Η πώληση στην Cosco του 24,9% του λιμανιού του Αμβούργου, του τρίτου μεγαλύτερου της Ευρώπης στη διακίνηση containers, ήρθε να προσθέσει έναν ακόμη κρίκο στο γεωπολιτικό παιχνίδι που βρίσκεται σε εξέλιξη με κεντρική πρωταγωνίστρια την Ευρώπη και ειδικότερα τη Γερμανία που ψάχνει να βρει συμμάχους μετά τη ρήξη με τη Ρωσία και τα προβλήματα που έρχονται με μορφή ντόμινο σε πολλούς τομείς.
Σε μία περίοδο που κυρίως οι ΗΠΑ και κατά δεύτερο λόγο η Ευρώπη δεν θέλουν να ενισχυθεί η παρουσία της Κίνας στη γηραιά Ήπειρο, οι Κινέζοι έκαναν ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Όπως επεσήμαναν στο newmoney οικονομικοί και πολιτικοί κύκλοι, η Γερμανία βρίσκεται στα σχοινιά και η κυβέρνηση δεν ήθελε να έρθει σε ρήξη με το Πεκίνο πόσο μάλλον σε μία περίοδο που ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς συνοδεία επιχειρηματιών θα επισκεφθεί την Κίνα στις 4 Νοεμβρίου, συνοδευόμενος και από επιχειρηματίες προκειμένου να συσφίξει τις εμπορικές σχέσεις και να δώσει λύση μεταξύ άλλων σε εξαρτήματα που είναι απαραίτητα για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και κατασκευάζονται στην Κίνα. Την ίδια ώρα ο Κόκκινος Δράκος είναι μία από τις λύσεις για το πρόβλημα της ενεργειακής κρίσης που θα σαρώσει αυτόν τον χειμώνα την Ευρώπη και σφοδρότερα μεταξύ άλλων τη Γερμανία η οποία είχε τεράστια εξάρτηση από τη Ρωσία.
Στην Cosco δεν θα παραχωρηθεί συμβατικό δικαίωμα βέτο σε στρατηγικές επιχειρηματικές αποφάσεις ή αποφάσεις που αφορούν το προσωπικό της εταιρίας, ενώ δεν θα διορίζει μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
Οι αντιδράσεις
Μπορεί ο ομοσπονδιακός πρόεδρος Φρανκ – Βάλτερ Σταϊνμάιερ, και έξι υπουργεία, η αντιπολίτευση αλλά και η κοινή γνώμη της Γερμανίας να είναι τουλάχιστον επιφυλακτικοί, ακόμη και αντίθετοι με τη συμφωνία γιατί θέλουν μετά το πάθημα με τη Ρωσία, να μειώσουν όπου είναι δυνατόν τις μονόπλευρες εξαρτήσεις – και αυτό ισχύει και για την Κίνα», όμως η πραγματικότητα είναι πολύ σκληρή.
Οι Κινέζοι δέχθηκαν το 24,9%, από το 35% που ήθελαν να πάρουν, όμως είναι πάγια πολιτική του Πεκίνου να προχωράει βήμα-βήμα. Κάποιοι θυμήθηκαν ότι το ίδιο συνέβη με το λιμάνι του Πειραιά όπου αρχικά πήραν την προβλήτα ΙΙ και τη μίση τότε προβλήτα ΙΙΙ όμως στη συνέχεια κατασκεύασαν και το δυτικό τμήμα της ΙΙΙ ενώ πήραν και τον ΟΛΠ ήτοι τον έλεγχο της προβλήτας Ι ελέγχοντας πλέον όλο το λιμάνι που είναι το πέμπτο ισχυρότερο της Ευρώπης μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα το Αμβούργο και τη Βαλένθια, και το πρώτο στην Ανατολική Μεσόγειο.
Πρόθεση των Κινέζων στον Πειραιά είναι να κατασκευάσουν και τέταρτη προβλήτα, όμως διπλωματικοί κύκλοι εκτιμούν ότι η έγκριση του έργου από την ελληνική κυβέρνηση καθυστερεί χαρακτηριστικά γιατί προσκρούει στις αντιρρήσεις των Αμερικάνων.
Ενώ το κλίμα μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας οξύνεται ο «Κόκκινος Δράκος» συνεχίζει να δημιουργεί σημαντικότατους οικονομικούς δεσμούς με την Ευρώπη, στο πλαίσιο μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής που στοχεύει στην αύξηση της κινέζικης επιρροής στις εμπορικές οδούς προς τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, τόσο μέσω θαλάσσης, όσο και μέσω ξηράς.
Χρόνο με τον χρόνο οι κινεζικές επενδύσεις στα ευρωπαϊκά λιμάνια έχουν αυξηθεί σημαντικά και οι εταιρείες κινεζικών συμφερόντων έχουν αυξήσει τα ποσοστά στη μετοχική σύνθεση αρκετών και σημαντικών τερματικών σταθμών της Ευρώπης.
