Παρόλο που η εβδομάδα ξεκίνησε με πτωτική τάση για την ναυλαγορά ξηρού φορτίου – BDI, κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ημερών της εβδομάδας στη συνέχεια σημείωσε σημαντική ανάκαμψη, με τον BDI να ξεπερνά τις 2.000 μονάδες για μία ακόμη φορά και να κλείνει την εβδομάδα στις 2.102 μονάδες – παρουσιάζοντας αύξηση 247 μονάδων σε μία ημέρα, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη ημερήσια άνοδο σε μονάδες από τις 18 Ιουνίου 2020.
Στις 24 Νοεμβρίου, ο BCI- δείκτης για τα μεγάλα φορτηγά capesize εκτινάχθηκε στις 3.385 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο σχεδόν 26% σε ημερήσια βάση, ενώ οι διαδρομές 5/TC για τον BCI σκαρφάλωσαν στα 28.071 δολάρια/ημέρα.
“Αξίζει να σημειωθεί ότι ο BCI αυξήθηκε κατά περίπου 78% εντός του Νοεμβρίου” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
“Ο κλάδος Panamax συνέχισε την απότομη άνοδό του και έκλεισε την εβδομάδα στις 2.064 μονάδες (το υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη Οκτωβρίου 2022), μετρώντας 14 θετικά κλεισίματα στη σειρά και έχοντας αυξηθεί περίπου 43% από τις 6 Νοεμβρίου 2023. Μεταξύ των μικρότερων τομέων, ο BSI-Supramax , μετρώντας 13 συνεχόμενες θετικές ημέρες, έκλεισε την εβδομάδα στις 1.279 μονάδες, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 2 μηνών, ενώ ο BHSI-Handymax αυξήθηκε κατά 12% σε εβδομαδιαία βάση και έκλεισε την εβδομάδα στις 670 μονάδες”.
Για τον λόγο της “ξαφνικής εκτόξευσης” της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου οι αναλυτές αναφέρουν:
“Πρώτα απ’ όλα, η κυβέρνηση της Κίνας συνεχίζει τις προσπάθειες να ενισχύσει την οικονομία της με ενέσεις ρευστότητας, επιταχύνοντας την έκδοση ομολόγων, γεγονός που αποτελεί σίγουρα μια σημαντική εξήγηση για αυτό το ράλι. Το Πεκίνο αυξάνει τις πιέσεις του προς τις τράπεζες να παράσχουν οικονομική βοήθεια στους ιδιώτες κατασκευαστές ακινήτων που αντιμετωπίζουν προβλήματα, ενώ στοχεύει επίσης στις μεγαλύτερες τράπεζες του κόσμου, προτρέποντάς τες να χορηγήσουν περισσότερες πιστώσεις και να εγγυηθούν ότι οι ιδιώτες κατασκευαστές θα μπορούν να εξασφαλίσουν δάνεια με το ίδιο επιτόκιο που ισχύει για τον μέσο όρο του κλάδου.
Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας είδαμε μια ανάκαμψη στις μετοχές των κατασκευαστών ακινήτων. Παρά το γεγονός ότι δεν αποκάλυψε το σχέδιο αναδιάρθρωσης, οι μετοχές της Country Garden σημείωσαν άνοδο άνω του 60% αυτόν τον μήνα, ενώ η μετοχή της Evergrande σημείωσε επίσης άνοδο άνω του 10% στο ίδιο διάστημα.
Επιπλέον, οι προσδοκίες για αυξημένες επενδύσεις στην αστική ανάπτυξη της Κίνας, καθώς η τελευταία κυβερνητική ώθηση έρχεται σε μια προσπάθεια να αναζωογονηθούν τα αστικά χωριά (έργα που χτίστηκαν σε αγροτικές εκτάσεις) σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος έχουν βυθιστεί στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων επτά ετών – έχουν τροφοδοτήσει τις προβλέψεις για την τιμή του σιδήρου. Η Citi έχει θέσει ως στόχο για την τιμή του σιδήρου τα 140 δολάρια ανά τόνο” και προσθέτουν:
“Αυτό μπορεί επίσης να δικαιολογήσει την έναρξη της αγοράς Capesize, καθώς η “δίψα” για σιδηρομετάλλευμα για να γεμίσουν τα χαμηλά αποθέματα, αυξάνει τις εισαγωγές της Κίνας”.
Εκτός από την Κίνα, ένας άλλος λόγος που μπορεί να οδήγησε σε αυτή την τεράστια αύξηση στον τομέα των Capesize είναι η πρωτοφανής κίνηση στα λιμάνια της Νότιας Αφρικής.
Οι αναλυτές επισημαίνουν:
“Σχεδόν 100 πλοία περιμένουν να ελλιμενιστούν στα λιμάνια της Νότιας Αφρικής – καθώς η Transnet, η κρατική εταιρεία logistics, παλεύει με βλάβες και κακές καιρικές συνθήκες. Λόγω της πρωτοφανούς κίνησης, η Transnet ανέστειλε στις 20 Νοεμβρίου την επεξεργασία των φορτηγών που μεταφέρουν άνθρακα στο Richards Bay, επηρεάζοντας επίσης το θαλάσσιο εμπόριο. Η Νότια Αφρική είναι κορυφαίος εξαγωγέας σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, με τις αποστολές σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα να εκτιμώνται σε 6,7 δισ. δολάρια ΗΠΑ και 13 δισ. δολάρια ΗΠΑ αντίστοιχα για το 2022. Τέλος, οι σημαντικοί περιορισμοί της Διώρυγας του Παναμά έχουν επηρεάσει θετικά την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, καθώς οι περιορισμένες ημερήσιες διελεύσεις περιορίζονται σε 18 πλοία και σχεδόν όλα είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ή αερίου.
Τα περισσότερα άλλα πλοία επιχειρούν διαδρομές με παράκαμψη της διώρυγας του Παναμά και προσθέτουν τονοχιλιόμετρα στην αγορά.Ένα δεξαμενόπλοιο MR που ναυλώθηκε από την Glencore και μετέφερε φορτίο καυσίμων, προκειμένου να αποφύγει τις καθυστερήσεις στη διώρυγα του Παναμά, προτίμησε να περάσει από τα Στενά του Μαγγελάνου, κάνοντας ένα μεγαλύτερο ταξίδι γύρω από το νότιο σημείο της Νότιας Αμερικής προσθέτοντας χιλιάδες μίλια στη διαδρομή του.Ορισμένοι ναυλωτές αντί να παρακάμψουν τη διώρυγα του Παναμά, προτιμούν να πληρώσουν πριμ για μια θέση προτεραιότητας, ενώ η τιμή των δημοπρατούμενων θέσεων είναι σχεδόν 4 εκατ. δολάρια ΗΠΑ”.
Διαβάστε ακόμη:
Οι τελικές αποφάσεις για την φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών
Γιάννης Λουμάκης (Uni Systems): Κοιτάμε την αγορά για ευκαιρίες εξαγορών σε 4 άξονες (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