search icon

Ναυτιλία

Έλληνες εφοπλιστές: Γιατί δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τo λόμπι από τις εταιρείες Liners

Όλα όσα ειπώθηκαν στο 17ο συνέδριο που διοργάνωσε το ελληνικό παράρτημα του Institute of Chartered Shipbrokers - «’Εσπασαν αβγά» ο Γιώργος Προκοπίου, ο Θανάσης Μαρτίνος και ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου

Το μέλλον της ναυτιλίας ήταν το θέμα συζήτησης στη διάρκεια 17ου συνεδρίου που διοργάνωσε το ελληνικό παράρτημα του Institute of Chartered Shipbrokers (ICS) που διοργανώθηκε την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου, με θέμα «Προχωράμε μπροστά με τον κόσμο σε αναταραχή».

Οι ναυλαγορές, τα lobby, οι γεωπολιτικές εξελίξεις και οι λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις και κατά πόσο επηρεάζουν τη βιομηχανία, το μέλλον της ελληνόκτητης ναυτιλίας σε ένα κόσμο που αλλάζει και τα μέτρα για την μείωση των εκπομπών αερίων το θερμοκηπίου που είναι πλέον μία πραγματικότητα χωρίς όμως να υπάρχουν λύσεις πέραν από τη μειωμένη ταχύτητα πλεύσης των πλοίων ήταν κάποια από τα θέματα που απασχόλησαν το πάνελ.

Το “παρών” έδωσαν μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο Λεωνίδας Δημητριάδης -Ευγενίδης, ο Χαράλαμπος Φαφαλιός πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου – Greek Shipping Co operation Committee, ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώνης, η πρόεδρος της WISTA International, Έλπη Πετράκη, οι εφοπλιστές Αντώνης Κομνηνός και Σπύρος Βαμβακάς, ο Ιωάννης Πλατσιδάκης, η Ειρήνη Νταϊφά και πολλά στελέχη μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών και φυσικά ο πρόεδρος του ελληνικού παραρτήματος  του Institute of Chartered Shipbrokers, Νικόλαος Τσαβλίρης.

Οι Γιώργος Προκοπίου, Θανάσης Μαρτίνος και Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου ήταν από τους ομιλητές που “έσπασαν αβγά”. Είπαν αρχικώς σε ένα ιδιότυπο πινγκ πονγκ για τις ναυλαγορές πριν περάσουν στην ενεργειακή κρίση, στα περιβαλλοντικά προβλήματα, στα lobby που θα έρθουν αντιμέτωποι οι Έλληνες και στην έλλειψη νεοεισερχόμενων εφοπλιστών.

Γιώργος Προκοπίου ιδρυτής των Dynacom Tankers Management Ltd., Dynagas Ltd. and Sea Traders S.A.:

Δεν ανησυχούμε για την πτώση των εξαγωγών και των εισαγωγών. Τα μίλια μας ενδιαφέρουν. (σημ. η απόσταση που καλύπτουν τα πλοία). Οι αριθμοί πέφτουν αλλά τα μίλια αυξάνουν, αυτό μας ενδιαφέρει κυρίως και ακολουθούν, ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων, οι ναυπηγήσεις και φυσικά η οικονομική δραστηριότητα. Και βλέπουμε όλες τις “σοφές” αποφάσεις που οδηγούν το πετρέλαιο να το παίρνουμε από τη Δύση και να το πηγαίνουμε στην Ανατολή και πάλι πίσω…σε δουλειά να βρισκόμαστε. Μην ανησυχείτε κάνουν το πάν για να συνεχιστεί οι καλές ημέρες για τη ναυτιλία. Είμαι πολύ αισιόδοξος ότι η αγορά όχι μόνο θα παραμείνει καλή αλλά θα γίνει και υπέροχη” ενώ στη συνέχεια έγινε καυστικός για τις αποφάσεις των πολιτικών της Δύσης:

“Όσο περισσότερα λάθη κάνουν τόσο το καλύτερο είναι για τη ναυτιλία. Και αναφέρομαι στις γεωπολιτικές εξελίξεις οι οποίες μαζί με την οικονομία βρίσκονται στην ίδια σελίδα. Πήραμε μέτρα, επιβάλαμε κυρώσεις και πληγώνουμε με τον εαυτό μας περισσότερο από τον εχθρό. Δεν πιστεύω ότι υπάρχουν κάποιοι που αμφιβάλλουν για αυτό εκτός από τους πολιτικούς που νομίζουν ότι επιθυμητό είναι το ίδιο με το εφικτό αλλά το εφικτό είναι μακριά από το επιθυμητό”.

