Ο δρόμος προς την ολοκλήρωση της πράσινης μετάβασης της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι μακρύς με δυσκολίες, αβεβαιότητα όσον αφορά τον τύπο του εναλλακτικού καυσίμου που θα επικρατήσει αλλά και τον τύπο πλοίων που πρέπει να ναυπηγηθούν ώστε να ανταποκριθούν στο μέλλον στο eco-καύσιμο στο οποίο θα καταλήξει η βιομηχανία αν και δεν θα είναι μόνο ένα όπως επισημαίνουν οι ειδικοί.
Ένας από τους οραματιστές της πράσινης μετάβασης είναι ο Πέτρος Παππάς με την εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία- κολοσσό με φορτηγά πλοία, την Star Bulk.
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία εφαρμόζει μία στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Τη φιλοσοφία της Star Bulk, για το τι μπορεί να κάνει η ναυτιλία ώστε να βελτιώσει την ενεργειακή απόδοση του υπάρχοντος στόλου αλλά και πως θα προετοιμαστεί για το μέλλον που έρχεται με γοργούς ρυθμούς ανέλυσε η στο Capital Link που πραγματοποιήθηκε στη Λεμεσό στις αρχές την περασμένη Τρίτη, η Chief Strategy Officer της Star Bulk, Χάρις Πλακαντωνάκη.
“Ο κλάδος μας μπορεί να κάνει πολλά, ξεκινώντας από σήμερα, για να βελτιώσει την ενεργειακή απόδοση του υπάρχοντος στόλου, βελτιώνοντας με τον τρόπο αυτόν την ένταση του άνθρακα και μειώνοντας τις εκπομπές” επεσήμανε αρχικώς και συνέχισε αναφερόμενη τα βήματα που πρέπει να γίνουν:
“Για να αρχίσουμε να βελτιώνουμε τις καταναλώσεις καυσίμων από τα πλοία θα πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε πώς αποδίδουν τα πλοία. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει να γνωρίζουμε:
(α) πόσο θα έπρεπε να καταναλώνουν τα πλοία μας υπό διαφορετικές καιρικές συνθήκες, επομένως να έχουμε ακριβή μοντέλα κατανάλωσης ταχύτητας, και
(β) να έχουμε ακριβή δεδομένα από τη συνεχή παρακολούθηση της απόδοσης των πλοίων και τον εντοπισμό της υπερκατανάλωσης”.
Όπως εξήγησε, “η ύπαρξη τηλεμετρίας και αισθητήρων επί του πλοίου για την παροχή δεδομένων υψηλής συχνότητας είναι φυσικά ο καλύτερος τρόπος για την παρακολούθηση της απόδοσης του πλοίου. Και παρόλο που αυτό αποτελεί μια επιπλέον επένδυση για τους πλοιοκτήτες, αποδίδει, καθώς συμβάλλει στη μείωση των λογαριασμών καυσίμων μας.
Πρέπει, επίσης, οι εταιρείες να έχουν τους κατάλληλους ανθρώπους στο γραφείο για να παρακολουθούν συνεχώς την απόδοση του πλοίου, πράγμα που σημαίνει και πάλι επιπλέον κόστος. Από την εμπειρία μας, αυτά είναι χρήματα που ξοδεύονται σωστά, καθώς με τον τρόπο αυτόν είμαστε σε θέση να επισημάνουμε ζητήματα, είτε τεχνικά είτε λειτουργικά, που οδηγούν σε υπερκατανάλωση και να αναλάβουμε δράση έγκαιρα, όπως καθαρισμός του κύτους, βελτιστοποίηση της ταχύτητας, χρονισμός DD κ.λπ.
Έτσι, η παρακολούθηση της απόδοσης των πλοίων είναι το πρώτο πράγμα στο οποίο πρέπει να επικεντρωθεί ο κλάδος μας.”