Η αύξηση αυτών των επενδύσεων αποτελεί μέρος της παγκόσμιας στρατηγικής ανάπτυξης υποδομών «Πρωτοβουλία μιας ζώνης και ενός δρόμου» (Belt and Road Initiative- BRI), που υιοθέτησε η κινεζική κυβέρνηση το 2013 επενδύοντας σε σχεδόν 70 χώρες και διεθνείς οργανισμούς.
Οι συγκεκριμένες επενδύσεις αποτελούν μέρος του οικονομικού και γεωπολιτικού σχεδίου για τον συνεχώς αυξανόμενο ρόλο της Κίνας στον παγκόσμιο χάρτη και προέρχονται από τις κινεζικές εταιρείες, Cosco Shipping Ports, China Merchant Port Holdings (CM Port) και Qingdao Port International Development (QPI). Οι δύο πρώτες επιχειρήσεις ενεργούν υπό την επίβλεψη της κρατικής επιτροπής εποπτείας και διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων του Κρατικού Συμβουλίου της Κίνας (SASAC) που αποτελεί και τον μεγαλύτερο μέτοχό τους.
Η Cosco και η CM Ports έχουν το πλεονέκτημα να δανείζονται με χαμηλό επιτόκιο από τις κρατικές κινέζικες τράπεζες και να εκμεταλλεύονται πολλές προσφορές που τους παρουσιάζονται. Από τη μεριά της Ευρώπης, λόγω της οικονομικής κρίσης πολλές ευρωπαϊκές οικονομίες καλωσόρισαν τις κινεζικές επενδύσεις, τις οποίες είχαν και έχουν ανάγκη.
Όπως επισημαίνεται σε έρευνα της XRTC οι εν λόγω εταιρείες έχουν μέχρι σήμερα επενδύσει σε 17 λιμάνια στη Μεσόγειο και στην Ευρώπη.
Μετά την Ελλάδα και τον Πειραιά οι Κινέζοι, ιδιαίτερα η Cosco, εξαπλώνονται τόσο στη Μεσόγειο, φτάνοντας μέχρι το Suez Canal Container Terminal, όσο και στη δυτική Ευρώπη, πιο συγκεκριμένα, στην Ισπανία, στα λιμάνια της Βαλένθια και του Μπιλμπάο, αλλά και στα διαμετακομιστικά κέντρα της Μαδρίτης και της Σαραγόσα.
Οι κινήσεις της Cosco
Η Cosco Shipping Ports Limited είναι θυγατρική εταιρεία της Cosco Shipping η οποία είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ο πέμπτος μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Η Cosco Shipping Ports Limited είναι μία εκ των μεγαλύτερων διαχειριστριών λιμένων στον κόσμο και το χαρτοφυλάκιο τερματικών σταθμών της καλύπτει τις πέντε κύριες λιμενικές περιοχές στην ηπειρωτική Κίνα, τη Νοτιοανατολική Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη, τη Νότια Αμερική και τη Μεσόγειο.
Στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο θάλασσα η Cosco Shipping Ports έχει πολλές σημαντικές συμμετοχές, με μεγαλύτερη αυτή στον Τερματικό Σταθμό Πειραιά όσον αφορά το ποσοστό συμμετοχής. Το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται πλέον στην 4η θέση όσον αφορά το μεταφορικό του έργο μετά τα λιμάνια του Rotterdam και Antwerp στα οποία έχει επίσης επενδύσει η Cosco Shipping Ports. Ιδίως στο λιμάνι του Rotterdam η συμμετοχή του ομίλου έχει εξαιρετική σημασία αφού αφορά έναν από τους πιο προηγμένους στον κόσμο τερματικούς σταθμούς, τον Euromax (35%).
Στο Βέλγιο τα λιμάνια Zeebrugge και Antwerp, στα οποία η Cosco έχει συμμετοχή σε terminals (85% στο CSP Zeebrugge Terminals και 20% στο Antwerp Gateway) ήλθαν σε συμφωνία για τη συγχώνευσή τους τον Φεβρουάριο. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση η συμφωνία σηματοδοτεί την έναρξη της ενοποίησης των διαδικασιών στα δύο λιμάνια, η οποία θα χρειαστεί έναν χρόνο για να ολοκληρωθεί.
Επιπλέον οι επενδύσεις του ομίλου στην Ευρώπη επεκτείνονται στην Ισπανία, Τουρκία και Ιταλία.
Στην Ιταλία η Cosco Shipping Ports το 2016 σύναψε συμφωνία με την Vado Holding BV προχωρώντας στην κατασκευή και την λειτουργία ενός νέου τερματικού ΣΕΜΠΟ στο λιμάνι Vado Ligure. Το 50% του τερματικού σταθμού ανήκει στην Maersk AMP terminals, το 40% στην Cosco Shipping Ports και το 10% ανήκει στο Qingdao Port International Development.
