Η περαιτέρω σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Κίνας αποτέλεσε το θέμα συζήτησης στην εκδήλωση για τη 10η επέτειο της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος» που πραγματοποιήθηκε στον Ναυτικό Ομιλο Ελλάδος την περασμένη Τετάρτη με τη συνεργασία της κινεζικής πρεσβείας στην Ελλάδα, της Τράπεζας Εισαγωγών – Εξαγωγών της Κίνας China EXIMBANK και της Ενωσης Τραπεζικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας. Θέμα ήταν ο σημαντικός ρόλος της κινεζικής χρηματοδότησης για την ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου.
Το «παρών» έδωσαν οι εφοπλιστές Γιώργος Προκοπίου, Χάρης Βαφειάς, δρ Ιωάννης Κούστας, Μιχάλης Χανδρής, Σεμίραμις Παληού, Λου Κολλάκης, Νίκος Μουνδρέας, Μιχάλης Μποδούρογλου, ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Πατέρας και στελέχη του τραπεζικού κλάδου. Αξιοσημείωτη ήταν η παρουσία του προέδρου της τράπεζας EXIMBANK, Ren Shengjun, που είναι από τους σπουδαιότερους τραπεζίτες της Κίνας και ένας από τους σημαντικότερους που έχει απευθυνθεί διά ζώσης στην ελληνική ναυτιλία.
«Η ναυτιλία είναι η δεδομένη αιχμή του δόρατος της Ελλάδας, ένα ισχυρότατο διπλωματικό όπλο», επεσήμανε ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος της Ενωσης Τραπεζικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας: «Για δεκαετίες η ελληνική ναυτιλία διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της Κίνας, εξυπηρετώντας πρωτίστως τις ανάγκες της τελευταίας για εισαγωγές πρώτων υλών. Σχεδόν το 50% των ενεργειακών πόρων και το 20% των άλλων προϊόντων/αγαθών που εισάγονται στην Κίνα μεταφέρονται με ελληνικά πλοία». Και πρόσθεσε: «Πολλοί Ελληνες πλοιοκτήτες ναυπηγούν τα πλοία τους στην Κίνα, έχοντας παραγγείλει περίπου 1.300 πλοία με συνολική αξία παραγγελιών 60 δισ. δολάρια, ενώ την τελευταία δεκαετία τα μισά από τα ελληνικά νεότευκτα πλοία ναυπηγήθηκαν σε κινεζικά ναυπηγεία».
Οι συνολικές χρηματοδοτήσεις της κινεζικής τράπεζας προς τους Ελληνες πλοιοκτήτες αγγίζουν το ένα δισ. δολάρια. Στους κορυφαίους πελάτες της είναι ο όμιλος Αγγελικούση, η Chandris Hellas, η Chartworld (Λου Κολλάκης), η Dynacom Tankers (Γιώργος Προκοπίου), η Diana Shipping (Συμεών Παληός), η Danaos (δρ Ιωάννης Κούστας) ο όμιλος Navios (Αγγελική Φράγκου), η Star Bulk Carriers (Πέτρος Παππάς) και η Thenamaris (Νικόλας Μαρτίνος).
Ο Γιώργος Προκοπίου ανέφερε ότι η φιλία μεταξύ Ελλάδας και Κίνας είναι πολύ σημαντική και παρότι οι εμπορικοί στόλοι των δύο κρατών είναι ανταγωνιστικοί, είναι προτιμότερο να επικρατήσει η συνεργασία και όχι ο ανταγωνισμός. «Υπάρχει μεγάλη φιλία μεταξύ της Ελλάδας και της Κίνας. Και παρά το γεγονός ότι φαίνεται να είμαστε ανταγωνιστές μεταξύ μας στη ναυτιλία, πιστεύω ότι δεν πρόκειται για ανταγωνισμό αλλά για συνεργασία.
Η Κίνα τα τελευταία χρόνια εξελίχθηκε σε μια τεράστια οικονομία. Καμία άλλη χώρα δεν είχε τέτοια γρήγορη μετεξέλιξη. Και η Ελλάδα μπορεί να γίνει μέρος της εξέλιξης αυτής. Γιατί μπορεί να είναι μία μικρή σε έκταση χώρα αλλά πολύ μεγάλη σε δύναμη στη ναυτιλία. Είναι δυνατό το να βρούμε τρόπο να έχουμε μεγαλύτερη πρόσβαση στα κινεζικά φορτία. Μία άλλη χώρα έκανε το λάθος να κρατήσει κλειστή στάση. Η Ιαπωνία. Τα ιαπωνικά ναυπηγεία, τα χρηματοοικονομιικά ιδρύματα, οι ασφαλιστικές εταιρείες διατήρησαν μια κλειστή στάση με αποτέλεσμα να έχει βυθιστεί η ναυπηγική δραστηριότητα της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου».
Ο δρ Γιάννης Κούστας της Danaos είπε: «Οι σχέσεις μας με την τράπεζα είναι παλιά, από το 2010. Είχαμε εξαιρετική συνεργασία και ειδικά σε δύσκολες περιόδους για την εταιρεία μας η βοήθεια της EXIM ήταν καταλυτικής σημασίας. Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τις τράπεζες είναι η συμπεριφορά τους σε δύσκολους καιρούς. Ειδικά η ελληνική ναυτιλία υπέφερε από την ανεύθυνη στάση χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων. Η σταθερότητα που έχει η EXIM είναι παράδειγμα για όλους. Και ενθαρρύνω τους Ελληνες πλοιοκτήτες να ενδυναμώσουν τη συνεργασία τους με την κινεζική τράπεζα. Είμαι σίγουρος δε ότι θα έχετε ένα λαμπρό μέλλον όσον αφορά τη συνεργασία σας με την ελληνική ναυτιλία».
Η Σεμίραμις Παληού, CEO της Diana Shipping, ανέφερε ότι η ναυτιλιακή της εταιρεία, η Diana Shipping, ήταν από τις πρώτες που δανειοδοτήθηκαν από την EXIMBANK, στην εποχή που στο τιμόνι της βρισκόταν ο ιδρυτής της Συμεών Παληός. Συμφώνησε με τον δρα Κούστα για την πολιτική της τράπεζας να στηρίζει τους δανειολήπτες σε δύσκολες εποχές.
Ο Μιχάλης Χανδρής, από την πλευρά του, χαιρέτισε τη δέσμευση της κινεζικής τράπεζας να χρηματοδοτεί τόσο νέα πλοία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα όσο και με εναλλακτικά μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο όσον αφορά την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Είναι σημαντικό τα πλοία να συνεχίζουν να κατασκευάζονται και υπό αυτές τις συνθήκες.
Ο πρόεδρος της τράπεζας, Ren Shengjun, στον χαιρετισμό του επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο των Ελλήνων πλοιοκτητών, οι οποίοι διαχειρίζονται έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως. «Κίνα και Ελλάδα συνδέονται με άρρηκτα δεσμά. Η ναυτιλία είναι ο κλάδος στο οποίο υπάρχει η πιο μακροχρόνια συνεργασία μεταξύ των δύο κρατών», είπε. Και πρόσθεσε ότι η τράπεζα εστιάζει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών, στην ενδυνάμωση της επικοινωνίας μεταξύ διακυβερνητικών τμημάτων των δύο χωρών και στην υποστήριξη της πράσινης μετάβασης για την κάλυψη των αναγκών των Ελλήνων εφοπλιστών.
«Η Ελλάδα ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που εισήλθε στη συμφωνία “Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος”», ανέφερε ο υποδιοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Θεόδωρος Πελαγίδης. Ο ρόλος αυτής της συμφωνίας είναι ιδιαίτερα κρίσιμος στις σημερινές ταραχώδεις συνθήκες που χαρακτηρίζονται από γεωπολιτικές εντάσεις. Ανέφερε δε ότι οι εισαγωγές κινεζικών προϊόντων στην Ελλάδα αντιστοιχούν περίπου στο 8% των συνολικών εισαγωγών της χώρας.
Ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα, Xiao Junzheng, αναφέρθηκε στη συμβολή της COSCO ώστε το λιμάνι του Πειραιά από κόμβος φόρτωσης και εκφόρτωσης να εξελιχθεί σε κέντρο logistcs και βιομηχανικών υπηρεσιών. «Η συμφωνία αυτή αποτελεί το πρότυπο συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών», είπε. Επίσης, έκανε ειδική αναφορά στη Χίο την οποία επισκέφθηκε πρόσφατα και στους Χιώτες εφοπλιστές. «Οι περισσότεροι εδώ μέσα είστε Χιώτες», σχολίασε, για να ακουστεί κάποιος από το κοινό, προφανώς Χιώτης, να λέει: «Είναι δικός μας ο πρέσβης…».
* Στη φωτογραφία: Το Δ.Σ. της Ένωσης Τραπεζικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας με τον Κινέζο πρέσβη Xiao Junzheng και τον πρόεδρο της τράπεζας EXIMBANK, Ren Shengjun
Διαβάστε ακόμη
Καλάθι ΔΕΘ: Πακέτο αυξήσεων και παροχών παρά την καταστροφή
Σε αυτό το τροπικό νησί βρίσκεται το πιο hot domain name
Χρηματιστήριο: «Σήμα» για επιστροφή στις ανεπτυγμένες αγορές η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