Σ τους Δελφούς, στον ομφαλό της γης, η ελληνική ναυτιλία, ο ομφαλός της παγκόσμιας ναυτιλίας και της παγκόσμιας οικονομίας, έδωσε δυναμικό «παρών». Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) συμμετείχε για πρώτη φορά στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, εκπροσωπώντας θεσμικά τον ηγετικό κλάδο της εθνικής μας οικονομίας. Η πρόεδρος της Ένωσης Μελίνα Τραυλού προκάλεσε αίσθηση με την ομιλία και την τοποθέτησή της για τη νέα τάξη πραγμάτων, καθώς και για το ναυτιλιακό γίγνεσθαι και τις προκλήσεις του κλάδου, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, στην τελετή έναρξης των εργασιών. Στη διακεκριμένη αυτή ενότητα των εγκαινίων συμμετείχε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, η πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO, Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, Παναγιώτης Ροϊλός, καθώς και ο τ. πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Βολφ.
Στο συνέδριο μίλησαν και άλλοι θεσμικοί εκπρόσωποι από το προεδρείο και το διοικητικό συμβούλιο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών: ο Αντώνης Λαιμός, αντιπρόεδρος, ο Δημήτρης Φαφαλιός, γραμματέας, ο Γιάννης Ξυλάς, ταμίας και ο Γιάννης Κ. Λύρας, μέλος αλλά και πρώην πρόεδρος της ΕΕΕ. Οι τοποθετήσεις τους κέντρισαν το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων και των συνέδρων που κατέκλυσαν τις αίθουσες, καθώς και του ελληνικού και διεθνούς Τύπου. Εδωσαν το στίγμα του ελληνικού εφοπλισμού απέναντι σε όλες τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία στο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο γίγνεσθαι, τονίζοντας τη στρατηγική σημασία της ελληνόκτητης ναυτιλίας και τη δέσμευση του ναυτιλιακού τομέα στον στόχο της απανθρακοποίησής του.
Πιο συγκεκριμένα, τόνισαν ότι:
■ Η ναυτιλία δεν χρειάζεται περισσότερους κανονισμούς, αλλά καλύτερους και ότι δεν υπάρχει μία μοναδική λύση που να ταιριάζει σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς.
■ Η περιβαλλοντική και πολιτική ατζέντα της Ε.Ε. πρέπει να λαμβάνει υπόψη τον αναντικατάστατο και στρατηγικό ρόλο της κοινοτικής ναυτιλίας.
■ Είναι ζωτικής σημασίας να αποτελεί η ασφάλεια κατευθυντήρια αρχή για όλους τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
■ Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε πολύ καλή θέση για να ανταποκριθεί και να προσαρμοστεί στην ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία και Διακυβέρνηση) εποχή ως ηγέτιδα στην εφαρμογή καινοτόμων τεχνολογικών εξελίξεων.
H κυρία Τραυλού, πρόεδρος της ΕΕΕ, εκπροσωπώντας θεσμικά τον ηγετικό κλάδο της εθνικής μας οικονομίας, δήλωσε στην έναρξη του συνεδρίου:
«Η ελληνική ναυτιλία είναι η υπεροπλία της Ευρώπης. Είναι εθνικός οικονομικός εταίρος. Τροφοδότης δισεκατομμυρίων ευρώ ναυτιλιακού συναλλάγματος, εργοδότης εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων άμεσης και έμμεσης εργασίας και σταθερός επενδυτής και σε άλλους κλάδους της εθνικής μας οικονομίας. Αποτελεί εθνικό κεφάλαιο ταυτισμένο με την εθνική υπερηφάνεια. Η εθνική ευεργεσία και η κοινωνική αλληλεγγύη προς την πατρίδα, προς την Ελληνίδα και τον Ελληνα πολίτη, είναι συνεπής, αθόρυβη, ευρύτατη. Η ναυτοσύνη μας είναι η ιστορία μας. Η νέα τάξη πραγμάτων έχει μία καινούρια πρόκληση, μία νέα φιλοσοφία. Αυτή όπου το επιχειρείν και το ευ-ζην συνυπάρχουν. Αυτή όπου το κέντρο είναι ο άνθρωπος. Αυτή όπου το “εγώ” υποχωρεί και παίρνει τη θέση του και πάλι το “εμείς”. Η βιώσιμη ανάπτυξη προϋποθέτει βιώσιμο άνθρωπο. Ας επανατοποθετήσουμε το ευ ζην στο επίκεντρο της ανάπτυξης και των νέων δεδομένων. Η προστασία της ανθρώπινης αξίας και συνύπαρξης είναι η πρόκληση, αλλά και η μόνη λύση. Το μέλλον μας, το μέλλον του ανθρώπου, είναι μόνον ο ίδιος ο άνθρωπος. Είμαστε εμείς!».
