Μετά τους πρώτους πέντε μήνες του 2024 η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες χύδην φορτηγών πλοίων ήταν σημαντικά πιο ενεργή από ό,τι στην αγορά δεξαμενόπλοιων.

Έχουν αλλάξει χέρια 386 πλοία με συνολική αξία περίπου 7,7 δισ. δολάρια ΗΠΑ (μέση τιμή ανά πλοίο: 20 εκατ. δολάρια ΗΠΑ). Οι Έλληνες αγοραστές είναι οι πιο ενεργοί συμμετέχοντες στην αγορά των bulker S&P, με 89 συναλλαγές, ενώ ακολουθούν οι Κινέζοι με 75 συναλλαγές.

Ομοίως, οι Έλληνες είναι και οι κορυφαίοι πωλητές, με 75 πωλήσεις, ενώ οι Κινέζοι ακολουθούν με 48 συναλλαγές. Τα στοιχεία προέρχονται από την ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Αντίθετα, στην αγορά δεξαμενόπλοιων S&P παρατηρήθηκε βραδύτερος ρυθμός, με λίγο περισσότερα από 200 δεξαμενόπλοια να πωλούνται φέτος (212 πλοία με βάση τα στοιχεία μας), αξίας περίπου 8,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ (μέση τιμή ανά πλοίο: 38 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ).

Τόσο οι Κινέζοι όσο και οι Έλληνες αγοραστές απέκτησαν παρόμοιο αριθμό δεξαμενόπλοιων, με 30 και 28 πλοία αντίστοιχα» επισημαίνουν οι αναλυτές:

«Ωστόσο, από την πλευρά των πωλήσεων, οι Έλληνες ήταν οι πιο δραστήριοι, ξεφορτώνοντας 32 πλοία -σχεδόν 20 περισσότερα από τη Νορβηγία που κατέχει τη δεύτερη θέση- η οποία πούλησε 14 πλοία. Αυτό υποδηλώνει ότι οι Έλληνες εκμεταλλεύονται τις τρέχουσες υψηλές τιμές της αγοράς, πουλώντας παλαιότερα δεξαμενόπλοια με κερδοφόρο ρυθμό.

Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία παρουσιάζει σαφή προτίμηση στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου έναντι των δεξαμενόπλοιων το 2024, μια τάση που είναι εμφανής τόσο στις δραστηριότητες αγοράς όσο και στις πωλήσεις. Αυτή η μετατόπιση της εστίασης οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως οι ευνοϊκές τιμές αγοράς για τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου και η στρατηγική κίνηση προς την κατεύθυνση της επένδυσης σε νεότερα και μεγαλύτερα πλοία».

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αγοράσει 28 περισσότερα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023. Αυτή η αυξημένη επένδυση αντικατοπτρίζεται στα 1,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ που δαπανήθηκαν για την αγορά πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, ένα σημαντικό άλμα από τα 750 εκατ. δολάρια ΗΠΑ που δαπανήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2023. Το εν λόγω αγοραστικό κίνημα ήταν ιδιαίτερα ενεργό τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο, με δαπάνες ύψους 884 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ και 365 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ, αντίστοιχα.

Από την πλευρά των πωλήσεων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν δημιουργήσει έσοδα περίπου 1,9 δισ. δολάρια ΗΠΑ από πωλήσεις bulkers μέχρι το τέλος Μαΐου 2024, που αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση κατά 350 εκατ. δολάρια ΗΠΑ σε σύγκριση με το 2023. Οι τρεις πρώτοι μήνες του έτους ήταν ιδιαίτερα προσοδοφόροι, με τα συνολικά έσοδα από τις πωλήσεις να φτάνουν περίπου τα 900 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.

Δεξαμενόπλοια

Όπως επισημαίνεται στην ανάλυση ενώ ο τομέας των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου γνωρίζει έξαρση της δραστηριότητας, στην αγορά δεξαμενόπλοιων παρατηρείται μια πιο προσεκτική προσέγγιση από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, καθώς έχουν αγοράσει 3 πλοία λιγότερα από πέρυσι.

Παρόλα αυτά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες δαπάνησαν περίπου 1,3 δισ. δολάρια ΗΠΑ για την αγορά δεξαμενόπλοιων τους πρώτους πέντε μήνες του 2024, σημαντικά περισσότερα από τα 650 εκατ. δολάρια ΗΠΑ που δαπανήθηκαν την ίδια περίοδο το 2023.

Η δαπάνη αυτή είναι περίπου το 75% του συνολικού ποσού του 2023 που δαπάνησαν οι Έλληνες πλοιοκτήτες για αγορές. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες απέκτησαν έσοδα 1,2 δισ. δολάρια ΗΠΑ από πωλήσεις δεξαμενόπλοιων το 2024, σημαντικά μειωμένα σε σχέση με τα 2,5 δισ. δολάρια ΗΠΑ που απέκτησαν την ίδια περίοδο του 2023. Οι μήνες αιχμής των πωλήσεων δεξαμενόπλοιων ήταν ο Ιανουάριος και ο Απρίλιος, με έσοδα 300 εκατ. δολάρια ΗΠΑ και 277 εκατ. δολάρια ΗΠΑ, αντίστοιχα, έναντι δαπανών των Ελλήνων πλοιοκτητών ύψους 438 εκατ. δολάρια ΗΠΑ και 502 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.

Η παρατηρούμενη στροφή προς τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και η προτίμηση για νεότερα, μεγαλύτερα πλοία στην αγορά δεξαμενόπλοιων υποδηλώνουν μια στρατηγική κίνηση των Ελλήνων πλοιοκτητών για την αξιοποίηση των μακροπρόθεσμων τάσεων της αγοράς. Τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλή ζήτηση λόγω της αυξανόμενης παγκόσμιας ζήτησης για εμπορεύματα, ενώ τα μεγαλύτερα πλοία προσφέρουν οικονομίες κλίμακας και λειτουργική αποτελεσματικότητα.

Διαβάστε ακόμη

Χρέος: Νέα μεγάλη βουτιά από το 2025 – Γιατί βλέπουν μείωση οι οίκοι αξιολόγησης

Πύργος Πειραιά: Τα λαμπερά εγκαίνια του εμβληματικού «πράσινου» τοπόσημου στο λιμάνι

Κατήγγειλαν μέχρι και το… «Σύνταγμα» ως αυθαίρετη παραλία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