Το 2020 ήταν μία δύσκολη χρονιά και για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία με τα πάνω και τα κάτω της. Το 2021 άρχισε με αισιόδοξα μηνύματα για τη φορτηγό ναυτιλία όχι όμως και για τα δεξαμενόπλοια.
Στα δεξαμενόπλοια υπάρχει ύφεση και οι εφοπλιστές σταυρώνουν τα δάκτυλά τους ευχόμενοι να αλλάξει η κατάσταση. Η μειωμένη ζήτηση έχει δημιουργήσει προβλήματα. Ο ΟΠΕΚ έχει αποφασίσει να επεκτείνει τη μείωση της παραγωγής του για το 2021 έως 7,2 βαρέλια ημερησίως. Αυτό έγινε σε μια προσπάθεια περαιτέρω σταθεροποίησης των τιμών του πετρελαίου και για καλύτερη εξισορρόπηση. Για το 2021, αναμένεται σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης αλλά τα αποτελέσματα θα φανούν αργότερα μέσα στο έτος.
Οι πλοιοκτήτες πλέον όχι μόνο δεν βγάζουν λεφτά αλλά βάζουν και από την “τσέπη” τους στα ταξίδια που κάνουν τα πλοία τους στην spot αγορά. Η χασούρα την περασμένη εβδομάδα έφθασε τα 3.543 δολάρια την ημέρα για VLCC δεξαμενόπλοια, 1.759 δολάρια για τα Suezmax και 1.668 για τα Aframax.
Πλοιοκτήτης με στόλο από δεξαμενόπλοια εξηγεί στο newmoney. “Σου λέει ο ναυλωτής στείλε το πλοίο σου, που είναι στη Σιγκαπούρη και περιμένει στη ράδα άδειο, να πάει στη Σαουδική Αραβία να φορτώσει εκεί και να πάει να ξεφορτώσει στην Ινδία. Και τα έξοδα δικά σου” και συνεχίζει ο πλοιοκτήτης: “Λόγω αναδουλιάς παίρνεις τον ναύλο αντί να έχεις το πλοίο να κάθεται, και όταν κάνεις την παράδοση τα βάζεις κάτω βγάζεις τα κόστη σου και στο τέλος της ημέρας έχεις ζημιές. Αυτό σημαίνει αρνητικοί ναύλοι”.
Σύμφωνα με την Allied Shipping Research στη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων την εβδομάδα 8-15 Ιανουαρίου, ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil μειώθηκε κατά 5,2% από τις 520 μονάδες στις 493. Την αντίστοιχη χρονική περίοδο το 2020 ήταν στις 722 μονάδες.
Αντιθέτως, ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» ανέβηκε κατά 4% από τις 447 στις 465 μονάδες.
Ναυλαγορά φορτηγών
Στα φορτηγά πλοία οι προβλέψεις και ευχές όλων είναι ότι η χρονιά που έχει ανατείλει θα είναι καλύτερη. Καταρχήν στηρίζονται στο γεγονός ότι θα υπάρξει ισορροπία μεταξύ προσφοράς χωρητικότητας και ζήτησης. Η αύξηση του στόλο ήταν συγκρατημένη φθάνοντας όσο αφορά τον αριθμό πλοίων στο 3% ενώ οι παραγγελίες που δόθηκαν στα ναυπηγεία μειώθηκαν κατά 38%.
Ο βραχνάς της υπερπροσφοράς χωρητικότητας φαίνεται να απαλύνεται.
Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου ανέβηκε κατά 9,2% την δεύτερη εβδομάδα του Ιανουαρίου 2021 σε σύγκριση με την πρώτη και από τις 1.606 μονάδες έκλεισε στις 1.754. Το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020 ήταν χαμηλότερη, στις 1.066.
Στα πλοία Capesize που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά η ναυλαγορά συνεχίζει για δεύτερη εβδομάδα να βρίσκεται σε ανοδική πορεία. Αιτία είναι οι μεγάλοι όγκοι φορτίων που μεταφέρονται στη “διαδρομή” Βραζιλίας-Κίνας όπου τα έσοδα αυξήθηκαν 16%. Ο δείκτης ανέβηκε κατά 13,5% σε σύγκριση με την 1η εβδομάδα του Ιανουαρίου από τις 2.548 μονάδες στις 2.893. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 18.664 δολάρια την ημέρα έως τις 45.100 δολάρια.
Στα Panamax υπήρχε άνοδος της ναυλαγοράς αλλά όχι τόσο εντυπωσιακή όσο στα Capesize. Ήτοι 3,7% από τις 1.559 μονάδες στις 1.616 επίπεδο που είχε να καταγραφεί από τον περασμένο Αύγουστο. Σε αυτό βοήθησε η ζήτηση στη Βαλτική αλλά και στις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 4.536 δολάρια την ημέρα έως τις 23.859 δολάρια.
Στα Supramax η άνοδος της ναυλαγοράς ήταν εντυπωσιακή σε επίπεδα του 2019 με τις περιοχές κλειδιά τις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής και την Ευρώπη. Η άνοδος είναι από τις 1.029 μονάδες στις 1.086 ποσοστό 5,5%. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 4.830 δολάρια την ημέρα έως τις 24.150 δολάρια.
Στα Handysize σημειώθηκε μικρή κάθοδος του δείκτη κατά 0,5% από τις 656 μονάδες στις 653. Οι τιμές των ναύλων κινήθηκαν από τα 9.913 δολάρια την ημέρα έως τις 15.400 δολάρια.
Διαβάστε ακόμη
Κορωνοϊός: Σήμερα οι αποφάσεις για Γυμνάσια και Λύκεια – Από Μάρτιο η εστίαση
Σφίγγει ο κλοιός για MLS – Καματάκη
Αποζημιώσεις ενοικίων: Οι λάθος καταχωρίσεις στο TAXISNET που εμποδίζoυν τις πληρωμές