Η οικονομία των ΗΠΑ έχει δεχτεί ισχυρό πλήγμα λόγω τη πανδημίας, με την ανεργία να φθάνει, έως τώρα, τα 40 εκατομμύρια ανθρώπους και η ζήτηση για αγαθά να είναι σε ιστορικά χαμηλά.
Την ίδια ώρα, η Κίνα αν και για πρώτη φορά στην σύγχρονη “καπιταλιστική” ιστορία της δεν έβαλε στόχους για το 2020 λόγω της αβεβαιότητας που προκάλεσε η πανδημία COVID-19 παρ’ όλα αυτά προβλέπει ανάπτυξη 6,8% και σε κάποιους τομείς έως και 13%.
Η εκλογή στην προεδρία των ΗΠΑ του Τζο Μπάιντεν ανοίγει συμφωνία με διεθνείς αναλυτές την προοπτική επαναπροσέγγισης με την ΕΕ και κοινό στόχο την Κίνα που εξαπλώνεται συνεχώς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στις τεχνολογίες.
Μάλιστα κύκλοι της Κομισιόν επισημαίνουν ότι ότι η Κίνα αποτελεί στρατηγική πρόκληση.
Από την πλευρά του ο Μπάιντεν σε συνεντεύξεις του επισημαίνει ότι δεν θα αλλάξει άμεσα την πολιτική του προκατόχου του όσο αφορά τις σχέσεις με την Κίνα. Ούτε θα ακυρώσει την εμπορική συμφωνία Τραμπ-Σι Ζινπίνγκ ούτε θα άρει τους δασμούς στα κινεζικά προϊόντα. Στόχος του είναι να καταλήξει μαζί με την ΕΕ σε κοινή στρατιγική πολιτική απέναντι στο Πέκινο.
Στο κάδρο έχει μπει και η Ελλάδα κυρίως λόγω της γεωπολιτικής της θέσης αλλά και ως μέλος της ΕΕ.
Η Κίνα την έχει χαρακτηρίσει το «κεφάλι του δράκου» στην Ευρώπη στο πλαισιο των επενδύσεων στο δρόμο του μεταξιού ήτοι της πρωτοβουλίας «Belt and Road».
Ονοματοδοσία-το κεφάλι του δράκου- η οποία “έχει καθίσει στο στομάχι” των ΗΠΑ αφού η Ελλάδα ανήκει στην υπερ-ατλαντική σφαίρα επιρροής μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μάλιστα ο Αμερικάνος πρέσβης Τζέφρι Παίατ χαρακτηρίζει τις κινεζικές κινήσεις “διπλωματία των τραπεζικών επιταγών” αναφερόμενος στα χρήματα που θα δώσει η Κίνα στο πλαίσιο του σύγχρονου “δρόμου του μεταξιού”.
Η πρέσβης της Κίνας στην Αθήνα Τσιγιουέ Τσανγκ ότι η κινεζική κυβέρνηση ετοιμάζει απόβαση επενδυτών στην Ελλάδα.
Μάλιστα έστειλε σαφές μήνυμα προς τους Αμερικανούς να μην δημιουργούν προβλήματα και να βάζουν εμπόδια σε κινεζικές επενδύσεις και Κινέζους επιχειρηματίες στην Ελλάδα.
«Θα γίνουν επενδύσεις στην Ελλάδα και αυτό που ζητάμε είναι αντικειμενική αντιμετώπιση των Κινέζων επενδυτών και των κινεζικών επιχειρήσεων χωρίς να παρεμβαίνουν… άλλοι παράγοντες» έχει δηλώσει η Τ. Τσάνγκ.
Ας μην ξεχνάμε ότι στην υπάρχουσα επένδυση των Κινέζων στο λιμάνι του Πειραιά, έχει παγώσει η κατασκευή της προβλήτας IV που είναι αναγκαία για να αυξηθούν τα φορτία, εκκρεμεί η μεταβίβαση από το κράτος του 16% του ΟΛΠ στους Κινέζους το οποίο έχει πληρωθεί ενώ δημιουργούνται και θέματα με την κατασκευή-επέκταση της προβλήτας κρουαζιέρας λόγω προσφυγών στο ΣτΕ.
Όπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, τόσο η Κίνα όσο και οι ΗΠΑ μιλάνε συνεχώς για προσέλκυση επενδυτών στην Ελλάδα και για επενδύσεις αλλά αν εξαιρέσει κανείς το λιμάνι του Πειραιά με την Cosco και τα ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας με την ONEX άλλες επενδύσεις ουσίας δεν έχουν γίνει.
Από την πλευρά του, ο Τζέφρι Πάιατ, του οποίου η θητεία στην Ελλάδα ολοκληρώνεται μετά την ετήσια παράταση που είχε πάρει, συνεχίζει να μιλάει για επενδύσεις και Αμερικάνους επενδυτές φέρνοντας όμως ως παράδειγμα τα ναυπηγεία της Σύρου όπου τα διαχειρίζεται η αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ.
Τονίζει ότι η Διεθνής Επιχείρηση Οικονομικής Ανάπτυξης (DFC) είναι ανοιχτή για επενδύσεις στην Ελλάδα και αποτελεί το αντίπαλο δέος στις κινεζικές επενδύσεις σε αναπτυσσόμενες χώρες.
Η αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ πήρε το πλειοψηφικό πακέτο και των ναυπηγείων της Ελευσίνας έχοντας ως πρότυπο τα ναυπηγεία της Σύρου. Για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά το project “κόλλησε”.
Η DFC στοχεύει στο πλέγμα έργων γύρω από την Αλεξανδρούπολη, στη ιδιωτικοποίηση λιμένων και κυρίως της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και σε δεύτερη φάση του Βόλου, στο φυσικό αέριο και πιο συγκεκριμένα στις πλωτές τερματικές μονάδες αποθήκευσης και αεριοποίησης, γνωστών στην αγορά ως Floating Storage & Regasification Unit, ή FSRU όπως εκείνος της Καβάλας και στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατία.
Επίσης, στοχεύει στα Βαλκάνια και ειδικότερα στα δυτικά Βαλκάνια προσπαθώντας να ισορροπήσει την επιρροή των Ρώσων στη χερσόνησο.
Εάν αποκτήσουν οι Αμερικάνοι τα λιμάνια Βόλου-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης δημιουργούν ένα τόξο που “πνίγει” τον ΟΛΘ όπου μεταξύ άλλων υπάρχουν κινεζικά και ρωσικά συμφέροντα.
Ειδική αναφορά γίνεται από αμερικανικής πλευράς και για μελλοντική ελληνο-αμερικανική συνεργασία στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Διαβάστε ακόμη:
Λιανεμπόριο: Πρεμιέρα για το click away – Κρας τεστ για τους εμπόρους
Άδωνις Γεωργιάδης στο newmoney: Ερχονται εκρηκτικές διαστάσεις στην ανάπτυξη της Οικονομίας
Brexit: Φον ντερ Λάιεν και Τζόνσον αποφασίζουν αν θα συνεχιστούν οι συνομιλίες για συμφωνία