Σύμφωνα με την Χάρις Πλακαντωνάκη, “ πρέπει να επικεντρωθούμε και στη διατήρηση του καθαρού κύτους των πλοίων μας. Ξεκινώντας με τη χρήση προηγμένων οικολογικών χρωμάτων και ρομπότ καθαρισμού της γάστρας, βελτιστοποιώντας τις ταχύτητες όσο το δυνατόν περισσότερο για την ελαχιστοποίηση της παραμονής στο λιμάνι, βελτιστοποιώντας τα διαστήματα καθαρισμού της γάστρας και της προπέλας και φέρνοντας ακόμη και τις ημερομηνίες DDs πιο μπροστά για τη συντήρηση της γάστρας. Για εμάς, η κατάσταση της γάστρας και η συντήρηση είναι η υπ’ αριθμόν πρώτη προτεραιότητά μας βραχυπρόθεσμα” και συμπλήρωσε:
“Σήμερα είναι επίσης διαθέσιμες τεχνικές λύσεις που βοηθούν τα πλοία να γίνουν πιο ενεργειακά αποδοτικά. Από τις βελτιώσεις της κύριας μηχανής, όπως ο περιορισμός της ισχύος του κινητήρα, μέχρι τον εκ των υστέρων εξοπλισμό των πλοίων με συσκευές εξοικονόμησης ενέργειας, όπως αγωγοί προπέλας-propeller ducts και πτερύγια κεφαλής-boss cap fins , μπορούμε να μειώσουμε τις εκπομπές άνθρακα των πλοίων μας. Και πάλι αυτές οι λύσεις απαιτούν κεφαλαιουχικές δαπάνες, αλλά ευτυχώς έχουν και περίοδο απόσβεσης”.
Στο επιχειρησιακό μέτωπο, η τεχνολογία γύρω από το ταξίδεμα του πλοίου με βάση τον καιρό, τη βελτιστοποίηση της ταχύτητας και τις λειτουργίες just-in-time εξελίσσονται συνεχώς.
”Βλέπουμε νέες πλατφόρμες να εισέρχονται στην αγορά, οπότε υπάρχουν πολλές επιλογές για τους πλοιοκτήτες να επιλέξουν ποια υπηρεσία λειτουργεί καλύτερα γι’ αυτούς” υπογράμμισε η Χάρις Πλακαντωνάκη. Συνοψίζοντας, η Chief Strategy Officer της Star Bulk ανέφερε:
“Οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι των πλοιοκτητών είναι: (α) παρακολούθηση της απόδοσης του πλοίου, (β) συντήρηση του κύτους, (γ) τεχνικές λύσεις όπου χρειάζεται και (δ) βελτιστοποίηση του ταξιδιού”.
Για τα εναλλακτικά καύσιμα τόνισε ότι τα βιοκαύσιμα είναι επίσης μια διαθέσιμη λύση ως καύσιμο που αναμειγνύεται με τα παραδοσιακά ναυτιλιακά καύσιμα, αλλά ελλείψει επιδοτήσεων είναι μια δαπανηρή λύση χωρίς οικονομική απόσβεση προς το παρόν. Ακολούθως αναφέρθηκε στις προκλήσεις του μέλλοντος:
“Τούτου λεχθέντος” συνέχισε “ βραχυπρόθεσμα, πρέπει να αρχίσει κανείς να προετοιμάζεται και για το μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο μέλλον. Και σε αντίθεση με το βραχυπρόθεσμο, οι μακροπρόθεσμες λύσεις, όπως η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στα πλοία -που πιστεύουμε ότι είναι μια πολύ υποσχόμενη λύση- και τα πράσινα καύσιμα δεν είναι ακόμη ώριμα ή διαθέσιμα.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι σημαντικό οι πλοιοκτήτες, ιδίως οι μεγαλύτεροι που διαθέτουν τους διαθέσιμους πόρους, να συμμετέχουν στην έρευνα και ανάπτυξη και στη σκοπιμότητα για πράσινα καύσιμα και τεχνολογίες. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι τα έργα Green Corridor που λαμβάνουν χώρα σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές και τα οποία αποσκοπούν στη δημιουργία των προϋποθέσεων για την απαλλαγή από τον άνθρακα σε συγκεκριμένες εμπορικές διαδρομές.
Επομένως, παράλληλα με τη βελτίωση της έντασης άνθρακα του υφιστάμενου στόλου, θα πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για το μέλλον”.
Διαβάστε ακόμη
Ασφυκτικές πιέσεις στην Αlstom να παραδώσει γρηγορότερα το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης
Συνεδριάζει το υπουργικό συμβούλιο με επίκεντρο την τραγωδία στα Τέμπη