Η Δωροθέα Ιωάννου είναι μια εξέχουσα προσωπικότητα στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία. Από την 1η Αυγούστου είναι η πρώτη γυναίκα διευθύνουσα σύμβουλος σε ναυτασφαλιστικό οργανισμό, και πιο συγκεκριμένα στο American P&I Club, γράφοντας Ιστορία.
Τη συναντήσαμε στην Αθήνα σε ένα από τα συνεχή ταξίδια της μεταξύ της ελληνικής πρωτεύουσας και της Νέας Υόρκης.
«Είμαι ενθουσιασμένη με αυτή τη νέα θέση. Ως γυναίκα κουβαλώ μαζί μου την ευθύνη και τη σημασία όχι μόνο για τον οργανισμό μας, αλλά και ως πρώτη γυναίκα στον κλάδο P&I, για τις ναυτιλιακές ασφαλίσεις γενικότερα και ως ελληνικής καταγωγής για τον κλάδο της ελληνικής ναυτιλίας», σχολίασε για τα νέα της καθήκοντα. Ομως με την ταπεινοφροσύνη που τη χαρακτηρίζει άλλαξε γρήγορα θέμα και στράφηκε σε ένα ζήτημα που απασχολεί έντονα τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Την ενεργειακή μετάβαση.
«Θέλω να μιλήσουμε για ένα πιο συγκεκριμένο θέμα πέρα από εμένα. Πρέπει να αναδειχθεί ο ρόλος των αντασφαλιστικών οργανισμών στην ενεργειακή μετάβαση. Είναι κομβικής σημασίας. Λίγοι είναι εκείνοι που έχουν συνειδητοποιήσει ότι χωρίς τα P&I Clubs και την ασφάλεια που προσφέρουν δεν μπορεί να γίνει ομαλή μετάβαση. Γιατί με κάθε καινούρια καινοτομία θα έχουμε και καινούριους κινδύνους και συνεπώς λάθη και ατυχήματα. Θα έχουμε ζημιές. Κάποιος πρέπει να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει αυτές τις συνέπειες της ανάπτυξης». Συμφωνήσαμε να κάνουμε μια συνέντευξη εστιάζοντας αποκλειστικά στο θέμα αυτό που είναι ένα από τα ζητήματα που την απασχολούν έντονα ως CEO του American P&I Club.
– Θα ήθελα να αρχίσουμε από τη γενική εικόνα προτού περάσουμε στο φλέγον θέμα και για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, που είναι η ενεργειακή μετάβαση. Ποιος είναι ο ρόλος του P&I;
Ο ρόλος του P&I είναι απλός, αλλά και πολύ σημαντικός. Στηρίζουμε τον πλοιοκτήτη, ενώ εκπροσωπούμε σιγουριά για τον υπόλοιπο κόσμο.
Τα P&I είναι μη κερδοσκοπικοί αλληλασφαλιστικοί οργανισμοί αστικής ευθύνης πλοιοκτητών. Ιστορικά δημιουργήθηκαν από πλοιοκτήτες για πλοιοκτήτες, λόγω έλλειψης θέλησης από παραδοσιακούς ασφαλιστές να αναλάβουν αυξημένους κινδύνους, όπως ευθύνη για σύγκρουση πλοίων. Σιγά-σιγά, με την εξέλιξη της περίπλοκης κατάστασης αστικής ευθύνης σε παγκόσμιο επίπεδο οι κίνδυνοι της κάλυψης επεκτάθηκαν. Οι κανονισμοί των αλληλασφαλιστικών οργανισμών γράφτηκαν για να προσαρμόζονται στις ανάγκες της νομοθετικής εξέλιξης.
Σκοπός, βέβαια, ήταν και είναι να αντεπεξέλθουμε στις ανάγκες της κάλυψης ευθυνών του πλοίου σύμφωνα με τις νομοθετικές απαιτήσεις της κοινωνίας, αλλά ταυτοχρόνως προστατεύοντας τα δικαιώματα του πλοιοκτήτη όσον αφορά την αστική ευθύνη.
Σήμερα το International Group of P&I Clubs, όπου είναι μέλος και το American Club, ασφαλίζει πάνω από το 90% του παγκόσμιου στόλου. Η κάλυψη του Group μέσω του αντασφαλιστικού προγράμματος φτάνει στα 3 δισ. δολάρια με δυνατότητα σε συγκεκριμένες περιπτώσεις να υπερβεί και αυτό το επίπεδο. Είναι πραγματικά ένας θαυμαστός, μοναδικός μηχανισμός.
– Ενας μοναδικός μηχανισμός που τι προσφέρει στη ναυτιλιακή βιομηχανία;
Ενα P&I, μέλος του International Group, προσφέρει σιγουριά σε όλη τη ναυτιλιακή αλλά και εφοδιαστική αλυσίδα, σε κάθε μέτοχο/φορέα μέλος της βιομηχανίας, σε παγκόσμιο επίπεδο, ότι μπορεί να βασιστεί στη δίκαιη αποζημίωση και επανόρθωση τυχόν ζημίας προς τρίτους που ευθύνεται το πλοίο. Ετσι λειτουργεί πραγματικά και ουσιαστικά σαν «δίχτυ ασφαλείας».