Θανάσης Μαρτίνος Managing Director, Eastern Mediterranean Maritime Ltd:

Παρά τις προβλέψεις είδαμε με έκπληξη ότι οι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο έριξαν τις την τιμή στο crude oil κατά 6%-7%. Η αγορά στο crude έχει παγώσει. Μάλλον αυτό οφείλεται στην ύφεση που παρατηρείται στην Ευρώπη, στα μέτρα για μηδενικό covid που εφαρμόζει η Κίνα. Η ΕΕ έβαλαν πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο στα 60 ευρώ και θα μπορούν να τα πουλάνε κάτω από το όριο αυτό. Φαίνεται ότι η Ρωσία ίσως περιορίσει τις εξαγωγές της ή μειώσει την παραγωγή όπως έκανε ο ΟΠΕΚ, υπολογίζοντας ότι το ίδιο θα κάνει και η Ρωσία. Θα δούμε πόσο θα επηρεάσουν την αγορά οι κυρώσεις της ΕΕ για το ρωσικό πετρέλαιο μετά τις γιορτές.

Δεν είμαι αισιόδοξος για τα δεξαμενόπλοια. Όσο οι τιμές πετρελαίου είναι υψηλές κάποιες χώρες θα μειώσουν τις εισαγωγές όπως έκανε η Κίνα. Για αυτό πιστεύω ότι δεν θα συνεχίσουμε να βλέπουμε μία τόσο καλή ναυλαγορά όσον αφορά τα VLCC δεξαμενόπλοια.

Αντιθέτως, για τα μικρότερης χωρητικότητας δεξαμενόπλοια όπως είναι τα product tankers δεν υπάρχουν κυρώσεις από τις 5 Δεκεμβρίου και η Ευρώπη θα εκμεταλλευτεί την ευκαιρία να στοκάρει ντίζελ άρα η ναυλαγορά θα είναι καλή. Αν το πετρέλαιο πάει στην Ινδία για να γίνει επεξεργασία του και μετά το φέρουν στην Ευρώπη η απόσταση, τα τονομίλια για τα δεξαμενόπλοια αυτά θα αυξηθεί οπότε θα αυξηθούν και οι ναύλοι για τα products και ειδικά για τα LR2.

Πρέπει να ενδύεις όταν ο κύκλος είναι χαμηλά και να πουλάς όταν η αξία των πλοίων είναι ψηλά. Όπως συμβαίνει τώρα με τα δεξαμενόπλοια. Επίσης έγινε διόρθωση στην αξία των φορτηγών πλοίων.

Όσο για τα LNG Carriers είναι μια επένδυση σε βάθος χρόνου και για αυτό αφορούν τη νέα γενιά.

Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers Inc.

Η ναυλαγορά για τη φορτηγό ναυτιλία διορθώνει αλλά δεν είναι καταστροφική. Bγάζουμε τα έξοδα μας και πιστεύω ότι με τη χαλάρωση των μέτρων κατά της πανδημίας από την κινεζική κυβέρνηση που ακούμε ότι θα συμβεί τότε η ναυλαγορά θα ανέβει. Οι αξίες των πλοίων ίσως πέσουν κατά 10% σε σχέση με σήμερα. Σήμερα για ένα μεταχειρισμένο πλοίο ηλικίας 6-7 ετών εμφανίζονται 20 ενδιαφερόμενοι αγοραστές. Θα γίνει ότι και με τα δεξαμενόπλοια. Στην κακή αγορά το 2020-201 οι αξίες των δεξαμενόπλοιων κρατήθηκαν και τώρα έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Το ίδιο θα γίνει και στα φορτηγά πλοία. Θα μειωθεί η αξία τους κατά 5%-10% για τα μεταχειρισμένα ενώ για τα σύγχρονα δεν πιστεύω ότι θα μειωθεί καθόλου.

