Η αγορά δεξαμενόπλοιων παρέμεινε ισχυρή για ακόμη μια εβδομάδα, με υψηλούς ναύλους. Η 5η Δεκεμβρίου, η ημέρα που η ΕΕ θα απαγορεύσει το εμπόριο του ρωσικού πετρελαίου πλησιάζει και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες αναζητούν εναλλακτικές πηγές, δημιουργώντας συνθήκες για μια πιο υγιή αγορά.
Η αμερικανική βιομηχανία σχιστόλιθου ανακοίνωσε ότι οι εξαγωγές πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί για να επωφεληθούν από τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη, αλλά τώρα είναι κοντά στο μέγιστο όριο.
Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση για πλοία στον Ατλαντικό θα συνεχίσει να παραμένει στα σημερινά υψηλά επίπεδα, καθώς οι εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ θα συνεχίσουν να βρίσκονται στα μέγιστα επίπεδα.
«Καθώς οι ΗΠΑ δεν μπορούν να εξάγουν περισσότερο πετρέλαιο, η Ευρώπη αναγκάζεται να βρει εναλλακτικές πηγές πετρελαίου, δημιουργώντας πιθανώς αύξηση της ζήτησης μιλίων και νέους εμπορικούς δρόμους» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Ενώ η ενεργειακή κρίση συνεχίζεται, η γερμανική κυβέρνηση έχει αναλάβει τον έλεγχο των τριών διυλιστηρίων που ανήκουν στη ρωσική εταιρεία πετρελαίου Rosneft σε μια προσπάθεια να προστατεύσει την οικονομία από τις επιπτώσεις των ρωσικών πετρελαϊκών κυρώσεων. Τα διυλιστήρια της Rosneft τροφοδοτούνται κυρίως από τον αγωγό Druzhba από την κεντρική Ρωσία, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε εναλλακτική πηγή πετρελαίου για αυτά μπορεί να προέλθει μόνο μέσω θαλάσσιου εμπορίου» και προσθέτουν:
«Ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Κίνας Xi για πρώτη φορά μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά δεν υπήρξε σημαντική συμφωνία για οποιαδήποτε εμπορική υποδομή. Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα προς την Κίνα και την Ινδία αυξάνονται, αλλά στο τέλος της ημέρας είναι δύσκολο για τη Ρωσία να αντικαταστήσει ολόκληρο τον όγκο των εξαγωγών προς την ΕΕ, καθώς δεν υπάρχει σύστημα αγωγών προς τις ασιατικές χώρες και οι κυρώσεις έχουν περιορίσει το θαλάσσιο εμπόριο της Ρωσίας.
Εν τω μεταξύ, η Κίνα προθερμαίνει τους κινητήρες για το χειμώνα και η Unipec εισάγει αργό πετρέλαιο από κάθε πιθανή πηγή, ενισχύοντας επίσης το δυναμικό της αγοράς από την Άπω Ανατολή».
Σύμφωνα με τον Xclusiv Shipbrokers τα νέα για το wet market συνεχίζουν να είναι θετικά και αισιόδοξα αλλά υπάρχουν φωνές που λένε ότι η αγορά βρίσκεται σχεδόν στο αποκορύφωμά της, αναφερόμενοι κυρίως στις τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων. Εξετάζοντας τις τιμές των πλοίων 10 ετών, είναι πάνω από τα επίπεδα της Άνοιξης του 2020. Οι τιμές των 10 ετών VLCC, Suezmax & Aframax είναι υψηλότερες σήμερα από ό,τι την άνοιξη του 2020.
«Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα θετικά νέα για την αγορά wet, είναι πολύ πιθανό οι ναύλοι να συνεχίσουν να κινούνται υψηλότερα, καθώς τα επικρατούντα θεμελιώδη στοιχεία συνεπάγονται μια υγιή αγορά για τους επόμενους μήνες, και αυτό ενδεχομένως θα οδηγήσει τις τιμές μεταχειρισμένων σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα από σήμερα , δίνοντας επίσης μεγάλη ώθηση στην αξία ενεργητικού των ιδιοκτητών, ειδικά για αυτούς που αγόρασαν πλοία το 2021» επισημαίνουν οι αναλυτές.
Ξηρό φορτίο
Στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου η κατάσταση είναι στάσιμη μετά τις ανοδικές αντιδράσεις της αγοράς από τα χαμηλά του τέλους Αυγούστου. Η Κίνα αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανάκαμψη της ναυλαγοράς.
Η κινεζική κυβέρνηση συνεχίζει να στηρίζει τον τομέα real estate με μέτρα τόνωσης και πραγματική εφαρμογή πρόσθετης ρευστότητας που παράγουν σιγά -σιγά αποτελέσματα, φέρνοντας το τέλος της κρίσης στην αγορά ακινήτων. Θα απαιτηθεί μεγάλος αριθμός χύδην εμπορευμάτων και πρώτων υλών προς αποστολή, αυξάνοντας τη ζήτηση για ξηρό χύμα μέσα στους επόμενους έξι μήνες. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα αποθέματα χάλυβα είναι 30% χαμηλότερα από πέρυσι, ενώ οι εισαγωγές άνθρακα κατά 15%.
Διαβάστε ακόμη:
Σιάμισιης (ΕΛΠΕ): Γιατί θα πολεμήσουμε την έκτακτη φορολογία στα διυλιστήρια
Ρούβλι: Απώλειες 1% μετά το διάγγελμα Πούτιν
Σταϊκούρας: Πιθανόν να επεκταθεί το επίδομα θέρμανσης και μετά την 31η Δεκεμβρίου (vid)