© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Κομβικής οικονομικής και γεωστρατηγικής σημασίας είναι ο ρόλος των ελληνικών λιμανιών στη νέα πραγματικότητα. Οι όγκοι του παγκόσμιου εμπορίου αναμένεται να αυξηθούν κατά 8,4% το 2021 και επιπλέον 6,5% το 2022. Η μεταφορά εμπορευμάτων με containerships ολοένα αυξάνει και ο συγκεκριμένος κλάδος ζει τη χρυσή εποχή του αναμένοντας ένα μέλλον ακόμη καλύτερο. Σε αυτή τη χρονική συγκυρία πραγματοποιήθηκαν εκλογές στη Διεθνή Ναυτική Ενωση (ΔΝΕ) που έφεραν έναν ακόμη πιο δυνατό αέρα ανανέωσης, καθώς αποτελείται από στελέχη που συνεργάζονται με εταιρείες liners που είναι κολοσσοί. Οι απόψεις τους μέσα από την πολυετή εμπειρία τους σχηματίζουν μια ακριβή εικόνα για τις εξελίξεις. Συναντήσαμε τον νεοεκλεγέντα πρόεδρο Αντώνη Βενιέρη και τον γενικό γραμματέα Σταμάτη Κόβερη στα ιδιόκτητα γραφεία της Ενωσης στην καρδιά του λιμανιού του Πειραιά. Παρών ήταν και ο νέος διευθυντής της ΔΝΕ, Ανακρέων Ματαράγκας.
Η συζήτηση άρχισε από το ποιος είναι ο ρόλος της ΔΝΕ. Από τα βασικά, «from the basics», που λένε και οι Αγγλοσάξονες.
«Από την ίδρυσή της η ΔΝΕ συνεισέφερε τα μέγιστα στην ανάπτυξη και καταξίωση της ναυτιλιακής εκπροσώπησης και λιμενικής πρακτόρευσης των διεθνών τακτικών γραμμών στην Ελλάδα, εστιάζοντας το ενδιαφέρον και επικεντρώνοντας την προσοχή φορέων και κράτους στην αύξηση των προσεγγίσεων πλοίων στους ελληνικούς λιμένες και στη μέσω αυτών διακίνηση παντός προορισμού φορτίων», επεσήμανε ο κ. Βενιέρης, και πρόσθεσε: «Επί των ημερών μας η ΔΝΕ, βασιζόμενη στη συσσωρευμένη γνώση, εμπειρία και εξειδίκευση των μελών της -και με απόλυτο σεβασμό στην 99 ετών ιστορική διαδρομή της- συνεχίζει άοκνα να συμβάλλει στην πρόοδο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των εταιρειών που εκπροσωπεί θεσμικά, λειτουργώντας παράλληλα ως πολύτιμος αρωγός της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας».
Για τις βλέψεις της νέας διοίκησης, τις προτεραιότητες και τις επιλογές της ο κ. Κόβερης τόνισε: «Η τωρινή διοίκηση της ΔΝΕ έχει την τιμή να διαδέχεται ένα ιδιαίτερα δραστήριο διοικητικό συμβούλιο που κατά τη θητεία του ενίσχυσε την εξωστρέφεια της Ενωσης.
Θέλουμε με τη σειρά μας να το ευχαριστήσουμε για τη θέρμη και την αφοσίωση που επέδειξε. Εχοντας τα ανωτέρω ως εφαλτήριο, πρωταρχική μας βλέψη είναι η ανάδειξη και προβολή των μελών μας κάτω από το πρίσμα της συνεργασίας, της ανταλλαγής απόψεων, των προβληματισμών και γενικότερα της συλλογικής προβολής αυτών προς επίλυση διά της διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς. Αυτή η διαδικασία δημιουργίας συλλογικής εμπιστοσύνης και ομοψυχίας θα μας οδηγήσει στην προσέλκυση νέων αλλά και στην επιστροφή πρώην μελών, καθώς η θέση μας είναι ότι η Ενωση μεγαλώνει πρώτα εκ των έσω με την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και απόψεων. Παράλληλα, συνέργειες με ομόλογους συλλόγους, συνδέσμους και ενώσεις που εκπροσωπούν τομείς της ναυτιλίας, της μεταφοράς και της εφοδιαστικής αλυσίδας με τους οποίους τα μέλη μας αλληλεπιδρούν καθημερινά είναι πρωταρχικής σημασίας».
