Έντονος παραμένει ο προβληματισμός της ναυτιλιακής κοινότητας για το κατά πόσο είναι εφικτή η, εντός χρονικού πλαισίου που έχει τεθεί, πράσινη μετάβαση.
Οι τοποθετήσεις κορυφαίων εκπροσώπων της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας στην διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας.
Ο πρόεδρος της Intercargo, Δημήτρης Φαφαλιός ανέφερε μεταξύ άλλων για το ζήτημα των περιβαλλοντικών κανονισμών και τα εναλλακτικά καύσιμα: “Θα πρέπει να κατανοήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς ότι η απαλλαγή, του ναυτιλιακού τομέα πό τον άνθρακα είναι μια πρόκληση ολόκληρης της αλυσίδας, και δεν επηρεάζει μόνο των πλοίο, αφού η πλειοψηφία των επενδύσεων απαιτούνται για τις χερσαίες υποδομές και την παραγωγή καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα” και προσέθεσε:
“Επιτρέψτε μου να επαναλάβω ότι οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου (GHG) του τομέα χύδην ξηρού φορτίου, είναι από τις χαμηλότερες ανά τόνο/μίλι μεταφερόμενου φορτίου και τα bulk carriers και αντιπροσωπεύουν έναν από τους πιο οικονομικούς και ως εκ τούτου φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μεταφοράς στη γη”.
Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος δρ Γιώργος Πατέρας, ανέφερε για τις εναλλακτικές τεχνολογίες στην πορεία προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
” Το σημείο που βρισκόμαστε σήμερα , μου φέρνει στην μνήμη την δεκαετία του ’70 όταν οι Philips , Sony , JVC προωθούσαν διαφορετικές τεχνολογίες για VCR ( videocassette recorder ) και δεν ξέραμε τι να αγοράσουμε ώσπου τελικά επικράτησε το VHS και όσοι είχαν VCR άλλων τεχνολογιών τα πέταξαν” και συνέχισε:
“Η δυσαναλογία του παραδείγματος με την πρόκληση που αντιμετωπίζουμε σήμερα στην ναυτιλία, είναι προφανής. Δεν νομίζω ότι κανείς μας μπορεί με απόλυτη βεβαιότητα να καταλήξει σε συμπέρασμα που θα οδηγήσει σε επιχειρηματική απόφαση με εξασφαλίσεις βιωσιμότητας. Την απόφαση της Ε.Ε. τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του ΄21 για το fit for 55 , που είναι επακόλουθο του Paris agreement του ΄15, ακολούθησε η ενεργειακή κρίση που σήμερα βιώνουμε. Έγινε σωστή προετοιμασία ;
Οσο δυσάρεστο και να είναι για το περιβάλλον, δεν μπορώ να σκεφτώ πως θα μπορούσε πρακτικά να εφαρμοστεί το fit for 55 μέσα το χρονικά περιθώρια που έχουν τεθεί. Εκτιμώ ότι η αναθεώρηση είναι επιβεβλημένη εκ των πραγμάτων διότι όσο και να θέλουμε να μειώσουμε και ει δυνατόν να εξαλείψουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας , για λόγους που δεν ελέγχονται από εμάς , οι στόχοι που έχουν τεθεί φαίνεται να είναι ευσεβείς πόθοι”.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώνης είπε: “Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως εκφράζεται μέσα από το πακέτο “Fit for 55”, θέτει τον στόχο για ένα στόλο μηδενικών εκπομπών αερίων έως το 2050, αποτελώντας το στοίχημα των επόμενων δεκαετιών. Η παγκόσμια κοινότητα ασκεί πιέσεις προς όλες τις κατευθύνσεις, ώστε η πράσινη μετάβαση να καταστεί εφικτή.
Παρόλα αυτά, το τοπίο παραμένει θολό, καθώς οι υπάρχουσες λύσεις είναι περιορισμένες και για αυτές δεν έχει αποδειχθεί ότι είναι βιώσιμες και εφαρμόσιμες σε μεγάλη κλίμακα προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες του συνόλου της ναυτιλιακής κοινότητας. Αρκεί να ανατρέξουμε σε μελέτες που πιστοποιούν ότι τα εναλλακτικά καύσιμα και η επάρκειά τους βρίσκονται σε πολύ χαμηλό ποσοστό και δεν θα είναι δυνατόν να καλυφθούν οι ανάγκες της αγοράς για αρκετά ακόμα χρόνια”.
Ο πρόεδρος του ΕΛΙΝΤ δρ. Νικόλαος Λιάπης υπογράμμισε μεταξύ άλλων: “Το θέμα της συνάντησης αποκτά ξεχωριστό ενδιαφέρον, μια και η αειφόρος ανάπτυξη, η ενεργειακή εξοικονόμηση και η αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής αποτελούν μονόδρομο για τη ναυτιλία. Η διεθνής και ιδιαίτερα η ευρωπαϊκή νομοθεσία, μέσα από το πακέτο δράσεων Fit for 55, επιτάσσουν την προσαρμογή της χρησιμοποιούμενης τεχνολογίας στη ναυτιλία σε περιβαλλοντικά φιλικότερη, δίνοντας της όμως έτσι ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και καθιστώντας βιώσιμη την ανάπτυξή της”.
Διαβάστε ακόμη
Ideal Holdings: Η «δύναμη πυρός» των 120 εκατ. ευρώ και οι νέες επενδύσεις του 2023
Κατασκευές: Ωρολογιακή βόμβα πληθωρισμός και επιτόκια για τη χρηματοδότηση των έργων