Η μείωση της ποσότητας πετρελαίου που φυλάσσεται σε δεξαμενόπλοια τα οποία είχαν χρησιμοποιηθεί ως σε αποθηκευτικοί χώροι εν μέσω πανδημίας όταν τα κράτη στόκαραν καύσιμα αφού η τιμή τους ήταν πολύ χαμηλή, τα έφεραν πίσω στη “δράση” αυξάνοντας την προσφερόμενη χωρητικότητα. Αυτή εξέλιξη σε συνδυασμό με τη μείωση της παραγωγής από τη Σαουδική Αραβία πιέζουν ασφυκτικά τους ναύλους των tankers.
Το 2020 τα κέρδη για τα πλοία VLCC χωρητικότητας άνω των 300.000 τόνων dw έφθασαν στο επίπεδο ρεκόρ των 240.000 δολαρίων ημερησίως αφού ζήτηση ήταν τεράστια για προμήθεια και αποθήκευση πετρελαίου.
Από τότε οι τιμές των ναύλων έπεσαν στα…. 7.000 δολάρια την ημέρα! Η κατάσταση για τα VLCC είναι σήμερα η χειρότερη που θα μπορούσε.
Η μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία κατά ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα ισοδυναμεί με την ποσότητα που μεταφέρουν ετησίως συνολικά 23 VLCC.
Σύμφωνα με στοιχεία ναυλομεσιτικών οίκων σήμερα ως αποθηκευτικοί χώροι για πετρέλαιο χρησιμοποιούνται 95 δεξαμενόπλοια με 130 εκατομμύρια βαρέλια ενώ τον περασμένο Μάιο ήταν 290 εκατομμύρια βαρέλια η ποσότητα που φυλασσόταν.
Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων βρίσκεται υπό πίεση εδώ και αρκετό καιρό.
Ο ετήσιος ρυθμός κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων, όπως το αργό πετρέλαιο βρίσκεται σε καθοδική τροχιά. Η εκτιμώμενη πτώση για το 2020 είναι τεράστια.
Οι ΗΠΑ βρίσκονται σε πορεία απανθρακοποίησης, η Ευρώπη έχει ήδη λάβει σημαντικά μέτρα για αυτόν τον στόχο, ενώ η Κίνα έχει ανακοινώσει τη φιλοδοξία της για εξάλειψη της εκπομπής αερίων διοξειδίου του άνθρακα πριν από το 2060.
Υπάρχει και συνέχεια. Αναμένεται σημαντική περίοδος αποεπένδυσης στη βιομηχανία άνθρακα. Αυτό ήταν εμφανές από το 2011, όταν οι ρυθμοί αύξησης της κατανάλωσης άρχισαν να μειώνονται και πιο έντονα την περίοδο 2014-2019, όπου η συνολική κατανάλωση μειώθηκε περισσότερο από 2,5%.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τη συμφωνία του Παρισιού, η χρήση άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να μειωθεί κατά 80% έως το 2030 σε σύγκριση με το 2010.
Η ενεργειακή διπλωματία της ΕΕ φέρεται να αποθαρρύνει ήδη τις επενδύσεις σε έργα υποδομής ορυκτών καυσίμων. Στο πλαίσιο αυτό η γαλλική κεντρική τράπεζα ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι δεν θα επενδύει πλέον σε καμία εταιρεία της οποίας τα έσοδα προέρχονται από περισσότερο από 2% από άνθρακα.
”Υπάρχει σε πολύ μεγάλο βαθμό έλλειμμα αισιοδοξίας. Ενώ στην αρχή του χρόνου η έναρξη εμβολιασμών έκανε όλους να να αναθαρρήσουμε, είδαμε και βλέπουμε όλες τις μεγάλες οικονομίες να βρίσκονται σε lockdown, αντιμέτωπες όχι μόνο με ένα νέο κύμα πανδημίας αλλά και με έναν ιό που έχει μεταλλαχθεί. Η ζήτηση δεν έχει ανέβει. Όλοι έχουμε εναποθέσει τις ελπίδες μας σε ένα καλύτερο δεύτερο εξάμηνο του 2021 όπου εκτιμάται ότι θα έχει εμβολιαστεί ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού, τουλάχιστον το 50%” εξηγεί υψηλόβαθμο στέλεχος της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας με εξειδίκευση στα δεξαμενόπλοια” και συνεχίζει:
“Η Κίνα που είχε αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος κατά 2,3% έκανε δυναμική επιστροφή όμως από μόνη της με τις υπόλοιπες μεγάλες οικονομίες να είναι σε καθεστώς απαγόρευσης δεν μπορεί να αλλάξει την ευρύτερη εικόνα.
Κάπως σώζει την κατάσταση η μικρή αύξηση του στόλου δεξαμενόπλοιων. Όμως η μείωση παραγωγής πετρελαίου λειτουργεί αντίρροπα. Το 2020 σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η παραγωγή έπεσε στα 92 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τα 101 εκατομμύρια το 2019. Η διαφορά είναι τεράστια”.
Ο ΟΠΕΚ έχει αποφασίσει από πέρσι να επεκτείνει τη μείωση της παραγωγής του για το 2021 έως 7,2 βαρέλια ημερησίως. Αυτό έγινε σε μια προσπάθεια περαιτέρω σταθεροποίησης των τιμών του πετρελαίου και για καλύτερη εξισορρόπηση. Για το 2021, αναμένεται σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης αλλά τα αποτελέσματα θα φανούν αργότερα μέσα στο έτος.
Διαβάστε ακόμα:
«Παρέλυσαν» τα καταστήματα ZARA, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka (pics)
«Ντεμπούτο» για την ελληνική Advent Technologies στο Nasdaq
Συντάξεις Μαρτίου: Πότε πληρώνονται κύριες και επικουρικές με απόφαση του e-ΕΦΚΑ