Στο σημείο αυτό ο κ. Βενιέρης συμπλήρωσε: «Επιπροσθέτως, στοχεύουμε στη συνέχιση και περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων με τους αρμόδιους φορείς και Αρχές της Πολιτείας, με τους λιμενικούς παρόχους, αλλά και με διεθνείς οργανισμούς εγνωσμένου κύρους όπως η FONASBA, της οποίας η ΔΝΕ είναι τακτικό μέλος και έχει την αποκλειστική ευθύνη στην Ελλάδα της εταιρικής πιστοποίησης FONASBA Quality Standard, καθώς και του εκπαιδευτικού προγράμματος FONASBA Agent Diploma των στελεχών των εταιρειών-μελών της Ενωσής μας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η ΔΝΕ έχει καταθέσει επίσημη πρόταση για τη διοργάνωση του παγκόσμιου συνεδρίου της FONASBA το 2023».
H ατζέντα
Δράττομαι της ευκαιρίας και ρωτάω τον πρόεδρο της Ενωσης για τα θέματα που καλούνται να διαχειριστούν ως Δ.Σ.
«Η συνεχής μεταβλητότητα της ναυτιλίας δημιουργεί μια διαρκώς ανανεούμενη ατζέντα θεμάτων που ζητούν διευθέτηση.
Παράλληλα, υπάρχουν θέματα τα οποία παραμένουν ανοιχτά και παίρνοντας τη σκυτάλη από την προηγούμενη διοίκηση συνεχίζουμε την προσπάθεια επίλυσής τους προκειμένου να συμβαδίζουν με τις ευρωπαϊκές εξελιγμένες λιμενικές υπηρεσίες. Επιγραμματικά αναφέρουμε:
– Οι δυσλειτουργίες που παρατηρούνται στις πλοηγικές υπηρεσίες των ελληνικών λιμένων.
– Το ωράριο λειτουργίας των πυλών τελωνειακού ελέγχου.
– Η διαδικασία δήλωσης επικίνδυνων φορτίων στο Κεντρικό Λιμεναρχείο.
– Η υφιστάμενη νομοθεσία περί της ευθύνης των ναυτιλιακών πρακτόρων σε περιπτώσεις λαθρεμπορίου.
– Τα θέματα που άπτονται των HPCS και NIPCS», απαντάει ο κ. Βενιέρης και συνεχίζει ο κ. Κόβερης: «Μόνο μέσα από τον εκσυγχρονισμό των καθημερινών διαδικασιών που απαρτίζουν τη ναυτιλιακή μας πραγματικότητα θα υπάρξει αναβάθμιση των λιμενικών υπηρεσιών τις οποίες τα μέλη μας προσφέρουν στις διεθνείς εταιρείες που εκπροσωπούν. Αυτή η αναβάθμιση θα επιφέρει και την αύξηση του όγκου των εργασιών και υπηρεσιών στους ελληνικούς λιμένες. Δεδομένου ότι η ΔΝΕ εκπροσωπεί θεσμικά ελληνικές εταιρείες πρακτόρευσης διεθνών ναυτιλιακών γραμμών, κρουαζιερόπλοιων και ποντοπόρων πλοίων, συμμετείχε πρόσφατα με την παρουσία μέλους του Δ.Σ. στη συνεδρίαση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας (ΕΣΕΚ) με θέμα την αρωγή της Πολιτείας ώστε η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας να είναι το δυνατόν ομαλότερη και με τα λιγότερα εμπόδια».
Τα ελληνικά λιμάνια
Η ερώτηση για την επόμενη μέρα των ελληνικών λιμανιών ήταν η πρώτη που ήθελα να θέσω, την άφησα όμως για αργότερα και τώρα είχε έρθει η ώρα της.
«Παρακολουθώντας τα δρώμενα της διεθνούς λιμενικής βιομηχανίας είναι αυταπόδεικτο πώς πρέπει να κινηθούν τα ελληνικά λιμάνια. Η ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών αποτελεί αυτοσκοπό και μπορεί να επιτευχθεί μέσα από τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμένων και τις επενδύσεις από τους λιμενικούς παρόχους. Τα αναπτυξιακά σχέδια των ελληνικών λιμανιών πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα και χωρίς καθυστερήσεις καθώς οι ανταγωνιστές αυτών συνεχίζουν χωρίς αγκυλώσεις στα επενδυτικά τους σχέδια με σκοπό την απόσπαση transit φορτίων που διέρχονται μέσω Ελλάδος», ήταν τα λόγια του κ. Βενιέρη, ο οποίος πρόσθεσε: «Η αύξηση των δυνατοτήτων διαχείρισης όγκου φορτίων από τα δύο μεγάλα λιμάνια, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και τα περιφερειακά που τελούν υπό ιδιωτικοποίηση, είναι αυτή που θα προσελκύσει τις διεθνείς εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων, κρουαζιέρας, Ro-Ro, και χύδην φορτίου. Παράλληλα, η ανάπτυξη χερσαίων υποδομών που λειτουργούν συμπληρωματικά στις λιμενικές υπηρεσίες, όπως οι σιδηροδρομικές διασυνδέσεις, τα inner ports, τα logistics hubs, συμπληρώνει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμένων και κατά συνέπεια της χώρας μας. Σημαντικότατο ρόλο διαδραματίζει η ύπαρξη τιμολογιακής σταθερότητας από τους λιμενικούς παρόχους για εύλογο χρονικό διάστημα, τουλάχιστον μιας τριετίας, και μέσω αυτής να ενισχυθεί το προφίλ των ελληνικών λιμένων στους σχεδιασμούς πλάνων ανάπτυξης από τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες».
Στρέφομαι προς τον κ. Κόβερη. «Ποιος είναι ο γεωστρατηγικός ρόλος της Ελλάδας στο παγκόσμιο και ευρωπαϊκό εμπόριο;» τον ρωτάω.
«Η Ιστορία της Ελλάδας καταδεικνύει πόσο σημαντικό γεωστρατηγικό ρόλο κατέχει στη Μεσόγειο, αλλά και στον ευρωπαϊκό χώρο. Στο μέσον του ναυτιλιακού άξονα Σουέζ – Γιβραλτάρ αποτελεί την πρώτη ευρωπαϊκή πύλη για τα φορτία της Απω Ανατολής – και όχι μόνο. Βέβαια, η θέση της Ελλάδας στον χάρτη από μόνη της δεν αρκεί για την προσέλκυση των εμπορικών ροών, αλλά χρειάζονται οι κατάλληλες υποδομές για να τις διαχειριστούν», απαντά και εξηγεί: «Στο πρόσφατο παρελθόν, ελλείψει υποδομών και επενδύσεων, ήταν ελάχιστες οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσέγγιζαν απευθείας με mother vessels τον Πειραιά. Ενα σημαντικό κομμάτι του τοπικού φορτίου διακινείτο μέσω άλλων major hub ports της Μεσογείου, όπως το Πορτ Σάιντ και το Τζόγια Τάουρο, με σημαντικά αυξημένο κόστος για τους εισαγωγείς και εξαγωγείς. Μέσω των ιδιωτικοποιήσεων όμως και των επενδύσεων που ακολούθησαν, η Ελλάδα έχει βρεθεί να έχει τον πρώτο λιμένα στη Μεσόγειο, να είναι στα schedules όλων των διεθνών εταιρειών εμπορευματοκιβωτίων, μειώνοντας το κόστος των εισαγωγέων και των εξαγωγέων στα επίπεδα των μεγάλων ευρωπαϊκών οικονομιών και προσφέροντας ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην τοπική μας εμπορική, βιοτεχνική και βιομηχανική δραστηριότητα».
Και καταλήγει λέγοντας: «Συνεπώς, για να διατηρηθεί ο γεωστρατηγικός ρόλος της Ελλάδας πρέπει να δοθεί βάρος και προτεραιότητα στο αναπτυξιακό σχέδιο των λιμένων και την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων, καθώς αποτελούν την κινητήριο δύναμη στον μύλο της οικονομικής ανάκαμψης και ανάπτυξης της χώρας μας».
Τα containerships
Ολοκληρώνουμε τη συνέντευξη με τη γενική εικόνα του κλάδου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
«Στην αρχή της πανδημίας οι προσδοκίες ήταν ότι το θαλάσσιο εμπόριο, συμπεριλαμβανομένου αυτού των εμπορευματοκιβωτίων, θα αντιμετώπιζε έντονη κάμψη. Ωστόσο, οι αλλαγές στην κατανάλωση και τα πρότυπα αγορών που προκλήθηκαν από την πανδημία, συμπεριλαμβανομένης της αλματώδους αύξησης στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς και τα μέτρα lockdown, στην πραγματικότητα οδήγησαν σε αυξημένη ζήτηση εισαγωγής σε μεταποιημένα καταναλωτικά αγαθά, μεγάλο μέρος των οποίων μεταφέρεται σε εμπορευματοκιβώτια, καθώς στο γ’ τρίμηνο του 2020 η μείωση των μέτρων lockdown, οι διαφορετικές ταχύτητες ανάκαμψης παγκοσμίως και η ανάγκη δημιουργίας αποθεμάτων εν αναμονή νέων κυμάτων της πανδημίας συνέβαλαν στο να δημιουργηθεί περαιτέρω αύξηση των εμπορικών ροών», λέει ο κ. Βενιέρης, με τον κ. Κόβερη να συμφωνεί μαζί του και να συμπληρώνει: «Στη σταδιακή αντιμετώπιση των ανωτέρω προβλημάτων σημαντικό ρόλο έπαιξε η ύπαρξη των συμμαχιών (alliances) μεταξύ των διεθνών εταιρειών εμπορευματοκιβωτίων. Μέσω αυτών των συμμαχιών επιτυγχάνεται οικονομία κλίμακος και αυξημένη προσαρμοστικότητα ώστε να συνεχίσει να τροφοδοτείται η παγκόσμια αγορά. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε την αυξανόμενη επένδυση των ναυτιλιακών εταιρειών στο Green Shipping μέσω της υιοθέτησης φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων, συστημάτων φιλτραρίσματος καυσαερίων και εναλλακτικών καυσίμων που δημιουργούν μια αισιόδοξη παρακαταθήκη για το μέλλον του πλανήτη μας».
