Η ακτοπλοΐα βλέπει τη σχέση του τζίρου της με το καθαρό κέρδος που αποκομίζει είναι στο 4%-5% όταν άλλοι κλάδοι του τουρισμού όπως για παράδειγμα τα ξενοδοχεία είναι στο 11% όπως και η ενοικίαση αυτοκινήτων στο 10%-11% καθώς και τράπεζες που φθάνουν έως το 33%.
Τη σύγκριση αυτή έκανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος για να καταδείξει το αυξημένο λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, στο πλαίσιο της ημερίδας «Η πράσινη μετάβαση της Ακτοπλοΐας: προκλήσεις και προοπτικές για τη νησιωτικότητα”, που διοργάνωσε στη Χίο το Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Όπως επεσήμανε «ο επίκουρος θαλαμηπόλος, ο βοηθός δηλαδή έπαιρνε 1.900 ευρώ το 2021 καθαρά και παίρνει τώρα 2.300 ευρώ. Έχει ανέβει 25%. Δεν λέμε ότι το πρόβλημα είναι τα πληρώματα σε καμία περίπτωση. Συν το κόστος των ανταλλακτικών και ο μεγάλος χρόνος παράδοσης των ανταλλακτικών που σε αναγκάζει να πληρώνεις παραπάνω για να τα παραλάβεις στην ώρα του και τα καύσιμα, όλα αυτά δημιουργούν αύξηση κόστους το οποίο σε συνδυασμό με το χαμηλό ποσοστό κερδοφορίας δεν αφήνει πολλά περιθώρια για μείωση των τιμών των εισιτηρίων» και προσέθεσε ότι καταβάλλονται από τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις 20 εκατομμύρια ευρώ σε οργανισμούς και Λιμενικά Ταμεία:
«Το ό,τι εκτελούνται δρομολόγια στο Αιγαίο και στο Ιόνιο με τις συνθήκες που αντιμετωπίζουν τα πλοία στα λιμάνια είναι άθλος και οφείλουμε να συγχαρούμε τους Έλληνες ναυτικούς για τους οποίους είμαστε υπερήφανοι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει ο ΣΕΕΝ , κάθε χρόνο περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ για λιμενικά τέλη καταβάλλονται στα κατά τόπους λιμενικά ταμεία και τους οργανισμούς. Τα χρήματα αυτά θα έπρεπε να πηγαίνουν για την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων για να εξυπηρετούνται οι επιβάτες και τα οχήματα σε κάθε λιμάνι. Δεν μας τιμά ως κράτος ενώ έχουμε το 18% της ευρωπαϊκής ακτοπλοϊκής αγοράς όντως το 2% του πληθυσμού της Ευρώπης να αντιμετωπίζουμε συνθήκες όπως η αναμονή των επιβατών στα λιμάνια κάτω από τον ήλιο χωρίς να υπάρχουν επιβατικοί σταθμοί».
Για την πράσινη μετάβαση επεσήμανε ότι θα αυξηθεί πολύ το λειτουργικό κόστος των εταιρειών ακτοπλοΐας:
«Έχουμε να καλύψουμε έως το 2030 το κόστος 2,3 εκατομμυρίων τόνων Co2 από την καταβολή των δικαιωμάτων ρύπων που θα παράγεται από την λειτουργία των πλοίων. Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του ΙΟΒΕ το λειτουργικό κόστος τους κλάδου θα αυξηθεί κατά 320 εκατομμύρια ευρώ το 2031. Αυτό θα επιφέρει τεράστια αύξηση του κόστους λειτουργίας και αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας κατά 30% με 32%. Αυτή η αύξηση του κόστους θα επιφέρει μία χαμηλότερη επιβατική κίνηση κατά 1,5 εκατομμύριο επιβάτες και άνω των 300.000 οχημάτων. Αυτό το μίγμα θα είναι εκρηκτικό. Θα υπάρξει μείωση εσόδων στην ακτοπλοΐα στα 160 εκατομμύρια ευρώ».
Η ακτοπλοΐα προσφέρει στο ΑΕΠ το 5,4% και πάνω από 350.000 θέσεις εργασίας.