Ενεργειακή κρίση

Ο Γιώργος Προκοπίου αναφέρθηκε στην ενεργειακή κρίση:

“ Και πάλι το θέμα με το υγροποιημένο φυσικό αέριο το προκάλεσαν οι πολιτικοί. Πολλοί φοβήθηκαν ακόμα και να επενδύσουν και να φτιάξουν υποδομές. Η ενεργειακή κρίση δεν είναι αποτέλεσμα της εισβολής στην Ουκρανία. Προϋπήρχε απλώς τώρα ήρθε στην επιφάνεια. Πίστευαν οι πολιτικοί ότι θα λυνόντουσαν με έναν μαγικό τρόπο. Και έκρυβαν το πρόβλημα κάτω από το χαλί με αφορμή και την υγειονομική κρίση όταν δεν πετούσαν αεροπλάνα, δεν κινούνταν τα οχήματα κλπ. Στην Κίνα οι διεθνείς πτήσεις την εβδομάδα είναι 800 ενώ σε κανονική περίοδο έφθαναν τις 18.000. Καταλαβαίνετε όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα τι θα συμβεί. Μας λένε να εγκαταλείψουμε το σχέδιο Α χωρίς να υπάρχει το εναλλακτικό σχέδιο Β. Κάνουν μπαλώματα.”

Περιβαλλοντικά μέτρα

Για την πιο κατάλληλη λύση ώστε να μειώσει άμεσα η ναυτιλία το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα ανέφερε αυτό που υποστηρίζει σθεναρά εδώ και έξι χρόνια. Τη μείωση της ταχύτητας πλεύσης των πλοίων:

“Στο τέλος της ημέρας η λύση για τη μείωση της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία είναι η μείωση ταχύτητας low speed, έως ότου βρεθούν καλύτερα καύσιμα και καλύτερα συστήματα που θα εγκλωβίζουν τις εκπομπές αερίων.

Δεν υπάρχει σήμερα άλλη μέθοδος από το να πηγαίνουμε με χαμηλότερες ταχύτητες” και υπογράμμισε:

“Αν δεν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ο ΙΜΟ, οι νομοθέτες και οι πλοιοκτήτες για να βρουν λύση και να συμφωνήσουν σε κοινή πορεία για το ποσοστό μείωσης των εκπομπών και το επιτρεπτό όριο ανά τύπο πλοίου και ανά μίλι δεν θα δούμε καμία πρόοδο. Θα κάνουμε συνεχώς κύκλους γύρω από τον εαυτό μας. Τα λέω εδώ και 6-7 χρόνια αλλά κανείς δεν καταλαβαίνει το νόημα. Η ποσότητα της μόλυνσης που προκαλούμε είναι ευθέως ανάλογη με την ποιότητα και την ποσότητα των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα πλοία. Οπότε πρέπει να έχουμε καλύτερα ποιοτικά καύσιμα και χαμηλότερη ταχύτητα ώστε να έχεις λιγότερη ιπποδύναμη. Γιατί δεν τους αρέσει να χρησιμοποιούν το slow speed και το αποκαλούν πλέον horse power reduction. Είναι αυτό που λένε “δεν είναι σκατά, η γάτα τα έκανε”…..

Για να έχουμε υδρογόνο, αμμωνία μεθανόλη χρειάζεσαι δίκτυο διανομής που δεν το έχεις σήμερα. Στα εργαστήρια και στα χαρτιά όλα είναι δυνατά.