Για την ελληνική ναυτιλία ανέφερε αριθμούς:
«Ο στόλος των Ελλήνων αντιπροσωπεύει το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 60% της ευρωπαϊκής. Ειδικότερα, σε παγκόσμιο επίπεδο ελέγχουμε το 25% των φορτηγών πλοίων, το 31% των δεξαμενόπλοιων, το 23% του στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο το 80% των φορτηγών πλοίων, το 73% των δεξαμενόπλοιων, το 85% του στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και το 20% του στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων». Και συνέχισε: «Είμαστε ένας σύγχρονος και νέας ηλικίας στόλος που συνεχώς αναβαθμίζεται και ανανεώνεται. Η θετική περιβαλλοντική μας απόδοση είναι δεδομένη. Μέχρι να φτάσουμε στον στόχο της αναγκαίας για όλο τον πλανήτη απανθρακοποίησης επενδύουμε σταθερά σε όλες τις νέες διαθέσιμες τεχνολογίες, δίνοντας έμφαση και στην ψηφιοποίηση, βελτιώνοντας έτσι δραστικά το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα».
O Αντώνης Λαιμός, αντιπρόεδρος της ΕΕΕ, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
«Οι νομοθετικές ρυθμίσεις οριζόντιας εφαρμογής της Ε.Ε. συχνά δεν λαμβάνουν υπόψη τα μοναδικά χαρακτηριστικά του ναυτιλιακού κλάδου και τον κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο που έχουν. Υπάρχουν δομικές αδυναμίες στο αναθεωρημένο EU ETS που περιλαμβάνει τη ναυτιλία. Είναι σημαντικό να προσπαθήσουμε να διαμορφώσουμε τους νέους κανονισμούς ώστε να μπορούν να επιτύχουν τους στόχους τους χωρίς να επιβαρύνουν υπερβολικά τον τελικό καταναλωτή. Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε πολύ καλή θέση για να ανταποκριθεί και να προσαρμοστεί στη νέα εποχή, όπως έχει κάνει και σε άλλες νομοθετικές εξελίξεις στο παρελθόν. Η ελληνική ναυτιλία παραμένει πιστή στη διαχρονική δέσμευσή της στην προστασία του περιβάλλοντος».