– Να περάσουμε στο θέμα που απασχολεί τη ναυτιλιακή κοινότητα εντονότατα. Πρόκειται για την ενεργειακή μετάβαση. Είναι καταλυτικός ο ρόλος των αλληλασφαλιστικών οργανισμών;
Ως οργανισμοί στηρίζουμε ασφαλιστικά τον πλοιοκτήτη στη μετάβαση, όπως έχουμε κάνει σε κάθε άλλη ενεργειακή μετάβαση ιστορικά (επίσης και σε άλλες νομοθετικές μεταβάσεις με επίπτωση στην αστική ευθύνη). Σε κάθε τέτοια αλλαγή, ενώ στόχος της κοινωνίας είναι η μείωση κάποιων κινδύνων, πάντα γεννιούνται καινούριοι. Τα P&I Clubs είναι το «δίχτυ ασφαλείας» για τον πλοιοκτήτη στην αντιμετώπιση της δυσκολίας της υλοποίησης των λύσεων που επιβάλλει η κάθε μετάβαση και φυσικά και των συνεπειών αυτής, αλλά είναι επίσης και το «δίχτυ ασφαλείας» για όλους στην εφοδιαστική αλυσίδα.
– Το ερώτημα που προκύπτει από την απάντησή σας είναι αν θα μπορούσαμε να έχουμε τέτοια τεχνολογική εξέλιξη στη ναυτιλία αν δεν υπήρχε αυτός ο μηχανισμός ασφάλισης.
Με κάθε καινούρια καινοτομία, θα έχουμε και καινούριους κινδύνους και συνεπώς λάθη και ατυχήματα. Θα έχουμε ζημιές. Κάποιος πρέπει να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει αυτές τις συνέπειες της ανάπτυξης. Δυστυχώς, με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, αναγκαίων για την παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση, αυτό το βάρος θα πέσει συχνά στον πλοιοκτήτη και οι συνέπειες είναι ακόμα άγνωστες. Το P&I, όμως, όχι μόνο προσφέρει καθοδήγηση, όχι μόνο είναι φτιαγμένο για να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση, αλλά χάρη στον μοναδικό μηχανισμό και αντασφαλιστικό πρόγραμμα, που είναι από τα μεγαλύτερα του κόσμου -αν όχι το μεγαλύτερο- αλλά μόνο με ένα πιστοποιητικό ασφάλισης, κοιμόμαστε όλοι ήσυχοι διότι ξέρουμε όλοι πως είμαστε ασφαλείς στο «δίχτυ ασφαλείας» του P&I.
Τhe American Club
Το American Steamship Owners Mutual Protection and Indemnity Association Inc. (Τhe American Club) ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη το 1917. Είναι ο μόνος αλληλοασφαλιστικός οργανισμός αστικής ευθύνης πλοίων με έδρα στην Αμερική και έχει τα κεντρικά του γραφεία στη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ. Τα τελευταία χρόνια το American Club, χτίζοντας πάνω στην αμερικανική φιλοσοφία, έχει προσεγγίσει με επιτυχία την παγκόσμια ναυτασφαλισιτκή αγορά παρέχοντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε διεθνές επίπεδο. Την καθημερινή διαχείριση του Club έχει η Shipowners Claims Bureau Inc. με έδρα στη Νέα Υόρκη. Με γραφεία στο Λονδίνο, τον Πειραιά, το Χονγκ Κονγκ, τη Σανγκάη και το Χιούστον, το Club βρίσκεται δίπλα στα μέλη του σε όλο τον κόσμο και προσφέρει τις υπηρεσίες του όπου και όποτε χρειαστεί, με δυνατότητα να επικοινωνεί σε πάνω από 11 γλώσσες, διαθέτοντας ένα παγκόσμιο δίκτυο συνεργατών.
Το Club είναι μέλος του International Group, που αποτελείται από 13 αλληλοασφαλιστικούς οργανισμούς, οι οποίοι συλλογικά καλύπτουν την αστική ευθύνη πλοίων για περίπου το 90% του παγκόσμιου στόλου.
Who is who
Η Δωροθέα Ιωάννου γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε στη Νέα Υόρκη από Ελληνοκύπριους γονείς. Κατέχει ανώτατο πτυχίο Νομικής από το St John’s University School of Law.
Το 1997 μετεγκαταστάθηκε στην Ελλάδα και αρχικώς απασχολήθηκε στη διδασκαλία αγγλικών και σε μια δικηγορική εταιρεία. Εισήλθε στον κλάδο των ναυτασφαλίσεων μέσα από την εταιρεία Allied Insurance Brikers και ανέλαβε τα ηνία του τμήματος απαιτήσεων κάνοντας όνομα ως ανερχόμενο ταλέντο στη διαχείριση απαιτήσεων από ναυτικά ατυχήματα. Το 2005 προσελήφθη στο νεοϊδρυθέν γραφείο του SCB (Hellas) στον Πειραιά. Το 2009 ανέλαβε τη γενική διαχείριση του γραφείου. Το 2015 έγινε η πρώτη γυναίκα στην ιστορία του American Club, παγκοσμίως, που προάγεται σε senior εκτελώντας χρέη διευθύντριας Παγκόσμιας Επιχειρησιακής Ανάπτυξης. Το 2017 τιμήθηκε στο Λονδίνο με το βραβείο Επόμενης Γενιάς στη Ναυτιλία από τη Lloyd’s List.
Πρόσφατα εξελέγη στο Δ.Σ. του Propeller Club Port of Piraeus, αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο στην προεδρία της Επιτροπής Εκπαίδευσης και Νέας Γενιάς.
Διαβάστε ακόμη
Σούλα Λιάκου: Η άγνωστη ιστορία της κυρίας Cavo Tagoo
Graff Diamonds: Το απόλυτο success story του «βασιλιά των διαμαντιών»