«Η τεχνολογία μπορεί να είναι σύμμαχος της ναυτιλίας καθώς εργάζεται προς την κατεύθυνση της αποδοτικότητας με βάση τα δεδομένα και της απαλλαγής από τον άνθρακα, αλλά η συμβολή της εξακολουθεί να εξαρτάται από την ετοιμότητα των ναυτικών που τη χρησιμοποιούν» επισημαίνει σε άρθρο της η πρέσβειρα του Seatrade Maritime Club, Έλπη Πετράκη, Πρόεδρος της WISTA International και Διευθύντρια Ναυλώσεων, Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ENEA Management.
«Σε έναν κόσμο της ναυτιλίας που ασχολείται με τα ναύλα και τα ναύλα, τις ενημερώσεις της αγοράς, τη γεωπολιτική, τις προειδοποιήσεις για τις καιρικές συνθήκες και τους επικείμενους κανονισμούς, δεν πρέπει να παραβλέπεται η ετοιμότητα των ναυτικών να προσαρμοστούν.
Αντίθετα με την κρατούσα σοφία, μια πρόσφατη έρευνα του Κέντρου Maersk Mc-Kinney Moller για τη ναυτιλία χωρίς άνθρακα έδειξε ότι το 59% των 2.000 ερωτηθέντων – συμπεριλαμβανομένων 1.400 ναυτικών – είναι πρόθυμοι να εργαστούν με αμμωνία ως ναυτιλιακό καύσιμο – παρά την τοξικότητά της».
Όπως τόνισε «δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η προθυμία αυτή συνοδεύεται από μια σημαντική επιφύλαξη: εξαρτάται από το αν οι ναυτικοί αισθάνονται σίγουροι ότι έχουν επαρκή εκπαίδευση για να χειριστούν το καύσιμο και να λειτουργήσουν το πλοίο με ασφάλεια. Πρόκειται για ένα μήνυμα σχετικά με την εκπαίδευση για την ασφάλεια, το οποίο οι πλοιοκτήτες και οι φορείς εκμετάλλευσης πρέπει να είναι πάντα ανοιχτοί στο να ακούσουν».
Η Έλπη Πετράκη αναφέρει ότι παρά τα τρέχοντα υψηλά ποσοστά χρήσης των πλοίων, η τελευταία έκθεση του δείκτη ευτυχίας των ναυτικών «Mission to Seafarers» για το τρίτο τρίμηνο του 2024 δείχνει μια θετική μεταβολή στην ικανοποίηση των ναυτικών. Μερικοί από τους λόγους που αναφέρονται είναι:
-Οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, για παράδειγμα, έχουν θέσει σε κίνδυνο τα πλοία, τα φορτία και τους ναυτικούς, ωστόσο ο Δείκτης επισημαίνει τα απροσδόκητα οφέλη των μεγαλύτερων διαβάσεων γύρω από το Ακρωτήριο, καθώς επιτρέπουν πρόσθετο χρόνο για ξεκούραση, κοινωνικές δραστηριότητες και καλύτερη ρουτίνα.
-Είναι επίσης σημαντικό ότι, αν και οι ναυτικοί καλωσορίζουν περισσότερες εγκαταστάσεις γυμναστικής και ψυχαγωγίας, δηλώνουν ότι συχνά προτιμούν να ξεκουράζονται παρά να τις χρησιμοποιούν λόγω κόπωσης.
«Εάν η τεχνολογία πρόκειται να γίνει φίλος της αποτελεσματικής ναυτιλίας, πρέπει επίσης να ακούσουμε όταν ο Δείκτης μας λέει ότι η έλλειψη φθηνού και εύκολα προσβάσιμου διαδικτύου συνεχίζει να αποτελεί μείζονα απογοήτευση για την ευημερία των ναυτικών» επισημαίνει:
«Με τον ίδιο τρόπο, όταν οι νέες τεχνολογίες υποτίθεται ότι βελτιώνουν τη συντήρηση και την αποτελεσματικότητα των πλοίων, πρέπει να ακούσουμε όταν οι ναυτικοί λένε ότι η κατάργηση ορισμένων βαθμίδων μηχανικού θα έχει αρνητικό αντίκτυπο.
Θα πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη την αυξανόμενη δυσαρέσκεια για την καταλληλότητα ορισμένων προγραμμάτων κατάρτισης και τις εκκλήσεις για πιο πρακτικές προσεγγίσεις που να αντιμετωπίζουν καλύτερα τις τεχνικές και επιχειρησιακές προκλήσεις της εργασίας στη θάλασσα» και προσθέτει:
«Διότι, για να συμβάλει πραγματικά η τεχνολογία στη βελτίωση της αποδοτικότητας, πρέπει να είναι ένα εργαλείο που να ωφελεί όχι απλώς την παραγωγικότητα των συγκεκριμένων εργασιών, αλλά την ασφάλεια, την ικανότητα και την ευημερία όσων ζητάμε να εργαστούν στη θάλασσα».
Διαβάστε ακόμη
«Αλγόριθμος» θα βγάζει αντικειμενικές αν έχουν καταπέσει με δικαστικές αποφάσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα