Οι επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν μαχητών Χούθι σε πλοία της Ερυθράς Θάλασσας έχουν διαταράξει ένα ζωτικής σημασίας εμπορικό δρομολόγιο μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Η παρατεταμένη αλλαγή διαδρομών, αποφεύγοντας την περιοχή και επιλέγοντας τη μακρύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας με τα πλοία να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις, έχει οδηγήσει σε αύξηση των ναύλων και σε συμφόρηση στα λιμάνια της Ασίας και της Ευρώπης. Η επίδραση στις τιμές των ναύλων φάνηκε έντονα ιδιαίτερα στους δύο τελευταίους μήνες του 2023. «Όμως από τότε τα ναύλα – κυρίως σε όσα δρομολόγια περνούσαν από το Σουέζ και πλέον πηγαίνουν το γύρο της Αφρικής – διατηρούνται σε καλά επίπεδα, με τις αγορές να έχουν πλέον μπει σε μια νέα κανονικότητα, ενσωματώνοντας την επίδραση της αναταραχής στην Ερυθρά Θαλασσα στα ναύλα. Κατά συνέπεια οι όποιες μεταβολές πλέον να επηρεάζονται κυρίως από άλλους παράγοντες. Είναι λογικό πως με την οποιαδήποτε αποκλιμάκωση της έντασής στην περιοχή και την επιστροφή της πλειοψηφίας των πλοίων στο Σουέζ, θα υπάρξει και αποκλιμάκωση στις τιμές των ναύλων» επισημαίνει στο newmoney ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers και προσθέτει:
«Μέχρι τότε όμως πολλές εταιρείες, όπως η CMA CGM και η Evergreen, έχουν αναστείλει τα περισσότερα δρομολόγια στην Ερυθρά Θάλασσα ή έχουν αλλάξει τις διαδρομές των πλοίων τους για να αποφύγουν την περιοχή. Άλλες εταιρείες, όπως η DSV, βλέπουν αύξηση των κερδών τους λόγω της αυξημένης ζήτησης για μεταφορές εξαιτίας των διαταραχών. Μερικές εταιρείες πετρελαίου, όπως η Euronav και η Frontline, αποφεύγουν εντελώς την Ερυθρά Θάλασσα. Η Hapag-Lloyd δεν αναμένει επανέναρξη της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα ακόμα και σε περίπτωση άμεσης κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα. Η Maersk προβλέπει συνεχιζόμενες διαταραχές και αντίκτυπο σε ολόκληρο το δίκτυο μεταφορών της τους επόμενους μήνες. Άλλες εταιρείες, όπως η OOCL, έχουν σταματήσει να δέχονται εμπορεύματα προς και από το Ισραήλ».
Όπως σχολιάζει ο Δημήτρης Ρουμελιώτης η «κρίση έχει πλέον εισέλθει σε μια πιο επικίνδυνη φάση, καθώς το Ισραήλ και οι Χούθι εμπλέκονται σε άμεση αντιπαράθεση με επιθέσεις μεγάλου αποστάσεως. Οι επιθέσεις των Χούθι στο Τελ Αβίβ δείχνουν ότι η απειλή τους για επέκταση των επιθέσεων στη Μεσόγειο μπορεί να είναι πραγματική, γεγονός που αυξάνει την ανησυχία για την εμπορική ναυτιλία στην περιοχή».
Ειδική αναφορά κάνει για τον συνδυασμό Χούθι και πειρατών:
«Η αυξημένη δραστηριότητα των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, σε συνδυασμό με ανανεωμένες ενέργειες πειρατείας από τη Σομαλία, έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της ζήτησης για ένοπλη φρούρηση πλοίων. Οι εφοπλιστές αναζητούν τρόπους προστασίας των πληρωμάτων και των φορτίων τους καθώς οι κίνδυνοι στην περιοχή αυξάνονται. Εταιρείες ασφαλείας αναφέρουν σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος για τις υπηρεσίες τους, με πολλούς να ζητούν περισσότερους φρουρούς επί των πλοίων τους.
Παράλληλα, οι εταιρείες ναυτιλίας αναζητούν λύσεις για την προστασία των πλοίων τους από τις νέες απειλές, όπως οι επιθέσεις με πυραύλους και τα μη επανδρωμένα σκάφη. Ωστόσο, η βιομηχανία ασφαλείας βρίσκεται σε μια περίοδο αναδιοργάνωσης μετά την μείωση των απειλών από τη Σομαλία τα προηγούμενα χρόνια. Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν πτώση των τιμών και αυξημένο ανταγωνισμό, ενώ οι φρουροί προέρχονται πλέον κυρίως από χώρες χαμηλού κόστους όπως η Ινδία, το Νεπάλ και η Σρι Λάνκα. Παρόλο που η ζήτηση για υπηρεσίες ασφαλείας αυξάνεται, οι εταιρείες του κλάδου δεν αναμένουν μια επιστροφή στις «χρυσές εποχές» των προηγούμενων ετών. Η βιομηχανία έχει γίνει πιο αποτελεσματική και διαθέτει καλύτερη τεχνολογία για την πρόληψη επιθέσεων, ενώ οι εταιρείες ναυτιλίας αναμένεται να επιστρέψουν σε πιο κανονικές πορείες μόλις η κατάσταση ασφαλείας βελτιωθεί».
Όπως επισημαίνει «ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν μεγάλες. Οι Χούθι συνεχίζουν τις επιθέσεις τους, ενώ η κατάσταση στην περιοχή παραμένει ασταθής. Οι εταιρείες ναυτιλίας πρέπει να λαμβάνουν προσεκτικά αποφάσεις σχετικά με τις διαδρομές των πλοίων τους και να συνεργάζονται στενά με τις εταιρείες ασφαλείας για τη διασφάλιση της προστασίας των πληρωμάτων και των φορτίων τους”.
Για τις κυρώσεις του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ αναφέρει:
«Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών επέβαλε κυρώσεις σε πλοία, άτομα και εταιρείες που υποστηρίζουν τους Χούθι της Υεμένης, στο πλαίσιο της προσπάθειας να διακόψει τη χρηματοδότηση και την υποστήριξη των ανταρτών. Ανάμεσα στους κυρωμένους περιλαμβάνονται πέντε δεξαμενόπλοια, δύο μεσίτες, δύο εταιρείες διαχείρισης πλοίων, ένας πλοιοκτήτης και ένας ασφαλιστής. Οι κυρώσεις στοχεύουν στο δίκτυο του Sa’id al-Jamal, ο οποίος κατηγορείται ότι χρηματοδοτεί τους Χούθι μέσω της πώλησης ιρανικών εμπορευμάτων. Το υπουργείο Οικονομικών κατηγορεί τον al-Jamal ότι έχει παράσχει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια στους Χούθι, χρηματοδοτώντας τις επιθέσεις τους στην Ερυθρά Θάλασσα και σε άλλες περιοχές. Οι κυρώσεις στοχεύουν επίσης σε εταιρείες που συνεργάζονται με τον al-Jamal, συμπεριλαμβανομένης μιας ασφαλιστικής εταιρείας που παρείχε ασφάλιση σε κυρωμένα πλοία.
Οι ΗΠΑ επιδιώκουν να διακόψουν το δίκτυο υποστήριξης των Χούθι και να περιορίσουν τις δραστηριότητές τους στην περιοχή. Οι κυρώσεις αποτελούν μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των ΗΠΑ να αντιμετωπίσουν την απειλή που αποτελούν οι Χούθι για την εμπορική ναυτιλία και την ασφάλεια της περιοχής”.
Διαβάστε ακόμη:
Στον ρυθμό του παγκόσμιου sell-off οι ευρωπαϊκές αγορές – Απώλειες 2,6% για τις τράπεζες
Τελευταίο «καμπανάκι» για τις φορολογικές δηλώσεις φυσικών προσώπων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