Το πρώτο βήμα για την ουσιαστική αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης έγινε. Η ελληνόκτητη ναυτιλία ηγέτιδα δύναμη παγκοσμίως έχει ανάγκη από Έλληνες Αξιωματικούς για να επανδρώσει τα πλοία της που έχουν ξεπεράσει τα 5.000. Αξιωματικούς που θα έχουν υψηλά προσόντα αφού τα σύγχρονα πλοία απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις υψηλού επιπέδου αφού υπάρχουν νέες τεχνολογίες οι οποίες εξελίσσονται συνεχώς αλλά και εν όψει της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.

Βασικός πυλώνας για να μην χαθεί η ευκαιρία αυτή είναι η μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδη η οποία παρότι είχε εκπονηθεί από το 2020 παρέμενε στα υπουργικά συρτάρια. Τώρα δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 8 Ιανουαρίου.

Μία από τις καινοτομίες είναι η διαβάθμιση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. Έως σήμερα είναι αδιαβάθμητες. Σε αρχικό στάδιο εντάσσονται στην 5η βαθμίδα με καταληκτική την 6η που είναι ισάξια πτυχίου Πανεπιστημίου. Το πτυχίο των αποφοίτων θα αποκτήσει πανεπιστημιακή ισχύ όταν αποκτήσουν το δίπλωμα του πλοιάρχου και του α’ μηχανικού, μία σημαντικότατη αναβάθμιση των ναυτικών σπουδών.

Η μελέτη προτείνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα, που θα δώσει την δυνατότητα στην Πολιτεία να εξασφαλίσει για μεν την ελληνική ναυτιλία (ποντοπόρο, ακτοπλοΐα, ρυμουλκά, κ.λπ) ικανά στελέχη ώστε να διατηρήσει και να εμπεδώσει τον διεθνή πρωταγωνιστικό της ρόλο και για δε τους αποφοίτους γνώσεις και δεξιότητες που θα τους καθιστούν ανταγωνιστικούς σε διεθνές επίπεδο.

Αποτελεί μια συνολική πρόταση για την διαμόρφωση μιας εθνικής στρατηγικής για την ναυτική εκπαίδευση, με στόχο την αντιμετώπιση των με βεβαιότητα επερχόμενων προκλήσεων στον τομέα αυτό. Από την αναλυτική θεώρηση των προηγουμένων Κεφαλαίων συνοψίζονται παρακάτω τα βασικά συμπεράσματα σε σχέση με τις κρίσιμες παραμέτρους διαμόρφωσης της στρατηγικής αυτής, διατυπωμένα σε άξονες δράσης ανά παράμετρο.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση-μελέτη:

1. Προκειμένου η Πολιτεία να εξασφαλίσει το απαιτούμενο επίπεδο ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα, επιβάλλεται να προχωρήσει άμεσα σε σειρά συντονισμένων δράσεων. Κάποιες από αυτές έχουν καθαρά θεσμικό χαρακτήρα, ενώ άλλες σχετίζονται με τον εξορθολογισμό θεμάτων του εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού και άλλες με την εξασφάλιση της απαιτούμενης υλικοτεχνικής υποδομής για την αντιμετώπιση των δυναμικά μεταβαλλόμενων απαιτήσεων στη ναυτιλία.

2. Προκειμένου να επιτευχθούν τα παραπάνω, είναι απαραίτητο να εξασφαλισθούν πρόσθετοι δημόσιοι οικονομικοί πόροι, που θα άρουν μια αδικία την οποία επί δεκαετίες υφίσταται η ναυτική εκπαίδευση. Αδικία που προκύπτει άμεσα όταν οι δημόσιες επιδοτήσεις για τους άλλους τομείς εκπαίδευσης συγκρίνονται με τις αναλογικά περιορισμένες για την ναυτική εκπαίδευση, η οποία μάλιστα σχετίζεται με μία από τις σημαντικότερες βιομηχανίες της χώρας μας.

