search icon

Ναυτιλία

Διεθνές κάλεσμα Πλακιωτάκη για τους επαναπατρισμούς των ναυτικών

Το τελευταίο τρίμηνο να έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα 2.500 αλλαγές και επαναπατρισμοί πληρωμάτων

Κάλεσμα σε όλα τα κράτη να αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί και οι κυβερνήσεις να εντείνουν τις προσπάθειες τους για τον επαναπατρισμό των δεκάδων χιλιάδων ναυτικών που παραμένουν εγκλωβισμένοι σε πλοία λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, απηύθυνε προς τους ομολόγους του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.

Ο Έλληνας υπουργός συμμετείχε σε τηλεδιάσκεψη που διοργάνωσε το υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου και στην οποία συμμετείχαν οι γενικοί γραμματείς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού IMO, του ILO και των διεθνών ενώσεων της ναυτιλίας και των εργαζομένων στις μεταφορές, ICS και ITF αντίστοιχα.

«Προσκαλώ όλα τα Κράτη να αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης που αναλογεί και όλοι μαζί, διεθνείς οργανισμοί, κυβερνήσεις, ναυτιλιακή και αεροπορική βιομηχανία, να συσπειρώσουμε τις προσπάθειες μας, για να μπορέσουν το συντομότερο δυνατό οι ναυτικοί σε όλο τον κόσμο να βρεθούν κοντά τις οικογένειές τους ή να μεταβούν στα πλοία τους», τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας προσθέτοντας ότι από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι και σήμερα, η αδυναμία ομαλής αντικατάστασης των πληρωμάτων και επαναπατρισμού των ναυτικών αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα για την παγκόσμια ναυτιλία και τους ναυτικούς όλων των εθνικοτήτων.

«Οι περιορισμοί μετακινήσεων που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση του χρόνου παραμονής στα πλοία, δημιουργώντας μεγάλες δυσκολίες στη ναυτιλία, πρωτίστως όμως τους ίδιους τους ναυτικούς. Από τις πρώτες μέρες της υγειονομικής κρίσης και παρά τον παγκόσμιο χαρακτήρα του προβλήματος, επιδιώξαμε την αμεσότερη δυνατή επίλυση του. Παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει προσπάθειες ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, το πρόβλημα παραμένει εξαιτίας της επιβολής υποχρεωτικής απομόνωσης σε ναυτικούς, την απειλή επιβολής κυρώσεων παρά το γεγονός ότι η αντικατάσταση του πληρώματος δεν ήταν εφικτή και την αδυναμία έγκαιρης έκδοσης θεωρήσεων (visa) και ταξιδιωτικών εγγράφων», τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας.

Υπολογίζεται ότι πάνω από 200 χιλιάδες ναυτικοί είτε παραμένουν στα πλοία, μη δυνάμενοι να επαναπατρισθούν, είτε στη στεριά, μη δυνάμενοι να μεταβούν στα πλοία τους προς εργασία.

Το πρόβλημα δημιουργήθηκε εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί από πολλές χώρες στον κόσμο για την πρόληψη εξάπλωσης της πανδημίας, αλλά και την ανεπάρκεια διεθνών ή εθνικών, σε κάποιες χώρες, πτήσεων.

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης ανέδειξε εξαρχής το ζήτημα ως απόλυτης προτεραιότητας σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Σε εθνικό επίπεδο, θεσπίστηκαν άμεσα τα απαιτούμενα νομοθετικά μέτρα και αξιοποιήθηκαν πλήρως, από τις αρμόδιες εθνικές Αρχές, τα συνιστώμενα, από πλευράς ΕΕ και Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), πρωτόκολλα για τη διευκόλυνση της αντικατάστασης πληρωμάτων των πλοίων και της μετακίνησης των ναυτικών, κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Το κυριότερο, οι ναυτικοί αναγνωρίσθηκαν εξαρχής ως «ουσιώδεις εργαζόμενοι» και επετράπη η απρόσκοπτη διέλευσή τους από τη χώρα μας.

Αποτέλεσμα αυτών των συντονισμένων προσπαθειών της ελληνικής κυβέρνησης ήταν το τελευταίο τρίμηνο να έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα 2.500 αλλαγές και επαναπατρισμοί πληρωμάτων.

Παράλληλα, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έθεσε το ζήτημα προς το υπουργείο Εξωτερικών και χορηγήθηκαν κατάλληλες οδηγίες προς τις Διπλωματικές και Προξενικές μας Αρχές ως προς την αναγκαιότητα συντονισμού και συνεργασίας για τη διευκόλυνση έκδοσης ταξιδιωτικών εγγράφων Ελλήνων ναυτικών και χορήγησης θεωρήσεων εισόδου (visa) για την αντικατάσταση πληρωμάτων και τον ταχύτερο δυνατό επαναπατρισμό των ναυτικών.

Αλλά και σε διεθνές επίπεδο το θέμα ετέθη τόσο με προσωπικές επιστολές του κ. υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Γενικό Γραμματέα του ΙΜΟ όσο και σε τακτικές και άτυπες συναντήσεις σε πολιτικό και υπηρεσιακό επίπεδο. Οι πρωτοβουλίες αυτές είχαν σαν αποτέλεσμα την έκδοση των προαναφερομένων κατευθυντήριων οδηγιών (guidelines) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και του πλαισίου πρωτοκόλλων του ΙΜΟ.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υποστήριξε επίσης την πρωτοβουλία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου να ηχήσουν προχθές Τετάρτη 8 Ιουλίου, στις 12.00, οι σειρήνες των πλοίων σε όλο τον κόσμο, για την ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας ως προς την αναγκαιότητα αντικατάστασης των πληρωμάτων.

Με το πέρας της τηλεδιάσκεψης, εκδόθηκε κοινή διακήρυξη με την οποία αναγνωρίζεται με τον πλέον εμφατικό τρόπο η αναγκαιότητα επίλυσης του ζητήματος.

Exit mobile version