Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (EMSA) δημοσίευσε την ετήσια έκθεσή της με αντικείμενο τα θαλάσσια ατυχήματα.
Tο 2023, οι περισσότεροι δείκτες, όπως ο αριθμός των συμβάντων, των χαμένων πλοίων, των θανάτων ή των τραυματισμών, ήταν κοντά ή κάτω από τις μέσες τιμές για ολόκληρη την περίοδο από το 2014 έως το 2023.
Το 2023 αναφέρθηκαν συνολικά 2.676 θαλάσσια ατυχήματα και συμβάντα, αριθμός αυξημένος κατά 49 σε σχέση με το 2022 και μειωμένος κατά 66 σε σχέση με το 2021. Σε ολόκληρη την περίοδο, αναφέρθηκαν 26.595 περιστατικά, με ετήσιο μέσο όρο 2.660.
Ο αριθμός των περιστατικών το 2023 ήταν κατά 0,6% υψηλότερος από τον ετήσιο μέσο όρο και κατά 0,7% υψηλότερος από τον προ της πανδημίας μέσο όρο των 2.658 περιστατικών. Μετά την κορύφωση των 106 πολύ σοβαρών ατυχημάτων το 2018, οι αριθμοί παρουσίασαν πτωτική τάση: 52 το 2020, 61 το 2021, 57 το 2022 και 45 το 2023.
Θάνατοι και τραυματισμοί
Θανατηφόρα ατυχήματα: Από το 2014 έως το 2023, 650 ζωές χάθηκαν σε 444 θαλάσσια δυστυχήματα, με τάση μείωσης με την πάροδο του χρόνου. Το 2023, το 89,7% των θυμάτων ήταν μέλη του πληρώματος, ποσοστό υψηλότερο από τον μέσο όρο της περιόδου που ήταν 86,9%. Οι κύριες αιτίες θανάτου ήταν η «ολίσθηση/παραπάτημα και πτώση» και η «σύγκρουση».
Τραυματισμοί: Κατά τη διάρκεια της περιόδου, αναφέρθηκαν 7.604 τραυματισμοί από 6.623 ναυτικά ατυχήματα και συμβάντα, δηλαδή κατά μέσο όρο 760 τραυματισμοί ανά έτος. Το 2023, το 85,2% των τραυματιών ήταν μέλη του πληρώματος. Τα κυρίαρχα αίτια των τραυματισμών ήταν «κίνηση του σώματος υπό ή με σωματική καταπόνηση» και «σύγκρουση».
Πλοία που χάθηκαν και υπέστησαν ζημιές το 2023
Το 2023 χάθηκαν 11 πλοία, δηλαδή 57,1% αύξηση σε σχέση με το 2022. Επιπλέον:
-695 πλοία υπέστησαν ζημιές (αύξηση 52,6%),
-215 πλοία κρίθηκαν ακατάλληλα για να συνεχίσουν την πορεία τους (αύξηση 12,6%),
-730 πλοία χρειάστηκαν βοήθεια από την ξηρά (αύξηση 16,8%),
-394 πλοία χρειάστηκαν ρυμούλκηση (αύξηση 13,9%), και
-24 πλοία, κυρίως αλιευτικά, εγκαταλείφθηκαν (αύξηση 20%).
Τάσεις συμμετοχής πλοίων
Το 2023, 2.896 πλοία ενεπλάκησαν σε θαλάσσια ατυχήματα και συμβάντα, αριθμός αυξημένος κατά 70 σε σχέση με το 2022, αλλά μειωμένος κατά 74 σε σχέση με το 2021. Παρατηρείται πτωτική τάση για τα φορτηγά πλοία και τα αλιευτικά σκάφη.
Για να συγκριθούν οι διάφοροι τύποι πλοίων, υπολογίστηκαν αναλογίες μεταξύ του αριθμού των θαλάσσιων ατυχημάτων και συμβάντων στα οποία εμπλέκεται κάθε τύπος πλοίου και του αντίστοιχου μεγέθους του στόλου τους.
Δείκτης μέσου όρου εμφάνισης: με μέγιστο 139 το 2019, ελάχιστο 115 το 2020 και 134 το 2023.
Τύποι πλοίων: Τα επιβατηγά και τα φορτηγά πλοία είχαν τους υψηλότερους μέσους δείκτες (250 και 147, αντίστοιχα), ενώ τα πλοία παροχής υπηρεσιών και τα αλιευτικά σκάφη είχαν τους χαμηλότερους (63).
Γεωγραφική κατανομή των περιστατικών
Από το 2014 έως το 2023, πάνω από το ήμισυ των θαλάσσιων ατυχημάτων και συμβάντων συνέβησαν στα εσωτερικά ύδατα (λιμενικές περιοχές και άλλα), ακολουθούμενα από τα χωρικά ύδατα και την ανοικτή θάλασσα. Τα δεδομένα για το 2023 είναι συνεπή με αυτή την τάση.
Ανά τμήμα ταξιδιού: Η φάση αναχώρησης αντιπροσώπευε το χαμηλότερο ποσοστό περιστατικών (8,2%), ενώ το τμήμα «εν [πλω » αντιπροσώπευε το υψηλότερο ποσοστό (44,1%).
Ανά περιοχή: Ο Βόρειος Ατλαντικός (22,5%) και η Μεσόγειος (17,9%) ήταν οι γεωγραφικές περιοχές με τα υψηλότερα περιστατικά, εκτός από τα επιβατηγά πλοία, τα οποία είχαν περισσότερα περιστατικά στη Μεσόγειο και τη Βαλτική Θάλασσα.
Έρευνες και εκθέσεις ασφαλείας
Από το 2014 έως το 2023, οι οργανισμοί διερεύνησης ατυχημάτων της ΕΕ ξεκίνησαν 1.196 έρευνες και δημοσίευσαν 1.001 εκθέσεις ασφαλείας.
Το 2023: Συνολικά δρομολογήθηκαν 75 έρευνες, δηλαδή μείωση κατά 21,9% σε σύγκριση με το 2022. Ο αριθμός των ερευνών μειώνεται ετησίως από το 2018.
Περιστατικά που σχετίζονται με τη ρύπανση
Το 2023 αναφέρθηκαν 54 περιστατικά που σχετίζονται με τη ρύπανση, δηλαδή 20% αύξηση σε σύγκριση με το 2022. Ωστόσο, υπάρχει τάση μείωσης από το 2014 έως το 2023.
Ο ανθρώπινος παράγοντας
Από το 2014 έως το 2023:
-Το 58,4% των ατυχημάτων σχετίζεται με ανθρώπινη δράση, και
-το 49,8% των παραγόντων που συνέβαλαν σε αυτά σχετίζονταν με την ανθρώπινη συμπεριφορά.
– Σε συνδυασμό, ο ανθρώπινος παράγοντας ευθύνεται για το 80,1% των διερευνηθέντων ατυχημάτων και συμβάντων.
Συστάσεις για την ασφάλεια
Κατά την περίοδο από το 2014 έως το 2023, ο συνολικός αριθμός των συστάσεων ασφαλείας που εκδόθηκαν και των αναφερόμενων δράσεων που αναλήφθηκαν ήταν 2.691 και το 44,8% αυτών αφορούσε διαδικασίες που σχετίζονται με το πλοίο
Διαβάστε ακόμη
BC Partners: Deal άνω των 2 δις. ευρώ για την πώληση της Synthon στη Goldman Sachs
Metlen: Τι λένε οι χρηματιστηριακοί αναλυτές για την παράλληλη ένταξη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου
Οπιοειδή, ηρεμιστικά και μυοχαλαρωτικά σε δελφίνια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα