«Η γεωπολιτική ένταση δεν είναι το μόνο πράγμα που μας κρατάει ξύπνιους τη νύχτα, αν και σίγουρα βρίσκεται στην κορυφή της λίστας. Μεγαλύτερη πολυπλοκότητα για τη βιομηχανία μας και κόστος για τους πελάτες μας δημιουργεί ο αυξανόμενος προστατευτισμός». Τα λόγια αυτά ειπώθηκαν από τον Εμανουέλε Γκριμάλντι, στο πλαίσιο του 14ου Annual Capital Link που διοργάνωσαν ο Νίκος και η Ολγα Μπορνόζη.

«Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε αυτή τη στιγμή είναι ένας εμπορικός πόλεμος. Ο προστατευτισμός βρίσκεται σε άνοδο. Και τίποτα δεν είναι πιο μεταδοτικό από τον προστατευτισμό», επεσήμανε και προσέθεσε: «Εμείς -συλλογικά- πρέπει να υιοθετήσουμε μια προληπτική προσέγγιση για να αντιμετωπίσουμε αυτή την κίνηση προς την κατεύθυνση του αυξανόμενου προστατευτισμού. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι χώρες σε όλα τα επίπεδα οικονομικής ανάπτυξης θα ήταν σε καλύτερη θέση αν γίνονταν έστω και μέτριες μειώσεις στα υφιστάμενα εμπόδια.
Σε μια μελέτη του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ΙCS) του 2021 αποδείχθηκε σαφώς ότι ένα χαμηλότερο επίπεδο εμπορικών περιοριστικών μέτρων που επηρεάζουν τις θαλάσσιες μεταφορές θα μπορούσε να αυξήσει το ΑΕΠ ορισμένων οικονομιών έως και κατά 3,4% – αυτό είναι πολύ σημαντικό.

Ο προστατευτισμός είναι αναμφίβολα μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις και για να αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα θα συγκαλέσουμε τον κλάδο και τους φορείς χάραξης πολιτικής στο Χονγκ Κονγκ τον Νοέμβριο κατά τη διάρκεια της Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Χονγκ Κονγκ».
Ο κ. Γκριμάλντι έκανε ειδική αναφορά για την ελληνική ναυτιλία, παρουσία και της προέδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνας Τραυλού, του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου και του δρος Νίκου Τσάκου: «Είναι υπέροχο να βρίσκομαι ξανά στην Ελλάδα και να σας μιλάω. Η Ελλάδα έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου, όχι μόνο λόγω του καλού καιρού και των υπέροχων φίλων που έχω εδώ, αλλά και της θεμελιώδους συμβολής της στην παγκόσμια ναυτιλία. Ως η μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα, διαδραματίζει ζωτικό ρόλο η Ελλάδα στο παγκόσμιο εμπόριο».

Στη συνέχεια εστίασε στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουν οι ναυτικοί λόγω των γεωπολιτικών αναταράξεων: «Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη περίοδο για τη ναυτιλία. Το παγκόσμιο εμπόριο απειλείται και το ίδιο ισχύει και για τη βιομηχανία μας. Οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν θέσει την καρδιά της βιομηχανίας μας, τους ναυτικούς μας σε κίνδυνο και κάθε πράξη επιθετικότητας εναντίον τους είναι καταδικαστέα. Οι ζωές των ναυτικών μας απειλούνται καθημερινά επειδή απλώς κάνουν τη δουλειά τους. Δυστυχώς, η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα εξακολουθεί να είναι ασταθής και ταραχώδης, με επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων που συμβαίνουν τακτικά, γεγονός απαράδεκτο. Υπήρξαν τραγικές απώλειες ζωών μετά τις επιθέσεις εναντίον του “True Confidence” και του “MV Tutor”, ενώ μέλη του πληρώματος του “Galaxy Leader” εξακολουθούν να κρατούνται αιχμάλωτα. Eχουν περάσει πάνω από 10 μήνες από την κατάληψη του πλοίου, δηλαδή περισσότερες από 300 ημέρες, και συνεχίζουν να μετρούν».

Θερμή χειραψία μεταξύ του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου και του Ιταλού εφοπλιστή

Τα εναλλακτικά καύσιμα

Για τα εναλλακτικά καύσιμα σχολίασε ότι χρειάζεται μία ολιστική προσέγγιση: «Πρέπει να ακολουθηθεί μια ολιστική προσέγγιση. Πρέπει να έχουμε τα καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα του μέλλοντος, διαθέσιμα και σε ανταγωνιστικές τιμές. Πρέπει να έχουμε την υποδομή στα λιμάνια για να χειριζόμαστε και αυτά τα καύσιμα, ενώ και το εργατικό δυναμικό μας πρέπει να εκπαιδευτεί για τη χρήση τους. Ολες αυτές οι πτυχές πρέπει να αντιμετωπιστούν ταυτόχρονα. Τα λιμάνια και η ναυτιλία μαζί θα αποτελέσουν βασικούς παράγοντες για την επίτευξη φιλόδοξων κλιματικών στόχων.

Πρόκειται για μια ευκαιρία για τη ναυτιλία, καθώς ο τομέας μας θα διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στη μεταφορά του 50% των νέων πράσινων καυσίμων -ποσοστό τεράστιο- που θα χρησιμοποιήσουν οι κυβερνήσεις και άλλοι τομείς, κάτι που θα είναι εφικτό μόνο με τα λιμάνια να παρέχουν την απαραίτητη υποδομή δεξαμενισμού και ανεφοδιασμού. Μέχρι σήμερα, η πρόοδος στην ανάπτυξη νέων εναλλακτικών καυσίμων για τη ναυτιλία και άλλους τομείς είναι πολύ αργή. Δεν είναι μόνο ο κλάδος μας που χρειάζεται νέα εναλλακτικά καύσιμα, θα ανταγωνιζόμαστε κι άλλους κλάδους. Η τιμή των καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ήταν ακριβή και η διαθεσιμότητά τους περιορισμένη, με ελάχιστα ή καθόλου κίνητρα για τους πλοιοκτήτες, τους φορείς εκμετάλλευσης και τους ναυλωτές να υιοθετήσουν αυτά τα ακριβότερα εναλλακτικά καύσιμα που θα μας έφερναν πιο κοντά στην επίτευξη των κλιματικών μας φιλοδοξιών. Πρέπει να επικεντρωθούμε στα οικονομικά της πλευράς της ζήτησης, καθώς και να δώσουμε τη δυνατότητα στην πλευρά της προσφοράς να ικανοποιήσει τη ζήτηση αποτελεσματικά και με περιορισμένη γραφειοκρατία».

Ο δρ Νίκος Τσάκος ευχαριστεί θερμά τον Εμανουέλε Γκριμάλντι, πλοίο του οποίου περισυνέλεξε σώο ναυτικό μέλος πληρώματος δεξαμενόπλοιου του ομίλου Τσάκου που βρέθηκε στη θάλασσα. Στο κέντρο της φωτογραφίας η κυρία Ολγα Μπορνόζη, συνδιοργανώτρια του Capital Link Forum με τον αδελφό της Νίκο Μπορνόζη

Πηγαίνοντας , δε, ένα βήμα παρακάτω την τοποθέτησή του είπε: «Πρέπει να επικεντρωθούμε στα οικονομικά της πλευράς της ζήτησης, καθώς και να δώσουμε τη δυνατότητα στην πλευρά της προσφοράς να ικανοποιήσει τη ζήτηση αποτελεσματικά και με περιορισμένη γραφειοκρατία. Οι εφαρμόσιμες και πρακτικές λύσεις για την επίτευξη των φιλοδοξιών που ορίζονται στη στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τα αέρια του θερμοκηπίου είναι ο μόνος τρόπος για να προχωρήσουμε. Αυτό χρειάζεται ο κλάδος».

Και κατέληξε λέγοντας: «Ωστόσο, πρέπει να αποφύγουμε να επικεντρωθούμε αποκλειστικά στα καύσιμα που θα χρησιμοποιήσει η ναυτιλία για να απαλλαγεί από τον άνθρακα. Αφορά ολόκληρο τον κόσμο. Είναι ζωτικής σημασίας να διασφαλίσουμε τις επενδύσεις που απαιτούνται για την παραγωγή καυσίμων με χαμηλές και μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τα οποία η ναυτιλία θα διακινεί και θα χρησιμοποιεί, καθώς και να διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν κατάλληλες υποδομές στα λιμάνια. Η αλυσίδα αξίας ενέργειας – ναυτιλίας πρέπει να ευθυγραμμιστεί, με όλους τους ενδιαφερόμενους να συνεργάζονται για να ξεκλειδώσουν την παραγωγή, τη μεταφορά και τη χρήση καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τον κόσμο σε κλίμακα. Η Ελλάδα διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό. Είμαστε ευτυχείς που έχουμε την Ελλάδα στο πλευρό μας».

