© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στα γραφεία του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες μία από τις σημαντικότερες συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου για τον μελλοντικό τρόπο λειτουργίας της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ).
Με δύο λιμάνια ιδιωτικοποιημένα, ΟΛΠ και ΟΛΘ, άλλα δύο σε διαδικασία ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησής τους, εκείνα της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου, με τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου να βρίσκεται σε εξέλιξη, εν αναμονή της κατάθεσης δεσμευτικών οικονομικών προσφορών έως τις 25 Αυγούστου, και με ένα μέρος του λιμανιού της Καβάλας να έχει ήδη παραχωρηθεί, η Λιμενική Βιομηχανία της Ελλάδας εισέρχεται σε φάση θεαματικής ανάπτυξης και ολικού μετασχηματισμού. Και σειρά ετοιμάζεται να πάρει το Λαύριο.
Σε αυτό το κομβικής σημασίας χρονικό σημείο πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΕΛΙΜΕ παρουσία προέδρων τριών σημαντικών φορέων-χρηστών των λιμανιών, με τους οποίους θα υπάρξει στενή συνεργασία στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός πολύ δυνατού cluster όπου θα συζητούνται θέματα που απασχολούν και θα δίνονται λύσεις. Πρόκειται για τον Σπύρο Πασχάλη, πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, τον Παύλο Ξηραδάκη, πρόεδρο της Ελληνικής Ενωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων και τον Νίκο Μαυρίκο, πρόεδρο του Πανελληνίου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων – Εξαγωγέων.
Ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ Θανάσης Λιάγκος μιλώντας στο «business stories» ανέδειξε τη σημασία της συγκεκριμένης συνεδρίασης και στάθηκε στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται με ταχείς ρυθμούς για τα λιμάνια εν μέσω γεωπολιτικών εξελίξεων.
«Προχωράμε ένα μεγάλο σχέδιο ούτως ώστε όλοι μαζί να λύνουμε τα προβλήματα του κλάδου που αφορούν τα λιμάνια και κατ’ επέκταση τους χρήστες. Υπάρχει συνεργασία καλοπροαίρετη μεταξύ των λιμανιών σε μία χρονική περίοδο κατά την οποία αλλάζει όλος ο χάρτης των λιμένων με τις ιδιωτικοποιήσεις. Αυτή τη στιγμή πάμε για 5 ιδιωτικοποιημένους οργανισμούς: Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και έρχεται και ο Βόλος, ενώ έχει ήδη παραχωρηθεί και ένα κομμάτι της Καβάλας. Και ναι μεν τα σχήματα λιμένων λόγω των διάφορων ιδιοκτησιακών καθεστώτων μπορεί να είναι και ανταγωνιστικά μελλοντικά, μεταξύ τους όμως θα πρέπει να τα βρουν κάτω από μία σκέπη για να λύνουν τα προβλήματά τους».
Στην ερώτηση αν είναι δυνατόν να υπάρξει συνεργασία ανάμεσα σε ανταγωνιστικά λιμάνια, η απάντηση του κ. Λιάγκου ήταν άμεση: «Ναι, είναι δυνατόν. Μπορεί να γίνει εάν αφήσουμε το εγώ και προτάξουμε το εμείς».
Σε ό,τι αφορά τα κοινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα λιμάνια μας είπε: «Κοινά προβλήματα είναι τα νομοθετικής φύσεως αναφορικά με το master plan, την άμεση έγκριση μελετών για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των έργων, τα θέματα της πλοηγικής υπηρεσίας, θέματα που έχουν σχέση με τις καινούριες αναγκαιότητες, όπως cold ironing, ηλεκτροδότηση πλοίων όταν είναι στα λιμάνια, θέματα που έχουν σχέση με το ESG, γιατί πρέπει να προσαρμοστούμε σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία. Και βεβαίως επειδή υπάρχουν εισηγμένες, θα πρέπει και αυτές να υιοθετήσουν τις κοινοτικές οδηγίες όσον αφορά το θέμα “περιβάλλον και λιμάνια”.
Είμαστε υποχρεωμένοι έως το τέλος του χρόνου όλα τα λιμάνια-πύλες εισόδου-εξόδου της χώρας να τηρούν όλες τις προϋποθέσεις ως Πύλες Σένγκεν. Επίσης, τα λιμάνια πρέπει να μετεξελιχθούν σε smart ports. Πάνω απ’ όλα, όλα τα λιμάνια πρέπει να πιέσουν για την επίλυση ενός κοινού προβλήματος το οποίο ονομάζεται συνδεσιμότητα (connectivity). Δεν γίνεται να υπάρχουν λιμάνια χωρίς να είναι συνδεδεμένα με τρένα».
Για τη σημερινή εικόνα της λιμενικής βιομηχανίας στην Ελλάδα σχολίασε: «Τα λιμάνια μεγαλώνουν λόγω των παγκόσμιων εμπορικών και γεωπολιτικών εξελίξεων. Καταρχάς έχει αυξηθεί η διαμεταφορά σε όλο τον πλανήτη. Σήμερα τα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια προσελκύουν περισσότερους πελάτες επειδή είναι πολύ ευέλικτοι οι μηχανισμοί τους, έχουν τεχνογνωσία και οι μέτοχοί τους είναι και οι ίδιοι εταιρείες Liners. Ομως το να προσελκύσεις περισσότερους πελάτες στη δική σου περιοχή σημαίνει ότι η κίνηση διασπείρεται και σε διπλανά λιμάνια. Πάρτε για παράδειγμα τον Βόλο όπου προσέλκυσε τα αυτοκίνητα δημιουργώντας car terminal. Και αυτό συνέβη γιατί αναπτύχθηκε ο Πειραιάς και γέμισε».
Η πράσινη μετάβαση
Στη συνέχεια θα ξετυλίξουμε το κουβάρι των όσων καταγράψαμε στην επίσκεψή μας στα γραφεία του ΟΛΗ κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης. Καταρχάς, από τα βασικά θέματα που συζητήθηκαν ήταν η πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, το θέμα με τα ρυμουλκά, όπου σε ένα λιμάνι μπορεί να χρειάζονται ένα πλοίο, σε άλλο τρία, σε άλλο τέσσερα, αλλά και οι τροφοδοσίες.
Την έναρξη της συνεδρίασης χαιρέτισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Μάξιμος Σενετάκης, ο οποίος σχολίασε ότι «το λιμάνι του Ηρακλείου είναι πολύ σημαντικό και η χαρά μας σήμερα είναι μεγάλη με αυτή τη συνεδρίαση. Συζητάμε για την πράσινη μετάβαση και την ιδιωτικοποίηση των λιμένων. Ηδη με τη διοίκηση του ΟΛΗ υλοποιούνται μελέτες για τέτοιες υποδομές. Χαιρόμαστε που πρωτοπορούμε σε αυτόν τον τομέα της μετάβασης».
Στη συνεδρίαση υπήρξε ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων για το μέλλον της Ελληνικής Λιμενικής Βιομηχανίας. Συμμετείχε και ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Δημήτρης Πολίτης και διαδικτυακά ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας Ευάγγελος Κυριαζόπουλος.
Το «παρών» έδωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Σπύρος Πασχάλης, ο οποίος ζήτησε στενότερη συνεργασία μεταξύ ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων και λιμανιών προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της απαλλαγής της ακτοπλοΐας από την εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου.
Κεντρικό σημείο και το cold ironing – η ηλεκτροδότηση των πλοίων όταν βρίσκονται ελλιμενισμένα. Ο κ. Πασχάλης έθεσε το πρόβλημα της έλλειψης ρυθμιστικού πλαισίου που θα προβλέπει ποιος θα παρέχει την ηλεκτρική ενέργεια και σε ποια τιμή. Μόλις 11 ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις παροχής ηλεκτρικής ενέργειας σε σύνολο 300 που εξυπηρετούν την κρουαζιέρα. Και αυτά τα 11 είναι στη Βόρεια Ευρώπη. Επίσης αναφέρθηκε στην ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου ο οποίος είναι γηρασμένος.
Η συνεργασία
Ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Θανάσης Λιάγκος υπογράμμισε ότι η ΕΛΙΜΕ επιδιώκει τα ελληνικά λιμάνια να είναι στο πλευρό όλων όσοι γίνονται αποδέκτες των λιμενικών υπηρεσιών.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός πλέγματος συνεργασιών με φορείς που εκπροσωπούν τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, τις εταιρείες κρουαζιέρας, ενώσεις ρυμουλκών, εφοδιαστών, ναυπηγοεπισκευής και άλλους.
Πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση, η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της ΕΛΙΜΕ και της Ελληνικής Ενωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, την οποία εκπροσώπησε ο πρόεδρός της Παύλος Ξηραδάκης.
Επίσης, στο πλαίσιο αυτών των πρωτοβουλιών συμμετείχαν στη συνάντηση ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων και Εξαγωγέων (ΠΣΕΠΕ) Νίκος Μαυρίκος και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) Βασίλης Κανακάκης.
Στη διάρκεια της συνεδρίασης συζητήθηκαν σειρά θεμάτων όπως:
■ Συμμόρφωση με τον Κανονισμό Ε.Ε. 2017/2226 και χρηματοδότηση του νέου Συστήματος Εισόδου – Εξόδου (Πύλες Σένγκεν).
■ Η πορεία οριστικής υιοθέτησης των νέων κανονισμών πράσινης μετάβασης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δηλαδή του Κανονισμού Ανάπτυξης Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR) και του Κανονισμού Ναυτιλιακών Καυσίμων (FuelEU Maritime).
■ Η έναρξη εφαρμογής του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022 για τα ρυμουλκά πλοία.
Στο πλαίσιο αυτό υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΕΛΙΜΕ, εκπροσωπούμενης από τον κ. Λιάγκο, πρόεδρό της και εκτελεστικό πρόεδρο Δ.Σ. και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΛΘ Α.Ε., και του κ. Ξηραδάκη, προέδρου της Ελληνικής Ενωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων.
