Το 2024, σε μία χρόνια, κατά την οποία οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο από την εποχή του προ του χρηματοπιστωτικού κραχ του 2007, το 50% του συνόλου θα έχει δυνατότητες χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.

Σύμφωνα με την Clarksons Research το ένα πέμπτο του συνόλου των παραγγελιών είχε επίσης την ένδειξη «έτοιμο»-ready, γεγονός που σημαίνει ότι τα πλοία σχεδιάστηκαν με γνώμονα τη μελλοντική μετασκευή τους για χρήση ενός εναλλακτικού καυσίμου, για παράδειγμα έχοντας χώρο και δομική υποστήριξη για νέες δεξαμενές καυσίμων, χώρο για εξοπλισμό χειρισμού καυσίμων και διαδρομές για νέες σωληνώσεις.

Ο Steve Gordon, παγκόσμιος επικεφαλής της Clarksons Research, δήλωσε: «Μέχρι το 2024, έχουμε αναφέρει 820 παραγγελίες πλοίων χωρητικότητας 62,2 εκατ. κόρων GT με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων (727 παραγγελίες χωρητικότητας 52,1 εκατ. κόρων GT εξαιρουμένων των LNG Carriers), ένα επίπεδο ρεκόρ επενδύσεων”.

Ο Gordon υπογράμμισε την αναζωπύρωση της τεχνολογίας καυσίμων LNG, η οποία αντιπροσωπεύει το 70% της χωρητικότητας των πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα που παραγγέλθηκαν, εξαιρουμένων των LNG Carriers, από 43% το 2023.

Το μερίδιο της μεθανόλης στο βιβλίο παραγγελιών του 2024 μειώθηκε στο 14% το 2024 από 30% το 2023. Η απόφαση της Maersk πέρυσι να ενισχύσει το βιβλίο παραγγελιών της που εστιάζει στη μεθανόλη με δυνατότητες LNG θεωρήθηκε ως μια υψηλού προφίλ παραδοχή ότι η πράσινη μεθανόλη μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο από ό,τι ελπίζαμε για να φτάσει στην αγορά στις ποσότητες που απαιτούνται για την κάλυψη της ζήτησης καυσίμων, ακόμη και αν ο δανικός γίγαντας υποστηρίζει ότι το LNG δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση για τη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία.

«Συνολικά, έχουμε αναφέρει παραγγελίες για πλοία ικανά να χρησιμοποιούν είτε LNG (390 παραγγελίες, 297 εξαιρουμένων των LNG Carriers), είτε μεθανόλη (118 παραγγελίες), είτε αμμωνία (25 παραγγελίες), είτε υγραέριο (72 παραγγελίες), είτε υδρογόνο (12 παραγγελίες)», δήλωσε ο Gordon.

Περίπου 452 παραγγελίες ή το 21% του βιβλίου παραγγελιών είχαν σημειώσεις ετοιμότητας, με τη μεθανόλη να είναι η πιο δημοφιλής με 320 παραγγελίες, ακολουθούμενη από την αμμωνία με 130.

Εκτός από τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου και άλλα πλοία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν το φορτίο ως καύσιμο, τα containerships άνω των 12.000 teu και τα car carriers είχαν τα υψηλότερα επίπεδα υιοθέτησης παραγγελιών για χρήση εναλλακτικών καυσίμων, με τα μεγάλα conatiner vessel να μοιράζονται 71% LNG και 17% μεθανόλη, και τα car carriers 78% LNG και 21% μεθανόλη.

Οι τομείς που υστερούσαν στην υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων το 2024 περιλάμβαναν τα ultramaxes με 4% της παραγγελθείσας χωρητικότητας, τα handysizes με 4% και τα δεξαμενόπλοια MR με 1%. Η Clarksons Research προέβλεψε ότι πάνω από το ένα πέμπτο της χωρητικότητας του στόλου στο νερό θα είναι ικανό για εναλλακτικά καύσιμα μέχρι το 2030, από 2% το 2017 και 8% το 2024.

Τα στοιχεία της εταιρείας Green Technology Tracker υπογραμμίζουν την πρόκληση που αντιμετωπίζει ο κλάδος, με 276 λιμάνια με δεξαμενισμό LNG και 275 λιμάνια με σύνδεση ρεύματος ξηράς σε λειτουργία ή προγραμματισμένη, αλλά μόνο 35 λιμάνια με διαθέσιμο και προγραμματισμένο δεξαμενισμό μεθανόλης.

«Με ένα γερασμένο στόλο (13,1 έτη σε σταθμισμένη βάση Gross Tonnage, από το χαμηλό των 9,7 ετών το 2013), με περίπου το ένα τρίτο της χωρητικότητας του στόλου να αξιολογείται ως D ή E σύμφωνα με το CII πέρυσι και με επιμήκυνση των χρόνων παράδοσης (~3,7 έτη) στα μεγάλα ναυπηγεία, η εκ των υστέρων τοποθέτηση τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας (EST) παραμένει ένα κρίσιμο μέρος της πορείας της ναυτιλίας για την απαλλαγή της από τον άνθρακα», δήλωσε ο Gordon.

«Σημαντικές Τεχνολογίες Εξοικονόμησης Ενέργειας (ESTs) έχουν τοποθετηθεί σε πάνω από 10.360 πλοία, που αντιστοιχούν σε >37% της χωρητικότητας του στόλου: αυτό περιλαμβάνει αγωγούς προπέλας, λαμπτήρες πηδαλίου, ρότορες Flettner, ανεμογεννήτριες, συστήματα αερολίπανσης και άλλα (>580 πλοία με σύστημα αερολίπανσης και >145 μονάδες που περιλαμβάνουν «αιολική» βοήθεια στο στόλο και στο βιβλίο παραγγελιών).

Η καταγραφή της Clarksons περιλαμβάνει επίσης 37 πλοία στο στόλο (συν 12 παραγγελίες νεότευκτων πλοίων) που δοκιμάζουν τεχνολογία δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα επί του σκάφους. Και το μερίδιο του στόλου που είναι εφοδιασμένο με κινητήρα «Eco» έχει αυξηθεί σε πάνω από 34%».

Παρά την αυξητική τάση των πλοίων με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων και τις προσπάθειες για αύξηση της αποδοτικότητας του υπάρχοντος στόλου, η Clarksons εκτιμά ότι οι παγκόσμιες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της ναυτιλίας θα έχουν αυξηθεί κατά ~4% σε ετήσια βάση το 2024 σε πάνω από 1 δισ. τόνους CO2e σε μια βάση καλά-καλά ξύπνια. Ο αριθμός αυτός θα σηματοδοτήσει μια κίνηση πάνω από τα προ της πανδημίας επίπεδα, λόγω των μεγαλύτερων ταξιδιών για επαναδρομολόγηση γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα, της αύξησης της ταχύτητας σε ορισμένους τομείς και της αύξησης του εμπορίου.

Διαβάστε ακόμη

Φορολογικοί έλεγχοι με τεχνητή νοημοσύνη για έσοδα 1,4 δισ. ευρώ

Υποθαλάσσια καλώδια: Το νέο πεδίο του υβριδικού πολέμου κατά της Ευρώπης

Ρεύμα: Τι αλλάζει στα μπλε τιμολόγια από τις 17 Ιανουαρίου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα