Σχέδια για την απαγόρευση των πλοίων που έχουν εμπλακεί σε «παραπλανητικές» πρακτικές για την παράκαμψη των κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας, ο λεγόμενος «σκιώδης στόλος» προωθεί η ΕΕ παρά την αυξανόμενες ανησυχίες ορισμένων κυβερνήσεων και της βιομηχανίας ότι οποιοσδήποτε προτεινόμενος μηχανισμός θα είναι «πολύ δύσκολος» να εφαρμοστεί.
Η Επιτροπή στοχεύει πλοία που απενεργοποιούν επανειλημμένα το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης-Automatic Identification System και εμπλέκονται σε μεταφορές από πλοίο σε πλοίο.
Την Τρίτη, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν επιβεβαίωσε ότι το επίκεντρο της 11ης δέσμης μέτρων κυρώσεων θα θα είναι η πάταξη της καταστρατήγησης.
Η ώθηση από την Επιτροπή για επιβολή μέτρων ίσως δόθηκε από την πολιτική ανησυχία που προκάλεσε η έκρηξη στο δεξαμενόπλοιο aframax την 1η Μαΐου.
Ενώ οι εταιρείες της ΕΕ απαγορεύεται να παρέχουν σειρά υπηρεσιών για τη μεταφορά αργού πετρελαίου, εκτός εάν το φορτίο επί του πλοίου αγοράζεται στην ή κάτω από την ανώτατη τιμή των 60 δολαρίων το βαρέλι, αρκετά κράτη μέλη έχουν απογοητευτεί από την έλλειψη επιβολής κυρώσεων και την κατάφωρη καταστρατήγηση της απόφασης.
Στις αρχές Φεβρουαρίου, οι ισπανικές αρχές απέστειλαν επιστολή στις τοπικές εταιρείες παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών υπενθυμίζοντάς τους ότι η διευκόλυνση της δραστηριότητας ενέχει τον κίνδυνο παραβίασης των κυρώσεων.
Ωστόσο, τα κράτη μέλη της ΕΕ δεν έχουν καταγγείλει καμία ναυτιλιακή εταιρεία για παραβίαση των κυρώσεων.
Στο μεταξύ αρκετά κράτη ασκούν πιέσεις προς τον ΙΜΟ για να την αντιμετώπιση των επικίνδυνων μεταφορών πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο- STS που λαμβάνουν χώρα στον ανοικτό ωκεανό, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο διαρροών και περιβαλλοντικής ρύπνασης.
Ο κατάλογος Lloyd’s List ορίζει ένα δεξαμενόπλοιο ως μέρος του σκοτεινού στόλου εάν είναι ηλικίας 15 ετών και άνω, ανώνυμα και/ή έχει εταιρική δομή σχεδιασμένη για να να αποκρύψει την αποκάλυψη της πραγματικής ιδιοκτησίας, αποκλειστικά αναπτύσσεται σε εγκεκριμένες συναλλαγές πετρελαίου, και συμμετέχει σε μία ή περισσότερες από τις παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές που περιγράφονται στην καθοδήγηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ που εκδόθηκε το Μάιο 2020. Τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν τα δεξαμενόπλοια που παρακολουθούνται σε κυβερνητικά ελεγχόμενες ναυτιλιακές οντότητες, όπως Sovcomflot της Ρωσίας, ή η ιρανική National Iranian Tanker Co, καθώς και εκείνα στα οποία έχουν ήδη επιβληθεί κυρώσεις.
Διαβάστε ακόμη
YES to SEApping Forum 2023: Ενημέρωση των νέων για τη Γαλάζια Οικονομία
Δρ Ιωάννης Κούστας: Η Danaos συμφώνησε για την απόκτηση δύο ακόμη νεότευκτων container vessels
United Maritime: Παραλαβή δύο πλοίων και ναύλωση ενός τρίτου με δικαίωμα αγοράς
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