Η Ισπανία είναι μια χώρα, η οποία δέχεται σημαντικές κινέζικες επενδύσεις από το 2008. Αν και τα ποσά των επενδύσεων μέχρι το 2016 ήταν χαμηλά, τον Ιούνιο του 2017 η Cosco Shipping Limited αγόρασε τον ισπανικό όμιλο Noatum Ports. Η Noatum Ports είναι ένας διαχειριστής ναυτιλιακών τερματικών στην Ισπανία, με συμφέροντα στο Μπιλμπάο (Noatum Container Terminal Bilbao), το οποίο ονομάζεται πια CSB Iberian Bilbao Terminal και τη Βαλένθια (Noatum Container Terminal Valencia) το οποίο ονομάζεται Iberian Valencia. Από τότε έχει σημειωθεί αλματώδης αύξηση στην κυκλοφορία του λιμένα της Βαλένθια.
Το Kumport Terminal, το μεγαλύτερο ιδιωτικό λιμάνι στον κόλπο του Μαρμαρά στην Τουρκία εξαγοράστηκε το 2015 από τις China Merchants/Cosco και το κρατικό κινεζικό fund China Investment Corp. Η κοινοπραξία της Cosco (40%) σε συνεργασία με την China Merchants Group (40%) και το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Κίνας, China Investment Corp (20%) εξαγόρασε το 64,5% της εταιρείας συμμετοχών Fina Liman, μοναδικό περιουσιακό στοιχείο της οποίας είναι το λιμάνι Kumport έναντι 918,8 εκατ. δολαρίων. Το εναπομείναν 35,5% της Fina Liman ανήκει στην Turkac συμφερόντων του State General Reserve Fund του σουλτανάτου του Ομάν.
Το Suez Canal Container Terminal στην Αίγυπτο άνοιξε το 2004 και από το 2007 διαχειρίζεται από την κοινοπραξία APM Terminals (55%), COSCO (20%), Suez Canal Authority (10.3%) και National Bank of Egypt (5%).
Με εξαίρεση τα Euromax Rotterdam and Antwerp Gateway, η κινεζική εταιρεία αγοράζει κυρίως τερματικούς σταθμούς σε μεσαίου μεγέθους λιμάνια με στόχο να τα μετατρέψει σε μεγάλα όπως συνέβη με τον Πειραιά.
H China Merchant Port Holdings
H Terminal Link SAS είναι μια εταιρεία διαχείρισης λιμανιών που ιδρύθηκε το 2001 ως θυγατρική του Γαλλικού ομίλου CMA-CGM. Ο όμιλος CMA CGM, που ιδρύθηκε και ηγείται από τον Jacques R. Saad, με έναν στόλο 553 πλοίων, βρίσκεται όπως και η Cosco στην τρίτη θέση της κατάταξης των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όσον αφορά τη συνολική χωρητικότητα των πλοίων της.
Τον Ιούνιο του 2013 η CMA-CGM πούλησε το 49% των μετοχών της στην Terminal Link SAS στην China Merchants Port Holdings. Αυτή η συμφωνία έδωσε στον κινεζικό φορέα εκμετάλλευσης πρόσβαση σε 14 τερματικούς σταθμούς, τρεις από τους οποίους ήταν στην Αφρική: Eurogate Tangier στο λιμάνι της Ταγγέρης (μέρος της CMPorts, 19,6%), Somaport στο λιμάνι της Καζαμπλάνκα (μέρος, 48,75%) και Terra στην λιμάνι του Αμπιτζάν (μέρος, 12,25%)
Τον Δεκέμβριο του 2019 η CMA-CGM πούλησε το ποσοστό συμμετοχής της σε άλλους 10 τερματικούς σταθμούς στην Terminal Link SAS έναντι $968 εκατ. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, η Terminal Link SAS έχει ιδιοκτησιακό ποσοστό σε 21 τερματικούς σταθμούς σε όλον τον κόσμο και μέσω αυτής η China Merchants Port επεκτείνεται σε 26 χώρες.
Η Terminal Link SAS συμμετέχει στην κοινοπραξία ιδιοκτησίας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Το επενδυτικό σχήμα που ονομάζεται South East Gateway Thessaloniki, συγκροτείται από τρεις μετόχους: το γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο Deutsche Invest Equity Partners (DIEP), το οποίο κατέχει και το 47%, την Terminal Link SAS, η οποία κατέχει το 33%, και την Belterra Investments συμφερόντων Ι. Σαββίδη (20%).
Τον Φεβρουάριο του 2021 ανακοινώθηκε η συμφωνία της Belterra Investments η οποία απέκτησε το 70% των μετοχών που κατείχε η Helanor του ομίλου DIEP στην εταιρεία Melbery σημαντικό έμμεσο μέτοχο στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Η Belterra Investments Ltd. είναι πλέον ο μοναδικός μέτοχος της Melbery ( κατέχει το 100% των μετοχών της Melbery) και ο μεγαλομέτοχος της SEGT με άμεσο ποσοστό 66,67%.
Διαβάστε ακόμη
Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου μπαίνουν στην Παγκρήτια – Καλύπτουν το υπόλοιπο της ΑΜΚ
Επιτόκια: «Θύματα» των αυξήσεων και οι δανειολήπτες του Νόμου Κατσέλη
Με ειδική σήμανση τα προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού» – Θα αλλάζουν κάθε Πέμπτη