Για ιστορικούς λόγους αλλά και λόγω των ιδιαιτεροτήτων του ναυτικού επαγγέλματος υπάρχει ένα πολυσχιδές δέντρο εναλλακτικών τρόπων απόκτησης των προσόντων για τις διάφορες τάξεις ΑΝΙ. Για την εκλογίκευση του συστήματος αυτού προτείνεται ως μοναδικός τρόπος απόκτησης του Διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού τάξης Γ΄ η κατοχή σχετικού πτυχίου από ΑΕΝ σε ό,τι αφορά στις δημόσιες Σχολές Ε.Ν. ή σχετικού πτυχίου από Σχολές Ν.Ε.Κ.Ε. ή από ισότιμες Σχολές εσωτερικού/εξωτερικού. Η εξέλιξή τους από εκεί και πέρα θα γίνεται με τις ίδιες απαιτήσεις απόκτησης θαλάσσιας υπηρεσίας και απόκτησης γνώσεων από τα ΚΕΣΕΝ ή τις Ν.Ε.Κ.Ε.

Εισαγωγή στις ΑΕΝ

Σε ό,τι αφορά στις ΑΕΝ, και για την ομογενοποίηση των εισαγομένων σε αυτές, προτείνεται η είσοδος στο Α΄ εξάμηνο μόνο με Πανελλήνιες εξετάσεις, με συγκεκριμένη ποσόστωση για αποφοίτους Ναυτικών και συναφών προς τα Ναυτικά επαγγέλματα ΕΠΑΛ. Για τους αποφοίτους ΕΠΑΛ που επιλέγουν τον εναλλακτικό τρόπο απόκτησης Διπλώματος Γ΄ τάξης Πλοιάρχου ή Μηχανικού χωρίς Πανελλήνιες εξετάσεις προτείνεται η ένταξή τους στο Δ΄ ή Ε΄ εξάμηνο των ΑΕΝ μετά από θαλάσσια υπηρεσία 18 μηνών και με την απαραίτητη προϋπόθεση σημαντικής αλλαγής των προγραμμάτων σε όλες τις τάξεις των Ναυτικών ΕΠΑΛ, τόσο στα ναυτικά μαθήματα όσο και σε εκείνα γενικής παιδείας.

Οι εισαγόμενοι στις ΑΕΝ (ή ΝΕΚΕ), όπως και οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ, πριν την έναρξη θαλάσσιας υπηρεσίας, ως προϋπόθεση εισαγωγής στις ΑΕΝ, είναι απαραίτητο να διαθέτουν επαρκή γνώση της Αγγλικής γλώσσας, αποδεικνυόμενη με απαραίτητα πιστοποιητικά. Προτείνεται επίσης η περαιτέρω εξοικείωση με την Αγγλική γλώσσα εντός των ΑΕΝ, με την εκπόνηση της προπτυχιακής εργασίας στα αγγλικά και την σταδιακή εισαγωγή μαθημάτων στα αγγλικά.

Διαβάθμιση

Με βάση τις αποκτούμενες αλλά και τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες, οι κάτοχοι διπλώματος Πλοιάρχου και Μηχανικού Β’ και Γ’ τάξης κατατάσσονται στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου επαγγελματικών Προσόντων (ΕΠΠ).

Οι κάτοχοι διπλώματος Πλοιάρχου Α’ και Μηχανικού Α’ διαθέτουν τις απαιτούμενες από τη Ναυτιλία γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που τους κατατάσσουν στο επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων. Τονίζεται ότι η κατάταξη αυτή αφορά στο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων και μόνο, το οποίο προκύπτει ως μια μακρόχρονη διαδικασία συνδυασμού απόκτησης πρόσθετων γνώσεων (από ΚΕΣΕΝ ή Ν.Ε.Κ.Ε.) και απόκτησης δεξιοτήτων μετά από πολυετή θαλάσσια υπηρεσία, και επομένως δεν συσχετίζεται με το επίπεδο προσόντων εκπαίδευσης των αποκτηθέντων πτυχίων.

Αναβάθμιση διδακτικού προσωπικού

1. Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση για την διατήρηση υψηλού επιπέδου ναυτικών σπουδών αποτελεί η εξασφάλιση επαρκούς και υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικού προσωπικού. Προτείνεται η ταχύτατη συμπλήρωση όλων των κενών οργανικών θέσεων τακτικού προσωπικού εκπαίδευσης στις ΑΕΝ και η αύξησή τους στις ΑΕΝ από 179 σήμερα σε 250 στην τελική φάση, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

2.Παράλληλα είναι απαραίτητη η εξασφάλιση επαρκούς έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, που στην τελική φάση θα πρέπει να φθάνουν τους 60 αντί για 215 σήμερα, ώστε να εκλογικευθεί και η αναλογία τακτικών προς εκτάκτους, που σήμερα φθάνει το 75%.

