search icon

Ναυτιλία

Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας: Μείωση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου τις επόμενες δεκαετίες

Πώς διαμορφώνονται οι παγκόσμιες αγορές οι οποίες επηρεάζουν τη διεθνή ναυτιλία και τις εφοδιαστικές αλυσίδες σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers

Μείωση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου τις επόμενες δεκαετίες προβλέπει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) ο οποίος δημοσίευσε τις Παγκόσμιες Ενεργειακές Προοπτικές 2024.

Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στην ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων και των εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία θα μειώσουν τη χρήση πετρελαίου στις οδικές μεταφορές, τις αερομεταφορές και τη ναυτιλία.

Ο ΙΕΑ εξακολουθεί να προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί έως το 2030 και στη συνέχεια θα μειωθεί σταδιακά, φθάνοντας τα 73 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2050.

«Αυτή η μετατόπιση θα οδηγήσει σε πλεόνασμα προσφοράς πετρελαίου και σε καθοδική πίεση στις τιμές. Επίσης, ο ΙΕΑ υπογραμμίζει τη σημασία των μέτρων πολιτικής για την προώθηση της μετάβασης σε καθαρότερες πηγές ενέργειας και προβλέπει ότι το μερίδιο αγοράς του ΟΠΕΚ θα μειωθεί από 34% σε 33% έως το 2030, λόγω της αύξησης της παραγωγής εκτός ΟΠΕΚ, ιδίως στην Αμερική» αναφέρουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Ο ΙΕΑ προβλέπει σημαντική υπερκάλυψη της προσφοράς την επόμενη δεκαετία, φέρνοντας τα πετρογονανθρώπινα κράτη σε δύσκολη θέση. Σε ένα εναλλακτικό σενάριο με μεγαλύτερες προσπάθειες για την επίτευξη των στόχων του καθαρού μηδενισμού, το μερίδιο αγοράς του ΟΠΕΚ θα μπορούσε να είναι ακόμη χαμηλότερο, φθάνοντας το 21,36% μέχρι το 2050. Ο ΟΠΕΚ έχει απορρίψει σταθερά τις πτωτικές προβλέψεις του ΙΕΑ, μείωσε πρόσφατα τις προβλέψεις του για την αύξηση της ζήτησης για το 2025 και υιοθέτησε μια πιο προσεκτική προσέγγιση, συμπεριλαμβανομένης της καθυστέρησης των σχεδίων για την επαναφορά των εθελοντικών περικοπών της παραγωγής».

Κίνα

Η κινεζική οικονομία επεκτάθηκε κατά 4,6% σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο του 2024, ελαφρώς χαμηλότερα από τις προβλέψεις, αλλά εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει έναν σταθερό ρυθμό ανάπτυξης. Ωστόσο, αυτό σηματοδοτεί την πιο αργή ανάπτυξη από το πρώτο τρίμηνο του 2023, εν μέσω επίμονων προκλήσεων στον τομέα των ακινήτων, της αδύναμης εγχώριας ζήτησης και των εμπορικών εντάσεων με τη Δύση.

«Για τους πρώτους εννέα μήνες του έτους, η οικονομία αναπτύχθηκε κατά 4,8%, υπολειπόμενη του στόχου της Κίνας για το σύνολο του έτους για ΑΕΠ της τάξης του 5%. Σε μια προσπάθεια να στηρίξει τον προβληματικό τομέα των ακινήτων, η κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να επεκτείνει τον δανεισμό για στεγαστικά έργα «λευκής λίστας» σε 4 τρισεκατομμύρια ρουπίες (562 δισεκατομμύρια δολάρια)» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην ολοκλήρωση ημιτελών έργων και στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στον τομέα, ο οποίος έχει επηρεάσει σημαντικά την ευρύτερη οικονομία. Η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας μείωσε τα βασικά επιτόκια δανεισμού σε νέα χαμηλά επίπεδα κατά τον καθορισμό του Οκτωβρίου, εντείνοντας τις προσπάθειες για τη στήριξη της εξασθενημένης οικονομίας. Το ετήσιο βασικό επιτόκιο δανείων (LPR), το επιτόκιο αναφοράς για τα περισσότερα επιχειρηματικά και οικιακά δάνεια, μειώθηκε κατά 25 μονάδες βάσης στο 3,1% και το πενταετές επιτόκιο, που αποτελεί σημείο αναφοράς για τα στεγαστικά δάνεια ακινήτων, μειώθηκε κατά το ίδιο περιθώριο στο 3,6%».

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) μείωσε το κόστος δανεισμού κατά 25 μονάδες βάσης, μειώνοντας το βασικό επιτόκιο καταθέσεων στο 3,25%. «Η απόφαση αυτή ευθυγραμμίζεται με τις προσδοκίες της αγοράς και ακολουθεί παρόμοιες κινήσεις τον Σεπτέμβριο και τον Ιούνιο. Η δράση της ΕΚΤ έρχεται εν μέσω της πτώσης των ποσοστών πληθωρισμού στην Ευρωζώνη και των αυξανόμενων ενδείξεων για αποδυνάμωση της οικονομίας» σχολιάζουν οι αναλυτές.

Διαβάστε ακόμη

Η «γεωγραφία» των νέων προγραμμάτων στήριξης και των παρεμβάσεων για νέες επενδύσεις

Όμιλος Σφακιανάκη: «Ο πόλεμος των Ρόουζ» για τον έλεγχο του Ομίλου (pic)

Η οικογένεια Τσάκου βρήκε την Ιθάκη της – Τουριστικό project 85 εκατ. στο νησί του Οδυσσέα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version