© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στη μεταφορά ενέργειας ο ελληνικός εφοπλισμός κυριαρχεί παγκοσμίως τόσο στα δεξαμενόπλοια όσο και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG Carriers. Ενώ η Κίνα διαθέτει περισσότερα δεξαμενόπλοια, ο ελληνικός στόλος έχει την υψηλότερη αξία με 69,5 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας την αρμάδα του Κόκκινου Δράκου κατά 22,1 δισ. δολάρια.
Οπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, οι ελληνικές παραγγελίες δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν κατακόρυφα το 2023, με 123 παραγγελίες, που αντιστοιχούν στο 34% των συνολικών παραγγελιών που έγιναν το 2023. Αυτός είναι σχεδόν τριπλάσιος από τον αριθμό των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων που έδωσαν το 2022. Η κύρια εστίασή τους ήταν στον τομέα Aframax/LR2, με 51 παραγγελίες, ενώ ακολούθησαν τα Suezmax και Panamax/LR1, με 36 και 14 παραγγελίες αντίστοιχα.
Σύμφωνα με την Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee), με στοιχεία που παρέχονται από την S&P Global Market Intelligence, τον Μάρτιο του 2024 οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν υπό παραγγελία ναυπήγησης 112 δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 15,278 εκατομμυρίων τόνων, ενώ το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών γι’ αυτό τον τύπο πλοίου περιλαμβάνει 239 συμβόλαια χωρητικότητας 35,3 εκατομμυρίων dwt.
Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες κυριαρχούν καθώς ελέγχουν το 30% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services του κ. Νίκου Μώρου, οι Ελληνες με τους μεγαλύτερους στόλους δεξαμενόπλοιων, με πάνω από 20 πλοία στο νερό, είναι:
■ Παναγιώτης και Νίκος Τσάκος με το Tsakos Group/TEN 75 τάνκερ
■ Γιώργος Προκοπίου με την Dynacom 67 τάνκερ
■ Ανδρέας Μαρτίνος με τη Minerva Marine 57 τάνκερ
■ Μαρία Αγγελικούση με τη Maran Tankers 54 τάνκερ
■ Νικόλας Μαρτίνος με τη Thenamaris 52 τάνκερ
■ Γιώργος Οικονόμου με την TMS/Cardiff 51 τάνκερ
■ Αγγελική Φράγκου με τη Navios 39 τάνκερ
■ Άννα Αγγελικούση με την Pantheon Tankers 39 τάνκερ
■ Οικ. Βαρδινογιάννη με την AVIN 31 τάνκερ
■ Διαμαντής Διαμαντίδης με την Delta Tankers 29 τάνκερ
■ Θανάσης Μαρτίνος με την Eastern Mediterranean 28 τάνκερ
■ Νίκος και Χάρης Βαφειάς με τον όμιλο Vafias 28 τάνκερ
■ Γιώργος Μελισσανίδης με την Αegean Shipping 27 τάνκερ
■ Βαγγέλης Μαρινάκης με τον όμιλο Capital 25 τάνκερ
■ Δημήτρης Προκοπίου με τη Marine Trust 23 τάνκερ
■ Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης με τη Latsco/MARLA 22 τάνκερ
■ Γιάννης και Αριστείδης Αλαφούζος με την Kyklades Maritime και την Okeanis 22 τάνκερ
Από τον Φεβρουάριο του 2022 η αγορά των δεξαμενόπλοιων απολαμβάνει μια περίοδο εξαιρετικά υψηλών ναύλων που τροφοδοτείται από μια συρροή παραγόντων. Ενα ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, η αύξηση του κόστους των νέων πλοίων και οι γεωπολιτικές εντάσεις δημιούργησαν την αρχική δυναμική.
Η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω από τις επιθέσεις των Χούθι που προκάλεσαν παρακάμψεις του Σουέζ και τις προβλέψεις του Διεθνoύς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) για ισχυρή ζήτηση πετρελαίου τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας και ενισχύοντας περαιτέρω την ανοδική τάση στις τιμές των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων και νεότευκτων δεξαμενόπλοιων.
Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2010 για τους περισσότερους τύπους. Για παράδειγμα, οι τιμές των 15 ετών Suezmaxes μεταφορικής ικανότητας 160.000 τόνων είναι σήμερα αυξημένες κατά 20,62% περίπου σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, από 38,37 εκατ. δολάρια σε 46,28 εκατ. Δολάρια. Από την άλλη πλευρά, το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 20ετίας. Η διαθεσιμότητα των ναυπηγείων είναι περιορισμένη έως το 2025, ενώ ακόμη και όταν πέσουν στο νερό τα υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοια έως το 2027 δεν θα διαταράξουν την τρέχουσα ευνοϊκή ισορροπία προσφοράς και ζήτησης.
Ομως ήδη τους δύο πρώτους μήνες του 2024 η εικόνα αλλάζει. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, ειδικά για τα υπερδεξαμενόπλοια VLCC μεταφορικής ικανότητας άνω των 300.000 τόνων, έχουν τοποθετηθεί 17 παραγγελίες, ενώ ολόκληρο το 2023 είχαν δοθεί 18. Αν αναλογιστεί κανείς ότι ο παγκόσμιος στόλος VLCC αριθμεί 908 πλοία, τότε σε δύο μήνες δόθηκαν παραγγελίες για ναυπηγήσεις ίσες με το 2% του στόλου που είναι σήμερα στο νερό. Οι συνολικές παραγγελίες για δεξαμενόπλοια όλων των τύπων αυξήθηκαν μέσα στο 2024 κατά 36% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2023. Ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων ανέρχεται σε 7.576 πλοία συνολικής χωρητικότητας 690 εκατομμυρίων dwt και υπό ναυπήγηση υπάρχουν 657 δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 55,89 εκατομμυρίων τόνων.
Στις τιμές των ναύλων ειδικά για τη μεταφορά πετρελαϊκών προϊόντων, τους τελευταίους τρεις μήνες παρατηρήθηκε εξαιρετική άνοδος. Αυτό συμπίπτει με τη δεύτερη επέτειο της σύγκρουσης Ρωσίας – Ουκρανίας, αλλά οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία φαίνεται να αποτελούν τον κύριο παράγοντα. Σε σύγκριση με την 1η Δεκεμβρίου 2023, ο ημερήσιος ναύλος έχει αυξηθεί: Μεσόγειος – Απω Ανατολή κατά 412%, στα 44.074 δολάρια/ημέρα, Μέση Ανατολή – Ιαπωνία κατά 158%, στα 44.858 δολάρια, και Μέση Ανατολή – Μεγάλη Βρετανία κατά 135%, στα 51.008 USD/ημέρα.
LNG Carriers
Η Ελλάδα είναι επίσης ο ιδιοκτήτης του δεύτερου μεγαλύτερου στόλου LNG, με 143 πλοία και αξία στόλου 31,1 δισ. δολαρίων. Οι αξίες στον τομέα αυτό παραμένουν σταθερά σε υψηλά επίπεδα από το 2022 λόγω της αύξησης της ζήτησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έχουν υπό παραγγελία 77 LNG carrier.
Από τα στοιχεία δε της Marine Information Services, οι Ελληνες με τους μεγαλύτερους στόλους πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG Carriers στο νερό είναι:
■ Μαρία Αγγελικούση, Maran Gas, 45 πλοία
■ Πήτερ Λιβανός, GasLog, 34 πλοία
■ Γιώργος Προκοπίου, Dynagas, 19 πλοία
■ Γιώργος Οικονόμου, TMS Gas, 17 πλοία
■ Bαγγέλης Μαρινάκης, Capital Group, 11 πλοία
■ Νικόλας Μαρτίνος, Thenamaris, 8 πλοία
■ Αννα Αγγελικούση, Alpha Gas, 8 πλοία
■ Ανδρέας Μαρτίνος, Minerva Marine INC, 5 πλοία
■ Νίκος Τσάκος, Tsakos Energy Navigation, 3 πλοία
■ Πάρις Κασιδόκωστας Λάτσης, Latsco, 2 πλοία
■ Ομιλος Χανδρή, 2 πλοία
Πρόσφατα η Dynagas, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου, παρέλαβε το LNG Carrier «Clean Vitality» μεταφορικής ικανότητας 200.000 κυβικών μέτρων από τη νοτιοκορεατική γιάρδα Hyundai Samho Heavy Industries – HSHI. Το πλοίο είναι ήδη ναυλωμένο για 10 χρόνια στον αμερικανικό κολοσσό εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου Cheniere. Το ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι μεγάλο. Το καλοκαίρι του 2021 είχε βάλει τέσσερις παραγγελίες για LNG Carriers μεταφορικής ικανότητας 200.000 κυβικών μέτρων, συνολικής αξίας κοντά στα 800 εκατ. δολάρια. Το πρώτο από τα τέσσερα αυτά πλοία το παρέλαβε η Dynagas τον Σεπτέμβριο του 2023 και είναι και αυτό ναυλωμένο στην Cheniere. Το ίδιο ισχύει και για το «Clean Destiny» που το παρέλαβε τον περασμένο Δεκέμβριο. Το 2021 ο Γιώργος Προκοπίου παρήγγειλε άλλα τρία LNG Carrier της ίδιας μεταφορικής ικανότητας και το 2022 άλλα πέντε, ανεβάζοντας τις συνολικές παραγγελίες τoυ σε 12 τον αριθμό.