Βράβευση

Στη διάρκεια του συνεδρίου η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, τίμησε τον κ. Γκριμάλντι με το Βραβείο Ναυτιλιακής Αειφορίας 2024.

«O Εμανουέλε αποτελεί πρότυπο εθελοντισμού για όλους μας. Είναι τιμή μου, ως συνάδελφος και φίλη σου, να σου απονείμω αυτό το βραβείο για την εμπνευσμένη δέσμευσή σου στις βέλτιστες βιώσιμες πρακτικές. Ο Εμανουέλε είναι ένας οραματιστής επιχειρηματίας. Ενας πραγματικός επιχειρηματίας. Πιστός στην οικογενειακή κληρονομιά, έχει καταφέρει να οδηγήσει την εταιρεία να γίνει ένα διεθνές brand name», είπε η κυρία Τραυλού. «Ενας πρωτοπόρος, όχι μόνο αξιοποιώντας επιχειρηματικές ευκαιρίες, αλλά δημιουργώντας ευκαιρίες για την επιχείρησή του. Το επαγγελματικό του ήθος είναι αξιοσημείωτο. Το ιστορικό του στην αφιέρωση χρόνου και ενέργειας για την εξυπηρέτηση των δημόσιων υποθέσεων του κλάδου μας είναι εντυπωσιακό. Εχει αφήσει το στίγμα του σε όλες τις εθνικές και διεθνείς ναυτιλιακές ενώσεις των οποίων ηγείται ή συμμετέχει για περισσότερες από τρεις δεκαετίες τώρα. Σήμερα, η ηγεσία του στην ICS έθεσε μια ασφαλή πορεία για τον κλάδο μας σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Και του είμαστε ευγνώμονες».

Η Μελίνα Τραυλού πρόσθεσε: «Εχετε αποδείξει τη δέσμευσή σας να προσθέτετε βιώσιμη αξία σε κάθε πρωτοβουλία της επιχείρησής σας. Ακολουθείτε με συνέπεια ναυτιλιακές πολιτικές σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο που περιλαμβάνουν περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική βιωσιμότητα. Με την πρακτική σου προσέγγιση και την επιδραστική σου παρουσία προωθείς πάντα ρεαλιστικές λύσεις, οι οποίες υποστηρίζουν το κοινό καλό του κλάδου μας».

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι με τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο και τον συντάκτη του «business stories» Μηνά Τσαμόπουλο

Η διάσωση

Ιδιαίτερη συγκινητική ήταν η στιγμή κατά την οποία ο δρ Τσάκος ανέβηκε στο βήμα και ευχαρίστησε προσωπικά τον Εμανουέλε Γκριμάλντι με τον οποίο είχαν θερμή χειραψία. Ο λόγος ήταν ότι πλοίο του ναπολιτάνικου ομίλου διέσωσε έναν ναυτικό-μέλος πληρώματος του δεξαμενόπλοιου «Δελφοί» του ομίλου Τσάκου. Ο ναυτικός έπεσε στο νερό, μεσάνυχτα Παρασκευής προς Σάββατο 8 Σεπτεμβρίου, στη θαλάσσια περιοχή 12 μίλια ανοιχτά από τις ακτές της Ιταλίας και τα ρεύματα τον παρέσυραν. Παρά την ενεργοποίηση και έρευνα από το πλήρωμα του δεξαμενόπλοιου αλλά και των ιταλικών αρχών με αεροπλάνα και ελικόπτερα, σε πρώτη φάση δεν κατέστη δυνατός ο εντοπισμός του. Τελικά εντοπίστηκε, έπειτα από 36 σχεδόν ώρες, κοντά στο Μπρίντιζι, από το οχηματαγωγό πλοίο «Florencia» του ομίλου Γκριμάλντι, το οποίο τον περισυνέλεξε. Ο ναυτικός τώρα είναι καλά στην υγεία του και βρίσκεται μαζί με την οικογένειά του.

Διαβάστε ακόμη

ΠΑΣΟΚ: Μεγάλη η συμμετοχή στις εκλογές – Οι δηλώσεις των υποψηφίων

Η δυναμική της βραχυχρόνιας μίσθωσης στις «top» περιοχές του κέντρου της Αθήνας – Oι νέοι κανόνες και η στεγαστική κρίση

Το μυστικό της επιρροής: Μια και μόνο αλλαγή σας φέρνει σε θέση ισχύος

 

 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα