Στην προσπάθεια της απανθρακοποίησης της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας εισέρχονται και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Με διστακτικά βήματα αρχικώς, αλλά με αυξανόμενη τάση κάποιες τράπεζες αλλά και ομολογιακά προϊόντα δίνουν κάποια οφέλη σε εταιρείες που έχουν καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η χρηματοδότηση με περιβαλλοντικούς όρους αναμένεται να επεκταθεί.
Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές υπάρχει μεγάλη πίεση από τους τελικούς επενδυτές, τα επενδυτικά κεφάλαια που έχουν σχέση με συνταξιοδοτικά προγράμματα και ασφαλιστικές. Ειδικά στην Ευρώπη θέλουν ένα «πράσινο» προϊόν που πληροί τα κατάλληλα περιβαλλοντικά κριτήρια. Όμως η μετάβαση δεν μπορεί αν γίνει εν μία νυκτί. Θα πάρει πολύ χρόνο γιατί δεν υπάρχουν οι τεχνολογίες.
Πρόσφατα βγήκε ένα κονσόρτσιουμ μεγάλων εταιρειών, όπως η Αmazon, που είπε ότι από το 2040 θα χρησιμοποιούν μόνο πράσινα πλοία. Μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, σε 19 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποσυρθεί ο στόλος πλοίων για να προχωρήσει η ναυτιλιακή βιομηχανία με μεγαλύτερη ταχύτητα στην απανθρακοποίηση. Κατά συνέπεια θα χρειαστούν κεφάλαια για την ανανέωση του στόλου.
Την αρχή έκανε ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου που συνέδεσε πρόσφατα δάνειο που πήρε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Safe Bulkers με τη μείωση του αποτυπώματός της στο περιβάλλον.
Ειδικότερα, προχώρησε στη λήψη δανείου ύψους 60 εκατομμυρίων δολαρίων με εξασφάλιση πέντε πλοίων, για να αποπληρώσει ένα μεγαλύτερο ύψους 71 εκατομμυρίων που έχει εξασφαλίσεις έξι πλοίων. Ουσιαστικά απελευθερώνεται από οικονομικά βάρη ένα πλοίο της ενώ μειώνεται ο δανεισμός της.
Η εταιρεία μειώνει συνεχώς τον δανεισμό της με στόχο να έχει πολύ μικρό δανεισμό σε σχέση με την αξία των πλοίων του στόλου της. Συνεχίζει την απομόχλευση με στόχο να φθάσει σημείο optimum στο τέλος της χρονιάς.
Τα 30 εκατομμύρια είναι τραπεζικός δανεισμός και τα 30 εκατομμύρια είναι πιστωτική γραμμή-credit line.
Η εταιρεία, εισηγμένη στο χρηματιστήριο NYSE της Νέας Υόρκης από το 2008, επιδεικνύει πρώιμη, συνειδητή και ισχυρή αυτοδέσμευση στις οικουμενικές αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, εστιάζοντας σήμερα ακόμα περισσότερο στην έμπρακτη ενσωμάτωση και προαγωγή των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (Sustainable Development Goals, SDGs).
Με επίκεντρο τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τα ενδιαφερόμενα μέρη της και βλέμμα στραμμένο στην «πράσινη εποχή», η εταιρεία επενδύοντας στην επιχειρηματική ανθεκτικότητα και την καινοτομία, πρωτοπορεί βελτιώνοντας συνεχώς το οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.
Την Safe Bulkers ακολούθησε η επίσης εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Seanergy Maritime Holdings.
Πιο συγκεκριμένα, έλαβε δεσμευτική επιστολή από κορυφαίο ευρωπαϊκό τραπεζικό ίδρυμα για την παροχή δανειακής διευκόλυνσης ύψους 16,85 εκατομμυρίων δολαρίων η οποία συνδέεται με τη βιωσιμότητα της εταιρείας. Με το ποσό αυτό θα καλύψει μέρος του κόστους απόκτησης ενός μεταχειρισμένου φορτηγού capesize το οποίο αγόρασε τον περασμένο Μάιο.
Πρόκειται για το M/V Worldship μεταφορικής ικανότητας 181.000 τόνων dw ναυπηγημένο το 2012 σε ιαπωνική γιάρδα. Το κόστος ναυπήγησης είχε ανέλθει στα 33,7 εκατομμύρια δολάρια. Εφόσον επιτευχθεί ο στόχος για μείωση της ενεργειακής απόδοσης του πλοίου τότε η εταιρεία κερδίζει ένα 0,1% στο ετήσιο επιτόκιο του δανείου.
Διαβάστε ακόμα:
«Σταθεροποιητές» τιμών και λογαριασμών αναζητούν κυβέρνηση και ΕΕ
Γιάννα Αγγελοπούλου: Το νέο απόκτημα της «Lady G» – Νεοκλασικό «μεσοτοιχία» με το Μαξίμου