© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ελληνόκτητη ναυτιλία πρωταγωνιστεί και στην προσπάθεια της βιομηχανίας για την επίτευξη της πράσινης μετάβασης. Μπορεί να μην έχει ξεκαθαρίσει ποια θα είναι τα εναλλακτικά καύσιμα που θα επικρατήσουν, αφού όλα είναι σε πειραματικό στάδιο, με το LNG να αποτελεί σήμερα το καύσιμο-γέφυρα προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, όμως οι Ελληνες εφοπλιστές επενδύουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε eco πλοία, νέας γενιάς με δυνατότητα καύσης διπλού καυσίμου.
Οπως επεσήμανε πρόσφατα η κυρία Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), «ως Ενωση τοποθετηθήκαμε από την πρώτη στιγμή υπέρ της νέας στρατηγικής του ΙΜΟ, ώστε να φτάσουμε ως βιομηχανία, σε καθαρές μηδενικές εκπομπές ρύπων στα μέσα του αιώνα».
Βαγγέλης Μαρινάκης
Παραγγελίες για τη ναυπήγηση τεσσάρων υπερ-δεξαμενόπλοιων VLCC, μεταφορικής ικανότητας 300.000 τόνων το καθένα, με option για άλλα δύο, έβαλε η εταιρεία Capital Maritime & Trading, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, σε κινεζικά ναυπηγεία. Πρόκειται για δεξαμενόπλοια με δυνατότητα χρήσης δύο ειδών καυσίμου πετρέλαιο και LNG (LNG double fuel). Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, το κόστος ναυπήγησης του κάθε VLCC δεξαμενόπλοιου ανέρχεται στα 140 εκατ. δολάρια. Η επιλογή LNG ως καυσίμου συνάδει με την πολιτική του ομίλου Μαρινάκη για πράσινη μετάβαση.
Παράλληλα, η Capital Maritime & Trading διπλασίασε τις παραγγελίες για τη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου CO2. Πιο συγκεκριμένα, έβαλε άλλες δύο παραγγελίες για πλοία μεταφορικής ικανότητας 22.000 κυβικών μέτρων το καθένα στα κορεατικά ναυπηγεία Hyundai Mipo Dockyard, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό τους στα τέσσερα.
Το συνολικό κόστος για τα δύο πλοία ανέρχεται στα 160 εκατ. δολάρια, ήτοι 80 εκατ. το καθένα. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, είναι ακριβότερα από τα δύο πρώτα που παρήγγειλε η Capital Maritime & Trading, αξίας 72,5 εκατ. το καθένα, ήτοι 145 εκατ. στο σύνολο.
Νίκος Τσάκος
Η Τsakos Εnergy Νavigation (ΤΕΝ) του Tsakos Group, με επικεφαλής τον ιδρυτή της δρα Νίκο Τσάκο, ανακοίνωσε την απόκτηση πέντε πλοίων υψηλών προδιαγραφών, φιλικών προς το περιβάλλον, από τη Viken Crude AS της Νορβηγίας. Από αυτά, τα δύο είναι LNG LR2 διπλού καυσίμου, κατασκευής 2023, aframaxes, ένα super-eco suezmax, κατασκευής 2019 και δύο aframaxes κλάσης 1A ice, εξοπλισμένα με scrubber που κατασκευάστηκαν το 2018 και το 2019 αντίστοιχα. Τα πλοία έχουν μέση διάρκεια χρονοναύλωσης δύο ετών και θα κάνουν τζίρο ύψους άνω των 100 εκατ. δολαρίων σε ελάχιστα ακαθάριστα έσοδα. Η TEN θα χρηματοδοτήσει την αγορά με μετρητά και τραπεζική χρηματοδότηση. Με την εξαγορά αυτή, τα δεξαμενόπλοια της TEN με κινητήρα LNG, μετά την πρόσφατη παράδοση των τεσσάρων νεότευκτων πλοίων, αυξάνονται σε έξι και ο συνολικός στόλος σε 72 διαφοροποιημένα πλοία αφού υπάρχουν και τρία LNG Carriers.
«Μετά την πώληση 9 πλοίων πρώτης γενιάς τους τελευταίους 12 μήνες και έχοντας ξεκινήσει το πρόγραμμα ανανέωσης δεξαμενόπλοιων με κινητήρα LNG, είμαστε στην ευχάριστη θέση να αποκτήσουμε αυτόν τον σύγχρονο οικολογικό στόλο που υπογραμμίζει τη δέσμευση της ΤΕΝ να λειτουργεί πλοία φιλικά προς το περιβάλλον για να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις του πελατολογίου μας», δήλωσε ο πρόεδρος και COO Γιώργος Σαρόγλου.
Κώστας Κωνσταντακόπουλος
Στροφή στη στρατηγική της κάνει η Costamare, συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, όσον αφορά τον στόλο της με φορτηγά πλοία. Στόχος είναι η ανανέωση αλλά και η επικέντρωσή της στα μεγάλα χωρητικότητας φορτηγά πλοία τύπου capesize. Από πέρυσι έχει πουλήσει συνολικά 12 supramaxes και handymaxes με καθαρά έσοδα 58,7 εκατ. δολάρια. Θα αγοραστούν νεότερης ηλικίας και μεγαλύτερης χωρητικότητας τύπου ultramaxes και capsize. Στο πλαίσιο αυτό αποκτήθηκε το μεταφορικής ικανότητας 180.600 τόνων capesize «Iron Miracle», ναυπήγησης 2.011, με κόστος που σύμφωνα με πληροφορίες κυμαίνεται στα 27 εκατ. δολάρια.
Για τον ιδιόκτητο στόλο χύδην ξηρού φορτίου ο κ. Γρηγόρης Ζήκος, οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, σχολίασε: «Υλοποιούμε τη στρατηγική μας για την ανανέωση του στόλου μας και την αύξηση των μέσου μεγέθους.
Κατά τη διάρκεια του έτους πήραμε την απόφαση να πουλήσουμε 12 πλοία μικρότερου μεγέθους και συμφωνήσαμε να αποκτήσουμε τρία πλοία capesize και ένα πλοίο ultramax. Με την επιφύλαξη των συνθηκών της αγοράς, στόχος μας είναι να συνεχίσουμε την επέκτασή μας στην αγορά ξηρού φορτίου».
Μελίνα Τραυλού
Η Neptune Lines, συμφερόντων Μελίνας Τραυλού, έδωσε παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο ακόμα πλοίων νέας γενιάς, μέσω του Genesis Project. Ο συνολικός αριθμός των παραγγελιών της εταιρείας μέσω του εν λόγω project αυξάνεται σε τέσσερα πλοία, σηματοδοτώντας ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική της για την ενίσχυση του στόλου της.
Η ναυπήγηση των δύο πλοίων 4200 CEU LNG DF PCTC (Pure Car Truck Carrier) μαζί με τα πρώτα δύο που παραγγέλθηκαν πρόσφατα εντάσσεται στο στρατηγικό σχέδιο της Neptune Lines για την ενίσχυση του στόλου την επόμενη δεκαετία με πλοία κατά 36% μεγαλύτερης μεταφορικής δυνατότητας. Επίσης, η επένδυση σε πλοία με μηχανές διπλού καυσίμου (dual fuel engines) ενισχύει τη στρατηγική της εταιρείας για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, παραμένοντας μπροστά από τους παγκόσμιους στόχους μείωσης τους.
Η Neptune Lines συνεχίζει την επιτυχημένη συνεργασία της, με την Deltamarin για τον από κοινού σχεδιασμό των δύο επιπλέον πλοίων, ενώ παραμένει σε συνεργασία με το ναυπηγείο Fujian Mawei στην Κίνα για την κατασκευή τους, διασφαλίζοντας τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας.
Η παράδοση των πλοίων αναμένεται το 2027. Με μείωση κατά 52% του δείκτη έντασης άνθρακα (CII) μέχρι το τέλος του 2023 σε σύγκριση με το 2008, η Neptune Lines επιδεικνύει εξαιρετική βελτίωση στην περιβαλλοντική της απόδοση.
Μαρία Αγγελικούση
Τρία δεξαμενόπλοια, τα λεγόμενα shuttle tankers, συνολικής αξίας 390 εκατ. δολαρίων, παρήγγειλε η Maran Tankers του ομίλου Αγγελικούση σε ναυπηγείο της Νότιας Κορέας, στο Daehan Shipbuilding.
Τα τρία αυτά δεξαμενόπλοια είναι ήδη χρονοναυλωμένα στη βραζιλιάνικων συμφερόντων Petrobras, συμφωνία την οποία εξασφάλισε η Maran Τankers σε διεθνή διαγωνισμό. Παρόμοια shuttle tankers χρησιμοποιούνται στη Βόρεια Θάλασσα και στη Βραζιλία.
Τα πλοία θα ναυπηγηθούν σύμφωνα με τα υψηλότερα επιχειρησιακά και περιβαλλοντικά πρότυπα, ήτοι πληρούν τις απαιτήσεις του επιπέδου Tier IIΙ του ΙΜΟ για τις εκπομπές NOx, καθώς και τις απαιτήσεις για τις εκπομπές SOx. Χάρη στον σχεδιασμό τους, θα είναι περίπου 30% πιο αποδοτικά από τα πλοία της κατηγορίας τους (DPST) που ναυπηγήθηκαν στις αρχές της περασμένης δεκαετίας. Η παραλαβή τους θα αρχίσει το 2027.
