Εκνευρισμό έχει αρχίσει να προκαλεί στην κινεζική κυβέρνηση η δυστοκία στην υλοποίηση της επένδυσης για την κατασκευή της προβλήτας IV στο λιμάνι του Πειραιά από την Cosco αλλά και στη μη μεταβίβαση του 16,5% της ΟΛΠ ΑΕ από το ΤΑΙΠΕΔ αν και έχει καταβληθεί το τίμημα.
Ο εκνευρισμός φέρεται να έχει περάσει και στις διοικήσεις στο Μεγάλο Λιμάνι αφού αυξάνονται οι πιέσεις από τα Κεντρικά στην Άπω Ανατολή. Πιέζονται πλέον και τα εν Ελλάδι στελέχη της Cosco την ίδια ώρα που η κινεζική πλευρά δέχεται ομοβροντία καταγγελιών από επαγγελματικούς φορείς και τα Επιμελητήρια του Πειραιά επειδή ξεκίνησε τη λειτουργία δικής της πλατφόρμας για την ψηφιοποίηση όλων των κινήσεων και διαδικασιών που γίνονται στο λιμάνια.
Οι φορείς ζητούν η πλατφόρμα που θα λειτουργήσει να είναι κρατική ώστε να διασφαλίζεται το απόρρητο των στοιχείων για κάθε εμπορική κίνηση, όπως τιμολόγια, διατακτικές κ.α.
Ουσιαστικά, δεν αποδέχονται μία ιδιωτική εταιρεία όπως η ΣΕΠ-Cosco να δημιουργεί και να διαχειρίζεται μία τέτοια εφαρμογή και στην οποία εγγράφονται όλοι όσοι θέλουν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Πειραιά πληρώνοντας ένα αντίτιμο.
Όσο αφορά τα δύο βασικά μέτωπα, την προβλήτα IV και το 16,5% όσες πιέσεις και αν έχουν γίνει και μέσω της Κινέζας πρέσβη στην Αθήνα και παρά τη συνάντηση στις αρχές Σεπτεμβρίου του Yang Jiechi, μέλους του Πολιτικού Γραφείου και διευθυντή της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας με τον Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Μαξίμου στις αρχές Σεπτεμβρίου λύση δεν έχει δρομολογηθεί ακόμα.
Οι Κινέζοι χρησιμοποίησαν και το γεωπολιτικό χαρτί τονίζοντας, ανεπισήμως ότι “η Κίνα αποτελεί ένα από τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, με αυξημένη επιρροή σε έναν μεγάλο αριθμό χωρών, τη στιγμή που η Ελλάδα επιδιώκει να προασπίσει τα συμφέροντά της στην Ανατολική Μεσόγειο”.
Οι Κινέζοι θέλουν να δοθεί το πράσινο φως για την κατασκευή της προβλήτας αφού το λιμάνι έχει πιάσει οροφή στη δυνατότητα εξυπηρέτησης εμπορευματοκιβωτίων και αν δεν επεκταθεί όχι μόνο θα σταματήσει η ανάπτυξή του αλλά θα αρχίσει να οπισθοχωρεί στην ευρωπαϊκή κατάταξη λιμένων όπου σήμερα κατέχει την 4η θέση.
Η νέα προβλήτα θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι του Πειραιά να διακινεί ετησίως 10 εκατομμύρια “κουτιά” σκληρύνοντας τον ανταγωνισμό. Οι Κινέζοι έχουν τα φορτία, έχουν καλές επαφές με τις μεγάλες διεθνείς συμμαχίες των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, άρα εξασφαλισμένη την άνοδο. Το μόνο που δεν έχουν είναι περισσότερο χώρο στο λιμάνι. Είναι προφανές ποιός δεν θέλει την τέταρτη προβλήτα”.
Κινεζικοί και ελληνικοί κύκλοι προσθέτουν: “ Με τη προβλήτα IV ο Πειραιάς θα εκτιναχθεί. Ήδη έχει περάσει το φράγμα των πέντε εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων αλλά έχει βρει “ταβάνι” στην απόδοσή του λόγω έλλειψης χώρου. Με την κατασκευή της νέας προβλήτας θα προστεθούν, σχεδόν άλλα δύο εκατομμύρια “κουτιά”. Όμως ο χρόνος κυλάει. Τα έργα θα χρειαστούν δύο χρόνια να ολοκληρωθούν συν ένας χρόνος για να εκδοθούν οι άδειες πάμε στα τρία. Η κλεψύδρα αδειάζει” και συνεχίζουν:
“Αν αυξηθεί η εμπορική κίνηση του λιμανιού θα έχει μεγαλύτερα έσοδα και το δημόσιο αλλά και οι παράκτιοι Δήμοι που εισπράττουν το 5 % του τζίρου από την Cosco ενώ όταν ο ΟΛΠ ανήκε στο Δημόσιο έπαιρναν 3% και όποτε τα έπαιρναν αφού πήγαιναν στον κρατικό κορβανά”.
Για όσους υποστηρίζουν ότι θα πνιγεί η περιοχή στο τσιμέντο απαντούν:
“Η IV θα γίνει στην Γ1 εκεί που βρίσκεται σήμερα το car terminal. Θα ανασκευαστεί δεν θα επεκταθεί. Και ο τερματικός σταθμός οχημάτων θα πάει στη Γ2 η οποία θα επεκταθεί λίγα μέτρα. Είναι μη οχλούσα δραστηριότητα. Εκεί που τώρα “αποθηκεύονται “ οχήματα θα τοποθετούνται εμπορευματοκιβώτια”.
Το έργο για την προβλήτα IV κρίθηκε τον περασμένο Οκτώβριο μη ώριμο από την Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) να απορρίψει την πρότασή του ΟΛΠ.
“Τώρα πια ωρίμασε και πρέπει να γίνει” απαντούν οι Κινέζοι.