Αν και η νησιωτική Ελλάδα πρωταγωνιστεί στον τουρισμό παγκοσμίως, αν και τα πλοία μεταφέρουν εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο από και προς τα νησιά στο Αιγαίο και στο Ιόνιο, αν και η ακτοπλοΐα αποτελεί τις αρτηρίες που ενώνουν τους νησιώτες με την ηπειρωτική χώρα και εξασφαλίζουν την γεωγραφική της ενότητα, παρ΄ όλα αυτά η ανάγκη εκσυγχρονισμού του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου είναι πιο αναγκαία από ποτέ.
Σύμφωνα με έρευνα της Vessels Value για τους 10 πιο ακριβούς ακτοπλοϊκούς στόλους παγκοσμίως, συμπεριλαμβανόμενων και των υπό ναυπήγηση-παραγγελία πλοίων, η Ελλάδα είναι εκτός. Αν και στην πρώτη 10άδα βρίσκονται οκτώ ευρωπαϊκές χώρες η Ελλάδα απουσιάζει. Πρώτη είναι η Ιταλία και ακολουθούν η Κίνα και η Ιαπωνία.
Το ΤΟΡ 10:
1. Ιταλίας 4,037 δισ. δολάρια
2. Κίνα 2,6 δισ.
3. Ιαπωνία 2,558 δισ.
4. Σουηδία με 1,6 δισ.
5. Ισπανία με 1,323 δισ.
6. Εσθονία με 1,320 δισ.
7. Γαλλία με 1,283 δισ.
8. Δανία με 1,232 δισ.
9. Ηνωμένο Βασίλειο με 956 εκατομμύρια δολάρια
10. Πολωνία με 868 εκατομμύρια
Η ακτοπλοΐα συνδέει 116 κατοικίσιμα νησιά στα οποία ζει το 14,6% του πληθυσμού.
Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος θα διεκδικήσει κονδύλια ύψους 4,5 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία για τ ην ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών.
«Αυτή τη στιγμή σε επίπεδο διαπραγμάτευσης στην Ε.Ε. προσπαθούμε να επιτύχουμε τη σταδιακή μετάβαση της ακτοπλοΐας στην πράσινη εποχή μέχρι το 2030» επεσήμανε ο υπουργό Γιάννης Πλακιωτάκης.
Υπολογίζεται ότι τα τρία τέταρτα του υφιστάμενου ακτοπλοϊκού στόλου θα πρέπει να έχει ανανεωθεί έως το 2030.
Η ηλικία των πλοίων το 2020 είναι:
–13 συμβατικά πλοία με ηλικία άνω των 40 ετών εκ των οποίων τα πέντε, το κάθε ένα ξεχωριστά ανήκει σε μονοβάπορη εταιρεία. Αντιπροσωπεύουν το 12% του στόλου.
– 24 πλοία (4 highspeed Pax και 20 συμβατικά Ro-Pax) έχουν ηλικία μεταξύ 30-40 ετών. Αντιπροσωπεύουν το 23% του στόλου. Πρέπει να αρχίσει η σταδιακή αντικατάσταση ώστε να έχει ολοκληρωθεί η ανανέωση έως το 2030.
– 43 πλοία εκ των οποίων 25 Highspeed (15 Ro-Pax και 10 Pax ) και 18 συμβατικά έχουν ηλικία 20-30 έτη. Η αντικατάστασή τους θα πρέπει να ολοκληρωθεί γύρω στο 2030 και λίγο αργότερα. Αποτελούν το 41% το στόλου.
-25 πλοία εκ των οποίων 19 και έξι Highspeed (4 RoPax, 2 Pax) νεότερα της εικοσαετίας. Με τα σημερινά δεδομένα τα πλοία αυτά έχουν μια εικοσαετία ακόμη μέσα στην οποία θα μπορούν να δραστηριοποιούνται και η ανανέωσή τους υπολογίζεται το 2040. Αντιπροσωπεύουν το 24% του ακτοπλοϊκού στόλου.
Υπολογίζεται ότι το κόστος για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μέσα στην επόμενη 10ετία θα ανέλθει στα 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς.
Τα δύο δισεκατομμύρια θα πρέπει να δοθούν «άμεσα» και αφορούν 37 πλοία άνω των 30 ετών. Τα άλλα 2,5 δισεκατομμύρια θα δοθούν για ανανέωση με 43 πλοία ηλικίας μεταξύ 20-30 ετών. Για πλοία ηλικίας μικρότερης των 20 ετών δεν υπάρχουν εκτιμήσεις.
Σύμφωνα με τη μελέτη η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου θα έχει θετικές επιπτώσεις και στο περιβάλλον αφού ευθύνεται για το 1,9% της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίων στην Ελλάδα και είναι ο τέταρτος πιο ρυπογόνος στόλος επιβατικών πλοίων μετά του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιταλίας και της Ισπανίας.
Διαβάστε ακόμη:
ΥΠΕΝ: Έτσι θα συνδεθεί η νέα μονάδα ρεύματος της Αλεξανδρούπολης με το δίκτυο (pics)
ΔΕΗ: Γεφυρώνονται οι διαφωνίες με τη βιομηχανία – Κλείνουν δύο 10ετείς συμβάσεις ηλεκτροδότησης
Τrastor: Νέες επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ για νέες αγορές, αναβαθμίσεις και αναπτύξεις ακινήτων