Για τη σημασία της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην παγκόσμια οικονομία είπε:
«Η ναυτιλία φέρνει σημαντικότατα οφέλη στον κόσμο. Το πιο σημαντικό είναι η συνεισφορά της στο παγκόσμιο εμπόριο και κατ’ επέκταση στην παγκοσμιοποίηση, η οποία είναι ένας από τους μεγάλους συντελεστές για έναν πιο ειρηνικό κόσμο, στον οποίο οι διαφορετικές κοινωνίες μπορούν να συνυπάρχουν με αμοιβαίο όφελος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το παγκόσμιο εμπόριο, το 90% του οποίου μεταφέρεται διά θαλάσσης, συνδέει ανθρώπους, χώρες και οικονομίες». Και υπογράμμισε: «Είναι χαρακτηριστικό ότι η ναυτιλία ήταν ο μόνος κλάδος που συνέχισε τη δραστηριότητά του, παρά τις τεράστιες προκλήσεις, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, κάτι που είχε μεγάλο κόστος στους, πολύ συχνά παραμελημένους από τη διεθνή κοινότητα, ναυτικούς και τις οικογένειές τους».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις κυρώσεις που επέβαλε η Ε.Ε. στη Ρωσία και υπογράμμισε ότι παρά τα προβλήματα που έχουν προκαλέσει στην Ευρώπη τελικά έπληξαν τη Ρωσία, η οποία υποχρεώθηκε να πουλά το πετρέλαιο σε μειωμένες τιμές και να αποκομίζει λιγότερα έσοδα.
«Αυτός ήταν ο τελικός στόχος», σχολίασε. Επίσης, είπε ότι ευνοήθηκαν οι ναυτιλιακές εταιρείες αφού τα πλοία στέλνουν από πιο μακρινές αποστάσεις πετρέλαιο στην Ευρώπη και έτσι αυξάνουν οι τιμές των ναύλων. Χαρακτήρισε ακόμη λάθος το να μην μπορούν τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο πωλείται στην Ινδία και στην Κίνα και μετά εισάγεται με τη μορφή diesel στην Ευρώπη σε υψηλές τιμές.
Οσον αφορά την ανάδειξη της Ελλάδας σε ναυτιλιακό hub, ανέφερε ότι όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες εδρεύουν στο εγχώριο cluster και δημιουργούν καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, με τα έσοδα να μένουν στην Ελλάδα: «Η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει αυτή τη συνθήκη και να αναβαθμιστεί σε τεχνολογικό και εκπαιδευτικό hub της ναυτιλίας». Σύμφωνα με τον Αντώνη Λαιμό, η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι ηγέτης παγκοσμίως στην εκπαίδευση πληρωμάτων.
Ο Δημήτρης Ι. Φαφαλιός, γραμματέας της ΕΕΕ, επεσήμανε:
«Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα είναι δεσμευμένη στον στόχο της απανθρακοποίησης, υποστηρίζοντας παγκόσμιους κανόνες που βασίζονται σε βιώσιμες και κατάλληλες λύσεις και υιοθετούνται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό-ΙΜΟ. Απαιτούνται παγκόσμιες ρυθμίσεις για να αποφεύγεται η στρέβλωση του ανταγωνισμού. Η ναυτιλιακή βιομηχανία θα υιοθετήσει πλήρως τις νέες διαθέσιμες τεχνολογίες, ενώ πρέπει επίσης να υπάρχει ισορροπία μεταξύ αποδοτικότητας και απανθρακοποίησης». Και το ανέλυσε: «Είναι ζωτικής σημασίας να αποτελεί η ασφάλεια κατευθυντήρια αρχή για όλους τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες, τα οποία δεν είναι ακόμα διαθέσιμα, θα πρέπει να είναι ασφαλή, κατάλληλα για τη ναυτιλία και διαθέσιμα παγκοσμίως σε επαρκείς ποσότητες. Και αυτά τα νέα εργαλεία πρέπει να παρασχεθούν από άλλα εμπλεκόμενα μέρη εκτός ναυτιλίας. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι δυνατό να υπάρξει προστασία του περιβάλλοντος χωρίς προστασία της ασφάλειας στη θάλασσα, χωρίς ασφάλεια των πληρωμάτων, ασφάλεια των πλοίων, ασφάλεια των καυσίμων».