3.Για την προσέλκυση προσωπικού εκπαίδευσης με επαρκή και πρόσφατη ναυτική εμπειρία, το οποίο συνεχώς φθίνει, προτείνεται σειρά κινήτρων για την αντιμετώπιση των ιδιαίτερα μειωμένων αμοιβών των διδασκόντων.

Παράλληλα για την επικαιροποίηση εμπειρίας και γνώσεων προτείνεται η βραχείας διάρκειας περιοδική «ειδική» ναυτολόγηση των ναυτοδιδασκάλων, καθώς και η επιμόρφωσή τους με θέσπιση σχετικού προγράμματος, διαδικασία που θα αποτελέσει και την βάση δημιουργίας του προβλεπόμενου μητρώου εκπαιδευτών.

Αύξηση οργανικών θέσεων

Για την εύρυθμη λειτουργία των Σχολών είναι επίσης απαραίτητη η εξασφάλιση επαρκούς διοικητικής στήριξης. Προτείνεται η άμεση αύξηση των οργανικών θέσεων του πολιτικού προσωπικού των ΑΕΝ από 24 σε 62, ώστε με τις 88 οργανικές θέσεις του ένστολου προσωπικού τα μέλη διοικητικής στήριξης να ανέλθουν σε 150.

2. Προτείνεται επίσης η άμεση πλήρωση 26 κενών οργανικών θέσεων πολιτικού προσωπικού στις ΑΕΝ, ώστε με τα υπάρχοντα σήμερα 18 μέλη και τους 106 υπηρετούντες σήμερα ένστολους να εξασφαλισθούν 150 μέλη με διοικητικές αρμοδιότητες.

Απαιτείται βέβαια σταδιακή ‒ώστε το άθροισμα να παραμένει 150 σε όλη την μεταβατική περίοδο‒ εξομάλυνση του εκάστοτε αριθμού ένστολου και πολιτικού προσωπικού με διοικητικές αρμοδιότητες, με στόχο την τελική συμμόρφωση με τις προτεινόμενες οργανικές θέσεις.

Συναφές προς τη διοικητική στήριξη των Σχολών είναι και το θέμα της διοικητικής διάρθρωσης του ΥΝΑΝΠ σε σχέση με την οργάνωση και παρακολούθηση της ναυτικής εκπαίδευσης γενικότερα και των δημόσιων Σχολών Ε.Ν. καθώς και των Ν.Ε.Κ.Ε.

Αναδιοργάνωση Υπουργείου Ναυτιλίας

Προτείνεται η ενίσχυση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ναυτικών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής-ΔΕΚΝ με Τμήματα αποκλειστικής αρμοδιότητας οικονομικών και κτιριακών θεμάτων των Σχολών, που θα επισπεύδουν προς τις αντίστοιχες Διευθύνσεις του ΥΝΑΝΠ, και στελέχωσή της με εξειδικευμένο προσωπικό σε σχέση με τις διοικητικές και εκπαιδευτικές διαδικασίες των Σχολών και της ναυτικής εκπαίδευσης γενικότερα. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η διερεύνηση της δυνατότητας αναβάθμισης της ΔΕΚΝ σε ανώτερη ή σε ιδιαίτερη διοικητική μονάδα αναφερόμενη στην ένστολη ηγεσία, με τις παραπάνω αυξημένες αρμοδιότητες και με Διευθυντή που να έχει τον βαθμό του Αρχιπλοιάρχου.