Πέτρος Παππάς
Η Star Bulk του Πέτρου Παππά έβαλε παραγγελίες για τη ναυπήγηση τριών πλοίων τύπου kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 dwt, στο ναυπηγείο Qingdao Shipyard. Τον περασμένο Οκτώβριο η εταιρεία είχε βάλει άλλες δύο παραγγελίες στο ίδιο ναυπηγείο.
Τα δύο πρώτα είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν μέσα στο 2025 και τα άλλα τρία το β’ και γ’ τρίμηνο του 2026. Παράλληλα η Star Bulk, ωστόσο, προχωρεί σε πωλήσεις μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό και μέσα στο τελευταίο τρίμηνο πούλησε πέντε πλοία και θα εισπράξει συνολικά 112 εκατ. δολάρια.
Αριστείδης Πίττας
Ενα ακόμη νεότευκτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παρέλαβε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Euroseas, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα από τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία Hyndai Mipo Dockyard.
Πρόκειται για το πλοίο «Tender Soul» μεταφορικής ικανότητας 2.800 TEUs. Είναι το τρίτο κατά σειρά νεότευκτο που παραλαμβάνει η εταιρεία στο πλαίσιο ναυπηγικού προγράμματος που προβλέπει την κατασκευή συνολικά εννέα πλοίων. Eχει ήδη ναυλωθεί για ελάχιστη περίοδο οκτώ έως δέκα μηνών κατ’ επιλογή του ναυλωτή, με μεικτό ημερήσιο ναύλο 17.000 δολάρια. Η νέα ναύλωση ξεκινάει με την παράδοση του πλοίου από το ναυπηγείο.
Γιώργος Οικονόμου
Η ναυτιλιακή εταιρεία TMS Dry, o βραχίονας για τα φορτηγά πλοία του ομίλου συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, παρέλαβε το τέταρτο από τα συνολικά 8 ultramaxes που ναυπηγεί. Είναι χωρητικότητας 63.500 τόνων με όνομα «M/V Milos», που ναυπηγήθηκε στις γιάρδες Nantong Xiangyu.
Ο όμιλος TMS έχει περισσότερα από 41 πλοία υπό κατασκευή, αξίας άνω των αξίας 3,5 δισ. δολαρίων σε ναυπηγεία της Κορέας και της Κίνας. Από αυτά 17 είναι φορτηγά, 17 δεξαμενόπλοια και 7 LNG Carriers.
Τζον και Αλεξ Χατζηπατέρας
Η Dorian LPG, συμφερόντων Τζον και Αλεξ Χατζηπατέρα, επιβεβαίωσε την πρώτη παραγγελία για πλοίο μεταφοράς αμμωνίας το οποίο θα παραδοθεί το γ’ τρίμηνο του 2026. Πρόκειται για πλοίο χωρητικότητας των 93.000 κυβικών μέτρων.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Τζον Χατζηπατέρας δήλωσε ότι η εταιρεία επενδύει στη νέα ναυπήγηση, καθώς πιστεύει ότι στα μακροπρόθεσμα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς υγραερίου και στις δυνατότητες μεταφοράς αμμωνίας.
Πήτερ Λιβανός
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της GasLog, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε εκδήλωση για την καθέλκυση των πλοίων HN2532 με όνομα «GasLog Italy» και HN2533 με την επωνυμία «Marvel Phoenix» στο ναυπηγείο Hanwha Ocean στη Νότια Κορέα.
Τα πλοία έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2024 αντίστοιχα. Το «GasLog Italy» είναι ήδη χρονοναυλωμένο σε μεγάλη πολυεθνική ενεργειακή εταιρεία. Η ναύλωσή του θα αρχίσει με την παράδοση του πλοίου. Το δε «Marvel Phoenix» έχει ναυλωθεί στην ιαπωνικών συμφερόντων Mitsui για διάστημα εννέα ετών. Απομένουν δύο ακόμα για να ολοκληρωθεί το ναυπηγικό πρόγραμμα το οποίο ξεκίνησε το 2021.
Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 20 πλοία στο νερό και τέσσερα υπό ναυπήγηση. Τα έξι από τα 20 πλοία τα διαχειρίζεται η ίδια, ενώ σε ένα άλλο έχει ποσοστό ιδιοκτησίας 25%.
Διαβάστε ακόμη
Τα «χρυσά» συμβόλαια των servicers
Γουόρεν Μπάφετ: Ρεκόρ ρευστότητας $167,6 δισ. για την Berkshire Hathaway
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