Το μνημόνιο συνεργασίας προβλέπει την ενεργοποίηση αμοιβαία επωφελών πρωτοβουλιών, ενεργειών και δράσεων με γνώμονα την αντιμετώπιση των προκλήσεων και την κάλυψη των αναγκών των λιμένων, τη βελτιστοποίηση των συνθηκών ασφαλείας λιμενικών εγκαταστάσεων και πλοίων με κριτήριο την προστασία της ανθρώπινης ζωής, τη βιωσιμότητα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας των λιμένων και την προαγωγή του υγιούς ανταγωνισμού.
Εγκρίθηκε από το Δ.Σ. της ΕΛΙΜΕ η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εφοδιαστών Πλοίων – Εξαγωγέων. Το μνημόνιο θα υπογραφεί στη διάρκεια της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης. Το «παρών» στη συνεδρίαση του Δ.Σ. έδωσε ο πρόεδρος των εφοδιαστών Νίκος Μαυρίκος.
Συμφωνήθηκε να προχωρήσουν από κοινού σε όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες, ενέργειες και δράσεις που θα κριθούν αμοιβαία επωφελείς για:
■ Την ανταλλαγή στοιχείων, πληροφοριών, τεχνογνωσίας και μελετών κοινού ενδιαφέροντος για την προώθηση των θαλάσσιων μεταφορών.
■ Την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και ιδεών με γνώμονα την αντιμετώπιση των προκλήσεων και την κάλυψη των υφιστάμενων και μελλοντικών αναγκών των λιμένων.
■ Την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας των λιμένων.
■ Τη βελτίωση των συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού.
■ Τη βελτίωση συνολικά της ποιότητας των υπηρεσιών που κάθε πλευρά παρέχει.
■ Την υλοποίηση δράσεων ενθάρρυνσης και ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας εφοδιαστικών επιχειρήσεων μελών του ΠΣΕΠΕ.
■ Τη σύμπραξη μεταξύ των δύο οργανισμών στο πλαίσιο στήριξης της καινοτόμου επιχειρηματικότητας και της διερεύνησης των εξαγωγών, όπως για παράδειγμα συνδιοργάνωση εκδηλώσεων και αμοιβαία συμμετοχή σε δράσεις mentoring και networking.
Το λιμάνι του Ηρακλείου πρωτοπορεί στο ζήτημα του cold ironing που έθεσε ο κ. Πασχάλης. Στόχος είναι η μελέτη και η σχεδίαση των απαιτούμενων έργων για την ηλεκτρική τροφοδοσία των πλοίων στο λιμάνι από το ηλεκτρικό δίκτυο της στεριάς (cold ironing ή Onshore Power System-OPS).
Η υλοποίησή του θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και των εκπομπών βλαπτικών για την υγεία αέριων ρύπων και θα συμβάλλει ουσιαστικά στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη του Ηρακλείου. Θα αποτελέσει έργο-πιλότο για την ανάπτυξη και άλλων παρόμοιων έργων σε πόλεις-λιμάνια.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα λιμάνια τα πλοία χρησιμοποιούν τις βοηθητικές τους μηχανές προκειμένου να τροφοδοτήσουν τα αναγκαία φορτία για τη λειτουργία των επιμέρους Η/Μ εγκαταστάσεων, κυρίως φωτισμό, κλιματισμό κ.λπ. Με τη διαδικασία του cold ironing το πλοίο έχει σβηστές τις μηχανές του καθ’ όλη τη διάρκεια του ελλιμενισμού του και αντλεί όλη την απαιτούμενη ενέργεια από το ηλεκτρικό δίκτυο του λιμένος.
Στη συνεδρίαση της ΕΛΙΜΕ συμμετείχαν επίσης ο εκτελεστικός πρόεδρος Δ.Σ. της ΟΛΠ Α.Ε. Γου Ζενγκάνγκ, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε. Παναγιώτης Τσώνης, η Μαρία Σπυριδάκη, Regulatory Compliance Μanager – Legal Department Deputy Μanager ΟΛΠ Α.Ε., ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε. Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε. Σωκράτης Αναγνώστου, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας Απόστολος Καμαρινάκης, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Ευάγγελος Βεγίρης, o διευθύνων σύμβουλος Οργανισμού Λιμένος Καβάλας Αγγελος Βλάχος, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας Σπυρίδων Ζερβόπουλος, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Γεώργιος Βακόνδιος, ο διευθύνων σύμβουλος Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας Θεοφάνης Ματσόπουλος, ο αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Λέσβου Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος.
Διαβάστε ακόμα
Αυτές είναι οι αποδόσεις για καταθέσεις από 1.000 ευρώ – Δείτε τι προσφέρουν οι τράπεζες (γράφημα)
Τριετίες: Ξεπαγώνουν το 2025 αν η ανεργία πέσει κάτω από 10%
Αποκλειστικό: Η Μαριάννα όπως τη γνώρισα – Αθέατες πλευρές μιας μεγάλης κυρίας (pics + vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