H 99χρονη ιστορία της ΔΝΕ
«Οι εν Πειραιεί Πράκτορες των αλλοδαπών ατμοπλοϊκών Εταιρειών και των Ελληνικών Ταχυδρομείων Υπερωκεανίων, ήτοι το σύνολον των ατμοπλοίων δι’ ών εκτελείται η επικοινωνία της χώρας μετά του λοιπού κόσμου…».
Ο Αλφρέδος Στήβενς, πρώτος πρόεδρος της ΔΝΕ
Αυτή ήταν η επεξήγηση του τίτλου «Διεθνής Ναυτική Ενωσις» που αναγραφόταν στην αίτηση προς το Πρωτοδικείο Πειραιώς για την έγκριση συστάσεώς της την 4η Μαρτίου 1922. Οι αιτούντες την ίδρυση έδιναν με τον τρόπο αυτό και με την ορολογία της τότε εποχής την έκταση και το περιεχόμενο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους που εντάσσονταν στον χώρο της ποντοπόρου ναυτιλίας. Η ίδρυση της Ενωσης υπαγορεύτηκε από την ανάγκη συμβολής της στην επίλυση των μεγάλων προβλημάτων που αντιμετώπιζε τότε ο Πειραιάς, ο οποίος με λιμένα χωρίς κρηπιδώματα για την πλεύριση των πλοίων και με λιμενικές ευκολίες σε πρωτόγονη κατάσταση προβλημάτιζε τους πάντες και ήταν «λιμένας προς αποφυγήν» για ελληνικά και ξένα πλοία. Αμέσως μετά την ίδρυσή της, με τη συμπαράσταση του τότε προέδρου της «Επιτροπείας Λιμένος» και ιδρυτικού μέλους της ΔΝΕ Περικλή Καλλιμασιώτη, της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και των Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων, πρωταγωνίστησε στις προσπάθειες για τη δημιουργία ενός αυτόνομου οργανισμού, οι οποίες καρποφόρησαν το 1930 με τη σύσταση του ΟΛΠ.
Ο Ευγένιος Ευγενίδης
Το νέο Δ.Σ.
Στις εκλογές της ΔΝΕ για την ανάδειξη του νέου διοικητικού συμβουλίου πρόεδρος εξελέγη ο Αντώνης Βενιέρης της HMM (εκπρόσωπος του κορεατικού κολοσσού Hyundai Merchant Marine). Αντιπρόεδρος ο Αγγελος Καρακώστας της COSCO, γενικός γραμματέας ο Σταμάτης Κόβερης, εμπορικός διευθυντής της ΖΙΜ, ταμίας ο Κωνσταντίνος Κρητικός, διευθυντικό στέλεχος της ΔΕΛΠΑ, και τακτικά μέλη οι Σπύρος Ντελία της Eurosud και Ηλίας Τσουκαλάς της MSC. Αναπληρωματικά μέλη εξελέγησαν οι Φίλιππος Κωστόπουλος της Arkas Hellas, Σωφρόνης Κωνσταντινίδης της Maersk και Ελίνα Κασσωτάκη της Holland Hellenic. Η θητεία τους είναι τριετής (2021-2024).
Διαβάστε ακόμη:
Ο συνδυασμός στόχων του Μητσοτάκη – Το ταξίδι στην Αστυπάλαια και το Ελληνικό
Melia Hotels: Οι Ισπανοί που ψηφίζουν ελληνικό τουρισμό
ΒΟΑΚ: Στα τέλη του 2022 τα πρώτα εργοτάξια του μεγάλου οδικού άξονα ύψους €2 δισ.