Κτηριακές υποδομές

Για τις κτηριακές υποδομές, που αποτελούν επίσης απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών και διοικητικών δραστηριοτήτων των ΑΕΝ, προτείνεται η άμεση διενέργεια συντήρησης και επισκευών μικρής κλίμακας στις υφιστάμενες κτιριακές υποδομές όλων των ΑΕΝ, καθώς και η διενέργεια άμεσων μεγαλύτερης κλίμακας παρεμβάσεων/ανακαινίσεων σε δύο από τις 11 Ακαδημίες. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η διαμόρφωση εμπροσθοβαρούς τετραετούς προγραμματισμού για την επίτευξη των παραπάνω, με συγκεκριμένα έργα ανά έτος και συγκεκριμένο προϋπολογισμό ανά έργο, καθώς και με πρόβλεψη των χρηματοδοτικών πηγών για την εξασφάλιση των κονδυλίων (ΕΣΠΑ, Δημόσιες Επενδύσεις, κ.λπ).

Σε σχέση με τον κρίσιμο για τις εκπαιδευτικές διαδικασίες παράγοντα του εργαστηριακού εξοπλισμού, σημειώνεται ότι μετά την παράδοση των πρόσφατων παραγγελιών θα έχει καλυφθεί το 75% περίπου της απαραίτητης υποδομής («ενοτήτων» εξοπλισμού) τόσο στις ΑΕΝ Πλοιάρχων όσο και Μηχανικών. Προτείνεται η άμεση συμπλήρωση των αναγκών σε προσομοιωτές γέφυρας σε όλες τις Σχολές Πλοιάρχων, καθώς και η συμπλήρωση προσομοιωτών LPG-LNG και Διαχείρισης Φορτίου-Έρματος και στις 4 Σχολές Μηχανικών. Προτείνεται επίσης η άμεση υλοποίηση των απαιτούμενων ανακαινίσεων/συμπληρώσεων σε 21 εργαστήρια ΑΕΝ Μηχανικών.

ΚΕΣΕΝ

Σημειώνεται εδώ ότι οι παραπάνω προτάσεις δεν περιλαμβάνουν τα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) , επειδή από τις σχετικές αναλύσεις προέκυψε ότι οι απαιτούμενες επεμβάσεις είναι μεγάλης κλίμακας και αφορούν ακόμη και την βασική δομή λειτουργίας τους. Για τα ΚΕΣΕΝ επομένως προτείνεται η ριζική εκ βάθρων επαναξιολόγηση και αναθεώρηση του απαιτούμενου τακτικού και έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, του διοικητικού προσωπικού, καθώς και του κτιριακού και εργαστηριακού εξοπλισμού με βάση τον αριθμό και το είδος των απαιτούμενων κύκλων σπουδών επιμόρφωσης, όπως αυτά έχουν εξελιχθεί για να καλύψουν τις ανάγκες της Ναυτικής Εκπαίδευσης, αλλά και με βάση τον συνολικό αριθμό των επιθυμούντων επιμόρφωση, όπως έχει εξελιχθεί λόγω της απαίτησης αυξημένων ειδικών γνώσεων σύμφωνα με τους σχετικούς διεθνείς κανονισμούς.

Εξ Αποστάσεως μάθηση

Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι οι κοσμογονικές εξελίξεις στην τεχνολογία έχουν φέρει στο προσκήνιο νέες μεθόδους μάθησης που διεκδικούν πλέον αξιοσημείωτο ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία, προτείνεται η σταδιακή προώθηση στη Ναυτική Εκπαίδευση της δυνατότητας Εξ Αποστάσεως μάθησης τόσο Σύγχρονης όσο και Ασύγχρονης, με έναρξη από τα μαθήματα με τις λιγότερες απαιτήσεις σε διαδραστικές δραστηριότητες εντός της τάξης. Προς την κατεύθυνση αυτή προωθείται η δημιουργία κατάλληλου ψηφιακού περιβάλλοντος, η συγγραφή ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και η δημιουργία στο ΥΝΑΝΠ κέντρου προώθησης της Εξ Αποστάσεως μάθησης με υψηλού επιπέδου εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό.

Διαβάστε ακόμα

«Κτήμα Βασιλείου»: Υπό την απειλή πλειστηριασμού το οινοποιείο της Νεμέας (pics)

ΥΠΕΘΟ: POS υποχρεωτικά ως τον Φεβρουάριο σε 35 νέους κλάδους

Το πιο ακριβό σχολείο στον κόσμο έχει δίδακτρα 160.000 ευρώ ετησίως

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