την Ρωσική εισβολή. Στις 18/02/2022 ο ημερήσιος ναύλος ενός Panamax από το Κουβέιτ στη Σιγκαπούρη ήταν -154 USD και στις 22/7/2022 ήταν στα 21.201 USD, ενώ ο ημερήσιος ναύλος ενός Suezmax από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο αυξήθηκε στο ίδιο διάστημα από τα -3.058 USD στα 87.715 USD.
Καθώς ο πόλεμος δεν φαίνεται να φτάνει στο τέλος του σύντομα, σε συνδυασμό με την διάρκεια των κυρώσεων αλλά και το χαμηλό βιβλίων παραγγελιών νεότευκτων δεξαμενοπλοίων, οδηγεί στο συμπέρασμα πως η ζήτηση για δεξαμενόπλοια θα συνεχίσει να είναι ισχυρή καλύπτοντας την προσφορά και δημιουργώντας αυξημένες πιθανότητες διατήρησης ή και ενίσχυσης της πολύ καλής αγοράς δεξαμενοπλοίων για παραπάνω από έξι μήνες ακόμα” επισημαίνει ο Δημήτρης Ρουμελιώτης αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipsbrokers και συνεχίζει αναφερόμενος στις αξίες των πλοίων:
«Όμως το «πάρτι» στα δεξαμενόπλοια δεν εξαντλείται μόνο στα ναύλα. Το πρώτο εξάμηνο του 2022 είχαμε μια έκρηξη στις αγοραπωλησίες δεξαμενοπλοίων στην δευτερογενή αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2022 έχουν αλλάξει χέρια περίπου 312 δεξαμενόπλοια συνολικής αξίας πάνω από 7,5 δις USD , πολλά παραπάνω από το σύνολο του 2021 (228 δεξαμενόπλοια / 5,1 δις USD ) , του 2020 (152 δεξαμενόπλοια, 3,7 δις USD) και του 2019 (165 δεξαμενόπλοια / 3,4 δις USD).
Η αυξημένη ζήτηση δεξαμενοπλοίων έχει φυσικά επίπτωση και στις αξίες τους, οι οποίες έχουν οδηγηθεί αρκετά ψηλότερα από εκεί που κυμαινόντουσαν τα τελευταία χρόνια. Αξίζει να αναφερθεί πως ένα υπερ δεξαμενόπλοιο VLCC 5ετίας ανώ των 300.000 τόνων χωρητικότητας, κοστολογείται τώρα στα 82 εκατ. δολάρια, ενώ πριν από ένα μήνα ήταν στα 77 εκατ. και πριν από ένα χρόνο στα 72 USD. Αντίστοιχα, ένα VLCC 10 ετών κοστολογείται τώρα στα 57 εκατομμύρια δολάρια, ενώ πριν από ένα μήνα ήταν 54 εκατομμύρια δολάρια και πριν από ένα χρόνο στα 50 εκατομμύρια δολάρια.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα για το πως επωφελούνται πλοιοκτήτες από την «εκτόξευση» της αγοράς είναι η πρόσφατη πώληση ενός Aframax 15ετίας στα 27 εκατ. USD, το οποίο είχε αγοραστεί λίγο πριν την έναρξη του πολέμου για 17 εκατ. , ενώ ένα MR2 15ετίας πωλήθηκε στα 15 εκατ ενώ είχε αγοραστεί στο τέλος του 2021 στα 9,5 εκατ.».
Πέρα από το προφανές της συγκυρίας, δηλαδή την ξεκάθαρη ωφέλεια των δεξαμενοπλοίων από τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί, δημιουργούνται και συνθήκες που μελλοντικά πιθανόν να ωφελήσουν και άλλα είδη πλοίων. Η σταδιακή μείωση της προμήθειας ρωσικού φυσικού αερίου (μέσω αγωγού) από στην Ευρώπη, έχει αυξήσει τις ροές υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Αμερική και την Μέση Ανατολή.
Όταν ολοκληρωθούν οι εγκαταστάσεις νέων σταθμών Πλωτών Μονάδων Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης- FSRU οι ροές υγροποιημένου φυσικού αερίου δια θαλάσσης προς την Ευρώπη θα αυξηθούν περαιτέρω, δίνοντας ένα μεγάλο πλεονέκτημα στους ιδιοκτήτες πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου. Επίσης όταν ο πόλεμος τελειώσει και αρχίσει πάλι η ανοικοδόμηση της Ουκρανίας πιθανότατα οι πρώτες ύλες και τα υλικά που θα χρειαστούν να δώσουν μια επιπλέον ώθηση στα ναύλα των φορτηγών πλοίων στις διαδρομές προς τη Μαύρη Θάλασσα.
Μετά την «απογείωση» των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και την σταθεροποίηση των φορτηγών πλοίων σε υγιή επίπεδα, ήρθε η σειρά των δεξαμενοπλοίων να κινηθούν ανοδικά και ορμώμενα από την ενεργειακή κρίση να δώσουν τέλος σε μία νωχελική περίοδο σχεδόν δύο χρόνων.
Διαβάστε ακόμα:
Ενεργειακή κρίση: Η Ευρώπη μπροστά στην «τέλεια καταιγίδα»
Τι πιστεύουν 5 διάσημοι επενδυτές για το μέλλον των κρυπτονομισμάτων
«Εξοικονομώ 2021»: Εντάσσονται όλοι οι επιλαχόντες – Πότε θα βγουν οι νέες λίστες