Θανάσης Μαρτίνος: Τα τελευταία 20-30 χρόνια η ναυτιλία έχει κάνει μεγάλη πρόοδο σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και στη μείωση της εκπομπής αερίων, με πιο οικονομικές μηχανές, με συστήματα εξοικονόμησης καυσίμων, με ειδικές οικολογικές μπογιές, με βελτίωση του hull των πλοίων ώστε να έχουν λιγότερη αντίσταση στο νερό άρα μικρότερη κατανάλωση, με τοποθέτηση scrubbers κα. Η ναυτιλία έχει κάνει τη μεγαλύτερη πρόοδο σε σύγκριση με άλλες βιομηχανίες. Για πλοία όπως τα επιβατηγά , τα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι πιο εύκολη η λήψη μέτρων και η κατανάλωση εναλλακτικών ή καλύτερης ποιότητας καυσίμων αφού κάνουν σταθερά δρομολόγια. Για τα ποντοπόρα πλοία είναι δύσκολο αφού δεν υπάρχουν παντού σταθμοί ανεφοδιασμού τους με τέτοιου είδους καύσιμα. Παρ’ όλα αυτά θα συνεχίσουμε να κάνουμε πρόοδο. Η ναυτιλία ευθύνεται μόλις για το 2% τις παγκόσμιας μόλυνσης.

Τα lobby και οι Έλληνες

Ένα θέμα που ανέδειξε ο Πόλυς Β.Χατζηιωάννου είναι η αδυναμία συσπείρωσης των Ελλήνων θα τους φέρει σε μειονεκτική θέση απέναντι στο ισχυρό lobby των Liners εταιρειών

“Βλέπω ότι οι εταιρείες Liners με κέρδη δισεκατομμυρίων έχουν δυνατό lobby και θα κυριαρχήσουν στο παιχνίδι λήψης αποφάσεων για την παγκόσμια ναυτιλία Η ελληνική ναυτιλία είναι κατακερματισμένη. Υπάρχουν 600 ναυτιλιακές εταιρείες. Δεν συμμαχούμε και δεν μπορούμε να μπούμε στο παιχνίδι αυτό. Τα αποτελέσματα δεν είναι καλά για εμάς. Φοβάμαι ότι η ελληνική ναυτιλία και οι Έλληνες εφοπλιστές δεν θα μπορέσουν να σταθούν απέναντι στα μεγαθήρια. Το πλεονέκτημα των Ελλήνων είναι ότι προσαρμόζονται άμεσα. Στις όποιες αποφάσεις ληφθούν είναι σίγουρο ότι θα προσαρμοστούν αμέσως, όμως δεν θα είναι εκείνοι που θα επηρεάσουν τη λήψη των αποφάσεων αυτών αλλά θα ακολουθούν”.

Έλλειψη… εφοπλιστών

Ο Θανάσης Μαρτίνος εξέφρασε την ανησυχία ότι υπάρχει μεγάλη έλλειψη νεοεισερχόμενων εφοπλιστών γιατί έχουν αλλάξει οι συνθήκες χρηματοδότησης στην ίδρυση μίας εταιρείας:

“Τη δεκαετία του ‘70 υπήρχαν περίπου 20 τράπεζες που χρηματοδοτούσαν το ξεκίνημα μίας ναυτιλιακής εταιρείας. Πλοίαρχοι, ναυλομεσίτες, μηχανικοί κα έγιναν πλοιοκτήτες τότε. Σήμερα διαπιστώνω ότι δεν υπάρχουν εγκατεστημένες τράπεζες στην Ελλάδα που χρηματοδοτούν τη ναυτιλία και το ξεκίνημα μίας εταιρείας. Δεν βλέπω νέους πλοιοκτήτες να μπαίνουν στη ναυτιλία. Λιγότερες εταιρείες διαχειρίζονται περισσότερα πλοία. Δεν εμφανίζονται νέοι πλοιοκτήτες και αυτό είναι ανησυχητικό. Δεν μπορούν να δημιουργηθούν νέοι πλοιοκτήτες έχουν αλλάξει οι συνθήκες και αυτό με ανησυχεί”.

Διαβάστε ακόμη:

Intrum: «Πωλητήριο» σε δάνεια 140 εταιρειών στους κλάδους οινοποιίας και τροφίμων

Γιατί είναι σπουδαίος ο πίνακας “Maternitè II” του Πολ Γκογκέν, των 105 εκατομμυρίων δολαρίων

Wonder of the Seas: Ολα όσα συμβαίνουν μέσα στο μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο του κόσμου

Exit mobile version