Ο Γιάννης Ξυλάς, ταμίας της ΕΕΕ, υπογράμμισε:
«Η δέσμευση και ο συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων μερών είναι ζωτικής σημασίας για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Η συνεργασία μεταξύ όλων είναι απαραίτητη προκειμένου να βρεθούν εφικτές και κατάλληλες λύσεις. Χρειαζόμαστε καλύτερους κανονισμούς, όχι περισσότερους κανονισμούς. Ο πολλαπλασιασμός ιδιωτικών πρωτοβουλιών βλάπτει σοβαρά την αποτελεσματικότητα μιας αναντικατάστατης διεθνούς δραστηριότητας». Και πρόσθεσε: «Η ναυτιλία διαθέτει μεγάλη και εξειδικευμένη τεχνογνωσία ως προς το τι είναι εφαρμόσιμο και κατάλληλο για τις ανάγκες και τον τρόπο λειτουργίας του κάθε ναυτιλιακού τομέα. Δεν υπάρχει μία λύση που να ταιριάζει σε όλους του τομείς. Ο ρόλος του ανθρώπινου δυναμικού είναι καθοριστικός και η ασφάλεια των ναυτικών αποτελεί προτεραιότητα. Η εκπαίδευση των πληρωμάτων και του προσωπικού των ναυτιλιακών εταιρειών και των λιμενικών υποδομών πρέπει να ακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις».
Ο Γιάννης Κ. Λύρας, μέλος του Δ.Σ. της ΕΕΕ, επεσήμανε μεταξύ άλλων:
«Η ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία είναι ήδη ο πιο ενεργειακά αποδοτικός τρόπος μεταφοράς αγαθών, είναι πλήρως δεσμευμένη στον στόχο της απεξάρτησής της από τον άνθρακα, παρά το γεγονός ότι είναι ένας τομέας απολύτως εξαρτημένος από τα ορυκτά καύσιμα. Η απανθρακοποίησή της απαιτεί κατά κύριο λόγο την παραγωγή σε επαρκείς ποσότητες εναλλακτικών βιώσιμων καυσίμων και τεχνολογιών, που όμως δεν είναι ακόμη διαθέσιμες, καθώς και τη συνεργασία και τη δέσμευση σημαντικού αριθμού άλλων εμπλεκόμενων μερών, όπως παραγωγοί, προμηθευτές καυσίμων, ναυπηγεία και κατασκευαστές μηχανών.
Η bulk/tramp ναυτιλία, που μεταφέρει το 86% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ενέργειας, πρώτων υλών, δημητριακών και άλλων γεωργικών προϊόντων, αντιμετωπίζει πρόσθετες προκλήσεις λόγω της παγκόσμιας δραστηριότητάς της και του τρόπου λειτουργίας της, στον οποίο ο φορέας που εκμεταλλεύεται εμπορικά το πλοίο (ναυλωτής) κατέχει διαρθρωτικό ρόλο». Και συμπλήρωσε: «Ο στρατηγικός ρόλος της ναυτιλίας της Ε.Ε., που εγγυάται την ασφάλεια του εφοδιασμού των πηγών ενέργειας και άλλων βασικών αγαθών από τις διάφορες περιοχές του κόσμου, πρέπει να αναγνωριστεί ουσιαστικότερα από τα θεσμικά όργανα και τους υπεύθυνους χάραξης της πολιτικής της Ε.Ε. Αυτό θα επιτευχθεί εάν οι κανονιστικές ρυθμίσεις υιοθετούνται με προσέγγιση Κράτους Σημαίας, λαμβάνοντας δεόντως υπόψη την ανάγκη η ευρωπαϊκή ναυτιλία να παραμείνει βιώσιμη και ανταγωνιστική παγκοσμίως».
Διαβάστε ακόμη
Κέντρο Αθηνών: «Τραγουδάει» ξανά στην πλατφόρμα με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς (pic)
Εξοικονόμηση ενέργειας: Μπαράζ με επιδοτήσεις άνω του €1 δισ. για νέους, νοικοκυριά και επιχειρήσεις
«Χρυσάφι» στον Αστέρα Βουλιαγμένης βρήκαν οι Άραβες επενδυτές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