Πυρετώδεις είναι οι προσπάθειες στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη σύνταξη νομοθετικού πλαισίου με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου. Με εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη οι υπηρεσίες του ΥΝΑ εργάζονται πάνω στο θέμα αυτό ώστε γρήγορα να υπάρξουν αποτελέσματα.
Όπως επεσήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, πριν από μια εβδομάδα «έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο ως κυβέρνηση. Με σεβασμό στα θέματα ναυτιλίας θέλουμε να ενισχύσουμε το ελληνικό νηολόγιο δίνοντας κίνητρα ώστε να προσελκύσουμε περισσότερα πλοία. Τόσο εγώ, όσο και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχουμε ως πρώτη μας προτεραιότητα να διαμορφώσουμε ένα φιλικότερο προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο, ώστε να προσελκυστούν νέες επενδύσεις και να διευκολυνθεί η εγκατάσταση ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Υπό αυτή την οπτική, θα προχωρήσουμε και στην παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία.»
Στόχος του ΥΝΑ είναι η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών ώστε το ελληνικό νηολόγιο να προσελκύσει περισσότερα πλοία κυρίως ελληνικών συμφερόντων τα οποία ανέρχονται σε 4.936 συνολικής χωρητικότητας 389,69 εκατομμυρίων τόνων. Από αυτά μόλις τα 720 είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 39,61 εκατομμύρια τόνους.
Μία ημέρα αργότερα από τις δηλώσεις του Γιάννη Πλακιωτάκη, θέση για το θέμα πήρε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, στη διάρκεια εκδήλωση του Ροταριανού Ομίλου Αθηνών όπου βραβεύτηκε για την συνολική προσφορά του στην πατρίδα και στη ναυτιλία:
«Το θέμα της σημαίας είναι κάτι το οποίο βρήκα όταν μπήκα στον συνδικαλισμό, μικρός σε ηλικία, το 1987. Η ελληνική σημαία είναι μία άρρωστη κατάσταση. Και αρρωσταίνει βαθιά. Και η σημαία για να φτιάξει δεν γίνεται ούτε με το παράλληλο νηολόγιο του Αγίου Όρους που είπε ο Κουρουμπλής ούτε με τέτοιες μεθόδους.
Πρέπει να κάνεις τη σημαία σου ανταγωνιστική.
»Πρέπει η ελληνική σημαία να είναι εξίσου ανταγωνιστική με τις ευρωπαϊκές. Είτε λέγεται Μάλτα είτε λέγεται Κύπρος είτε λέγεται Ολλανδία είτε Γερμανία. Να γίνουμε μία από αυτές. Για να συμβεί αυτό πρέπει εφόσον δεν έρχονται Έλληνες για κατώτερα πληρώματα, πρέπει να φέρουμε το κόστος στο ίδιο επίπεδο που είναι στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για Κίνα και Άπω Ανατολή.
»Λέμε για την Ευρώπη. Αυτό είναι μία απλή συνταγή. Αν μπορέσουμε και φέρουμε τα μισθολόγια των κατωτέρων πληρωμάτων, από ανθυποπλοίαρχο και κάτω, από τρίτο μηχανικό και κάτω στα μισθολόγιο του ITF, στη διεθνή ναυτεργατική σύμβαση που επικρατεί τότε θα βρεθεί ο δρόμος για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας. Κάποτε ανέσυρα από το αρχείο της ΕΕΕ ένα γράμμα του 1936 που απευθυνόταν προς την κυβέρνηση και ζητούσε ένα πράγμα. Να παραμείνει η ελληνική ναυτιλία ανταγωνιστική. Χάσαμε τη σημαία γιατί πάψαμε να είμαστε ανταγωνιστικοί.»
Σύμφωνα με την έρευνα της Marine Information Services στον κατάλογο με εταιρείες που έχουν πλοία υπό ελληνική σημαία βρίσκονται στα πρώτες θέσεις:
– Όμιλος Ιωάννη Αγγελικούση που έχει τα 116 από τα 131 συνολικά πλοία του στόλου του στο ελληνικό νηολόγιο.
– η Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου με 43 από τα 73 πλοία,
– η Marmaras του Διαμαντή Διαμαντίδη με 37 στα 65,
– Alpha Tankers, Amethyst και Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση με 34 από τα 61 συνολικά του στόλου της
– η Eletson των Καρασταμάτη, Κέρτσικοφ και Χατζηελευθεριάδη με όλα της τα πλοία υπό ελληνική σημαία, 34 στα 39,
– οι εταιρείες Arcadia και Aegean της οικογένειας Κωνσταντίνου, Παναγιώτη, Γιώργου Αγγελόπουλου με 20 από τα 24
– Όμιλος Τσάκου με 17 από τα 92
– η AVIN της οικογένειας Βαρδινογιάννη με 16 στα 36.
– η Nereus Shipping του Μιχάλη Λαιμού με 14 στα 14
– SPRINGFIELD / OLYMPIC συμφερόντων Ωνάση με 13 στα 32
– η NEDA της οικογένειας Φ.Λυκιαρδόπουλου με 13 από τα 22
Το ελληνικό νηολόγιο είναι το 8ο μεγαλύτερο στον κόσμο. Πρώτη δύναμη στην παγκόσμια κατάταξη είναι ο Παναμάς και ακολουθούν τα Νησιά Μάρσαλ, η Λιβερία, το Χονγκ Κόνγκ και η Σιγκαπούρη.
Ο στόλος με ελληνική σημαία είναι δεύτερος στην Ε.Ε. σε όρους χωρητικότητας τόνων dw με πρώτη τη Μάλτα και τρίτη την Κύπρο.
Τα ελληνόκτητα πλοία είναι μοιρασμένα σε 41 νηολόγια. Τα περισσότερα είναι εγγεγραμμένα στο νηολόγιο της Λιβερίας και των Νησιών Μάρσαλ σε ποσοστό 19%.
Το ελληνικό νηολόγιο είναι στην τρίτη θέση προτίμησης των Ελλήνων πλοιοκτητών με 17% μαζί με τη Μάλτα που έχει επίσης το 17%. Παρ’ όλα αυτά το ελληνικό νηολόγιο παραμένει πρώτο με βάση τη χωρητικότητα με ποσοστό 21,8% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου.
Ακολουθούν ο Παναμάς με 9%, η Κύπρος με 7% και οι Μπαχάμες με 6%.