Τέσσερις ημέρες μετά την έναρξη της συνόδου κορυφής για το κλίμα COP27, στην οποία όλοι ανέμεναν την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων από τη λήψη μέτρων στη ναυτιλία για τις μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τα συμπεράσματα δεν είναι τόσο αισιόδοξα.
Χειροπιαστές αποδείξεις για την πρόοδο που έχει επιτευχθεί δεν είναι ορατές στον βαθμό τουλάχιστον που να προκαλέσουν ικανοποίηση στους συνέδρους.
Στο μεταξύ υπάρχουν πλέον πάνω από 12 “πράσινοι διάδρομοι” -Green corridors” που αναπτύσσονται ως συμπράξεις ιδιωτικού και ιδιωτικού τομέα.
Οι πράσινοι διάδρομοι αφορούν στην σύνδεση μεταξύ δύο λιμανιών κυρίως για πλοία Liners -μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά θα επεκταθεί και αλλού. Τα δύο για παράδειγμα λιμάνια σε μία εμπορική γραμμή θα πρέπει αν έχουν εγκαταστάσεις για παροχή εναλλακτικών καυσίμων στα πλοία, να επιβραβεύουν με εκπτώσεις όσο πλοία είναι ενεργειακά αποδοτικά κα.
Ωστόσο, κανένας δεν είναι λειτουργικός και για αυτό έχει σημειωθεί περιορισμένη πρόοδος όσον αφορά στην κλιμάκωση των υποδομών για καύσιμα μηδενικών εκπομπών αερίων, τις δεσμεύσεις χρηματοδότησης και τη δημιουργία χρηματοδοτικών μηχανισμών.
Οι “πράσινοι διάδρομοι” που θα οδηγήσουν στην πράσινη μετάβαση θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να δημιουργηθούν, αλλά υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία μεταξύ των ανώτερων στελεχών της ναυτιλιακής βιομηχανίας και των πολιτικών εκπροσώπων που συμμετέχουν στη COP ότι η εστίαση σε νέες ανακοινώσεις και υποσχέσεις χωρίς ουσία κινδυνεύει να επισκιάσει την πραγματική πρόοδο που σημειώνεται αλλού.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ανακοινώσεις που γίνονται χωρίς μελέτες σκοπιμότητας ή σχέδια υλοποίησης είναι “στα όρια του πράσινου ξεπλύματος”, λένε στελέχη του κλάδου.
“Πολλές από αυτές τις ανακοινώσεις στερούνται λεπτομερειών σε ό,τι αφορά το τι πρόκειται να παραδώσουν και μέχρι πότε. Το ερώτημα είναι αν προχωράμε πέρα από αυτές τις από αυτές τις ανακοινώσεις”, δήλωσε ο Charles Haskell, Decarbonisation Program Manager στους Lloyd’s Register μιλώντας από το περιθώριο της COP27.
“Θα ήθελα να δω μια παύση στις νέες ανακοινώσεις που δεν συνοδεύονται από μελέτες σκοπιμότητας και επιβεβαιωμένους εταίρους”.
Η έλλειψη διαφάνειας ή ουσίας που που συνδέεται με τις ανακοινώσεις έχει γίνει ένα σταθερό θέμα συζήτησης και προβληματισμού στις συνεδριάσεις της COP και αντικείμενο αυξανόμενου ελέγχου από περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις.
Μια έκθεση, που εκδόθηκε από τη μη κερδοσκοπική οργάνωση με έδρα την Ολλανδία World Benchmarking Alliance, αυτή την εβδομάδα επισημαίνει ότι ένα “σημαντικό ποσοστό” των 17 ναυτιλιακών εταιρείες που αξιολόγησε για τις κλιματικές τους πολιτικές δεν είχε βάθος, λεπτομέρεια και αξιόπιστο ενδιάμεσο στόχους.
Στο μεταξύ, ενώ οι ναυτιλιακές αντιπροσωπείες προωθούσαν μια ευρύτερη συζήτηση στη φετινή COP, υπογραμμίζοντας την ενσωμάτωση της ναυτιλίας στην ευρύτερη ενεργειακή μετάβαση και τη σημασία της ανθεκτικότητας και της κοινωνικών παραγόντων, εν τούτοις οι πράσινοι διάδρομοι και η χρηματοδότηση
έχουν βρεθεί στο επίκεντρο χάρη στην παραγωγική παρουσία του ειδικού προεδρικού απεσταλμένου των ΗΠΑ για John Kerry για το κλίμα.
Ο ίδιος προήδρευσε της έναρξης της πράσινης ναυτιλίας Challenge, κατά τη διάρκεια της Παγκόσμιας Διάσκεψης Κορυφής των ηγετών για την 7η Νοεμβρίου και έχει βάλει πράσινους διαδρόμους στην σχεδόν σε κάθε δημόσια ανακοίνωση έκτοτε.
Ο κ. Κέρι έχει επίσης προωθήσει τη ναυτιλιακή συμμετοχή στο σχέδιο των ΗΠΑ που ξεκίνησε την Τετάρτη
για την αξιοποίηση των μετρητών από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου για να βοηθήσουν τις αναπτυσσόμενες χώρες να μειώσουν τη χρήση ορυκτών καυσίμων.
Το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών προσπαθεί να να συγκεντρώσει υποστήριξη από κυβερνήσεις και εταιρείες,
συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών, για την ανάπτυξη ενός νέου πλαισίου για την πώληση πιστώσεων άνθρακα -carbon credits σε επιχειρήσεις, με τα έσοδα να προορίζονται για τη χρηματοδότηση νέων καθαρών ενεργειακών έργων.
Διαβάστε ακόμη
Ταξιδιωτικός οδηγός για σούπερ-πλούσιους: Πώς ταξιδεύουν οι δισεκατομμυριούχοι