Επίσης, η Alpha Gas της Αννας Αγγελικούση και των γιων της Φραγκίσκου και Αντώνη, που είναι η τρίτη γενιά πλοιοκτητών, παρέλαβε το νεότευκτο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου «Energy Fortitude», κατασκευασμένο από την HSHI – είναι το τελευταίο από τα τρία πλοία που παραδόθηκαν από την HSHI στο πλαίσιο του πιο πρόσφατου ναυπηγικού προγράμματος LNG. Προωθείται με κινητήρες XDF, έχει μεταφορική ικανότητα φορτίου 174.000 cbm και είναι εξοπλισμένο με τις τελευταίες τεχνολογίες, όπως: ένα υψηλής χωρητικότητας και εξαιρετικά αποδοτικό σύστημα πλήρους ρευστοποίησης, σύστημα λίπανσης με αέρα (ALS), δύο γεννήτριες άξονα (PTO) και ασπίδα αντίστασης αέρα.
Στο μεταξύ ο όμιλος Capital, συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη, προχώρησε, σύμφωνα με πληροφορίες, στην παραγγελία για ναυπήγηση τεσσάρων LNG Carriers μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων. Είναι συνολικής αξίας 1,1 δισ. δολαρίων.
Έχει συμφωνηθεί τιμή στα 270 εκατ. δολάρια ανά πλοίο. Οι τιμές στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας αυξάνουν σταθερά, με το προηγούμενο υψηλό να είναι περίπου 265-267 εκατ. δολάρια ανά πλοίο. Τρία από τα νέα πλοία της Capital έχουν προγραμματιστεί για παράδοση το 2027, με το τελευταίο να αναμένεται στις αρχές του 2028. Θα κατασκευαστούν από την HSHI και ανεβάζουν σε 12 τον αριθμό των LNG πλοίων που έχει παραγγείλει ο όμιλος στο ναυπηγείο Yeongam, με ένα ακόμη νεότευκτο υπό κατασκευή για παράδοση από τον όμιλο Hyundai Heavy Industries Group.
Από το 2018 η Capital έχει κάνει 22 παραγγελίες για ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς LNG. Πέρυσι, η συνδεδεμένη με τον όμιλο εταιρεία που είναι εισηγμένη στον Nasdaq Capital Product Partners συμφώνησε να καταβάλει 3,1 δισ. δολάρια για να αποκτήσει τα 11 νέα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που βρίσκονταν τότε στο βιβλίο παραγγελιών, για να προστεθούν στα επτά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που είχε ήδη. Το 2023 η Capital Gas ύψωσε την ελληνική σημαία σε δύο πλοία LNG, σκοπεύοντας να επεκτείνει τον υπό ελληνική σημαία στόλο της.
Διαβάστε ακόμη
Η Ευρώπη χάνει το παιχνίδι από τις ΗΠΑ στο μέτωπο του ανταγωνισμού – Οι 10 κρίσιμοι δείκτες
Τιμ Κουκ (Apple): «Όπλο» και κατά της κλιματικής αλλαγής η τεχνητή νοημοσύνη
Πώς είναι η εμπειρία στη βασιλική χλιδή του πιο μεγαλοπρεπούς ξενοδοχείου στο Μαρόκο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