Οι κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας έχουν προκαλέσει μεγάλη σημαντική ανησυχία, ειδικά για την ενεργειακή επάρκεια και ομαλή προμήθεια τους επόμενους μήνες. Η Ρωσία είναι σημαντικός παίκτης όσον αφορά την παραγωγή αργού πετρελαίου και οποιαδήποτε σημαντική πίεση όσον αφορά τις κυρώσεις είναι πιθανό να αναστατώσει σημαντικά τους παγκόσμιο εμπορικό ισοζύγιο.
Από την περασμένη εβδομάδα, η αγορά δεξαμενόπλοιων σημείωσε γρήγορα κέρδη από αυτή την αναταραχή με τα Aframaxes και Suezmaxes να οδηγούν την κούρσα ανόδου. Τα Aframaxes είναι δεξαμενόπλοια με χωρητικότητα μεταξύ 80.000 και 120.000 τόνων. Λόγω του μεγέθους τους μπορούν να εξυπηρετήσουν τα περισσότερα λιμάνια στον κόσμο. Tα Suezmaxes είναι δεξαμενόπλοια μεσαίου έως μεγάλου μεγέθους με χωρητικότητα μεταξύ 120.000 και 200.000 τόνων DW.
Το απροσδόκητο κέρδος για αυτόν τον τομέα αναμένεται να είναι σημαντικό βραχυπρόθεσμα, συμβάλλοντας στην ενίσχυση του όγκου των εμπορικών συναλλαγών παρά τις υψηλές τιμές σε προσφορά αυτή τη στιγμή για αργό πετρέλαιο. Ταυτόχρονα οι διαταραχές στο εμπόριο από τις επιβληθείσες κυρώσεις είναι πιθανό να προκαλέσουν αύξηση της ζήτησης τονομιλίων αφού οι χώρες πελάτες της Ρωσίας θα πρέπει να στραφούν σε άλλα κράτη για να προμηθευτούν ενέργεια όπως για παράδειγμα τις ΗΠΑ. Όμως οι αποστάσεις που θα πρέπει να καλύψουν τα πλοία είναι μεγαλύτερες άρα αυξάνονται και οι ναύλοι.
Η ρωσική παραγωγή φτάνει επί του παρόντος τα περίπου 11-12 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και ισοδυναμεί με περισσότερο από το 17% της συνολικής παραγωγής εκτός ΟΠΕΚ και το 11% της συνολικής παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου. Αυτό είναι ένα σημαντικό κενό που πρέπει να καλυφθεί. Πολλά θα εξαρτηθούν από το πώς θα αποφασίσει ο ΟΠΕΚ να αντιμετωπίσει την τρέχουσα κατάσταση, αν και αυτό φαίνεται δύσκολο να αντιμετωπιστεί δεδομένου ότι θα χρειαστεί να αυξήσουν τα επίπεδα παραγωγής τους κατά περισσότερο από 34% για να μπορέσει να καλύψει πλήρως το σύνολο της παραγωγής της Ρωσίας.
«Η άνοδος της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων δεν είναι παρά ένα απροσδόκητο κέρδος και ως εκ τούτου είναι πιθανό να είναι βραχύβιο. Οι αγορές τελικά θα προσαρμοστούν όποιες και αν είναι οι εξελίξεις και δεν πρέπει ξεχνάτε ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου εξακολουθεί να υστερεί στα προ πανδημίας επίπεδα και δεδομένου ότι τρέχουσες τάσεις όσον αφορά τις τιμές και πιθανούς “μετασεισμούς” που θα έχει αυτό το γεγονός για την παγκόσμια οικονομία, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων θα μπορούσαν ενδεχομένως να δείχνεις λιγότερο λαμπερός από όσο περιμένουν οι περισσότεροι» επισημαίνει ο Γιώργος Λαζαρίδης Head of Research & Valuations της Allied Shipping Research.
Την εβδομάδα 21-27 Φεβρουαρίου 2022 σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil αυξήθηκε κατά 64,1% από τις 699 μονάδες στις 1.147. Ο μέσος όρος είναι οι 646 μονάδες ενώ το 2020 έκλεισε με μέσο όρο τις 722 μονάδες.
Ανοδική πορεία έχει και ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο». Αυξήθηκε κατά 1,3% από τις 687 μονάδες στις 696. Ο μέσος όρος είναι οι 620 μονάδες ενώ το 2020 η ναυλαγορά έκλεισε με μέσο όρο τις 586 μονάδες.
Η πίεση και η μείωση της ζημιάς μειώνεται στα VLCC δεξαμενόπλοια. Πιο συγκεκριμένα, ένα VLCC μπαίνει μέσα κάθε μέρα κατά 12.949 δολάρια από 21.843 δολάρια, ποσοστό μείωσης της ζημιάς 40,7%. Οι εφοπλιστές συνεχίζουν να “βάζουν βαθιά το χέρια στα ταμεία της εταιρείας για να συνεχίσουν τα πλοία να ταξιδεύουν και να βρίσκονται ενεργά στην αγορά ενόψει της πολυπόθητης αναστροφής του κλίματος.
Τα Suezmax επέστρεψαν στα κέρδη με μία άνοδο 3.782,8%!!! Από το αρνητικό πρόσημο 1.820 δολαρίων την ημέρα γύρισαν οι ναύλοι στα 67.027 την ημέρα. Για τα Aframax η άνοδος των ναύλων ήταν σε ποσοστό 890%. Ο ημερήσιος ναύλος από 4.411 δολάρια την ημέρα εκτινάχθηκε στις 43.671 δολάρια.
Διαβάστε ακόμη
Κυρίαρχοι οι Έλληνες σε ναυπηγήσεις LNG-LPG carriers και δεξαμενόπλοια
Ένα βήμα μπρος κι ένα πίσω για την αξιοποίηση των εκτάσεων στην Αφάντου