Τον στρατηγικό ρόλο της ναυτιλίας για την ευρωπαϊκή ασφάλεια αναλύει με έκθεση της η Ένωση Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων.

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί πλεονέκτημα για την Ευρώπη και ακρογωνιαίο λίθο της ενέργειας, των τροφίμων και της ασφάλειας της εφοδιαστικής αλυσίδας της ηπείρου.

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ελέγχει το 39,5% του της παγκόσμιας χωρητικότητας, σε όλα τα βασικά τμήματα της ναυτιλίας, όπως τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα ενεργειακά πλοία.

Ακόμη και σε περιόδους γεωπολιτικής αβεβαιότητας, η ευρωπαϊκή ναυτιλία καθιστά την Ευρώπη ηγέτη στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, η οποία είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από το εμπόριο.

Η ναυτιλία σε αριθμούς:

▪ Ενεργειακή ασφάλεια: η ΕΕ εισάγει σημαντικό ποσοστό των ενεργειακών της αναγκών μέσω πλοίων. Για παράδειγμα, το 46% των εισαγωγών φυσικού αερίου και το 88% των εισαγωγών αργού πετρελαίου στην ΕΕ πραγματοποιούνται δια θαλάσσης. Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος αντιπροσωπεύει το 26% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, το 35% των δεξαμενόπλοιων και το 20% των πλοίων μεταφοράς υγραερίου διεθνώς.

-Ασφάλεια εφοδιαστικής αλυσίδας: η ναυτιλία διακινεί περίπου το 76% των εξωτερικών συναλλαγών της ΕΕ και το 30% των ενδοκοινοτικών μεταφορών εμπορευμάτων. Η ναυτιλία έχει παράσχει σταθερότητα της αλυσίδας κατά τη διάρκεια κρίσεων (π.χ. COVID, ουκρανικός πόλεμος, γεωπολιτικές αστάθειες). Η ευρωπαϊκή ναυτιλία εξασφαλίζει επίσης τη μεταφορά πρώτων υλών απαραίτητη για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, διασφαλίζοντας την ασφάλεια των εφοδιασμού για κρίσιμους τομείς όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η ηλεκτρονική κινητικότητα και η άμυνα.

Επισιτιστική ασφάλεια: Yψηλό ποσοστό τροφίμων – για παράδειγμα το 88% των του εξωκοινοτικού εμπορίου δημητριακών και το 82% του καφέ και του τσαγιού – μεταφέρονται με πλοία.

Κατ’ αρχάς, η Ευρώπη εισάγει καλλιέργειες και μη επεξεργασμένο γεωργικό υλικό και εξάγει μεταποιημένα γεωργικά προϊόντα. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία έχει διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στη σταθεροποίηση των διεθνών τιμών των τροφίμων κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία διευκολύνοντας τη μεταφορά σιτηρών.

Στη σημερινή γεωπολιτική πραγματικότητα, με τον πόλεμο και τις κρίσεις να επιστρέφουν στην Ευρώπη, είναι ζωτικής σημασίας για την Ευρώπη να διατηρήσει έναν ισχυρό εμπορικό στόλο. Σχεδόν το 90% των μεταφορών που αφορούν που αφορούν την άμυνα από την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού, των οχημάτων και των εμπορευμάτων, βασίζονται στη θάλασσα μεταφορές. Η οικονομία, ο πληθυσμός και η αμυντική κινητικότητα της Ευρώπης εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα ποντοπόρα πλοία.

Εκτός από την ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού, το εμπόριο διαδραματίζει στρατηγικό ρόλο για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη της Ευρώπης. Το διεθνές εμπόριο αποτελεί το 57% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Το ΕΕ εξαρτάται σημαντικά περισσότερο από το εμπόριο, το οποίο αντιπροσωπεύει κατά μέσο όρο το 100% του ΑΕΠ της ΕΕ σε σύγκριση με βασικές οικονομίες όπως η Κίνα (37%) και οι ΗΠΑ (27%).

Η επένδυση σε διεθνείς εμπορικές εταιρικές σχέσεις θα πρέπει να παραμείνει βασική προτεραιότητα για την ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης.

Διαβάστε ακόμη

«Λιφτινγκ» στον ετήσιο φόρο έως 200 ευρώ για βάρκες και σκάφη αναψυχής

Hλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας Κύπρου: Ενδιαφέρον από Γαλλία και ΗΑΕ για το project

Disaster story: Στο σφυρί η βίλα και τα οικόπεδα της Κατερίνας Μαλαματίνα στη Μύκονο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα