Σε ξέφρενο ράλι επενδύσεων σε αγορές μεταχειρισμένων πλοίων βρίσκονται οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχοντας εστιάσει το ενδιαφέρον τους στα φορτηγά πλοία.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research, από τις αρχές του χρόνου έως και τις 8 Αυγούστου οι Έλληνες έχουν αγοράσει 266 πλοία συνολικής αξίας 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Από αυτά τα 167 είναι φορτηγά, αξίας 2,6 δισ. δολαρίων, 62 δεξαμενόπλοια, αξίας 1,2 δισεκατομμυρίου δολαρίων, 27 είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 369 εκατ., τέσσερα υγραεριοφόρα αξίας 226,5 εκατ. δολαρίων, ενώ τα υπόλοιπα είναι άλλων κατηγοριών.
Από την αρχή του 2021 έχουν αγοραστεί συνολικά 603 φορτηγά πλοία ενώ ολόκληρη τη χρονιά του 2020 ο αριθμός τους ήταν 529. Το αξιοσημείωτο όμως είναι στα ποσά που έχουν δοθεί, αφού η ζήτηση είναι μεγάλη άρα έχει ανέβει η τιμή των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Για παράδειγμα στην αρχή του 2021 το «Uniquer Carrier», capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά πλοία, ναυπηγήσεως του 2007 πουλήθηκε 11,5 εκατομμύρια δολάρια.
Σήμερα, το ίδιο πλοίο αξίζει 20,4 εκατομμύρια δολάρια, ποσοστό αύξησης 80%. Ήταν το τελευταίο φθηνό φορτηγό πλοίο πριν αρχίσει η άρση των lockdown και αύξηση ζήτησης πρώτων υλών από την Κίνα.
Τον Ιανουάριο του 2021 ο ημερήσιος ναύλος των Capesize ήταν στα χαμηλά 10ετίας. Στη συνέχεια άρχισε να αυξάνει ξεπερνώντας σε ποσοστό το 50% φθάνοντας στην κορυφή τον Μάιο με 44.000 δολάρια την ημέρα για να διορθώσει στα 30.000 δολάρια που είναι σήμερα. Αντιθέτως τον Ιανουάριο του 2020 κατά τη διάρκεια της πρώτης έξαρσης της πανδημίας ήταν μόλις στα 4.000 δολάρια. Σε ετήσια σύγκριση, οι μεταβιβάσεις Capesize αυξήθηκαν κατά 700% ενώ η αξία ενός πλοίου ηλικίας 10 ετών αυξήθηκε κατά 75%.
Η ζήτηση φορτίων από την Κίνα παραμένει ισχυρή. Επίσης αυξημένη είναι ζήτηση από την Κίνα για σιτάρι και σόγια το οποία μεταφέρουν μικρότερης από τα Capesize χωρητικότητας φορτηγά πλοία όπως Panamax και Suezmax. Από τον Ιανουάριο του 2021 ένα Panamax ή ένα Suezmax ηλικίας 10 ετών είδε την αξία του να εκτοξεύεται κατά 60%.
Τον Ιανουάριο του 2021 το panamax CMB Sakura, ναυπηγήσεως 2006 πωλήθηκε έναντι 7,8 εκατομμυρίων δολαρίων. Σήμερα το ίδιο πλοίο αξίζει 15,8 εκατομμύρια δολάρια και κερδίζει ημερησίως 35.000 δολάρια στη spot αγορά.
Όλο το 2020 δαπανήθηκαν 5,7 δισεκατομμύρια για αυτά τα 549 φορτηγά πλοία. Το 2021 σε 31 εβδομάδες έχουν δοθεί 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι Έλληνες έχουν αγοράσει τα 167 από τα 603 φορτηγά πλοία ποσοστό 27,6% και έχουν δώσει 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια ήτοι το 30,5% των συνολικών κεφαλαίων που έχουν δαπανηθεί έως τώρα φορτηγά πλοία που ανέρχονται στα 8,5 δισ.
Ακολουθούν οι Κινέζοι με 2,01 δισεκατομμύρια για 150 φορτηγά.
Από την αρχή του 2021 έχουν αγοραστεί, παγκοσμίως, 1.235 πλοία συνολικής έως τώρα αξίας 18,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι Έλληνες έχουν δώσει το 24,5% των χρημάτων που έχουν δαπανηθεί συνολικά το 2021 ενώ καλύπτουν σε αριθμό αποκτηθέντων πλοίων σε ποσοστό 21,5%.
Από αυτά τα 1.235 πλοία τα 603 είναι φορτηγά, 312 δεξαμενόπλοια, 216 containers 15 υγραεριοφόρα ενώ τα υπόλοιπα είναι άλλων κατηγοριών.
Διαβάστε ακόμη
«Σπριντ» από την εφορία για την επιστροφή φόρου
Νίκος Σταθόπουλος: O deal maker που θέλει να αλλάξει τα ελληνικά telecoms
Στο ελληνικό city break ποντάρει από τώρα για τον χειμώνα η Ryanair